ورمی کمپوست

Verms معادل لاتین کلمه کرم می‌باشد و تولید ورمی کمپوست نیز اصولاً تهیه کمپوست کرم‌ها است. در طبیعت سرانجام تمام مواد آلی به طور طبیعی تجربه می‌شوند. در فرآیند تولید ورمی کمپوست شما به این روند سرعت بخشیده و به یک نتیجه مطلوب که همان مدفوع کرم می‌باشد دست می‌یابید از آنجایکه این فرآیند می‌تواند به طور بالقوه در هر جایی انجام پذیرد، فایده دیگری نیز دارد و آن اینکه به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید در فصل زمستان کمپوست را در فضاهای داخلی تهیه کرده و در تابستان نیز این کار را در فضای بیرون انجام دهید.
بر خلاف رفتار نا خوشایند ما با طبیعت، کرم‌ها در سر تا سر کره زمین به حاصل خیزی و هوادهی بیشتر خاک کمک می‌کنند. آن‌ها حتی می‌توانند در حل مشکل زباله های آلی نیز به ما کمک نمایند. وجود زباله های آلی فاسد شونده باعث آلودگی منابع زیر زمینی می‌شوند. کرم‌ها قادرند این زباله های آلی را خورده و در مقابل کود در اختیار ما قرار دهند و این معامله ای است که انسان نمی‌تواند به راحتی از آن صرف نظر نماید.
تحقیقات و مطالعات علمی گسترده حاکی از سودمند بودن کرم‌های خاکی است. چارلز داروین بیش از چهل سال بر روی کرم‌های خاکی مطالعه نمود. او می‌گوید: کرم‌ها زندگی گیاهی را بسیار بهبود می‌بخشند. آن‌ها خاک را با سوراخ کرده و باعث نرمی آن می‌شوند. همچنین با کشیدن ساقه‌ها و شاخ و برگ‌های کوچک به درون خاک و نیز آوردن تعداد زیادی از خاک دانه های ریز به سطح خاک، باعث افزایش نفوذپذیری خاک در هنگام بارندگی می‌شوند. این کلوخه ها، مدفوع کرمی نام دارند که به عنوان فضولات کرم‌ها، کود آلی مناسبی برای رویش دانه‌ها و علف‌ها می‌باشند.
سودمندی ورمی کمپوست:
زباله های آلی می‌توانند به سرعت توسط کرم‌ها خاکی تجزیه و متلاشی گردند و به ماده ای غیر سمی و پایدار با ساختاری خوب و مناسب تبدیل شوند که این ماده به طور بالقوه از ارزش اقتصادی بسیاری به عنوان تهویه کننده‌ی خاک در رشد گیاهان برخوردار است. ورمی کمپوست ماده ای شبیه به پیت است که به خوبی تغییر یافته و ساختار، تخلخل، تهویه، زهکشی و ظرفیت نگهداری رطوبت در آن در حد عالی می‌باشد.
در این زمینه، سیستم‌هایی با فناوری پیشرفته، متوسط و پایین در دسترس می‌باشند که سیستم‌هایی که از فناوری پایین برخوردارند می‌توانند به راحتی در مزارع کوچک یا در دامداری‌ها مورد استفاده قرار گیرند. ورمی کمپوست می‌تواند تعادل مناسبی بین مواد معدنی ایجاد کرده، دسترسی به مواد مغذی را ارتقاء بخشیده و به عنوان دانه های همتافت کود (Complex- fertilizer granules) کود عمل نماید. همچنین وزن مخصوص ظاهری زباله را به شدت کاهش می‌دهد اگر چه این کار نیاز به زمان بیشتری دارد.

تولید ورمی کمپوست تعداد ریز موجودات بیماریزای گیاهی را به شدت کاهش داده و بنابراین از این نظر برتری نسبی به کمپوست معمولی دارد. نظر کلی بر این است که عوامل بیماریزای گیاهی طی مرحله گرماگرایی فرآیند کمپوست سازی از بین می‌روند. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که تولید ورمی کمپوست نیز باعث از بین رفتن این عوامل می‌گردد و تولید کمپوست به عنوان یک فرآیند هوازی منجر به معدنی شدن نیتروژن می‌شود و در مورد تولید ورمی کمپوست نیز، استفاده از کرم‌های خاکی باعث افزایش این فرآیند و تسریع آن می‌گردد.
فرآیند های هوموسی شدن که در مرحله رسیدگی کمپوست سازی اتفاق می‌افتد، در طول فرآیند ورمی کمپوست، بزرگ‌تر و سریع‌تر می‌باشند. همچنین تولید ورمی کمپوست در مقایسه با تولید معمولی می‌تواند کاهش بیشتری از فلزات سنگین قابل جذب توسط موجودات زنده را به همراه داشته باشد و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد محصول نهایی این عمل ممکن است شامل ترکیبات هورمون مانندی باشد که باعث تسریع در رشد گیاه می‌شود.

ورمی کمپوست

فرآیندهای تولید کمپوست معمولی و ورمی کمپوست در مدیریت مواد زاید، در جستجوی رسیدن به محصولاتی هستند که دارای ارزش اقتصادی می‌باشند. به همین دلیل، امکانات دیگر این فناوری‌ها نادیده گرفته شده و تا کنون بر روی آن‌ها مطالعه ای انجام نشده است.
تولید ورمی کمپوست دارای بیشترین اهمیت در به‌کارگیری فرآیند تثبیت و پایدارسازی، ساماندهی زباله های آلی به صورتی است که همزمان با آن موفقیت در دفع زباله یا دست کم به حداقل رساندن مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف آن‌ها، بدون اینکه در بسیاری از موارد نیاز به تکمیل فرآیند باشد را فراهم می‌نماید. اگر ترکیب و ویژگی‌های زباله‌هایی که باید مورد تصفیه قرار گیرند این امکان را بدهد، فرآیند های تولید ورمی کمپوست می‌توانند تا مرحله پایانی به صورت کامل انجام گیرند تا اینکه به محصول نهایی با ساختار و کارایی بهتر منجر گردد.
فرآیند مرسوم در تولید کمپوست معمولی که در حال حاضر به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد برای تصفیه سریع مقادیر زیادی از ضایعات، مناسب می‌باشد تا مشکلات آلودگی، سریع‌تر از روش‌های تولید ورمی کمپوست به صورت سنتی حل شود. اما به نظر می‌رسد سیستم‌های عمل کننده در تولید پیوسته ورمی کمپوست نیز که جدیدتر بوده و البته در حال حاضر به طور کامل ایجاد نشده‌اند، قابل به‌کارگیری برای فرآیند سازی در مقادیر بزرگ باشند. سیستم‌های توده ای- ردیفی سنتی در تولید ورمی کمپوست می‌توانند به عنوان یک روش جایگزین در کنترل زباله‌هایی که در حجم کمتری تولید می‌شود، مورد استفاده قرار گیرند. این کار به منظور از بین بردن مشکل زباله های مذکور و همزمان با آن به دست آوردن یک کود آلی ارزشمند می‌باشد. تولید ورمی کمپوست میت وند در حجم کم و هم چنین در حجم‌های زیاد نقش مهمی در مدیریت مواد زاید آلی داشته باشد و به عقیده بسیاری از محققین فرآیند های تولید کمپوست معمولی و ورمی کمپوست هیچ‌یک الزاماً منحصر به فرد نمی‌باشند و هر دو سیستم را می‌توان در جهت بهره گیری از ویژگی‌های با ارزش هر کدام مورد توجه و استفاده قرار داد.

مقاله ای که مطالعه کردید در مورد دوره آموزشی ورمی کمپوست بود که توسط مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری شده است .

ثبت نام دوره آموزشی اصول ورمی کمپوست

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس