تغذیه و رژیم غذایی

آموزش تغذيه و رژيم غذایی  براي گروه هاي سني مختلف 

تعريف رژيم غذايي

رژيم غذايي عبارت است از برنامه غذايي افراد که به مرور زمان براي آنها به يک عادت  روزانه تبديل مي شود . افراد با توجه به منطقه جغرافيايي زندگي خود ، اب و هوا و اقليم محل زندگي خود ، آداب و رسوم و غذاهاي محلي محل زندگي و ذائقه و سليقه خود از انواع مختلف گروه هاي مواد غذايي به صورت هاي مختلف در برنامه غذايي روزانه خود استفاده مي کنند . 

 

آشنایی با علم تغذیه می تواند برای کلیه افراد مفید باشد.

رژيم غذايي سالم 

هر فرد با توجه به شرايط جسمي ، جنسيت ، سن و سال ، نوع شغل ، ميزان تحرکات روزمره و غيره به ميزان مشخصي از گروه هاي مختلف مواد غذايي نياز دارد . 
رژيم غذايي سالم رژِيمي است که با درنظر گرفتن کليه شرايط جسمي فرد اعم ازجنسيت ،  سن و سال ، ميزان تحرک و غيره و غيره  منجر به تامين کليه نيازهاي بدن فرد شده و از بروز عوارضي مانند چاقي و لاغري و بيماري هايي از قبيل فشار خون ، چربي خون ، ديابت و غيره جلوگيري نمايد . 
پيروي از يک برنامه رژيم غذايي سالم متناسب با جنسيت ، گروه سني و شرايط جسمي  در کنار انجام تمرينات ورزشي مي تواند ضامن حفظ سلامتي و نشاط افراد در تمام طول عمر و دوران زندگي افراد شود و از آنجا که همانطور که همه مي دانند هميشه پيشگيري بهتر از درمان است استفاده از يک رژيم غذايي سالم مي تواند بهترين روش درماني براي پيشگيري ازابتلا به انواع بيماري ها در طول دوران زندگي افراد شود . 
يک رژيم غذايي سالم به طور معمول  در برگيرنده کليه گروه هاي غذايي با رعايت نسبنت هاي مورد نياز بدن افراد است و پيروي از يک رژِم غذايي سالم در شرايط معمول به منزله پرهيز اکيد از مصرف يکي از گروه هاي غذايي نمي باشد و تنها مورد منع در ميزان و زياده روي در مصرف برخي گروه هاي غذايي مي باشد . 
لازم به ذکر است در بسياري از موارد افراد به منظور کاهش وزن و يا افزايش وزن به متخصصان تغذيه مراجعه مي کنند اما هدف اصلي حفظ سلامتي و پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري ها است . 

گروه بندي افراد براي رژيم غذايي

افرد در گروه هاي سني مختلف نياز به پيروي از رژيم هاي غذايي متفاوت با ميزان دريافت متفاوت دارند . از اين رو متخصصان علم تغذيه و رژيم درمانيافراد را از نظر سن و سال به چند گروه کلي تقسيم بندي مي کنند . در ادامه به اين دسته بندي اشاره خواهيم کرد . 
گروه سني نوزادان 
گروه سني کودکان نوپا ( ازسن 1 سالگي تا 3سن  سالگي ) 
گروه سني کودکان پيش از دبستان ( از سن 3 سالگي تا سن 5 سالگي )
گروه سني کودکان دبستاني ( از سن 6 سالگي تا سن 12 سالگي )
گروه سني نوجوانان ( از سن 12 سالگي تا سن 18 سالگي )
گروه سني جوانان ( از سن 18 سالگي تا سن  40 سالگي )
گروه سني ميان سالان ( از سن 40 سالگي تا سن 65 سالگي ) 
گروه سني سالمندان ( از سن 65 سالگي به بعد ) 
به اين گروه هاي سني دو گروه ويژه نيز افزوده مي شود که شامل گروه هاي زير مي باشد 
گروه زنان باردار 
گروه مادران شيرده 
اين دو گروه به دليل به سر بردن در شرايط خاص و ويژه در اين دوران ملزم به پيروي از رژيم هاي غذايي ويژه به منظور بر طرف نمودن نيازهاي خاص بدن در اين دوران هستند . 
به اين طبقه بندي  که تنها بر اساس رنج سني افراد انجام شده است مي توان تقسيم بندي جنسيتي را نيز افزود به اين معنا که در هر رنج سني گروه مردان و زنان به به رژيم غذايي متفاوتي نياز دارند . 

 

مدرک تغذیه و رژیم غذایی می تواند شانس ورود افراد به بازار کار را افزایش دهد .

آشنايي با گروه هاي غذايي 

در مبحث اشنايي با گروه هاي غذايي يکي از مهم ترين مباحث مبحث هرم غذايي است . هرم غذايي يک هرم فرضي است که نشان دهنده نسبت ميزان نياز افراد به هريک از گروه هاي غذايي موجود مي باشد . در ادامه با استفاده از اين هرم به معرفي هريک از گروه هاي غذايي و نسبت ميزان نياز بدن به آن ها خواهيم پرداخت . 

اولين گروه در راس اين هرم گروه قند ها و چربي ها است . همانطور که در تصوير نيز مشخص است گروه قندها و چربي ها در بالاترين سطح اين هرم مواد غذايي قرار دارند و همانطور که مي بينيد اين گروه کمترين فضا را به خود تخصيص داده است و اين به اين مفهوم است که ميزان استفاده از مواد غذايي اين گروه به نسبت ساير گروهاي مواد غذايي در کمترين نسبت قرار دارد . 
البته ميزان استفاده از اين گروه مواد غذايي در گروه هاي سني مختلف متفاوت است .
در دومين سطح اين هرم دور گروه از مواد غذايي قرار دارند . 
گروه اول لبنيات شامل شير و فراورده هاي نسبتا کم چرب آن مانند ماست ، پنير و غيره .
گروه دوم که بيشتر حاوي انواع پروتئين مانند انواع گوشت قرمز ، گوشت سفيد ، ماهي ، تخم مرغ ، انواع حبوبات  وآجيل است.
در سومين سطح اين  هرم مواد غذايي دو گروه سبزيجات و ميوه ها در کنار يکديگر قرار دارند . 
و در نهايت در پائين ترين سطح اين هرم گروه نان ، برنج ، غله ، ماکاراني قرار دارد . 
متخصصان علم تغذيه و رژيم درماني باتوجه به گروه سني ، جنسي و شرايط ويژه افراد ميزان مناسب از هر يک از اين گروه هاي غذايي را در برنامه افراد مي گنجانند . 

 

دوره های آموزش رژیم غذایی و تغذیه دوره های بسیار مفیدی هستند.

دوره هاي آموزشي تغذيه و رژيم درماني 

مبحث تغذيه و رژيم غذايي يکي از مباحثي است که هر کس در اولين امور روزمره با آن مواجه مي شود ، آشنايي با علم تغذيه و اصول اصلي رژيم درماني يک امتياز بزرگ براي حفظ سلامتي و تناسب اندام و کسب شادي و نشاط ناشي آن در زندگي خواهد بود .
بسياري از افراد براي حفظ سلامتي و تناسب اندام و بهره برداري از مزاياي آن به متخصصان تغذيه و يا کارشناسان تغذيه و رژيم درماني مراجعه مي کنند و برخي ديگر با گذراندن دوره هاي آموزشي تغذيه و رژِيم درماني برا يحفظ سلامتي و تناسب اندام خود اقدام مي کنند . 
از اين رو شرکت در دوره هاي آموزشي علم تغذيه و رژيم درماني ، کسب دانش ، مهارت و قابليت در اين زمينه مي تواند منجر به کسب تخصص در اين زمينه شود که افراد مي توانند هم در زندگي شخصي خود از آن بهره ببرند و هم براي کسب درامد و ورود به بازار کار از آن استفاده نمايند . 
تحصيل در زمينه تغذيه و رژيم غذايي را مي توان به روش هاي مختلف انجام داد . انتخاب رشته تغذيه در مراکز دانشگاه و يا گذراندن دوره هاي آموزش تخصصي تغذيه و رژيم غذايي در مراکز معتبر علمي وآموزشي و کسب مدرک تغذيه و رژيم درماني . 
يکي از مراکز معتبر آموزشي که در سال هاي اخير اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي تغذيه و رژِيم غذايي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . اين مرکز با ارائه دوره هاي آموزشي تغذيه و رژيم درماني علاقه مندان را دراستاي رسيدن به اهدافشان راهنمايي و همراهي مي نمايد . 
با توجه به اين که مبحث حفظ سلامتي و تناسب اندام در سال هاي اخير به دليل فرهنگ سازي هاي انجام شده به شدت مورد توجه عموم افراد جامعه قرار گرفته است تخصص تغذيه از بازار کار خوبي برخوردار شده است . 
از آنجا که با توجه به بازار کار مساعد رشته تغذيه دريافت مدرک تغذيه و رژيم غذايي مي تواند مقدمه ساز ورود افراد علاقه مند به بازار کار باشد و همچنين مي تواند تاثيرات مثبت زيادي بر روند زندگي شخصي افراد داشته باشد شرکت در دوره هاي آموزشي تغذيه و رژيم غذايي و اخذ مدرک تغذيه و رژيم غذايي به عنوان کارشناس تغذيه را به کليه علاقه مندان اين علم پيشنهاد مي کنيم . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس