مقاله پرسش هایی درباره سطوح مختلف در نقاشی

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله پرسش هایی درباره سطوح مختلف در نقاشی  را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

سطوح مخصوص نقاشی رنگ روغن

1. بهترین سطوح برای رنگ‌های روغنی کدامند؟
بوم کشیده شده و پوشش‌دار، از قدیم رایج‌ترین سطح مناسب برای رنگ‌های روغنی بوده و است، اگرچه سطوح متعدد دیگری نیز وجود دارند که برای کار با رنگ روغن مناسب هستند.
تخته‌های چوبی از جنس ام دی اف و دیگر انواع مازونیت از نظر استحکام مناسب هستند و دوام فوق‌العاده‌ای دارند و سطح آن‌ها دچار خمیدگی نمی‌شود. بوم‌های تخته‌ای نیز برای کارهای فضای باز مناسب هستند، سطح آنها مثل سطح بوم‌های کشیده شده، منحصر به فرد و دارای دو پوشش است؛ با این تفاوت که به هنگام نقاشی در فضای باز کمتر صدمه می‌بینند. پدهای رنگ روغن وینتون نیز برای ترسیم یا کار فضای باز مرسوم هستند.

2. هدف از پوشش گذاشتن روی بوم نقاشی چیست؟
پوشش‌گذاری بوم، فوق العاده حائز اهمیت است.

3. آیا روی بوم نقاشی می‌توان از زیرسازی سفید روی چسب پی وی ای استفاده کرد؟ مشکلی پیش نخواهد آمد؟
استفاده از پی وی ای به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا دوام خوبی ندارد، ممکن است خیلی زود خراب شود و نقاشی را بدون زیرسازی باقی بگذارد.
دو پیشنهاد برای پوشش گذاری بوم رنگ روغن ارائه می شود:
– پوشش اکریلیک:
دو گزینه انتخابی عمده وجود دارد. پوشش بتونه اکریلیک که شامل رنگدانه‌های سفید است و ماده پایه از جنس بتونه شفاف که هیچ رنگدانه‌ای ندارد و می‌توان با رنگ اکریلیک ارتیستز به آن رنگ داد.
– پوشش با پایه حلال:
پوشش نقاشی‌های رنگ روغن. این پوشش از دو پوشش قبلی قدیمی‌تر است و نسبت به سبک قدیمی همین پوشش، سریع‌تر خشک می‌شود. پیش از استفاده از این پوشش، بوم را باید با چسب پوست خرگوش چسب‌زنی کرد. تا 6 ماه نیازی نیست آن را مجددا ترمیم کنید. به محض اینکه با لمس متوجه شدید خشک شده است، می توانید کار نقاشی را روی آن شروع کنید. برای اینکه حاصل کار شما به بهترین صورت باشد، از چند لایه استفاده کنید.
4. پوشش زیرسازی سفید به اندازه کافی مناسب است؟
برای پوشش‌گذاری می‌توان از زیرسازی سفید یا یک لایه رنگ سفید به عنوان لایه پایه ای که رنگ‌های دیگر روی آن کشیده می‌شوند (لایه سفید زیرین)، استفاده کرد. لایه سفید زیرین نسبت به زیرسازی سفید کمی زودتر خشک می شود. پیش از استفاده از هر دو مورد، باید بوم را چسب‌زنی کرد.

5. آیا هنگام کار با رنگ های روغنی قلمی باید کاغذ را پوشش‌گذاری کرد یا اینکه مستقیما می‌توان از آنها روی کاغذ استفاده کرد؟
از کاغذی که به طور مناسب پوشش‌گذاری شده است می توان به عنوان سطح مناسب برای کار با رنگ‌های روغنی قلمی استفاده کرد. پوشش مناسب بتونه اکریلیک است.

مقاله پرسش هایی درباره سطوح مختلف در نقاشی

6. آیا رنگ روغنی آرتیزان را می‌توان روی مقوا یا کاغذ به کار برد؟
توصیه نمی‌شود که رنگ روغن آرتیزان (یا هر نوع رنگ روغن دیگر) را روی کاغذهای بدون پوشش به کار برید. بهتر است دست کم از یک لایه پوشش بتونه اکریلیک استفاده کنید.
به این ترتیب، سطح قابلیت جذب مناسب را پیدا می کند و مواد غیرضروری جذب کاغذ نمی‌شوند. وقتی از رنگ آرتیزان روی کاغذ روکش‌دار استفاده شود، می‌توان روی آن جلا به کار برد. با این حال جداسازی کامل جلاهای آرتیستز از سطح کاغذ یا پوشش غیرممکن است، پس بهتر است برای محافظت از کاغذ، آن را در پشت شیشه قرار دهید و مطمئن شوید که شیشه با سطح نقاشی تماس پیدا نمی‌کند.

7. بهترین راه افزایش کشیدگی بوم برای فیت کردن گوه های کناری آن چیست؟
به طور کلی، کشیدگی بوم‌های کشیده شده و پوشش‌دار وینسور و نیوتن باید بدون استفاده از گوه برای کار نقاشی مناسب باشد.
در طول نقاشی یا بعد از آن، بوم شل می‌شود و کشیدگی لازم را می‌توان با استفاده از گوه مجددا ایجاد کرد.
1. گوه ها را با دست در شیارهای گوشه بوم در جهتی که در شکل نشان داده شده است قرار دهید.
2. در گوشه های بوم، بین بست و بوم یک تکه مقوا قرار دهید. به این ترتیب به هنگام فیت کردن گوه‌ها، بوم از هرگونه ضربه تصادفی در امان می‌ماند.
3. بوم را به صورت قائم نگه دارید.
4. با استفاده از چکش، به گوه ها رو به بالا و به سمت شکاف ها ضربه بزنید و در عین حال بوم را با دست دیگر خود نگه دارید.
5. هر بار از گوه ها برای حرکت دادن یکی از بست‌ها استفاده کنید تا بوم شکل مربعی خود را حفظ کند.
6. بوم را بچرخانید و با چکش به بقیه گوه ها ضربه بزنید تا زمانی که به کشیدگی دلخواه خود برسید.

سطوح مخصوص نقاشی آبرنگ
15. بهترین سطوح برای آبرنگ یا گواش کدامند؟
کاغذی که برای نقاشی آبرنگ یا گواش انتخاب می‌شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر نقاشی نهایی دارد. مشخصه‌های هر کاغذ را سازنده آن تعیین می‌کند و رنگ، وزن و بافت سطحی کاغذ تاثیر زیادی در ایجاد یک کار هنرمندانه دارد. از این رو بسیار مهم است که ماهیت هر کاغذ شناخته شود و انتخاب با دقت صورت گیرد.

16. چگونه کشش لازم در کاغذ آبرنگ ایجاد می‌شود؟
هرگاه بخواهید با رطوبت بیشتری کار کنید، باید در کاغذ خود کشیدگی ایجاد کنید. اغلب کاغذهای آبرنگ، دارای کشیدگی لازم هستند.

17. چگونه کاغذ چسب‌زنی و پوشش‌گذاری می شود؟
چسب‌زنی کاغذ از قدرت جذب آن می‌کاهد و بیشتر در نقاشی یا چاپ رنگ روغن روی کاغذ، مورد نیاز است. پوشش‌گذاری کاغذ، رنگ، بافت یا قدرت جذب آن را تغییر می‌دهد. برای هر سطحی می‌توان با استفاده از پوشش‌ها یا رنگ های آکریلیک یا مخلوط آن ها پوشش‌گذاری را انجام داد.

18. آیا فرقی می‌کند که از کدام سمت کاغذ آبرنگ استفاده شود؟
سمت وارونه کاغذ، معمولا بافت سطحی متفاوتی دارد ولی چسب‌زنی در هر دو سمت یکسان است و برای این کار از هر دو سمت می‌توان استفاده کرد. توصیه می‌شود که روی دو سمت کاغذ نقاشی نکنید زیرا ممکن است کاغذ تخت نباشد. اگر از رنگ‌های غلیظ استفاده کرده باشید، ممکن است این رنگ‌های قوی توناژ نقاشی دوم را تغییر دهند.

19. معنای اصطلاحات فشرده سرد و گرم در مورد کاغذ چیست؟
ورق کاغذ پس از ساخته شدن از بین غلتک‌های نمدی عبور داده می‌شود. نمدها تار و پود دار هستند و فشاری که غلتک‌ها ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود سطوحی به نام سطح فشرده سرد یا نات ایجاد شود. کاغذ فشرده گرم از غلتک‌های داغی که نمد ندارند عبور داده می‌شود و به این ترتیب ورق صاف تری به وجود می‌آید. سطح نات در نقاشی آبرنگ، بافت اضافی ایجاد می‌کند در حالی که سطح هموار کاغذ فشرده گرم به طرز ویژه‌ای مناسب رسم است.
سطوح مخصوص نقاشی با رنگ اکریلیک

20. بهترین سطوح برای رنگ های اکریلیک کدامند؟
رنگ‌های اکریلیک را روی سطوح متعددی از جمله بوم نقاشی، کاغذ، چوب، چرم بدون روغن، آجر و هر چیزی که فاقد چربی باشد یا خیلی صیقلی نباشد می توان به کار برد. هنرمندان و افراد حرفه ای که از تکنیک‌های روغنی استفاده می کنند، بوم را ترجیح می دهند در حالی که کسانی که از رنگ‌‌‌های اکریلیک به صورت آبرنگ استفاده می‌کنند، کاغذ به کار می‌برند. پدهای اکریلیک گالریا نیز مناسب کارهای طراحی و فضای باز هستند.
سطوح مخصوص طراحی و ترسیم

21. بهترین سطوح برای طراحی و ترسیم کدامند؟
متداول ترین سطح برای کار طراحی و ترسیم، کارتریج یا کاغذ رسم است. به این دلیل به این کاغذ، کارتریج گفته می شود که در اوایل قرن نوزدهم از آن برای بسته‌بندی باروت مهمات (کارتریج) استفاده می‌شد. سالها است که از این کاغذ برای این کار استفاده نمی‌شود اما هرکاغذی که برای ترسیم یا طراحی مناسب باشد، با این اسم شناخته می‌شود.
سطوح مخصوص پاستل

22. بهترین سطوح برای پاستل کدامند؟
متداول‌ترین سطوحی که برای نقاشی پاستل به کار می‌روند، کاغذ یا تابلوی پاستل هستند که سطوحی تار و پود دار دارند. البته کاغذها را می‌توان با استفاده از پوشش مناسبی که به سطح می‌چسبد و دندانه‌هایی شبیه به دندانه‌های موجود در بافت تابلوهای پاستل به وجود می‌آورد، برای کار با پاستل مناسب کرد.
زیبایی پاستل زمانی خود را نشان می‌دهد که کاغذ تا حدی تار و پود داشته باشد. تار و پود نه تنها سطحی ایجاد می‌کند که پاستل می‌تواند به آن بچسبد، بلکه افکت‌های دیداری که در این حالت به وجود می آید، در مقایسه با سطوح صاف بسیار متفاوت است.
مقاله پرسش هایی درباره سطوح مختلف در نقاشی  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
پرسش هایی درباره سطوح مختلف در نقاشی
منبع: ویکی پدیا

ثبت نام در دوره آموزشی نقاشی

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس