نحوه عملکرد بهترین تصمیم‌گیرندگان در سازمان

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله نحوه عملكرد در سازمان را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .
نحوه عملكرد در سازمان
تصمیم‌گیری در هر سازمان در یک طیف قرار می‌گیرد. از یکسو تصمیم‌گیری‌های کوچک روزمره هستند که طی زمان ارزش زیادی برای سازمان ایجاد می‌کنند. مثلا آمازون یا کاپیتال وان و سایر شرکت‌ها قبلا این موضوع را حل کرده‌اند که چگونه به‌طور خودکار چنین تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود. مثلا اینکه آیا محصول B را به مشتری که محصول A می‌خرد توصیه کنیم یا خیر یا مشتریان با ویژگی‌های خاص خود چه میزان صرف زمان را مناسب می‌دانند.
در سوی دیگر این طیف، تصمیمات بزرگ و استراتژیک قرار می‌گیرند که به ندرت اتخاذ می‌شوند. مثلا اینکه 20 میلیارد دلار تسهیلات تولید را در آینده در کجا سرمایه‌گذاری کنیم. شرکت‌ها همه اطلاعات لازم و تکنولوژی‌هایی را که بتواند به آنها در چنین تصمیم‌گیری‌هایی کمک کند جمع‌آوری می‌کنند؛ از جمله ابزارهای تحلیلی مثل شبیه‌ساز مونت کارلو (Monte Carlo simulations) كه یک الگوریتم محاسباتی است که از نمونه‌گیری تصادفی برای محاسبه نتایج استفاده می‌کند. اما تصمیم نهایی بستگی به قضاوت مدیر ارشد دارد.
اما در میانه این طیف، یک محدوده بسیار وسیع و کشف نشده وجود دارد. چنین تصمیماتی اعم از اینکه تکرارشونده باشند یا از لحاظ فردی مهم باشند، نیاز به تمرین قضاوت و داشتن تجربه دارند—این دو مانند معدن طلا برای شرکت‌هایی هستند که با تجزیه و تحلیل اولیه وارد یک موضوع می‌شوند.

نحوه عملكرد بهترین تصمیم‌گیرندگان در سازمان

به‌عنوان مثال یک شرکت بیمه را در نظر بگیرید که متخصص بیمه کردن شرکت‌های چندملیتی است. ممکن است لازم باشد برای هر مشتری تصمیمات ارزیابی ریسک برای صدها مورد در سراسر جهان اتخاذ شود. افراد بیمه‌گر باید این تصمیمات را بگیرند و هر بیمه‌گر تجربیات مخصوص به خود را دارد و هر یک از آنها موارد مختلفی را دیده‌اند و ارزیابی‌های گوناگونی از موارد مراجعه خود داشته‌اند.اکنون تصور کنید بخواهید از پیشرفته‌ترین تجزیه و تحلیل‌ها برای تدوین روش کار بهترین و مجرب‌ترین بیمه گران استفاده کنید. ابتدا یک مدل تحلیلی ایجاد می‌کنید که منطق تصمیم‌گیری بهترین و کارآمدترین افراد را به‌دست آورید. سپس این مدل را تکمیل می‌کنید و از دیگر بیمه‌گران می‌خواهید از این مدل برای تصمیم‌گیری استفاده کنند.
در اینجا چه اتفاقی می‌افتد؟در واقع نیاز به دانش انسان و قضاوت او از بین نرفته است بلکه شما هنوز هم به کارمندان ماهر و مجرب نیاز دارید. اما کاری که انجام داده‌اید این است که با استفاده از یک مکانیزم فکر شده، بهترین روش‌های تصمیم‌گیری را تکرار کرده‌اید. اکنون فرآیند تصمیم‌گیری به نتایجی می‌انجامد که:
1- در مجموع بهتر هستند. جمع‌آوری دانش افراد ماهر باعث می‌شود تصمیمات دقیق‌تر و باکیفیت‌تری گرفته شود.
2- ثبات بیشتری دارند. با این کار تنوع نتایج حاصل از تصمیمات را کاهش داده‌اید و نتایج تقریبا قابل پیش‌بینی خواهند بود.
3- مقیاس‌پذیری بیشتر خواهد بود. با رشد کسب‌وکار، تعداد بیشتری از افراد جذب خواهند شد و خود افراد همراه با سازمان بیشتر رشد می‌کنند.
علاوه‌بر این، با این کار قادر خواهید بود قابلیت آزمایش و یادگیری سازمان را نیز افزایش دهید. هر نتیجه‌ای که از یک عمل به‌دست می‌آید وارد فرآیند مدل‌سازی می‌شود و به این ترتیب، مدل‌ها همواره بهتر و بهتر می‌شوند.
بهره‌گیری از تجزیه و تحلیل در این فرآیند موضوع کوچکی نیست. متوجه خواهید شد که فرآیند تصمیم‌گیری تحت تاثیر این موضوع است. در عین حال، نه‌تنها باید در فرآیند تصمیم‌گیری از قابلیت‌های تکنولوژیک نیز بهره ببرید، بلکه باید از این موضوع نیز اطمینان حاصل کنید که افرادتان قابلیت انطباق با تکنولوژی‌های جدید و استفاده از ابزارهای جدید را دارند. اگر چنین نباشد، اهداف و دورنمای سازمان به انحراف کشیده خواهد شد.
ما از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده‌ایم که تصمیم‌گیری فرآیند بسیار مهمی است. شرکت‌هایی که بهتر تصمیم‌گیری می‌کنند، سرعت بیشتر دارند و تصمیم‌گیری آنها در قیاس با همترازهایشان به‌طور موثرتری به دستاوردهای مالی و سود منتج می‌شود. به‌کارگیری درست ابزارهای تحلیلی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا تصمیمات بهتر و سریع‌تری بگیرند (بالاخص در سطوح متوسط سازمان‌ها) و متعاقبا کارآیی و بهره‌وری سازمان نیز افزون خواهد شد.
مقاله نحوه عملكرد در سازمان توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : مقالات منتخب مدیریت

ثبت نام در دوره های مدیریت 

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس