فتوشاپ

فتوشاپ چیست؟
فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساختن عکس ها بکار می رود علاوه بر این Adobe Acrobat یکی از مهمترین تولیدات نرم افزاری است که توسط Adobe System تولید شده است .همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار هستند. فتوشاپ ابزاری ست برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند . گرافیست ها ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیعاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . فتوشاپ در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید . نرم افزار Adobe Photoshop محبوب ترین برنامه برای ایجاد و اصلاح تصاویر است و همچنین یکی از محصولات با ارزش شرکت Adobe می باشد . این نرم افزار اجازه می دهد تا کاربران تصویر خود را به راحتی دستکاری ، برش و تغییر اندازه دهند . این نرم افزاربیشتر در میان عکاسان و طراحان گرافیک حرفه ای محبوب است . اگر چه فتوشاپ برای ویرایش عکس ها و پرینت طراحی شده ، اما فتوشاپ به طور فزاینده ای برای تولید عکس مخصوص وب استفاده می شود . فتوشاپ همچنین ارتباط قوی با دیگر نرم افزار های Adobe برای ویرایش ، ساخت انیمیشن و CD های آموزشی دارد . فایل ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ (PSD) می تواند به Image Ready ، Illustrator ، Premiere، After Effects و Encore DVD منتقل سود و بالعکس ، از آنها به فتوشاپ منتقل شود.
تاریحچه فتوشاپ
‘فتوشاپ’ ، امروز محبوب ترین نرم افزار در میان کاربران است که لایه ها ، فیلترها ، براش ، متن ، اشیاء ۳D ، فیلم ها ، و غیره را پشتیبانی می کند .در آغاز،

فتوشاپ به عنوان “نمایش” برای نشان دادن تصاویر سیاه و سفید در یک صفحه نمایش تک رنگ شناخته شده بود .

در سال ۱۹۸۷، توماس نول ، یک دانشجوی دکترا در دانشگاه میشیگان موفق به نشان دادن تصاویر سیاه و سفید در ۱ بیتی صفحه نمایش سیاه و سفید شد .سپس برادرش جان نول ، که مسئول بخش جلوه های ویژه برای سبک صنعتی و سحر و جادو در ۱ فیلم جنگ ستارگان بود آن را به عنوان یک تصویر برنامه ویرایش کامل توسعه یافته معرفی کرد . از این رو آن را به نمایش ‘نامگذاری کرد .برادران نول تصمیم به تغییرنام ونمایش این نرم افزار گرفتند .حال در سال ۱۹۸۸، برادران نول شروع به فروش عکس و نرم افزار تجاری کردند و برای این منظور آنها نام نرم افزار را به “فتوشاپ” تغییردادند .در سپتامبر سال ۱۹۸۸، یک قرارداد بین برادران نول و Adobe زده شده . تمام حقوق فتوشاپ به ادوبی فروخته شد . برادران نول کارخود را با فتوشاپ آغاز کردند و اولین نسخه فتوشاپ ۱.۰ در سال ۱۹۹۰ منتشر شد .
کاربردهای فتوشاپ
کاربرد های فتوشاپ بخش عمده ای از محیط اطراف ما رو در بر گرفته ، عکس های پرسنلی ، پوستر های تبلیغاتی ، کارت های ویزیت ، بنر ها ، سربرگها ، رابط گرافیکی نرم افزار ها ، جلد نشریات ، تیتراژ فیلم ها ، محیط گرافیکی سایت ها و….. همگی برای زیباتر شدن و حتی به وجود آمدن ، باید یک بار از زیر دست های هنرمند فتوشاپ عبور کنند.

فتوشاپ

فضای کار (Work Area) در فتوشاپ
در نگاه اول، فتوشاپ می تواند یک فضای بزرگ ترسناک باشد. حالا می خواهیم فضای کار را به قسمت های کوچکتر تجزیه کنیم
A-نوار منو (Menu Bar): یک منوی سازماندهی شده که بر اساس کارهایی که انجام می دهند دسته بندی شده اند.
B.نوار تنظیمات (Options Bar): شامل انتخاب ها و تنظیمات خاصی می شود که در هنگام استفاده از یک ابزار می توانید آنها را گزینش کنید.
C.نوار ابزار (Tool Bar): شامل مجموعه وسیعی از ابزار های فتوشاپ به علاوه رنگ Foreground یا زمینه، رنگ Background یا پس زمینه و خصوصیات دیگر می باشد.
D.پنجره سند (Document Window): پنجره ای است که سند یا فایل جدیدی که طراحی روی آن انجام می شود را، در بر می گیرد.
E.فضای طراحی (Active Image Area): پنجره سند حاوی Active Image Area می باشد(قسمت سفید رنگی که در تصویر بالا نشان داده شده) . این همان قسمت یا صفحه ای است که طراح در آن طراحی می کند.
F.هدایت کننده (Navigator): یک نسخه کوچک از سند فعلی یا active image area که در حال کار کردن روی آن هستید. برای هدایت فضای طراحی یا هنگامی که روی صفحه zoomed in می کنید استفاده می شود.
G.پالت رنگ (Color Palette): لوحی که برای انتخاب رنگ foreground و background ، هنگام نقاشی کردن، رنگ کردن و یا رسم کرن استفاده می شود.
H.پالت تاریخچه(History): به طور دائم تمام تغییراتی را که درون سند انجام می شود را update می کند. می توان برای برگرداندن یا لغو کردن مراحل قبل از آن استفاده کرد-Undo
I.پالت لایه ها (Layer): اگر فتوشاپ را یک همبرگر بزرگ تصور کنید، لایه ها می توانند طبقه ها و موادی باشند که در آن قرار دارند. لایه ها در فتوشاپ به شما اجازه می دهند تا در یک صفحه طراحی کار کنید و اجازه می دهد تصاویر و سایر اجزا طراحی روی یکدیگر یا زیر یکدیگر باشند. این یک نگاه اجمالی بود به اینکه قسمت های داخلی فتوشاپ چه شکلی دارند.

ثبت نام دوره نرم افزار فتوشاپ

برچسب ها : انتشار دهنده: شیخ الاسلام زاده

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس