مقاله معماری داخلی

چکیده معماری داخلی

مقاله معماری داخلی توسط دانش پذیران مرکز پارس نوشته شده است .

معماری داخلی یعنی معماری فضای داخلی از نظر ساکنان یا استفاده کنندگان هدف از معماری داخلی بهبود کیفیت زندگی از طریق بهبود کیفیت فضاست. در حقیقت معماری داخلی تجلی ارتباط انسان با جهان بیرونی است در نتیجه استخراج می شود که مقیاس انسانی است و ارتباط بین فضای عمومی و شخصی است . یک طراح خلاق و مفهومی منوط به شناخت کامل ساختار ساختمان و کاربدرهای ارتباطی است.در عین حال علاوه بر داشتن دانش کافی به توسعه و بهبود حس دریافتی از فضا می پردازد ، و این بگونه ای  است که حس تعلق و یکپارچگی را در فضا بوجود بیاورد.

در حقیقت دانش یک طراح و معمار داخلی  با بیشترعلوم و دانشهای دنیا مرتبط است .یک معمار یا طراح در واقع یک خالق است پس علم به وقایع روز نیاز است.از جمله مباحث مرتبط میتوان به موارد زیر اشاره کرد: روان شناسی و رفتار شناسی ،ساختارها و خدمات ،مواد و مصالح،رسانه های ارتباطی،ارگونامی ،اناتومی،ساخت ماکت ،طراحی مبلمان ،شناخت عملکرد و .......

معماری داخلی

مهمترین بخش طراحی داخلی داشتن هنر و علم درک رفتار مردم است زیرا این درک باعث ایجاد فضاهای کاربردی خلاقانه درون ساختاری،محیطی امن ،سالم و راحت  می شود. برای رسیدن به این درک باید از مطالعه ،تحقیق ،ارائه راهکارها و کسب تجربه کمک جست. وظایف طراحی داخلی : در ابتدا وظیفه طراحی داخلی پاسخی است به نیاز استفاده کننده،سازماندهی به فضا با توجه به عملکرد آن،حصول اطمینان از مطابق بودن طراح با طاحی ساختمان و مسائل ایمنی ،طراحی مناسب و آگوستیک

هفت اصل طراحی داخلی :

نور:نور به عنوان مهمترین عنصر زیبا شناختی و عملکردی  در ساختمان و طراحی داخلی می باشد.نور عنصری است که باعث دیده شدن اشیاء ،بافت و رنگ می شود و ریتم خلاقانه ای به فضا می بخشد.

فرم:به پوسته بیرونی بنا فرم نسبت داده می شود .فرم فضای داخلی تابع عوامل مهمی چون دسترسی ها و سسیرکولاسیون می باشد.در نتیجه نمود بیرونی و داخلی یک بنا میتواند یک شکل نباشد.

فضا: محدوده در دسترس و قابل استفاده کاربران را فضا می نامند.مهمترین اصل در این بخش ارتباط بین فضا و کاربر و روابط و تعامل و همچنین رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است.

بافت: بافت مهمترین مسخصه شی است.انتخاب و استفاده مناسب پوسته ها و سطوح بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند.

شکل: شکل خط بیرونی یک شی است.در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیاء عامل تعیین کننده ای است.

رنگ: در حقیقت عنصر غرم از طریق رنگ معنا پیدا می کند.رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تاثیر قرار داده و روی فرم و فضا تاکید می کند.ماهیت رنگ ها و استفاده از رنگها در طراحی داخلی بخش روانشناختی طراحی می باشد.کسب تئوری ها در زمینه روانشناختی و استفاده عملکردی در فضاها میتواند به فضا روح بخشد.تئوری رنگها و استفاده از رنگها و همچنین دانش رنگها (شدت رنگ،ارزش رنگ،ته رنگ) و همچنین انتخاب رنگ (خنثی،گرم،سرد)در فضا از مباحث مهم این بخش می باشد.

حجم: فضای داخلی بواسطه لایه های بیرونی که حجم نامیده میشوند قابل درک هستند.

چکیده سبک شناسی

سبک ژاپنی:سبکی ساده،روشن،فراخ،خلوت و تمیز.کفپوشهای حصیری و وسایلی که آمیخته از طبیعت هستند.میزهای کوتاه،نقاشی دیواری و اشیاء دکوراتیو طبیعی،درختچه های بن سای و گل آرایی های مثلثی که نمادی از مقدسات مذهب تائولیسم میباشد(اصل زمین،انسان،آسمان،3 راس هرم) و همچنین مذهب ذن و آئین شینتو(تفکر لحظه به لحظه و ژرف نگری به ماهیت اشیاء از ویژگیهای این سبک است. سبک چینی:3 اصل طراحی سبک چینی:سادگی،انرژی،طبیعت.نماد چو (شکل دایره ای نماد جاودانگی) گره بی انتها(نماد بودیسم که نماد ابدیت تقدیر چرخه زندگانی) از نمادهای این سبک هستند. سبک فنگ شویی: این سبک به معنی آب و باد است.مهمترین اصل این سبک پرهیز از انباشتگی و بی نظمی است.5 عنصر فنگ شویی:آتش(نماد اشتیاق)خاک(ثبات)فلز(روشنی)آب(آسایش و تازگی)چوب(شادابی و زندگی)                        

سبک مراکشی:این سبک تعامل شاعرانه بین انسان و طبیعت است.استفاده از فرش ،کاشی،ظروف رنگارنگ،رنگهای آرامش بخش و مقدس(رنگهای مورد استفاده در سبک معماری اسلامی )از مشخصات این سبک میباشند.                            

سبک مصری:هنر مصری آرمانگرا است.سبک کاهنی جادویی-ایستا ابدی و غیر تقلیدیاست.این سبک فرم گرا و برون گرا است.استفاده از مجسمه های سنگی،سفال،ستونهای کوتاه و چاق،نقاشی،حجمهای مکعبی و حجیم از ویژگی این سبک است.  سبک هندی:سبک تزئینات کوچک و جزئیات بسیار.استفاده از عاج فیل ،معرق کاری و رنگهای گرم و شاد              

سبک روم: سبک ثبت حوادث. هنر رومی هنری رئالیستی است. استفاده از طاق نیم دایره، فواره،طاق نصرت،مجسمه و تزئینات  سبک یونان باستان.سبکی طبیعت گرا( این سبک هندسی است پس مقیاس انسان است.)استفاده از سنتوری ،ستونهای بلند؛رنگ های آبی و سفید،طرحهای زنجیری و استفاده از نور طبیعی از ویژگیهای این سبک است.        

سبک گوتیک:سبکی عمودی گرا و مذهبی(مناره های نوک تیز و پنجره های بزرگ و شیشه های منقوش-تداعی گر قلعه و کلیسا)استفاده از شمعدان و شومینه سنگی ،آجر و سنگ و رنگهای یاقوتی ،بنفش مخملی و آبی عمیق ویژگی این سبک است  سبک باروک:سبک هنر تزئینات(گچ بری ،پله مارپیچ،سبک کاخ مابانه و تزئینات استادانه).استفاده از آینه گلدان،کفپوش،پارکت و رنگ قرمز شرابی،یاقوت کبود و رنگ طلایی،تزئینات شاخ و برگ گیاهان مشخصات این سبک است.              

 سبک روکوکو:سبکی است که مقابل سبک باروک آمد                      

 سبک ویکتوریایی:این سبک ابتدای دوره ماشینی شدن است.در این سبک تزئینات و بافت ها به اوج خود رسید.کاغذ دیواری های 2 تیکه با بوردر،تزئینات نقوش گیاهان،مجسمه های برنزی،سرویس چای خوری نفیس،گچ بری طلایی،استفاده از قالی شرقی،چلچراغ بزرگ و شمعدان از ویژگی های این سبک است.

سبک انگلیسی: این سبک ،سبک انقلاب صنعت مبلمان است.

سبک بیدرمیز:سبک مردم متوسط و همگی ،تاکید بر خلوتی ،سادگی،و رنگ های روشن

سبک باهاوس: این سبک پیشگام مدرنیسم است و از مشخصات این سبک استفاده از فلز است.

سبک آرت نوو:این سبک احیاگر سبک باروک است. استفاده از فرم های دایره،نقاشی روی شیشه و فرمها اندام وار هستند.

سبک آرت دکو:سبکی هندسی و خلاف اندام وار(این سبک بلند مرتبه سازی و عظمت گراست و ویژه طبقات مرفه بود)

روستیک : این سبک خستگی از شهر نشینی است و بیشتر سبک ویلایی و استفاده از وسایل طبیعی در زندگی است

سبک شبی شیک:این سبک در زمانی که مردم در زندگی تجملات غرق بودند بوجود آمد و استفاده از وسایل ارزان قیمت را ابداع کرد.

سبک مینیمالیسم: سبکی ساده گرا و ساده پسند است.

مبانی هنرهای تجسمی

مبانی هنرهای تجسمی به مثابه دستور گرامرزبان می باشد. تعریف هنرهای تجسمی:آندسته هنرهایی که قابلیت تجسم دارند .هنرتجسمی ابتدا باید دیده شود و سپس کارکرد آن تعریف شود.

هنرهای تجسمی دارای دو بخش می باشد :1-اجزا بصری (نقطه،خط،سطح،حجم، بافت ،رنگ و ....)  2-کیفیات بصری (ریتم،تعادل،ثبات و حرکت)

طراح با استفاده از اجزا بصری در سایه کیفیات بصری روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر طراح تعریف می شود. ریتم،تعادل ،تناسب و حرکت راههای مختلف به وحدت است.دیدن :اصلی ترین جزء در قابلیت درک و فهم فضا و عناصر و جزئیات ،دیدن می باشد. با دیدن اجزا قابل درک و با احساس و لامسه بافت ،رنگ، پوسته قابل درک است.

نقطه: کوچکترین جزء از اجزا بصری است.نقطه در مقیاس بزرگ خود به تنهایی می تواند لکه یا عنصری مجزا باشد و در مقیاس کوچکتر یک عنصر است.

خط : از امتداد و اتصال نقاط بوجود می ایدو شرایط مختلفی دارد.بریده بریده بودن،موجی یا خط راست

سطح: از بهم پیوستن خطوط بوجود می اید و در 2 بعد طول و عرض قابل درک است.

حجم: اگر نقطه را در 3 بعد گسترش دهیم بوجود می اید.فرم معکئس فضاست زیزا فرم قالب دارد اما فضا نه.

شکل:در یک اثر تجسمی هنرمند معانی و احساسات خود را در طریق اشکال ترکیب و عوامل بصری به بیننده تاثیر می گذارد.خطوط ،بافت،رنگها باعث ایجاد تخیلات و تصاویر ذهنی و ایجاد شکل و احساسات در ذهن افراد جا پیدا میکند.

بافت:نمود و ظاهر یک سطح،از نظر کیفیت قابل لمس می باشد.

رنگ:مبحث گسترده ای که در قالب رنگ مایه(تونالیته)والرها ،ارزش رنگ میزان درخشندگی قابل بحث است.

ریتم:تکرار هر یک از عناصر بصری شکل،رنگ،موقعیت و ... ریتم گویند.

اساسی ترین و بنیادی ترین ویژگی طبیعت و  زندگی انسان ریتم است.ریتم شب و روز ،ضربان قلب،روز و شب

حرکت:تغییر مکان یا موقعیت(حرکت یعنی زندگی،رشد،جنب و جوش )

مفهوم بعضی اشکال: دایره:شکل کامل،حرکت جاودانه،نرمی،تکرار،درون گرا،آرامش روحانی ،آسمان،پاکی و صمیمیت.

مربع:نماد صلابت ،استحکام،و سکون   مثلث :سطح مهاجم،ستیزنده

نور:نور به عنوان مهمترین عنصر زیبا شناختی و عملکردی  در ساختمان و طراحی داخلی می باشد.نور عنصری است که باعث دیده شدن اشیاء ،بافت و رنگ می شود و ریتم خلاقانه ای به فضا می بخشد.

چکیده اصول چیدمان

اصول اولیه چیدمان: توجه به کاربری فضا و روانشناسی موقعیت،شناخت سبک متداول،روانشناسی رنگ،محل قرارگیری،شناخت کادر در طراحی ،شناخت ارگونومی (تناسبات بدن انسان)،شناخت نور و تاثیرات آن بر فضا

طراحی داخلی به خصوص مبحث چیدمان باید پاسخی باشد به نیاز و ذات کاربران از نظر روحی و جسمی و استفاده از فضا

مختصری از سبکها:**کلاسیک:سبک انگلیسی:ویلیام اند مری (برای چیدمان ویلایی رسمی با زیر پایه مبل درشت،رنگهای گرم) **کویین:فضاهای رسمی کوچک(مبلمان دارای پشتی ویولونی،تزئینات مبل کم،رنگ چوب روشن،صندلی love set                

 **جورجین:مهمترین سبک دکوراسیون،کاملا رسمی و کلاسیک،حال و هوای یونانی و رومی با پارچه کوبی و کاغذ دیواری، کنسول،اشکال افقی و عمودی،کنسول عنصرمهم این سبک،تزئینات شیر بالدار،سیمرغ،پارچه مبل راه راه،کاغذ دیواری راه راه        

 **چین دیل:مبتکرمبل صندلی،پارچه را به صندلی چوبی اضافه کرد. **هپل وایت:سبک رسمی با حس خنثی،تزئینات کنده کاری و منبت کاری ،جنس پارچه ها براق. ** شرایتون: استفاده از بامبو،مبتکر کارهای لولا دار،سبکی خنثی،شاپان کشی،فلز کوبی روی کار. ** ریجنسی: مخصوص تازه به دوران رسیده ها(ترکیب رنگ طلایی و مشکی).

سبک های فرانسوی:در سبکهای فرانسوی خطوط افقی و عمودی حذف و خطوط منحنی جایگزین شد.خطوط دیوار به آرک تبدیل شد،استفاده از متریالهای واقعی مثل طلا به جای رنگ طلایی و تخت اتراحت ویکتورین(شزلون) ویژگی این سبک است.        

  **سبک باروک: پرده های چین دار،پارچه های حریر ،با تجملات فراوان . ** سبک روکوکو: سبکی شاد،با جزئیات فراوان،آینه منحنی ،پارکت، نقوش ریز. ** سبک امپایر: سبک فضاهای نظامی و امپراطوری

**سبک فضاهای مدرن کاملا ارگونومی ،متریال و ایده های جدید ،تعادل نا متقارن،مبلمان محدود و کمینه گرا        

  **سبک روستیک: سبک ویلایی ر.ستایی،استفاده از وسایل و عناصر طبیعی و روستایی بومی

اصول و قواعد چیدمان: ** تعادل( متقارن-فضاهای کلاسیک- نامتقارن-فضاهای مدرن- و تقارن شعاعی) ** هماهنگی : سازگاری بین عناصر و چیدمان (استفتده از عناصر با خصایص یکسان) هماهنگی رنگ،بافت،اندازه،شکل،فرم،جهت،هماهنگی در جزئیات . ** ریتم :تکرار آهنگین ،استفاده از تونالیته رنگ،3 عنصر اصلی ریتم:پنجره،پله،ستونها. انواع ریتم: تکراری، متناوب ،رشد (رشد بوسیله کنتراست). ** وحدت :مهمترین بخش چیدمان (انسجلم بین تمام اجزا داخلی یک فضا.اثرات وحدت : جلب نظر،قابل درک شدن فضا،ساده کردن و بخاطر سپردن. انواع وحدت:محصور کردن، خطی، نوری، سقفی                                            

 انواع نور:نور جنرال(نور طبیعی)،نور محیطی و نور دکوراتیو .انواع نور(منبع نور):اسکونس(دیواری) و شاندلیا (اویزی)      

   **تاکید: در طراحی عنصر تاکید،نقطه عطف. اولین دیوارکه میبینیم،تاکید بوسیله تغییر در هندسه،اندازه،بافت،رنگ،جهت        

 **رنگ:از نظر وحدت رنگ 2 دسته کروماتیک و آکروماتیک.خاکستری رنگ زمینه و هماهنگ کننده بقیه رنگها. * رنگ زرد:درخشندگی،باعث بهبود فعالیت ذهنی،مناسب آشپزخانه،اتاق نشیمن،اتاق کار. * نارنجی: رنگ گرم و شادی آور،مناسب راهروها ،ورودی،اتاق غذاخوری. * قرمز: محرک و انرژی زا،مناسب آشپزخانه ،راهروها، اتاق بازی کودک. * صورتی: آرامش و قوت قلب،مناسب اتاق خواب،نشیمن،سرویس بهداشتی. * بنفش: الهام بخش و موقر،مناسب اتاق خواب،نشیمن.* آبی:رنگ آرام بخش،مناسب نشیمن،اتاق خواب. * سبز: آرامش و نشاط آور،مناسب اغلب فضاها با ترکیب رنگ سفید. *قهوه ای: رنگ راحتی و طبیعت،استفاده در فضاها و اثاثیه و مبلمان.

فضاها : *ورودی:متناسب با کاربری،معرف فضای داخلی،حس خوش امد گویی،فضا باید رنگ گرم داشته باشد،نور داخلی زیاد باشد. * آشپزخانه: تعداد خوابها اندازه آشپزخانه را تعیین میکند،تهویه مناسب،استانداردهای کابینت و ایزولاسیونی،عناصر اصلی یا مثلث آشپزخانه:یخچال،سینک،گاز .رنگ فضا گرم .* سرویس بهداشتی: عناصر اصلی در سرویس :وان یا زیر دوشی، توالت فرنگی،روشویی. توالت و زیر دوشی باید خارج از دید و ورودی باشند.فضا نباید رنگ گرم باشد. * اتاق خواب : دورارین مکان به ورودی،فضا گرم،عایق بندی مناسب صوتی،جانمایی مناسب تخت خواب،خلوت بودن و دوری از شلوغی از عناصرو تجهیزات. * نشیمن : فضا یمدور با مبلمان حجیم،فضای راحتتر ،کوسن زیاد،رنگ بندی با توجه با زمان استفاده گرم و یا گرم و سرد. * پذیرایی: فضای مدور با مبلمان کتیبه ای و چوب کنده کاری شده ،عناصر تاکیدی (TV ، شومینه و ..)با جزئیات و فینیشینگهای مختلف و متعدد،استفاده مناسب و بجا از صنایع دستی و کارهای دستی و متریال،بافت،رنگ و اکسسوریها در فضا.

ثبت نام در دوره معماری داخلی

برچسب ها : انتشار دهنده: ایل بیگی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس