تعریف آموزش مجازی

تعریف آموزش مجازی

تعریف آموزش مجازی آموزش مجازی مجموعه وسیعی از نرم افزارهای کاربردی و روش های آموزشی شامل آموزش مبتنی بر رایانه، آموزش مبتنی بر وب، کلاس‌های درس مجازی و غیره است. آموزش الکترونیکی به کمک رایانه‌ها از طریق رسانه‌های الکترونیکی، اینترنت، وب، شبکه‌های سازمان یافته مثل اکسترانت و اینترانت و پخش ماهواره‌ای، دیسک و نوارهای صوتی

تعریف آموزش مجازی

آموزش مجازی مجموعه وسیعی از نرم افزارهای کاربردی و روش های آموزشی شامل آموزش مبتنی بر رایانه، آموزش مبتنی بر وب، کلاس‌های درس مجازی و غیره است.
آموزش الکترونیکی به کمک رایانه‌ها از طریق رسانه‌های الکترونیکی، اینترنت، وب، شبکه‌های سازمان یافته مثل اکسترانت و اینترانت و پخش ماهواره‌ای، دیسک و نوارهای صوتی و DVD و CD-ROM سخت، بسترهای چندرسانه‌ای مانند تصویری ارائه می‌شود. در واقع، آموزش الکترونیکی آموزش از راه دور بر مبنای فناوری است. به عبارت دیگر، محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا، تصویرومتن ارائه می‌شود که با بهره‌گیری از ارتباط دوسویه بین افراد فراگیر و استاد یا بین فراگیران، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود می‌رسد.
استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته‌تر، امکان ارائه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می‌سازد. مثلاً در کسب اطلاعات از طریق وب، هر چه پهنای باند ارسال داده‌ها بیشتر شود، اطلاعات بیشتری دریافت می‌شود. این شیوه آموزشی را آموزشOnline (برخط) نیز می‌نامند که اساس آن ارسال متن‌ها، تصاویر، گفتار آموزشی، تمرین‌ها، امتحان‌ها و نگهداری نتایج دوره آموزشی شامل نمرات و مطالب مهم آن است. برای تکمیل این نوع آموزش، می‌توان از تصاویر متحرک، شبیه‌سازی، امکانات صوتی تصویری و غیره استفاده کرد.
آموزش الکترونیکی به صورت دوره های همزمان (Synchron) یا غیر همزمان (Asynchron) ارائه می‌کنند و به طور همزمان Login می‌شود. در آموزش همزمان همه کاربران به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط‌اند. در حالی که در آموزش ناهمزمان، ارتباط با تأخیر برقرار می‌شود مانند ارتباط با پست الکترونیکی.
حرف e در واژه آموزش الکترونیکی e-Learningاز دیدگاه کاربران چنین تعبیر می‌شود:
اکتشاف: exploration
تجربه: experience
سرگرمی و مشغولیت: engagement
سهولت استفاده: ease of use
اعطای قدرت انتخاب: empowerment

می‌توان برای آموزش الکترونیکی تعاریف زیر را در نظر گرفت:

الف) آموزش الکترونیکی آموزش مبتنی بر فناوری است.

ب) آموزش مجازی نقطه عطف و همگرایی آموزش و اینترنت است.

پ) آموزش الکترونیکی استفاده و بهره‌گیری از فناوری شبکه برای طراحی، ارائه، انتخاب، مدیریت و توسعه آموزش است.

ت) آموزش الکترونیکی به مفهوم آموزش راه‌اندازی شده با اینترنت است که می‌تواند مواردی نظیر ارائه مطالب درسی در قالب‌های چندگانه، مدیریت آموزشی و شبکه‌ای مرکب از فراگیران، کارشناسان و تهیه‌کنندگان مطالب را دربرگیرد. برای فراگیران وب این شیوه آموزشی وسیله اکتشافی برای دستیابی به اقیانوسی از اطلاعات و منابع است. وب می‌تواند تجربیات آموزشیِ همه جانبه و فراگیری را از آموزش همزمان، سلسله مباحث متوالی و خودآموزها، در اختیار فراگیران قرار دهد. وب با فراهم ساختن رویکردهای خلاق آموزشی برای کاربران، و ایجاد حس مشارکت و همکاری، فراگیران را مشتاق و علاقه‌مند می‌سازد. استفاده از وب نه تنها برای فراگیرانی که با قابلیت‌های آن آشنا هستند، بلکه برای فراهم آورندگان مطالب اینترنتی نیز ساده، سهل و آسان است، زیرا آن‌ها می‌توانند به راحتی مطالب را در کلیه ساختارهای فنی همانند یونیکس و ویندوز… در اختیار کاربران قرار دهند. وب به کمک مجموعه‌ای از ابزارها، فراگیران را قادر می‌سازد که بهترین روش یادگیری را از دیدگاه خود برگزینند.

مزایای آموزش مجازی

هدف آموزش الکترونیکی ارتقای دانش و مهارت های نیروی انسانی با به کارگیری برنامه ای به روز و مقرون به صرفه است.حتی اگر کارمندان موسسه ای وقت کافی برای حضور در کلاسهای سنتی را داشته باشند.

از مزایای دیگر آموزش الکترونیکی می توان به این موارد اشاره کرد:

الف- آموزش همیشگی برای همه در هرجا
در این نوع آموزش، دسترسی فراگیران به مطالب و محتوای دوره وابسته به زمان و مکان نیست، در آموزش الکترونیکی افراد قادرند در هر ساعت از شبانه روز و در تمام هفته به فراگیران اطلاعات مورد نیازشان بپردازند.

ب- صرفه جویی در هزینه ها
در آموزش الکترونیکی از هزینه های رفت و آمد و هزینه های مربوط به اساتید و مشاوران کاسته و از اتلاف وقت جلوگیری میشود.در این نوع آموزش، دوره های آموزشی می توانند به جلسات کوتاه تری تقسیم شده و در عوض در روزها و هفته های بیشتری ارائه شوند. در آموزش الکترونیکی، موسسات، کارمندان خود را از دست نمی دهند و بازدهی کارکنان افزایش می یابد. زیرا به رفت و آمد در ساعت پر ترافیک نیاز نیست.

پ- تعامل بین استاد و فراگیران
راه حل آموزش الکترونیکی، همچون آموزش سنتی، موجب تعامل بین فراگیر و استاد برای درک بهتر مفاهیم می شود با این تفاوت که در بحث بین دو فراگیر، دیگر اعضای کلاس می توانند بدون توجه به بحث، به ادامه آموزش بپردازند و ناگزیر از شرکت در بحث نمی شوند. فنون ارتباطات و تدریس در محیط تعاملها را ممکن می سازد. تعامل در آموزش الکترونیکی در محیط هایی مانند اتاق های گفتگو، تابلوهای اعلانات، پست الکترونیکی و غیره امکان پذیر است.

ت- یادگیری بدون واهمه
دانشجویانی که در یک دوره آنلاین ثبت نام میکنند، وارد محیط عاری از ریسکی می شوند که می توانند در آن موارد جدیدی را آزمایش کنند و مرتکب اشتباه بدون اینکه خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند.

این قابلیت به ویژه زمانی ارزش دارد که فراگیران یادگیری مهارت هایی نظیر تصمیم گیری و رهبری را تجربه میکنند. محیط عاری از ترس، قدرت اعتماد به نفس و خلاقیت را بالا خواهد برد.

ج- آموزش به روز
برای موسسات و شرکت های تولیدی و آموزشی مسئله مهم تربیت نیروها با توجه به پیشرفت فناوری است تا آنها را برای ورود به بازارهای رقابت و کسب سود بیشتر آماده کنند.

در آموزش الکترونیکی، مدیران آموزشی می توانند صفحات و محتواهای آموزشی خود را با توجه به نیازهای جامعه و بازار کار، لحظه لحظه تغییر دهند در حالی که در آموزش سنتی مراحل بازبینی و تغییر محتوا، ماهها به طول می انجامد. دفعات برگزاری کلاس برای یک یا چند بار نه هزینه بر است نه مکان اختصاصی لازم خواهد داشت و نه زمان ویژه ای را می طلبد. یعنی فراگیر تا زمانی که مطلب را متوجه شود می تواند مطالب آن جلسه آموزشی را تکرار و مرور کند.

برچسب ها : انتشار دهنده: باقرزاده|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس