مزیت رقابتی پایدار (SCA)

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله مزیت رقابتی پایدار (SCA) را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.
مزیت رقابتی پایدار (SCA)
اجازه دهید مزیت رقابتی پایدار را به بهترین شکل با یک مثال توضیح دهم. فرض کنید یکی از بهترین شاگردان مدرسه هستید. باهوشید، اطلاعات زیادی دارید و به‌طورکلی ازنظر ظاهر و برخورد هم فوق العاده هستید. شکی نیست که همه افراد کلاس نظر خوبی نسبت به شما داشته و از دوستی با شما ابراز رضایت می‌کنند. این همان مزیت رقابتی شماست.
حالا فرض کنید بر اساس تلاش‌ها و دستاوردهای خودتان به یک کلاس بالاتر یا حتی یک مدرسه دیگر نقل‌مکان می‌کنید. فکر می‌کنید در این مدرسه یا کلاس جدید هم بهترین موقعیت را نصیب خودتان می‌کنید؟ آیا همه بچه‌ها در این مدرسه هم شمارا دوست خواهند داشت؟ خوب باید گفت که اگر از تجربه قبلی حضور در مدرسه موضوع یا نکته جالبی یاد گرفته باشید که قابل‌استفاده در این مدرسه جدید هم باشد و به عبارتی سرمایه‌ای برای شما باشد، بدو شک در این مدرسه هم دیر یا زود شمارا به‌عنوان رهبر خواهند شناخت. درواقع می‌توان گفت که در این شرایط شما داری یک مزیت رقابتی شده‌اید که از طریق آن می‌توانید یک موقعیت رقابتی در طی یک بازه زمانی به دست آورده و آن را برای خود حفظ کنید. ازاین‌رو در رابطه با کسب‌وکار و تجارت هم باید گفت، یک مزیت رقابتی پایدار عنصر یا فاکتوری در حوزه کسب‌وکار شماست که یک مزیت رقابتی معنادار در برابر رقبای فعلی و آینده شما برایتان به ارمغان می‌آورد.

مزیت رقابتی پایدار (SCA)


مزیت رقابتی پایدار
درحالی‌که گزینه‌های استراتژیک مختلفی وجود دارند که مسیرهایی را برای کسب مزیت رقابتی پایدار برای شما ایجاد می‌کنند (مثلاً کیفیت، طراحی محصول، ارزش از طریق هزینه‌های پایین تولید و . . .)؛ اما کسب یک مزیت رقابتی پایدار بسیار مؤثر اغلب بسیار سخت و دشوار است، چراکه تقلید و یا بازتولید یک مزیت رقابتی پایدار توسط رقبا هم سخت و هم قابل‌توجه است. یک مزیت رقابتی پایدار برای یک کسب‌وکار در برابر کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری رقیب یک مزیت نسبی ایجاد می‌کند که قابل حفظ و نگهداری توسط آن بنگاه بوده و در طی زمان توسط دیگر رقبا مورد فرسایش قرار نمی‌گیرد.
به‌این‌ترتیب، یک کسب‌وکار ممکن است در یک زمینه خاص دارای یک مزیت رقابتی باشد که موجب ارائه ارزش بیشتر و بزرگ‌تر به مصرف‌کنندگان خودش شود (در قالب قیمت‌های پایین یا مزایای بیشتر باقیمتی بالاتر) که این‌یک ارزش نسبی در برابر رقبای آن‌ها محسوب شود؛ اما این مزیت‌های رقابتی ممکن است به‌عنوان مزیت پایدار در نظر گرفته نشوند، خصوصاً زمانی که نرخ و مزایای تغییر تکنولوژیک از توانایی‌های بنگاه موردنظر برای منفعت بردن از چنین تغییراتی سبقت بگیرد. هر گزینه استراتژیکی که توسط یک بنگاه انتخاب می‌شود، مدیران باید به‌خوبی بدانند که استراتژی موردنظر باید دارایی‌ها و توانایی‌های سازمانی را تغییر داده و ضعف‌های آن‌ها را خنثی سازد. بخش عمده‌ای از توسعه استراتژی بازاریابی و اجرای آن مرتبط با پیگیری و دنبال کردن مزیت رقابتی پایدار توسط یک بنگاه است.
بازاریاب‌ها باید به‌خوبی بدانند که یکی از هدف‌های اصلی استراتژی بازاریابی یک بنگاه به دست آوردن و حفظ یک مزیت رقابتی پایدار است. درحالی‌که تقریباً تمامی مزیت‌های رقابتی پایدار در بلندمدت ممکن است تنها به‌صورت موقت به دست بیایند، بااین‌وجود پیگیری و دنبال کردن آن‌ها باید بهترین و مهم‌ترین موضوع در بین تصمیمات استراتژیک از قبیل شیوه رقابت آن بنگاه با دیگر رقبا (مثلاً استراتژی محصول، استراتژی تولید)، اساس رقابت به لحاظ توانایی‌ها و امکانات، ارزش‌های ارائه‌شده و انتخاب محل موردنظر برای رقابت در رابطه با بازار محصول و انتخاب رقبا باشد.
مقاله مزیت رقابتی پایدار (SCA) توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب بازاریابی

ثبت نام در دوره های مدیریت

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس