مقاله تئاتر عروسکی

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله تئاتر عروسکی را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

تئاتر عروسکی
عروسک‌گردانی نوعی نمایش یا تئاتر است که حرکت عروسک‌ها را شامل می‌شود. هنر عروسك گردانی هنری است كه می توان گفت از هزاران سال پیش معمول بوده است . لكن كسی نمی داند در كجا و در چه زمانی عروسكها بوجود آمده اند . اما آنچه به تحقیق معلوم شده است در جوامع اولیه عروسكها برای مقاصد مذهبی استفاده می گردید.
” شامانیسم ” علم تحقیق درباره انسانهایی كه قدرت مافوق انسانی دارند و به همان فردی كه دارای این علم است ، شمن یا شامان گفته می شود . شامانیسم یكی از عوامل پیدایش نمایش عروسكی است . شمن یا شامان و یا رهبر قبیله از غار صدای وحشتناك در می آورده و ماسك می زده ، آنگاه به تدریج ماسكها متحرك شده و عروسك بوجود آمده است . كاهنها داخل بتها می رفتند و با سر و صدا و حركت بست سعی در زنده نشان دادن بت داشتند .
رهبران مذهبی در آن دوره ها ماسكها و اشكال متحركی را بعنوان سمبل خدایان خود بكار می بردند و از نوعی صفات مرموز آن ها مردم را به حال ترس و وحشت نگاه می داشتند تا قدرت و نفوذ را برای خود به دست بیاورند و طبعا اسرار ابهام آمیز عروسكها را با مهارتی تمام حفظ می كردند . اما در مورد اینكه نمایش عروسكی مربوط به چین و مصر می باشد آنچه مسلم است در دو كشور هند و چین نمایش عروسكی ( البته به غیر از بونراكوی ژاپن ) را تجربه نموده اند . نمونه ای از اجرای نمایش عروسكی توسط هندیها مربوط به بهرام گور می شود كه در آن زمان حدود شش هزار نوازنده و بازیگرد دوره گرد و كولی هند به ایران آمده بودند و طبعا نمایش عروسكی نیز یكی از كارهای نمایشی آنها بوده است .

مقاله تئاتر عروسکی

در راستای مباجث بالا از ارسطو و هومر متونی وجود دارد كه نشان می دهد چگونه غربیها از هندیها ( شرقی ها ) و بیوانس ها ، هنر عروسكی را آموخته اند . و اما هردوت ( 484 _ 425 ق.م ) نیز می نویسد :
از تئاتر ماسك دو شكل اجرایی متولد شد ، یكی تئاتر عروسكی و دومی مدتها بعد بصورت تئاتر انسانی در آمد كه هنرپیشه ماسك را رها كرده و به همان صورت كه در طبیعت است ظاهر شد .پس از آنكه ماسك از هنرپیشه جدا شد ، به بالای سر او منتقل شد و به صورت عروسك میله ای در آمد . نخست این عروسك بوسیله دست بازی می شدند و بعدها از دست نیز دور شده و بلافاصله از عروسك گردان بوسیله نخ و ریسمانهایی بصورت عروسك نخی هدایت می شوند .
مقاله تئاتر عروسکی توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
تئاتر عروسکی
منبع: ویکی پدیا

ثبت نام در دوره بازیگری تئاتر

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس