مقاله مزایای آموزش الکترونيکي

مزاياي آموزش الکترونيکي

امروزه با پيدايش آموزش الکترونيکي ديگر تصورات قبلي نسبت به تهيه جا ومکان براي تحصيل وآموزش مجازي از بين رفته است اکنون با به صحنه آمدن دانشگاهها و مراکز آموزش مجازي ديگر نيازي به ترک منزل و صرف هزينه گزاف براي مسافرت و اسکان نيست و هر فردي در هر زمان و مکاني ميتواند از اين امکانات استفاده نمايد افزون بر آن، ساعات شروع وخاتمه کلـاسها ثابت نيست و دانشجويان در هر زمان ميتوانند در سر کلـاس حضور پيدا کنند يکي از نکات مهمي که در اين نوع آموزش مطرح است آزادي عمل در انتخاب موضوع وسر فصلهاي مورد علـافه افراد است.
به طور کلي ميتوان اين مزايا را به صورت زير بر شمرد:
1- مزایا ی آموزش الکترونيکي : عدمـ نياز به حضور فيزيکي استاد در کلـاس درس:
از آنجا که در اين نوع آموزش کليه ارتباطات از طريق اينترنت انجامـ ميشود لزومي به حضور فيزيکي مدرس و فراگير در کلـاس نيست. تنها کافي است مدرس يا فراگير از طريق يک دستگاه کامپيوتر ا زمنزل يا نزديک ترين مرکز متصل به اينترنت به دانشگاه مجازي متصل شوند اين امر خود سر منشأ مزايا ديگري است چرا که با اين اوصاف ديگر نيازي به صرف هزينه براي ساختمان سازي آموزشي نخواهد بود. از سوي ديگر در شهرهاي بزذگ منجر به کاهش رفت و آمد درشهر وکمتر شدن ترافيک شهري وآلودگي هوا ميشود.
2- عدمـ کلـاس درس به زمان خاص:
هر چند که اين سيستم آموزشي از تکنولوژي‌هاي کنفرانس از راه دور و مانند آن که نياز به حضور در پشت کامپيوتر در زمان خاص دارد پشتيباني ميکند ولي قسمت اعظمـ اين سيستمـ مبتني بر دروسي است که هر زمان فراگير اراده کند ميتواند به سايت آموزش متصل شود و دروس را در يافت کند اين سيستم براي افراد شاغل که وقت آزاد محدودي براي تحصيل دارند کاملـا مناسب است.

مقاله مزایای آموزش الکترونيکي

3- مزایا ی آموزش الکترونيکي : کيفيت بالـاي ارائه دروس:
در آموزش واقعي درس توسط يک مدرس ارائه ميشود که اين امر مطلوب نيست، چرا که کيفيت مطالب ارائه شده در کلـاس به پارامترهاي زيادي مانند وضعيت روحي مدرس، گرما و سرماي محيط کلـاس و... که ميتواند تاثير منفي داشته باشند بستگي دارد ولي در آموزش مجازي اين مشکلـات وجود ندارد. در اين نوع آموزش دروس توسط تيمـ‌هاي مجرب آمده ميشوند وبا استفاده از تکنولوژي‌هاي مدرن و متنوع چند رسانه‌اي به نحو مطلوبي ارائه ميشوند در ضمن فراگير ميتواند به کرات مطالب ارائه شده در جلسه خاصي را مشاهده کند و اين لحاظ کيفيت آموزش بهبود مييابد.
4- مزایا ی آموزش الکترونيکي : پشتيباني از تعداد زيادي فراگير در يک درس:
در آموزش واقعي معمولـا به خاطر محدويت‌هاي کلـاسها و همچنين به خاطر بازدهي اين مشکل وجود دارد که فراگيران ممکن است به خاطر تکميل ظرفيت نتوانند در دروس ثبت نامـ کنند اين مشکل طبعا در آموزش مجازي وجود ندارد و فراگيران ثبت نامـ شده در يک کلـاس يا در يک درس ميتوانند هزاران نفر باشند.
5- بالـا بردن سطح علمي جامعه
د رآموزش‌هاي واقعي معمولـا به خاطر محدوديت امکانات از لحاظ مکان، اساتيد وغيره هر ساله تعداد محدودي دانشجو از طريق آزمون هايي که برگزار ميشود موفق به ورود به دانشگاه ميشوند در صورتي که در دانشگاه مجازي اين محدوديت‌ها وجود ندارد بنابر اين تمامي افراد علـاقه مند به تحصيل شانس ادامه تحصيل در دانشگاه را پيدا ميکنند که اين امر مطمئنا در بالـا بردن سطح علمي وفرهنگي جامعه موثر است.
6- مزایا ی آموزش الکترونيکي : دسترسي به کتابخانه‌هاي ديجيتالي
در اين نوع کتابخانه‌ها ديگر نيازي به برگرداندن کتاب نميباشد زيرا ما مطالب مورد نظري را که ميخواهيمـ جستجو ميکنيمـ و با سريع ترين سرعت ممکن به آن‌هـا دست مييابيمـ. در کتابخانه‌هاي معمولي امکان فرسوده شدن کتاب ميباشد. (مرکز آموزش الکترونيکي پرشيا -اينترنت، ديلمقاني، ميترا)

مزایا ی آموزش الکترونيکي : کلـاسهاي مجازي
فناوري اطلـاعات وارتباطات را ميتوان به عنوان ابزار نيرومندي براي ارتقاي کيفيت و کارايي آموزش مورد استفاده قرار داد به گونه‌اي که شيوه آموزش را دستخوش تغير داده و ديگر نيازي به حضور فيزيکي در کلـاسهاي درس نباشد.
کلـاسهاي مجازي يکي از محصولـات فناوري اطلـاعات وارتباطات در زمينه آموزش است در اين روش آموزشهاي مورد نظر در مکاني مشخص ارائه وسپس با بهره برداري از روشها ي انتقال همزمان يا نا همزمان به مکان ديگر منتقل ميشود.
نيازمندي‌هاي کلـاس مجازي
1- سيستم هاي آموزشي که به دو دسته تقسيمـ ميشوند. 1- سيستمـ‌هاي آموزشي همزمان
2- سيستم هاي آموزشي غير همـ زمان
1- سيستمـ‌هاي آموزشي همـ زمان:
الف-کنفرانس ويدئويي دو طرفه: در اين روش استاد ودانشجو همديگر را ميبييند و ميتوانند با همديگر به گفت وگو بپردازند در چنين حالتي به پهناي باند زيادي به انتقال صوت وتصوير نياز است اين نوع آموزش همان ديگاه سنتي آموزشي است که معلمـ در سر کلـاس حضور پيدا ميکند تنها تفاوت عدمـ حضور فيزيکي استاد در سر کلـاس درس است.
ب- کنفرانس صوتي دو طرفه از دیگر مزایا ی آموزش الکترونيکي : دراين سيستمـ استاد و دانشجو تصوير را نميبينند آن‌هـا فقط اسلـايد‌ها را ديده وصداي يکديگر را ميشنوند.
ج - روش ديداري وشنيداري: از ترکيب دو روش قبل استفاده ميشود.
ب- سيستمـ‌هاي آموزشي ناهمزمان: در اين رووش دروس آموزشي از قبل وتهيه وبه گونه‌اي ذخيره ميشود و فراگيران ميتوانند به آن گوش دهند. اين حالت يادگيري نيز با روش‌هاي گوناگون قابل اجرا است.
- استفاده از ضبط ويدئويي
- استفاده از cd آموزشي، برنامه‌هاي کامپيوتري.
- استفاده از پخش وبي: درس با روشهاي مختلف برنامه ريزي روي يک سايت قرار ميگيرد.

نکته مهم:

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان این فرم را تکمیل کنید و یا عدد 2 را به 30006016 پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات کامل را در اختیارتان خواهند گذاشت.

2- بستر ارتباطي
بستر ارتباطي، محيطي است که د رآن داده‌ها بين دو نقطه منتقل ميشوند که در حالت کلي به سه دسته circuit switch و packet switch و leased line تقسيمـ ميشود. براي انتقال صوت وتصوير ميتوان از هر سه نوع خط ارتباطي استفاده کرد.در انتخاب خطوط بايد پارامترها و از مشخصات آن خط را در نظر گرفت. بستر ارتباطي بر اساس حداقل نياز انتخاب ميشود.اين بستر ميتواند خطوط اجاره‌اي مخابرات، اتصال ماهواره به اينترنت شکل يک، استفاده از vsat و حتي خطوط تلفن باشد.
3- اطاق تدريس
تقريبا در تمامـ روشهاي مجازي، اطاقي براي تدريس با امکانات زير مورد نياز است:
- عايق‌هاي صوتي
- دوربين فيلمـ برداري
- وايت برد الکترونيکي يا معمولي
- ميکرفون
- ادوات ضبط ديجيتالي درس
4-کلـاس اطاق دانشجويان
براي پخش وبي، وجود يک رايانه متصل به اينترنت کافي است تا دانشجويان در هر زمان يا مکاني از آموزش استفاده کنند اما در روش‌هاي همـ زمان، اطاق دانشجويان بايد به امکانات زير مجهز باشد:
- ميکروفون حداقل يک عدد و حداکثر به تعداد دانشجويان
- بلند گو حداقل يک عدد
- يک pc progector (يا يک کامپيوتر به ازاي هر دانشجو)
- يک کامپيوتر
- يک دوربين فيلمـ برداري
- وايت برد الکترونيکي يا معمولي
5-امنيت: شبکه‌هاي رايانه‌هاي به سرعت در حال گستر ش هستند به گونهاي که اگر در سال 1986 فقط تعداد معدودي از رايانه‌ها در يک مرکز کوچک به يکديگر متصل ميشدند، در سال 1997 بيش از شانزده ميليون رايانه در 85 کشور جهان به شبکه اينترنت متصل شده و هر ده ماه اين رقمـ دو برابر ميشود. اين گونه شبکه‌ها علـاوه بر مزايا، معايبي نيز دارند. به عبارت بهتر، چون اطلـاعات در شبکه‌هاي کامپيوتري در محيط انتقال به اشتراک گذاشته ميشود و امکان استفاده بالقوه آن براي ديگران نيز مهيا خواهد شد، اين موضوع در سيستمـ‌هاي امنيتي - تجاري خطر بزرگي است اما در آموزش الکترونيکي خطر‌هاي ديگري نيز وجود دارد و آن اينکه يک اخلـالگر ميتواند اقدامات ذيل را انجامـ دهد:
- تغير محتوا
- از کار انداختن سرويس
براي اجتناب از موارد ياد شده، بايد تمهيداتي در نظر گرفته شود که از مهمترين راهکار‌هاي آن ميتوان به روش رمز نگاري داده‌ها و احراز هويت و استفاده از خطوط اختصاصي اشاره کرد.
دلـايل توجه به کلـاس مجازي در اجراي سياستهاي آموزشي
- عدمـ نياز به جا به جايي استادان، معلمان و مربيان از يک منطقه به منطقه ديگر وامکان بهره گيري از اساتيد به نامـ بدون توجه به موقعيت مکاني

- کاهش هزينه لجستيکي
- حذف تأثير منفي عوامل همچون دوري، وضعيت بد جغرافيايي و امنيت کم
- افزايش کيفيت آموزش از طريق بهره مندي از اساتيد، معلمان و مربيان با سابقه و مجرب مناطق ديگر

ثبت نام در دوره مربی آموزش الکترونیکی

برچسب ها : انتشار دهنده: ایل بیگی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس