مقاله کنفرانس‌هاي مجازي

کنفرانس‌هاي مجازي
کنفرانس‌هاي مجازي در آموزش مجازي که در آن تعامل دو طرفه از طريق فناوري‌هاي جديد (اينترنت ورايانه) و ايجاد يک محيط مجازي فعال در زمان واقعي امکان پذير است.
که در اين محيط ‌ها مباحث به صورت مجازي مطرح ميشود. نکته مهمـ در اين نوع آموزشها شرکت فعال فراگيران در بحث وگفت وگو با استادو ديگر فراگيران و همچنين بهره برداري از منابع اطلـاعاتي کتابخانه‌هاي مجازي و کتب و مجلـات ديجيتالي ميباشد.

در اين کنفرانس‌هاي مجازي تعامل استاد با فراگيران بر اساس نيازها وتوانايي‌ها ي فراگيران خلـاصه ميشود و استاد به عنوان مشاور و جهت دهنده فراگير براي نيل به هدف است.

کيفيت آموزش مبتني بر اينترنت (دروس اينترنتي)

يکي از موضوعات که بايد در ورود اينترنت به مراکز آموزشي و استفاده از شبکه‌ها ي آن مورد توجه قرار گيرد کيفييت برنامه‌هاي آن است. بسياري از برنامه هايي که به وسيله اينترنت وبا عنوان (آموزش مجازي) از سري شرکت‌هاي تجاري ارائه ميشود چيزي غير از سو استفاده از افراد ومراکز آموزشي نيست و علت اصلي آن نيز عدمـ آشنايي مسولـان آموزشي ميباشد. علـاوه بر اين، دروس و برنامه هايي که در کشور‌هاي در حال توسعه ارائه ميشود. بيشتر ساخته و پرداخته کشور‌هاي پيشرفته ميباشد. و اين نوع برنامه بدون توجه به فرهنگ و نياز‌هاي اين گونه کشورها فاقد اعتبار و کارايي لـازمـ است.

کنفرانس‌هاي مجازي

به عنوان مثال، دانشگاه آنادولد ترکيه با 500000 دانشجو که در سال 1998 از سوي بانک جهاني به عنوان بزرگترين دانشگاه آموزش از راه دور شناخته شده است.
اخيرا در اين دانشگاه براي بالـا بردن کيفيت آموزشي اش کلـاس‌هاي درس خود را از طريق اينترنت بر گزار کرده است ولي با اين وجود اعتبار لـازمـ در بين دانشگاهيان پيدا نکرده است و اين گونه موارد کيفيت واعتبار دروس اينترنتي همواره زير سوال بوده است در حال حاضر به نظر ميرسد که دانشگاه‌هاي مجازي قادر نباشند جايگزين دانشگاه‌هاي سنتي با کيفيت مطلوب آموزشي، پژوهشي خدمات اجتماعي باشند اما ميتوانند به عنوان مکمل مراکز آموزشي و برنامه‌ها باشند. يکي از عوامل تاثير گذار بر کيفيت پايين دروس اينترنتي هزينه بسيار بالـاي آن ميباشد و اکثر کشورها در تهيه وسايل و تجهيزات زير بنايي و هزاران عوامل ديگر مشکل دارند اما به زغمـ برخي از اساتيد و صاحب نظران در اين زمينه ايجاد نگرش مثبت در فراگيران جهت استفاده در پژوهش‌هاي علمي و ايجاد دوره‌ها ي آشنايي با اينترنت ميتوانند کيفيت چنين آموزش هايي رابالـا ببرند.
کاربرد واقعيت کنفرانس‌هاي مجازي در آموزش
واقعيت کنفرانس‌هاي مجازي : شکل جديدي از به تصوير در آوردن اطلـاعات و داده‌ها که در آن تصاوير آنقدر شبيه سازي ميشود که به واقعيت نزديک بشود يا عين واقعيت شود. از اين مدل آموزشي در دوره‌هاي پيش دبستاني تا دبيرستان و همچنين در بخش‌هاي صنعتي، دولتي و ارتش استفاده ميشود.

توماس و استوارت (1991) چند نقش را براي واقعيت مجازي در آموزش وپروش ترسيمـ کرده اند:
1- مکانها و چيز هايي را به دانش آموزان ارئه ميدهند که دانش آموزان در دنياي واقعي به آن‌هـا  دسترسي ندارند.
2- براي نشان دادن اشيا وچيزهايي به کار ميروند که بررسي موثر و دقيق آن‌هـا  مستلزمـ تغير مقياس اندازه و يا زمان است.
3 - مکانها، فضاها و اشيا را بدون تغير در کيفيت آن‌هـا  ايجاد ميکند.
4- با مردمي که در مکان‌هاي دور قرار دارند از طريق باشگاههاي جهاني ارتباط و تعامل برقرار ميکنند. دانش آموزان کشور‌هاي گونگون ميتوانند با همکاري همـ در پروژه مورد علـاقه خود فعاليت کنند.
5- تعامل با افراد واقعي در فضا‌هاي خالي ايجاد شده را امکان پذير ميکند.
6- تعامل با افراد واقعي را به روش‌هاي غير واقع گرايانه ميسر ميکند.
7- ايجاد ودستکاري داده‌ها و مفاهيمـ مجرد به منظور حل آن‌هـا  با عمليات رياضي
8- تعامل با مجودات مجازي نظير نمايند گان اشخاص وچهره‌هاي تاريخي که نشان دهنده فلسفه‌هاي متفاوت و ديدگاه‌هاي مختلف هستند و در يک بحث و گفتگوي شبيه سازي شده شرکت دارند.
براي ساخت واقعيت‌هاي مجازي از نرمـ افزار‌هاي سه بعدي استفاده ميشود معروف ترين آن‌هـا  عبارت اند از: virtus corporation - virt walk through - virtus walk through اساسا براي مهندسان معمار تهيه شده اند. اين نرمـ افزار، يک برنامه انيمشين سازي سه بعدي و تعاملي است که به کاربر اجازه ميدهد تا مدلي از هوش حجمـ دار واقعي را بسازد براي مثال شئ مورد نظر ممکن است کلـاس درس با ميز، صندلي و ساير چيز‌هاي مناسب کلـاس باشد موجود ميتواند در اين دنياي مجازي خلق شده قدمـ بزند و همان چيزهايي را که در هنگامـ قدمـ زدن در دنياي واقعي با آن دنيا رو به رو ميشود در اين دنياي مجازي تجربه ميکند.
سيستمـ‌هاي آموزش مجازي
سيستمـ‌هاي کنفرانس‌هاي مجازي ميتواند در منزل يا محيط آموزشي استفاده شود:
1- استفاده کنفرانس‌هاي مجازي در منزل: امروزه بعضي از خانواده‌ها داراي رايانه بوده و متصل به شبکه هستند در اين صورت سيستمـ ميتواند به عنوان يک ابزار موثر در يا دآوري مطالب، ارتقاي سطح يادگيري و تعميق آن عمل کند از طرفي بر گذاري دوره‌هاي آموزشي از راه دور و ضمن خدمت و دوره کمک آموزشي مثل آمادگي براي کنکور و... امکان پذير ميشود.
2- استفاده در محيط آموزشي: امروزه تمامـ هنرستان ها، دبيرستان‌ها و مراکز آموزش عالي مجهز به سايت رايانه با حداقل 5 دستگاه رايانه و امکان ايجاد شبکه و اتصال به اينترنت شده اند در صورت استفاده از محيط آموزشي در جهت کمک به معلمـ در انتقال مفاهيمـ به دانش آموزان مطرح ميشود. (همايش تکنولوژي آموزشي، زماني، بيبي عشرت)
مشکلـات کنفرانس‌هاي مجازي
علي رغمـ اينکه آموزش مجازي محاسن فراواني دارند اما نظامـ‌هاي آموزشي را دچار مشکلـاتي نيز مينمايند. برخي از اين مشکلـات عبارتند از:
1- نياز مخاطبان به سواد رايانه اي
2- لزومـ وجود استاندارد‌هاي خاص براي ارزيابي و برنامه‌هاي آموزشي
3- مسئله صدور و اعتبار گواهي نامه
4- متواري کردن آموزش گران
5- آموزش به زبان غير بومي
6- مسائل مربوط به حق مولف منابع اطلـاعاتي
7- نياز به استفاده از ابزارها و تجهيزات خاص
جهت استفاده از هر سيستمـ فناوري نوين در امور آموزشي کشور لـازمـ است ابتدا شرايط زير فراهمـ شود:
1- ايجاد زير ساختار‌هاي قوي فناوري.
2- توسعه سرمايه گذاري در زمينه فناوري اطلـاعات وصنايع مربوط به آن.
3- رعايات مسائل مربوط به قانون حق مولف و پي گردهاي قانوني آن.
4- تدوين استاندارد‌هاي آموزشي لـازمـ براي ارزيابي آموزشگران و دانشجويان.
5- تدوين دوره‌هاي آموزشي مستمر ضمن خدمت براي مسئولـان، پرسنل و اساتيد.
6- تجهيز نيروي انساني مناسب براي راه اندازي و پشتيباني سيستمـ‌هاي آموزشي ضروري است.
7- سرمايه گذاري و مشارکت دولت و بخش‌هاي خصوصي در اين زمينه الزامي است.
8- فرهنگ سازي مناسب و تغييير نگرش سنتي جامعه در امر آموزش بايد صورت پذيرد.
9- ارتباطات و هماهنگي بيشتر در سطح بين المللي جهت اعطاي گواهي نامه معتبر جهاني الزامي است.

ثبت نام در دوره های مجازی

برچسب ها : انتشار دهنده: ایل بیگی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس