آیا وبلاگ شما باید مرکز استراتژی محتوا شما باشد؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله آیا وبلاگ شما باید مرکز استراتژی محتوا شما باشد؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.
آیا وبلاگ شما باید مرکز استراتژی محتوا شما باشد؟
شاید بزرگ‌ترین تأثیر تمامی این زیرساخت‌های رسانه‌های اجتماعی سرعتی است که طی آن یک نفر قادر به تهیه و انتشار یک مطلب در یک وبلاگ به‌عنوان محتوا و همچنین سرعت نظر دادن و دریافت پاسخ در رابطه با آن باشد.
در ابتدا فرمانروای این عرصه وبلاگ‌ها بودند . . .
پیش از اینکه پادکست‌ها و پخش زنده ویدئویی پا به عرصه وجود بگذارند، حتی پیش از اینکه آپلود کردن یک ویدئو یا حتی تصویر به این آسانی صورت پذیرد، تنها یک شکل برای برقراری ارتباط با مشتریان، دنبال کنندگان و بازدیدکنندگان وجود داشت و آن‌هم پست‌های وبلاگی بود. درواقع محتوای وبلاگی، شکل بدون عیب و نقصی برای همه افراد و تولیدکنندگان محتوا جهت برقراری ارتباط بدون نیاز به استفاده از شیوه‌های فروش بود که بعضاً با اجبار و اصرار زیاد همراه می‌شدند. وبلاگ نویسان از این طریق قادر به ارائه نظرات کارشناسی، تخصصی و تحلیلی، سرگرمی، مبتنی بر دستورالعمل و پیش‌بینی از روند آینده بودند و همچنین مالکان کسب‌وکارها هم از این طریق با ارائه داستان و روایات از کار و برند خود می‌توانستند جنبه‌ای از محیط کسب‌وکار را به مشتریان خود نشان دهند که پیش‌ازاین ممکن نبود.

وبلاگ


تأثیر زیرساخت‌های اجتماعی جدید و در حال تغییر مداوم
بعدازآن، همه‌چیز شروع به تغییر کرد، و زیرساخت‌های دیگری ظاهر شدند که اشتراک‌گذاری شکل‌های دیگری از محتوا را ممکن می‌ساختند. مثلاً، توییتر برای اطلاع‌رسانی در قالب‌های کوتاه به‌صورت خبر، تشکر یا تبلیغ مناسب بود. این تکامل ادامه پیدا کرد و تهیه و توزیع محتوای بصری از طریق زیرساخت‌هایی از قبیل فیس‌بوک در کنار توییتر ممکن شد. البته در حال حاضر زیرساخت‌های دیگری وجود دارد که نه‌تنها مناسب برای اشتراک‌گذاری محتوای بصری هستند، بلکه به‌طورکلی بر محور محتوا بصری شکل‌گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به اینستاگرام و اسنپچت اشاره کرد.


تغییر انتظارات مشتری با توجه به نوع محتوای مصرفی
علاوه بر این تغییرات، نحوه استفاده مردم و چگونگی ارتباط آن‌ها با محتوا و رسانه‌ها نیز رفته‌رفته تغییر کرد. ازجمله اینکه مثلاً شروع به تهیه حجم بسیار زیادی از محتوا و اشتراک‌گذاری آن از طریق زیرساخت توییتر در اندازه و حجم‌های بسیار کم کوچک و در نوبت‌های زیاد کردند. 
یکی از مزیت‌های این شکل از تولید و اشتراک‌گذاری محتوا توجه بیشتر به کیفیت و مثلاً کم شدن میزان اشتباهات تایپی و . . . بود.

آیا وبلاگ شما باید مرکز استراتژی محتوا شما باشد؟

برون‌سپاری تهیه و توزیع محتوا
دراین‌بین برخی از تهیه‌کنندگان محتوا علاوه بر استفاده از وبلاگ و وب‌سایت‌های شخصی یا سازمانی خود که اغلب مبتنی بر وردپرس هم هستند، برخی از وبلاگ نویسان اقدام به استفاده از برخی دیگر از انواع زیرساخت‌های برای تهیه و انتشار محتوای بلند و طولانی خود می‌کنند که ازجمله می‌توان به فضای وبلاگی فراهم‌شده توسط وب‌سایت لینکداین یا هافینگتون پست اشاره کرد.


افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل
البته وقتی نوبت بحث به آینده وبلاگ‌ها یا عدم وجود آینده‌ای روشن برای آن‌ها می‌رسد، هیچ‌کس قادر به نادیده گرفتن نقشی که دستگاه‌های موبایل دراین‌بین بازی می‌کنند، نیست. دراین‌بین گوشی‌های هوشمند برای استفاده از انواع محتوای متنی یا بصری کوتاه و خلاصه نسبت به محتوای بلند بسیار مناسب‌تر هستند. زمانی که کاربران این دستگاه‌ها علاقه‌ای به استفاده از محتوای طولانی داشته باشند، می‌توانند از انواع پادکست‌ها بدون توجه به محدودیت اندازه صفحات نمایش استفاده کنند.


البته شاید همیشه هم مسئله محتوای طولانی نباشد
بسته به نوع مخاطب، شاید مشکل وبلاگ‌ها همیشه هم مسئله طولانی بودن محتوای منتشرشده در آن‌ها و یا بهینه‌سازی نشده برای مشاهده در آن‌ها نباشد. شاید اصلاً مشکل اصلی برخی از آن‌ها کوتاه بودن محتوای منتشرشده در برخی از وبلاگ‌ها بر اساس صنعت و حوزه یا نیاز مخاطب باشد. مثلاً توجه داشته باشید که فعالین حوزه صنعتی برای اتخاذ تصمیمات خرید یا . . . خود نیاز به انبوهی از اطلاعات از جنبه‌های مختلف یک محصول یا خدمت برای تصمیم‌گیری دارند.

آیا وبلاگ نویسی مرده؟ یا در حال مردن است؟
وبلاگ نویسی مطمئناً نمرده است، اما شاید بتوان آن را برای برند شما مرده در نظر گرفت. درواقع می‌توان گفت هیچ‌گونه اجباری برای قرار دادن وبلاگ نویسی در مرکز استراتژی بازاریابی محتوایی شما وجود ندارد.
درواقع اصلاً هیچ اجباری و بایدی برای داشتن یک وبلاگ وجود ندارد. اگر این نوعی از محتوا نیست که مخاطبین شما علاقه‌ای به دریافت از شما و مصرف آن داشته باشند، شما می‌توانید آن را با نوع دیگری از محتوا تعویض کرده و برای اشتراک‌گذاری نوع جدید از محتوای خودتان شروع به سرمایه‌گذاری متفاوت از طریق یک زیرساخت دیگر بکنید.
بااین‌وجود، موارد دیگری هم وجود دارد که حتماً دراین‌بین باید مدنظر قرار دهید. وبلاگ شما ممکن است آن‌گونه که انتظار دارید، مخاطبین شمارا به سمت خود و درنهایت برند شما جذب نکند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن‌هم مسائل مرتبط باکیفیت محتوا شما باشد. اگر از آخرین امکانات فن‌آوری برای جذاب ساختن وبلاگ خود استفاده نمی‌کنید، اگر محتوای نوشتاری خوبی تولید نمی‌کنید، اگر محتوای خود را بهینه‌سازی نمی‌کنید، پس ممکن است در حال دور کردن مخاطبین از وبلاگ خودتان و درنهایت از برند خودتان باشید.
موضوع دیگر این است که ممکن است شما نوع محتوا مطلوب و موردعلاقه مخاطبین و خواننده‌های خود را برای آن‌ها فراهم نمی‌کنید. به همین دلیل هر از چند گاهی مراجعه و بازنگری شخصیت تعریف‌شده برای مخاطبین خودتان و توجه به بازخوردهای دریافت شده یا آمار بازدید از محتوای خودتان را توصیه می‌کنیم. مسئله آخر و البته مهم دراین‌بین که هیچ ارتباطی باکیفیت محتوا، مخاطب و بهینه‌سازی شما ندارد، این است که شاید باید تغییری درروش های ترفیعی و ترویجی محتوا خودتان ایجاد کنید، پس به آن‌هم توجه داشته باشید.
مقاله آیا وبلاگ شما باید مرکز استراتژی محتوا شما باشد؟ توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب بازاریابی

ثبت نام در دوره اصول و استراتژی های بازاریابی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس