طب سوزنی چیست

تاریخچه طب سوزنی :

در چین و آسیای شرقی قرن ها قبل طب سوزنی را به عنوان یک سیستم درمانی به کار گرفتند. در گذشته سوزن های طبی را از سنگ و استخوان می ساختند.

Bian یک ابزار برای درمان استفاده می کردند که این ابزار یک وسیله تیز و باریک بود.
اکنون جنس سوزن ها از فولاد ضد زنگ می باشد .
قبل از میلاد کتاب طب سوزنی به نام کتاب کلاسیک نام گرفت. چینی ها در طب سوزنی برتر از کشورهای دیگر هستند. در دهه 1900 طب سوزنی به دنیای غرب راه پیدا نمود. علاوه در سال 1970 طب سوزنی شکل مهمی در پزشکی و در کشور چین به خود گرفت.
حتی در گذشته هنگامی در کشور چین انسان ها جنگجو از تیر و کمان استفاده می نمودند و تیرو کمان ها به بعضی از نقاط بدنشان برخورد می کرد متوجه می شدند بعضی از بیماری هایشان بهبود یافت است.
یا به تعریفی دیگر از گذشته احساس می نمودند با فشار آمدن به نقاط بدنشان سردرد و یا کمر دردشان بهتر شده و این اقدامی شد برای شروع درمان بعضی بیماری ها با استفاده از سوزن هایی از جنس چوب، سنگ و استخوان در حالی که هنوز این نوع سوزن از فلز ساخته نشده بود.

طب سوزنی از قواعد و قوانین خاصی به حساب می آید.

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی برای درمان تعدادی از بیمارهای ساخته شده و یکی از مهم ترین زمینه های طب سنتی چین است. کارشناسان سوزن های نازکی را وارد بدن که منشا انرژی است وارد کردند.
روش طب سوزی در تمامی نقاط جهان باهم متفاوت است. و هر یک از درمان ها دارای عوارض متفاوتی است .
حتی طب سوزی دارای مزایا و معایبی هم نیز می باشد.
در کل می توان این گونه تعریف نمود که طب سوزنی درمانی یک شیوه مستقل برای درمان مشکلات  بیماری نمی باشد زیرا در یک بخش راه های تکمیلی است که با روش های دیگر درمانی ترکیب می شود.
برای معاینه درد و مشکلات استخوانی و عضلانی مانند کمردرد، انقباض و اسپاسم شانه و درد زانو ، طب سوزنی بسیار اثر گذار است.
در طب سوزنی اغلب همراه با گیاه درمانی انجام می گیرد.
خطوطی که نیروی انرژی را در بدن راهنمایی می نماید مریدین (Meridians) نام گرفته است. سوزن ها در مسیری از بدن انسان قرار می گیرد که در راه انرژی هستند.
به گفته متخصصین طب سوزنی سرما و باد و رطوبت باعث بسته شدن برخی از نقاط در مسیر گردش نیروی انرژی می شوند که با فرو بردن سوزن در بدن، نقاط حساس باعث درمان آن ها می شوند.
باید توجه نمود که طب سوزنی امکان دارد باعث یک سری اختلالات در سیستم عصبی مرکزی بدن گردد و باعث تغییر شکل مکانیکی پوست به وسیله این سوزن ها شود و علاوه بر آن باعث آزاد شدن آدنوزین خواهد شد.
همچنین باعث اختلالات گوارشی بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سمپاتیک است.
همچنین در گفته های ذکر شده در بالا می توان گفت اثر ضد التهابی دارد که باعث فعال شدن عصب واگ و غیر فعال شدن ماکروفاژهای التهابی (یک نوع سلول های سفید که در بدن یافت می شود) می گردد.
برای استفاده از طب سوزنی باید قبل از آن پوست ضدعفونی و خوب شسته شود زیرا سوزن ها با یک لوله راهنمای پلاستیکی به بدن وارد می گردند.
برای وارد کردن سوزن ها متخصصین اغلب از روش های چرخش یا حرکت به بالا یا پایین روی پوست را انجام می دهند.
بیشتر سوزن ها با پوست دست تحریک می شوند تا بیمار درد کمتری از وارد شدن سوزن در بدن خود حس نماید.

طب سوزنی به عنوان یک روش چینی برای پاکسازی سموم بدن و درد و درمان شناخته شده است

درباره دوره آموزش طب سوزنی :

علاقمندان برای ماهر شدن در روش طب سوزنی می توانند با شرکت در دوره آموزش طب سوزنی که مرکز آموزش مجازی پارس آن را ارایه داده شرکت نماید زیرا در پایان دوره آموزش پارس به تمامی علاقمندان و دانشپذیران این دوره آموزش ، مدرک پایان دوره اعطا می نماید.
حتی افرادی که مشکل خواب دارند می توانند برای درمان از طب سوزنی استفاده نمایند.
یکی از فواید دیگر طب سوزنی عملکرد سلول های ایمنی بدن را که وظیفه مقابله با عفونت ها و حفاظت از بدن در برابر بیماری ها را دارند کنترل نماید و کارایی و عملکردهای آن ها را بهبود ببخشد.

فواید طب سوزنی :

برای افرادی که علاقه به مصرف دارو ندارند مناسب می باشد.
برای کسانی که بدنشان عکس العملی نسبت به دارو نشان نمی دهد ، مناسب می باشد.
برای کنترل بعضی از بیماری ها مفید می باشد.

خطرات طب سوزنی :

قبل از استفاده سوزن برای هر بیماری ، سوزن ضدعفونی گردد زیرا باعث آلوده شدن بدن هر فرد می شود.
سوزن های شکسته باعث آسیب به اندام های داخلی می گردد.
سوزن ممکن است باعث خونریزی، کبودی و درد در جایی که فرو می گردد شود.
هنگامی که بیمار از داروهای رقیق کننده خون مصرف کرده باشد استفاده از سوزن خطرناک می باشد.
درمان میگرن با طب سوزنی (درمان سردرد با طب سوزنی) :
زمانی که خون باعث بالا رفتن اکسیژن مواد غذایی در سر می گردد.
برای درمان میگرن و یا هر نوعی سردرد ، زمانی که دگرگونی ها در خون انجام می گیرد که باعث ایجاد تحریک و ترشح اندروفین ها می گردد.
و یا راه دیگر برای درمان سردرد که سیستم پاراسمپاتیک که در آخر باعث کم شدن استرس ، انقباض عضلانی و کم شدن تحریک پذیری می گردد.
اهمیت طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها همانند میگرن و یا سردردها و .. جز اقدامات روزمره درمانی قرار دارد.

طب سوزنی یکی از شاخه های مهم طب سنتی چین است

طب سوزنی و لاغری موضعی :

چه عملکردهایی برای لاغری موضعی استفاده می گردد :
- برای این که دستگاه گوارش به هضم و جذب مواد غذایی کمک نماید از راه طب سوزنی برای لاغری شکم استفاده می شود زیرا موجب تعادل در کارایی معده و روده ها و برای بهتر هضم شدن مواد غذایی و جذب مواد مغذی و دفع فضولات و رفع یبوست و پیشگیری از جذب چربی و کربوهیدرات اضافی استفاده می شود.
- برای پیشگیری از نظارت بر اشتها و برای عادات مواد غذایی (خوردن) و مشکل گرسنگی و یا اشتهای بی موقع  می توان از طب سوزنی برای درمان استفاده نمود.
- چربی های اضافی شده و کالری های بیشتر که در اطراف اندام های بالا و پایین بدن تنه قرار دارد می توان با طب سوزنی سریع تر چربی ها را سوزاند.
همچنین برای کاهش وزن و چاقی موضعی از راه ورزش و طب چینی استفاده می گردد. دکتر چارلز نقش طب سوزنی چاقی و لاغری شکم و موضعی را در برنامه خود استفاده می نماید.
مرکز آموزش مجازی پارس برای افرادی که به طب سوزنی و راه های طب سوزنی علاقمند هستند دوره آموزش طب سوزنی را ارایه نموده است که پارس در پایان دوره به تمامی دانشپذیران مدرک معتبر اعطا می نماید.
مزایای طب سوزنی در زیبایی پوست هم قابل استفاده است مثل : رفع خطوط ریز و کم کردن عمق چروک های عمیق صورت ، سیاهی دور چشم و پف چشم را کم می نماید، برای درمان بافت و رطوبت پوست موثر است، درخشان شدن چشم ها، درمان جوش یا آکنه، برجسته شدن گونه و لب ، برای بهبود سوخت و ساز بدن و رفع بسیاری از مشکلات گوارشی می باشد.
نتیجه طب سوزنی برای افرادی که از این روش استفاده می نمایند گوناگون است. اکثر افراد از آن به عنوان یک عامل موثر و مثبت برای خود یادآوری می کنند.
عوارض جانبی طب سوزنی بسیار کم است. راه روش درمان بیماری ها با طب سوزنی به علاقمندان توصیه می گردد.
نکته خیلی خیلی مهم برای دانشپذیران دوره آموزش طب سوزنی این می باشد که از سوزن فقط و فقط یک بار استفاده گردد زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت در بیماران شود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس