مقاله معایب و مشکلات تحصیل در خارج از کشور

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله معایب و مشکلات تحصیل در خارج از کشور را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

معایب و مشکلات تحصیل در خارج از کشور
مرحله تحصیل در خارج از کشور
مرحله اول:(تا چند ماه قبل از رفتن)
شور هیجان بسیار برای رفتن به خارج از کشور و مطالعه زبان و داشتن یک رویایی ناآگاهانه از خارج از کشور ،ترجمه کردن مدارک و نوشتن رزومه و مصاحبه با سفارت ،گرفتن پذیرش تحصیلی
شنیدن انواع دروغ های شیرین از موسسات اعزام دانشجو و وبلاگ نویسان خارج از کشور
متاسفانه 80% از دانشجویان  در این مرحله با تفکرات و تصورات بسیار اشتباه ،راه حل مشکلات خود را در رفتن به خارج از کشور و تحصیل در یکی از کشور های خارجی میدانند.تصور آنها این است که با ورود به اروپا ، و آمریکا فرش قرمزی برای آنها پهن می شود و انها از فرودگاه با یک ماشین شخصی به آپارتمان شخصی خود می روند و فقط مشغول تحصیل و تحقیقات خواهند شد تا بعد از تحصیل شغلی در یک شرکت بزرگ پیدا کنند و اقامت آنها آماده شود.آن ها با خیال آنکه با تحصیل در کشور های اروپایی و غربی میتوانند اقامت این کشور ها را بدست آورند و بعد از اقامت در آنجا در شرکت های بزرگ مشغول به کار شوند.متاسفانه هنوز این تصور  اشتباه که کشور های اروپایی مثل سال های 1950 تا 1970 به راحتی اقامت و تابعیت را به شهروندان خارجی میدانند،هنوز هم در ایران وجود دارد.ولی کشورهای  اروپا بعد از سال 2010 قوانین بسیار سختی را  جهت دادن اقامت و تابعیت برای کسانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند را تصویب کرده است.گرفتن اقامت در کشور های اروپایی و آمریکا در حال حاضر تقریبا غیر ممکن است.فقط در موارد بسیار کم  به صورت پناهندگی،یا نخبه های کشور های اسیایی با معدل های بسیار بالا و داشتن ده ها مقاله ISI و ثبت چندین اختراع.آلمان و فرانسه و سوئد و ….اکنون نیاز های بازار کار خود را از کشور هایی که تازه به اتحادیه اروپا پیوستند بدست می اورند.

مقاله معایب و مشکلات تحصیل در خارج از کشور

مرحله دوم:(6 ماه اول ورود)
با گرفتن ویزا و رفتن در کشور مورد نظر  ،شور و هیجان آنها در بالاترین حد ممکن است و با دیدن ماشین های مدرن و فروشگاه های شیک و زیبا و آسمان خراش های بلند ،فکر میکنند تمام رویاهای آنها محقق شده و دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.کتابخانه های بزرگ و شیک و شرکت های بزرگ چند ملیتی و دانشگاه های عظیم و آزمایشگاه های مدرن  شوق و هیجان آنهارا چندین برابر میکند.در روز های اول ورود با تماس با خانواده از شرایط این محیط جدید ساعت ها تعریف و تمجید می کنند.
مرحله سوم:(1 سال بعد از ورود)
یک سال بعد از ورود یک  شوک فرهنگی و افسردگی دوری از خانواده و هوای همیشه ابری و سرد غذاهای بد مزه ،هزینه های بسیار بالا ،باعث افسردگی تا حد نسبتا کمی خواهد شد.تمام زیبایی های آن کشور برای او تکراری شده است.ولی هنوز تمام روحیه خود را از دست نداده و هیچ سخنی در مورد سختی های زندگی به کسی در ایران نمی گوید.با دروغ به همه دوستان و خویشاوندان خواهد گفت که هیچ مشکلی وجود ندارد.شما هم تشریف بیاورید!!!
مرحله چهارم:(سال دوم به بعد)
سال  دوم  و سوم شور و هیجان اولیه که قبل از رفتن داشته است ، کامل از بین رفته و دوری از خانواده و دوستان و هوای بسیار سرد و ابری باعث افسردگی شدید در شخص می شود.کم کم شور و هیجان اولیه به یک نفرت تبدیل می شود.
در این مرحله سختی های زبان و سختگیری های دانشگاه هم افزوده میشود و شخص در یک افسردگی شدید فرو می رود.رفتار نژاد پرستانه خارجی ها  وهزینه های بسیار سنگین اروپا هم زندگی را برای او سخت تر کرده است.کم کم پشیمانی در چهره او مشخص می شود ولی هنوز با هیچ کسی در مورد سختی های خارج از کشور صحبت نمیکند.در این مرحله شخص به جای گفتن حقایق و سختی های زندگی در خارج با فریب و  دروغ، خود را  از وضعیت زندگی و شرایط تحصیل راضی نشان میدهد.با تمام خویشاوندان و بستگان به دروغ از وضعیت خود تعریف میکند و حتی کلمه ای در مورد سختی های خود به کسی نمی گوید.
مرحله پنجم:(سال سوم به بعد)
از سال سوم به بعد رویایی شیرین تحصیل در خارج از کشور از ذهن شخص کامل رفته و حتی گاهی از زندگی در آنجا به قدری  متنفر می شود که آرزوی بازگشت به کشور را دارد.با هزاران درد سر و سختی توانسته است ،واحد های درسی خود را با نمرات بسیار بد بگذراند  و معدلی در حد بسیار کم کسب کند.پول خانواده تقریبا تمام شده و هزینه های سنگین اروپا و آمریکا کمر اورا شکسته است.
در این مرحله شخص چندین بار به فکر خود کشی می افتد.هر شب با گریه و افسوس به زندگی خود نگاه میکند.به دروغ مجبور است برای حفظ آبروی خود به دوستان و خانواده از وضعیت خود تعریف کند و از رضایت خود حرف بزند. در این مرحله دروغ های متعددی از زبان این افراد می شنوید.
بعد از این مرحله ،آمار ها نشان میدهد حدود 70% دانشجویان  با تمام کردن تحصیلات خود به کشور بازگشته اند.گاهی این عده بعد از گذشت 10 سال به کشور خود باز میگردند با صرف میلیون ها تومان پول،تنها یک  مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس گرفته اند.30% بقیه با داشتن بورس تحصیلی توانسته اند در کشور های فوق زندگی کنند.
دروغ های کسانی که در خارج از کشور زندگی میکنند
انواع دروغ های کسانی که در خارج از کشور تحصیل و زندگی می کنند:
متاسفانه اولین جائی که هم وطنان عزیز در مورد تحصیل و زندگی در خارج از کشور تحقیق
میکنند پرسش از دوستان و آشنایان خود که در خارج از کشور زندگی میکنند و (بدتر از همه وبلاگ نویسان  خارج از کشور) است  و بلافاصله آنها جواب میدهند :
بسیار راضی هستیم
من از زندگی در این کشور بسیار راضی هستم و هزاران دروغ بزرگ و کوچک دیگر
هم وطنان عزیز همیشه این نکته را در مورد دروغ های ایرانی های خارج از کشور بدانید
هیچ کدام از آنها دوست ندارند اعتبار و شهرت و آبرویی که از زندگی و تحصیل در خارج از کشور بدست آورده اند از بین برود.اکثر کسانی که به خارج از کشور برای تحصیل میروند یکی از خواسته های درونی آنها بدست آوردن اعبتار و شهرت در بین دوستان و آشنایان خود است.اینکه ساعت ها برای شما پز بدهند.
هم وطنان عزیز بیشتر از 80% صحبت های آنها دروغ و فقط و فقط برای پز دادن برای شما است.
ای کاش از پشت پرده زندگی آنها در خارج از کشور آگاهی داشتید
از شستن کف رستوران ها تا تمیز کردن دستشویی هتل ها و….
اکثر کسانی در خارج از کشور زندگی میکنند دروغ های زیر را برای پز دادن و بدست اوردن اعتبار و شهرت میگویند:
1-من توانسته ام با کار و پس انداز در این کشور ماشین و خانه و ویلا بخرم و  شرکت تاسیس کرده ام و به کسب کار مشغول هستم و تعداد زیادی کارمند استخدام کرده ام.
2-من در یک شرکت بزرگ بین المللی مثل(پژو،ولوو و اسکانیا و زیمنس ،و……)کار می کنم و به من اقامت دائم داده اند.
3-هیچ مشکلی در این کشور وجود ندارد و همه چیز مرتب و خوب است.قیمت ها از ایران ارزانتر است و نژاد پرستی وجود ندارد.ای کاش زود تر از ایران اماده بودم و زندگی در این کشور بسیار راحت تر از ایران است.
4-خاله یا عمو یا دائی و…..من در این کشور مدیر کارخانه ، استاد دانشگاه یا ساختمان ساز و ….هست و زندگی بسیار ثروت مندی دارد و در بین مردم بسیار مشهور هستند.
5-من از شغل خرید و فروش ماشین و خانه سود بسیار زیادی بدست آورده ام.
تحصیل در خارج برای چه کسی مناسب است؟
تحصیل در خارج از کشور  فقط و فقط برای افراد زیر توصیه می شود:
1-وضعیت مالی خانواده شما بسیار عالی است .پدر ومادر  شما پزشک ثروتمند ،وکیل با سابقه و جراح  و مهندس و …..است و درامد خانواده شما بالاتر از 6 میلیون تومان در ماه است و میتوانند حداقل به صورت ماهانه 3 میلیون تومان برای شما  پول بفرستند.
2-شما در مدرسه یا دانشگاه در بین افراد معدل برتر بوده اید.معدل شما در دبیرستان و دانشگاه بالای 17 بوده است و توانایی خواندن روزی 10 ساعت درس را در خارج از کشور  دارید.نمره قبولی در دانشگاه های خارج از کشور بسیار سخت تر از ایران است زیرا علاوه بر سخت گیری اساتید شما باید کتاب هایی بخوانید که به زبان لاتین است.
3-شما توانایی دوری از خانواده و …. را برای مدت بسیار طولانی حدود 2 تا 3 سال شاید بیشتر دارید.
4-شما توانایی انجام کارهای دانشجویی بسیار تحقیر آمیز و نامناسب مثل شستن ظروف در رستوران ها و پاک کردن و نظافت رستوران ها و کافه ها را دارید.
5-شما از  کلیه قوانین اقامت  اروپا وکانادا و….باخبر هستید و میدانید که بعد از تحصیل باید  خاک آن کشور را ترک کنید و هیچ گونه اقامت و حق زندگی یعد ار تحصیل ندارید.
بزرگترین دروغ های موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور
1-زبان شما هر چه قدر هم بد باشد تنها با 2 تا 3 ماه در آن کشور مسلط می شوید:
واقعیت:تمام دانشجویانی که در کشور های بلژیک ،کانادا و آلمان یا فرانسه و ایتالیا و….مشغول به تحصیل هستند می دانند حتی با 6 ماه خواندن زبان در ایران وقتی در بین مردم و به خصوص در کلاس درس خارج از کشور حاضر می شوند تنها 30 تا 40% ان را متوجه می شوند و حداقل با گذشت 1 تا 2 سال برای تسلط کامل به زبان تخصصی زمان نیاز است.
2-شما می توانید با کار کردن هزینه های خود را جبران کنید:
واقعیت:شرایط کار برای دانشجویان در کشور های اروپایی بسیار محدود است و حداکثر می توان با کار دانشجویی 40% هزینه های موجود را پوشش داد.
شغل های دانشجویی  اکثرا تحقیر آمیز هستند مانند : شستن ظرف ها در رستوارن و نظافت هتل ها و کافه ها
3-بعد از اتمام تحصیل به شما اقامت دائم داده خواهد شد:
واقعیت:کشور های اروپایی و آمریکا بعد از سال 2008 قوانین سخت گیرانه برای اقامت وضع کرده اند.شما بلافاصله بعد از تحصیل تنها چند  ماه فرصت ترک کردن ان کشور را دارید.گرفتن اقامت اروپا و آمریکا در شرایط فعلی بسیار بسیار سخت می باشد.
4-هزینه های تحصیل در آن کشور را به شما نصف میزان واقعی نشان می دهند
واقعیت:اکثر موسسات اعزام دانشجو فقط به شما بخشی از هزینه های موجود را می گویند و سایر هزینه ها بر اساس شهر های بسیار کوچک محاسبه می کنند.مسلما کرایه خانه در یک دهکده  در بلژیک با کرایه خانه در یک شهر بزرگ مثل بروکسل بسیار متفاوت است.
بررسی 5 نکته مهم قبل از تحصیل در خارج از کشور
1-وضعیت مالی خود را دقیق بررسی کنید.(توصیه بسیار مهم)
قبل از تصمیم در مورد تحصیل در خارج از کشور، ابتدا دقیق هزینه های زندگی و تحصیل در کشور مورد نظر را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهید و تمام جوانب را بررسی کنید.سپس با وضعیت مالی خانواده خود مقایسه کنید.
مثلا اگر کشور فرانسه ودانمارک یا آلمان و یا ایتالیا  واتریش و ….را برای تحصیل انتخاب کرده اید.حداقل هزینه ها بدین شرح است:
کرایه یک اتاق کوچک (4*3متر)در شهر های متوسط اروپا:
250 یورو کرایه+50 یورو هزینه های جانبی مثل برق و آب و گرما =300 یورو حداقل هزینه محل سکونت(کرایه خوابگاه از 220 یورو به بالا)
هزینه خوراک در یک ماه=حدود 200 یورو
بیمه دانشجویی هر ماه  =80 یورو——-سن بالای 30 سال = 150 یورو
حمل و نقل =حدود -60تا 70 یورو
و هزینه تحصیل  وهر ترم حدود 500 یورو(کتاب و هزینه های جانبی تحصیل)
جمعا به طور متوسط ماهانه  حدود 3 میلیون تومان====حدود 660 تا 700 یورو در ماه
سپس هزینه های ذکر شده را دقیق با وضعیت مالی خانواده  خود بسنجید.
اگر درامد خانواده شما کمتر از 5 تا 6 میلیون تومان در ماه  باشد،هرگز به فکر رفتن به خارج از کشور نباشید.زیرا در کشور های فوق با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوید.
همچنین شما با کار دانشجویی تنها  30% تا 40% از هزینه های فوق را میتوانید بدست آورید.
اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا و آمریکا و استرالیا را داید علاوه بر هزینه های زندگی باید هر ترم بین 50 تا 60 میلیون تومان هم هزینه شهریه دانشگاه بپردازید.
تحصیل و زندگی در خارج از کشور حداقل به ماهانه 3 میلیون تومان نیاز دارد.این مهترین تجربه و توصیه ما 22  نفر به شما است.اگر با هزینه شخصی قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید حتما مطالب این وبلاگ را کامل بخوانید.
نکته:هرگز به حرف موسسات اعزام دانشجو و وبلاگ نویسان خارج از کشور توجهی نداشته باشید.
2-وضعیت عاطفی و روحی خود را بررسی کنید.
اگر تا به حال به مدت طولانی مثلا 6 ماه تا 1 سال و بیشتر از خانواده خود جدا نشده اید و از لحاظ عاطفی و روحی حساس هستید و دوری از خانواده و دوستان برای شما زجر اور است ،از رفتن به خارج از کشور منصرف شوید.چون فقط و فقط برای شما افسردگی و اضطراب و گاهی فکر خود کشی می اورد.هزینه بلیط برای هر بار سفر به ایران بسیار زیاد است و رفت آمد به ایران و دیدار با خانواده و دوستان و خویشاوندان گاهی چندین ماه  یا شاید چندین سال به طول می انجامد.در خاطر داشته باشید تلفن و اینترنت هرگز جای در کنار خانواده بودن را نخواهد گرفت.
هزینه بلیط رفت برگشت ایران –فرانسه====== 2.5 میلیون تومان
هزینه بلیط رفت برگشت ایران –اتریش======== 2 میلیون تومان
هزینه بلیط رفت برگشت ایران –آلمان======== 2.5 میلیون تومان
هزینه بلیط رفت برگشت ایران –ایتالیا======== 2 میلیون تومان
هزینه بلیط رفت و برگشت ایران –آمریکا======= 6 میلیون تومان
3-اهداف خود را قبل از رفتن بررسی کنید .


قبل از رفتن هدف های خود را مشخص کنید.اگر در بین اهداف شما گرفتن اقامت و کار کردن و ازدواج در کشور های اروپایی  و آمریکا و… است ،دچار اشتباه برزگی شده اید.
کشور های اروپایی حدود 20 یا 30 سال قبل به علت کمبود نیروهای متخصص به افراد زیادی اقامت و تابعیت دادند ولی بعد از سال 2010 قوانین بسیار سختی برای دادن اقامت به افراد خارج از اتحادیه اروپا وضع شده است.در قوانین جدید ذکر شده است کمبود های نیروهای متخصص تا حد امکان از کشور های جزء اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گیردو در  موارد خیلی خاص ، خارج از اتحادیه اروپا  از متخصصان چین و هند و مالزی و اندونزی .و هم چنین بعد از حوادث 9/11 در آمریکا گرفتن اقامت بسیار بسیار مشکل است.اگر در فکر این هستید با ازدواج اقامت کشور های اروپایی را بدست آورید ،در اشتباه بزرگی هستید.دید مردم اروپا به شما همچون یک کارگز خارجی و بیگانه در این کشور است.
{{در حال حاضر کشور های اروپایی و کانادا و آمریکا و استرالیا و… تنها به نخبگان ایرانی و رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور و مخترعان بزرگ کشور اجازه اقامت  دائم خواهند داد. تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سال های اخیر توانسته اند اقامت کشور آمریکا و کانادا و …بدست اورند و با بورس های تحصیلی در کشور های فوق زندگی کنند}
4-سطح زبان و سطح دانش تحصیلی خود را بررسی کنید.
اگر سطح زبان شما در حد متوسط یا ضعیف است از فکر رفتن به خارج از کشور منصرف شوید.
شما زمانی که زبان خود را در سطوح بسیار عالی در ایران رسانده باشید،با این حال  هم در کشور های فوق و به خصوص در کلاس های درس خیلی از مطالب اساتید و متون تخصصی  را متوجه نخواهید شد.فراموش نکنید هزینه هر ترم زبان در کشور های های اروپایی 500 تا 600 یورو است.
اگر در دانشگاه و دبیرستان جزء افرادی بوده اید که با نمرات 13 یا 14 نمرات خود را گذرانده اید و معدلی حدود 13 یا 14 دارید از رفتن به خارج از کشور منصرف شوید.کسب نمره قبولی در دانشگاه های اروپا  و آمریکا بسیار سخت است .گاهی برای کسب نمره قبولی یک درس شما باید روزی 10 تا 12 ساعت حداقل در روز مطالعه داشته باشید.
5-وضعیت آب و هوایی کشور مورد نظر را بررسی کنید.
این موضوع شاید مورد توجه کسی نباشد ولی بسیار مهم و با اهمیت است.
اگر شخصی هستید که وضعیت جسمی شما روی آب و هوای خیلی سرد  وابری حساس است از رفتن به کشور های اروپا و کانادا جدا پرهیز کنید.
هوای اروپا به خصوص سوئد و نروژ و المان و فرانسه در نیمه دوم سال همیشه و هروز دارای بارش برف و باران است و دمای هوا تا -20 درجه می رسد.در اروپا مثل ایران خبری از بخاری های گازی نیست و شما با هزینه های بسیار زیاد با یک سیستم مرکزی باید اتاق خود را گرم نگه دارید.به طور معمول 6 ماه دوم سال سطح شهر های اروپا پوشیده از برف سنگین است.
سرمای کانادا در زمستان گاهی تا -23 درجه می رسد.سرمای بعضی از شهر های شمالی سوئد و نروژ سردتر از -20 می شود و کلیه خیابان ها پوشیده از یخ است.
دمای سرد کانادا و سوئد و نروژ و فنلاند گاهی در زمستان بین -20 تا -30 درجه است و گاهی ماه ها هوا ابری و بسیار افسرده کننده است.
مهمترین معایب تحصیل در خارج
1-دوری از خانواده و دوستان به مدت چندین سال
2-هزینه های بسیار زیاد و مالیات های سنگین حتی از دانشجویان
3-سرمای بسیار زیاد هوا گاهی تا -20 درجه
4-هوای همیشه ابری و برفی و بارانی (تقریبا 80% روزهای 6 ماه دوم سال)
5-برخورد بسیار تحقیر آمیز خارجی ها با ایرانی ها
6-تفاوت های فرهنگی زیاد
7-شغل های تحقیر آمیز دانشجویی
8-تحصیل به زبان دیگر و سخت گیری بسیار زیاد اساتید
9-قانون بازگشت به کشور بلافاصه بعد از اتمام تحصیل(در سوئد 10 روزه)
10-تبعیض نژادی زیاد
مقاله  مشکلات تحصیل در خارج توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : تحصیل دات بلاگ

ثبت نام در دوره های مجازی

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس