کاربرد مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه، فرایندی است، در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود، در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود باز گرداند.

در روش شناسی مدیریت پروژه ، با افزایش تقاضاها ، کارفرماها فعالانه به دنبال افرادی می گردند که بتواند تیم پروژه را راهبری کند و در یک چهارچوب زمانی تولیدات باکیفیت تحویل دهد . همانطور که از این مدیران انتظار می رود مهارت های قوی یک مدیر را داشته باشند ، طبیعت مدیریت پروژه تاکید بر سطح خاصی از مهارت ها ، بالاتر از مهارت سایرین دارد.

یکی از مهمترین مهارت های مدیران پروژه ارتباطات قوی است . ارتباطات خوب و رهبری موثر ، معمولا دست در دست هم پیش می روند . مدیریت پروژه به این معنی است که گروه هایی را از بخشهای مختلف مدیریت کنید به گونه ای که حتی لازم نباشد با همدیگر کار کنند . اعضا ممکن است توانایی های مختلفی داشته باشند و ممکن است از آنها انتظار رود هر کدام ، یک چیز منحصر به فرد ارائه کند . یک برقرارکننده ارتباط که می تواند دستورالعمل ها و انتظارات روشنی را برای تیمش ارائه دهد می تواند تولید و بهره وری کار را افزایش دهد .

یکی از مهمترین مهارت های مدیریت پروژه ارتباطات قوی است . ارتباطات خوب و رهبری موثر ، معمولا دست در دست هم پیش می روند . مدیریت پروژه به این معنی است که گروه هایی را از بخشهای مختلف مدیریت کنید به گونه ای که حتی لازم نباشد با همدیگر کار کنند . اعضا ممکن است توانایی های مختلفی داشته باشند و ممکن است از آنها انتظار رود هر کدام ، یک چیز منحصر به فرد ارائه کند . یک برقرارکننده ارتباط که می تواند دستورالعمل ها و انتظارات روشنی را برای تیمش ارائه دهد می تواند تولید و بهره وری کار را افزایش دهد .

کلید بعدی در مدیریت پروژه ارتباطات است که نسبت به انتخاب کلمات ، تن صدا و زبان بدنتان آگاهی داشته باشید . هدف مدیران پروژه وضوح و حساسیت است و درنتیجه توانایی بیان روشن و مختصر با همه ی اعضای تیم را دارند .

مبحث مدیریت پروژه ، انواع بسیار مختلفی از ساختارهای سازمانی وجود دارد که همگی بر سبک مدیریتی تاثیرگذار هستند . در کسب و کارهایی با ساختار سازمانی عملگرا ، یک کسب و کار سنتی سلسله مراتبی مدیران ارشد را با مسائل کیفی کلی پروژه درگیر می کند . در یک ساختار سازمانی پروژه محور ، به تیم های پروژه درجه ای از اختیارات داده می شود تا آنها هرقدر که مناسب می دانند پروژه را هدایت کنند . در نهایت ، مدیران پروژه در مقام کلی مسئولیت ها جای می گیرند .

کاربرد مدیریت پروژه

آگاهی از این که یک سازمان تا چه اندازه ساختار گراست و تیم های پروژه چگونه تشکیل شده اند ، برای مدیریت پروژه حرفه ای بسیار مهم است . مدیران باید یک دید روشن از زنجیره دستورات جاری داشته باشند و درنتیجه چه آنها و چه مدیران ارشد مسئولیتشان را در مورد تحویل نهایی بدانند .

مدیریت پروژه تمایل دارد تا همواره از یک چهارچوب برای حل مسائل استفاده کند . مادامی که این موارد با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار بگیرند ، معمولا مدیران موفق پروژه ، حداقل دارای یک درک اولیه از روش حل مسئله برای مشکل گفته شده مورد نظر هستند

در مدیریت پروژه می بایست: .

سعی کنید مشکلات احتمالی را پیدا کنید به جای اینکه صبر کنید ببینید چیزی خراب می شود یا نه .

مسئله را به روشنی تعریف کنید و اینکه سعی در حل کردن چه چیزی دارید . تا بتوانید یک مجموعه روشن از اهداف و راه های رسیدن به موفقیت فراهم کنید .

مشکلات را با جزئیاتشان تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید همه ی متغیر هایی که کمک می کنند تا ریشه های مسئله را شناسایی کنید ، مشخص شوند .

در مورد تمام راه حل های ممکن برای حل مسئله و همچنین مزایا و معایب هریک ، آگاهی کسب کنید .

بهترین راه حل از بین گزینه های مرحله قبل را انتخاب کنید

بر اجرای این راه حل نظارت داشته باشید و عوارض آن را در نظر بگیرید

برای بررسی تلاش های صورت گرفته برای حل مسئله توقف کنید تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید

ممکن است این مورد بدیهی به نظر برسد ، اما داشتن مهارت بالا در رهبری ، برای مدیریت پروژه بسیار حیاتی است . این ویژگی مهارت های بالای ارتباطی را با یک خلق و خوی آرام و مثبت ترکیب می کند که می تواند منجر به حل مسائل بشود . مدیران همچنین باید توانایی تشکیل گروه و مدیریت آن و ارتباط با سهامداران را داشته باشند . مدیران پروژه ی اثر گذار ، تمایل دارند یک تصمیم گیرنده عالی باشند و می توانند مسئولیت ها را به اعضایی که باید آن را انجام دهند ، محول کنند .

کلید بعدی ارتباطات این است که نسبت به انتخاب کلمات ، تن صدا و زبان بدنتان آگاهی داشته باشید . هدف مدیران پروژه وضوح و حساسیت است و درنتیجه توانایی بیان روشن و مختصر با همه ی اعضای تیم را دارند .

 

ثبت نام دوره مدیریت پروژه

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس