مقاله آموزش نرم افزار Word

مقاله ای که در زیر مطالعه می نمایید با عنوان آموزش نرم افزار Word، از مرکز آموزش مجازی پارس گرد آوری و ارائه شده است.

مرکز آموزش مجازی پارس پیشنهادِ تکمیل دیدگاههای موجود بر اساس آموزش نرم افزار Word را می نماید.

نرم افزار word چیست؟

برنامه ورد متداولترین برنامه واژه پرداز موجود به شمار می آید. هدف اصلی برنامه این است که در تایپ و قالب بندی متنها مفید واقع شود. اما ویژگیهای قدرتمند دیگری نیز دارد که امکان ایجاد جدولهای مختلف - کار با تصویرهای گرافیکی - طراحی صفحه وب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را برایتان فراهم کرده است. برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows ویندوز داشته باشند.

مقاله آموزش نرم افزار Word
 

اصول کار
- اجرای Microsoft Word و آغاز كار با آن:
نرم افزار Word تحت سیستم عامل های گوناگون كار می كند. برای شروع از منوی Start‏ ، زیر منوی Programs و سپس گزینه Microsoft Word را انتخاب می کنیم.

- آشنایی با محیط كار و اجزای آن:
دكمه Close یا بستن پنجره : جهـت بستن یك پنجره باز باید از این دكمه استفاده نمود ( البته از كلید تركیبی ALT+F4 نیز میتوان استفاده كرد). باید توجه داشت برای بستن هر پرونده میتوانید از منوی File زیر منوی Exit را نیز انتخاب نمائید.
دكمه Maximize یا حداكثر سازی : برای اینكه بتوان پنجره را به حداكثر اندازه خود رساند میتوان از این دكمه استفاده نمود.
دكمه Restore : پس از اینكه پنجره به حداكثر اندازه خود رسید برای تبدیل به اندازه قبلی خود از این دكمه استفاده می شود.
دكمه Minimize یا حداقل سازی :با کلیک کردن بر روی این دکمه میتوان یك پنجره حداكثر شده و یا معمولی را حداقل نمود با انجام این عمل پنجره به حداقل خود می رسد و روی Task bar قرار می گیرد. توجه داشته باشید كه پنجره ای كه حداقل شده است بسته نشده و هنوز در حافظه مستقر است.

- نوار عنوان یا Title Bar : نواری كه اسم پنجره روی آن قرار دارد نوار عنوان نامیده میشود از نوار عنوان میتوان برای حداكثر سازی و یا بازگردانی پنجره به حالت " وضعیت قبلی " استفاده نمود برای این كار كافی است روی نوار عنوان دبل كلیك نمائید.

- دكمه Control Bottom یا كنترل : این دکمه در سمت چپ صفحه مانیتور قرار دارد.با دكمه كنترل میتوان تمام عملیاتی كه توضیح داده شد را انجام داد برای باز كردن دكمه كنترل كافی است روی دكمه آن كلیك کرد. عمل دیگر دكمه كنترل بستن پنجره است برای این كار باید روی نشانه دكمه كنترل دبل كلیك كرد.

: Move-
برای جابجایی پنجره میتوان از این گزینه استفاده كرد . برای اینكه این گزینه فعال شود باید روی نوار عنوان دبل كلیك نمود.
Menu Bar -یا نوار منو : هر یك از منوها با توجه به نام خود، عملكردی خاص دارند. پس از باز شدن منو زیر منوها را مشاهده خواهید كرد كه هر زیر منو به معنای یك فرمان می باشد.

Toolbars- یا نوار ابزار : نوارهای ابزار كلیدهای دسترسی سریعتر به زیر منوها می باشند. در اصل گزینه ها و فرمان های موجود در زیر منوها ، در نوارهای ابزار نیز موجودند و كار را جهت دسترسی سریعتر به زیر منوها آسان می كنند . روشهای مختلف برای ظاهر كردن نوار ابزار:
الف ) انتخاب زیر منوی Toolbars از منویView
ب ) كلیك راست بر رویMenu bar

برای محو كردن نوار ابزارها می توان روی آنها كلیك راست كرده و زمانی كه فهرست نوارهای ابزار ظاهر گردید ، آنها را از حالت فعال در آورید بدین صورت شما نوار ابزارها را در روی صفحه نخواهید داشت.

Ruler- یا خط كش: خط كش یكی دیگر از ابزارهای كارآمد در برنامه Word میباشد. این خط كش بسیار دقیق بوده و با آنچه كه شما روی كاغذ اندازه میگیرید برابر است . خط كش برای تنظیم حاشیه ها و تورفتگی ابتدای پاراگرافها استفاده میشود. برای ظاهر كردن خط كش از منوی View زیر منوی Ruler را انتخاب نمایید.
اگر خط کش عمودی ظاهر نشد برای ظاهر كردن خط كش عمودی نیز می توانید از منوی View پنجره را به حالت Print Layout برده و سپس از منوی Tools زیر منوی Options را انتخاب و از روی برگ نشان View گزینه Vertical Ruler را انتخاب نمائید.
درصورتیكه بخواهید خط كش شما در سمت راست پنجره ظاهر شود مراحل بالا را تكرار و گزینه Right Ruler را انتخاب نمائید.

Scroll Bar- یا نوارهای مرور: دكمه ها و نــوارهایی هستند که توسط آنها میتوان صفحه را جابجا نمود. این دكمه ها بطور افقی برای جابجایی به چپ و راست و بطور عمودی برای بالا و پائین طراحی شده اند. بجای استفاده از دكمه های مرور كه با هر بار فشردن آنها كمی صفحه جابجا می شود می توان از نوارهای مرور نیز استفاده کرد.
برای جابجایی باید روی این نوارها قرار گرفته و بـــا ماوس نوار را جابجا نمود. در صورتیكه سند شما دارای چند صفحه باشد می تواند نشان دهنده شمارش صفحه نیز باشد نوارهای مرور برای این كار باید اشاره گر ماوس را روی نـــوار برده و بر روی آن كلیك كنید تا شماره صفحه به نمایش در آید. برای ظاهر كردن Scroll bar عمودی و افقی و انتقال آن به سمت چپ پنجره، باید پنجره را از منوی View به حالت Print layout برده سپس از منوی Tools و زیر منوی options در برگ نشان View گزینه های Vertical Scroll bar, Horizontal Scroll bar و Left Scroll bar را انتخاب نمود.

Next Page, Previous Page - یاصفحه قبل و بعد :برای آنكه یك صفحه به بالا یا پائین برود باید از این علامت استفاده كرد.

- محیط تایپ: این محیط اصلی ترین قسمت برنامه است.
این قسمت محل تایپ ، حروف چینی و صفحه آرایی شماست . تمام عملیاتی كه باید در مورد كارتان انجام دهید در این محل خواهد بود.

مكان نما: محل حرف بعدی را كه تایپ خواهد شد نشان می دهد.

Right Click یا كلیك راست: قرار دادن اشاره گر بر روی موضوعی خاص و كلیك دكمه سمت راست ماوس با این عمل منوی میانبری ظاهر میشود كه كاربر میتواند از آن فرمانی را انتخاب نماید.

Screen Tips - یا نكته ابزار : كافیست با ماوس روی یكی از كلید ها قرار بگیرید و كمی مكث كنید خواهید دید یك جعبه متن كوچك به نام نكته ابزار باز خواهد شد و نام آن كلید را نشان خواهد داد.

مقاله ی بالا توسط مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس گردآوری و انتشار یافته است. امید است که سهم کوچکی در دستیابی به اهدافتان ایفا نموده باشیم.

ثبت نام دوره نرم افزار Word

برچسب ها : انتشار دهنده: صادقیان|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس