سیستم های اطلاعاتی مدیریت

امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد. این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است .
در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی سیستم های اطلاعاتی مدیریت یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه صنایع در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

در بررسی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در سازمان ، مروری بر سیر تکوین آن می تواند دیدگاه دقیقتری را به پژوهشگر ارائه دهد. سیر تحول رشد سیستم اطلاعات مدیریت از اواخر دهه 1950 شروع شد. در سال 1957، یعنی زمان عبور از عصر صنعتی به عصر اطلاعات، تعداد كاركنان اطلاعاتی، از تعداد كارگران صنعتی بیشتر شد. در دهه 1970 كاركنان اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد از نیروی كار را تشكیل می‌دادند. بعد از 1960، كار بر روی اطلاعات بسرعت رشد كرد. در این زمینه تحقیق بر روی بخش اطلاعات اقتصاد نشان می دهد كه از هفده درصد در سال 1950 ناگهان به پنجاه و هشت درصد در سال 1980 افزایش یافت. در حالیکه در همان دوره، در بخش صنعت از 65 درصد به 27 درصد كاهش پیدا كرد . این آمار و ارقام، از تغییر كاملاً عمیقی در سازمانها حكایت می كند.

سیستم های اطلاعاتی مدیریت

در عصر حاضر، پردازش اطلاعات یكی از عمده فعالیتهای اجتماعی است. بخش مهمی از زمان كاری و شخصی هر فرد به جستجو، ثبت، جذب و پردازش اطلاعات می گذرد. در عصر حاظر 80 % از وقت مدیران اجرائی به پردازش و انتقال اطلاعات طی می شود.در گذشته بیشترین نیروی کار در بخش کشاورزی بوده است امروزه حدود 50% نیروی کار در بخش اطلاعات فعالیت می کنند.

مدیریت اطلاعات و رایانه
مدیران در هر سازمانی با 5 منبع اصلی سروکار دارند:

• کارکنان
• مواد
• ماشین آلات (شامل تسهیلات و انرژی)
• پول
• اطلاعات (شامل داده ها)
کار مدیر ، مدیریت کارآمد این منابع به منظور استفاده از آنها در دستیابی به اهداف سازمانی است. چهار منبع اول وجود فیزیکی داشته و قابل لمس بوده و مشهود هستند در حالی که منبع پنجم یعنی اطلاعات نامشهود بوده و منبع ادراکی می نامند. مدیر با استفاده از منابع ادراکی منابع فیزیکی را مدیریت می کنند.

دلیل علاقه مدیران به مدیریت اطلاعات
طی سال های اخیر مدیران به دو دلیل توجه روزافزونی به مدیریت اطلاعات مبذول داشته اند:
1) افزایش پیچیدگی کسب و کار
• وجود رقابت در بازارهای جهانی
• تأثیر اقتصاد بین الملل بر کسب و کار
• کوتاه شدن چهارچوب زمانی جهت اقدامات مدیریتی

2) بهبود توانمندی های رایانه
• افزایش سرعت رایانه و کوچکتر شدن سایز آن
• بالا رفتن امکاتات رایانه
• اتصال به شبکه اینترنت
• تبدیل شدن رایانه به ابزار کار ضروری
دانش مدیریت
امروزه واژه سواد برای تشریح دو نوع دانش مرتبط با رایانه به کار می رود:
1. سواد استفاده از رایانه
2. سواد به کارگیری اطلاعات در دستیابی به هدفها
سواد استفاده از رایانه :این دانش شامل شناخت واژگان رایانه،شناسایی قوتهاوضعفهای رایانه،توان استفاده از رایانه و مانند آنهاست.

سواد استفاده از اطلاعات: سواد اطلاعات با شناخت نحوه استفاده از اطلاعات در ارتباط می باشد. سواد استفاده از اطلاعات وابسته به سواد رایانه نیست. مدیری ممكن است سواد استفاده از اطلاعات را داشته باشد ولی سواد استفاده از رایانه را نداشته باشد. اهمیت سواد اطلاعات بیش از سواد كار با رایانه است ولی لازم آن است كه مدیر هر دو سواد را توامان داشته باشد.
تکامل سیستم های مبتنی بر رایانه
تلاش های اولیه در به کارگیری رایانه بر پردازش داده ها و تلاش های بعدی بر اطلاعات و حمایت از تصمیم گیری متمرکز شده است و تلاش های بعدی بر اطلاعات و حمایت از تصمیم گیری تاکید داشته است. امروزه هم ارتباطات و مشورت بیشترین توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.

اطلاعات و فناوری اطلاعات
ظهور فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و نفوذ آنها بر ابعاد زمانی و مکانی جامعه، باعث پیدایش مفاهیمی چون عصر اطلاعات، و جامعه اطلاعاتی شده است. در عصر اطلاعات و در جامعه اطلاعاتی، مفاهیمی مانند
داده، اطلاعات و دانش، از جمله مفاهیم متداولی هستند که بدون استفاده صحیح از آنها، انجام کار ها مشکل و حتی غیر ممکن است . در عصری که آن را با نام های گوناگونی چون عصر اطلاعات، عصر رایانه، عصر ارتباطات، عصر ماهواره و ... می نامند، اطلاعات به عنوان عامل تعیین کننده موفقیت در هر سازمانی محسوب می شود و حیات یا زوال هر سازمانی به اطلاعات بستگی دارد .
امروزه سیستم های اطلاعاتی در صدد هستند تا نیاز های سازمان به اطلاعات و داده ها را به طور دقیق فراهم سازند و رویه هایی پردازش داده ها برای جمع آوری، پردازش، نگهداری، به کارگیری، به اشتراک گذاری، توزیع و یا در اختیار گذاشتن طراحی شده است.

جامعه اطلاعاتی
با گسترش فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و پیدایش اینترنت و افزایش یافتن اهمیت اطلاعات در زندگی و کسب و کار روزانه، شاهد ظهور جامعه اطلاعاتی هستیم .جامعه اطلاعاتی، جامعه ای است که در آن اطلاعات، از نقش اساسی در کلیه شئون زندگی برخوردار است.
در جامعه اطلاعاتی، افراد در تمامی مراحل، فرایند ها و تعاملات زندگی خود وابسته اطلاعات هستند، به عبارت دیگر جامعه اطلاعاتی، جامعه ای است مبتنی بر اقتصاد اطلاعاتی و فرهنگ اطلاعاتی .

ویژگی های عمده عصر اطلاعات

  • ظهور جامعه مبتنی برا اطلاعات
  • وابستگی سازمان ها و شرکت ها به فن آوری اطلاعات برای انجام فعالیت هایشان
  • تغییر فرایند های کاری جهت افزایش بهره وری
  • استفاده از فن آوری اطلاعات برای مهندسی مجدد کسب و کار
  • شمول فن اوری اطلاعات به محصولات و خدمات بسیار زیاد
  • دسترسی به اطلاعات لازم در زمان مناسب
  • ارتباطات از راه دور
  • رشد زیرساخت های بنیادین برای کاربرد فن آوری های اطلاعاتی
  • تغییر ساختار های شغلی از فعالیت های مبتنی بر صنعت به فعالیت های مبتنی بر اطلاعات

تعریف سیستم اطلاعات
سیستم‌های اطلاعاتی، برنامه‌های نرم افزاری هستند که با استفاده از رایانه و بانك‌های اطلاعات
(DATA BASE) ، کار جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی و کنترل اطلاعات را در سازمان‌ها تسهیل می‌نمایند.
بیش از هشتاد درصد کار روزانه مدیران صرف اطلاعات می‌شود از جمله دریافت اطلاعات، برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات در طیف وسیعی از امور مختلف. ازآنجایی که اطلاعات مبنای تمام فعالیت‌های یک سازمان است، سیستم‌هایی باید وجود داشته باشند که اطلاعات را تولید ومدیریت کنند. هدف چنین سیستم‌هایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده است. چنین سیستم‌هایی، سیستم‌های اطلاعات نامگذاری شده‌اند.
استفاده از فناوری اطلاعات ، در کنار سیستم های اطلاعاتی متنوع که برای نیازهای مختلف طراحی می گردد، گسترش یافته است.
فناوری اطلاعات مدیران را قادر می سازد تا با سازمان،محیط و یکدیگر ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می کنند. مشارکت در تصمیم گیری، افزایش سرعت شناسایی مسائل، کاهش ارتفاع هرم سازمان، بهبود هماهنگی وافزایش کارکنان متخصص، تنها برخی از تأثیراتی هستند که فناوری اطلاعات و سیتم های اطلاعاتی بر برخی از سازمان ها می گذارند.

انواع سیستم‌های اطلاعات
سیستم‌های اطلاعات(Information Systems) دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود..

1- سیستم اطلاعات مدیریت: (Information management Systems)

امروزه شاید هیچ واژه ای در مدیریت به اندازه سیتم های اطلاعات مدیریت کاربرد نداشته باشد. تمام فعالیت هایی که به کمک رایانه صورت می گیرد را سیستم های اطلاعاتی می گویند.
سیستم های اطلاعاتی مدیریت، سیستمی برای جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی، بازیابی و انتقال اطلاعات به کاربران می باشد بنابر این هدف نهایی سیتم اطلاعات مدیریت ، تهیه اطلاعات برای مدیران به منظور کمک به آنان در فراگرد تصمیم گیری است.

در تعریف، سیستم های اطلاعاتی مدیریت مطالعه ای است از سیستم های اطلاعاتی در مدیریت و کسب و کار. عبارت سیستم های اطلاعاتی مدیریت همچنین نوعی از سیستم های اطلاعاتی است که وظایف سطح مدیریت را برعهده دارد. این سیستم ها گزارش ها را به مدیران سازمان ارائه می نماید و متمرکز بر رویدادهایی هستند که در داخل سازمان رخ می دهد و نه آنان که در محیط خارجی سازمان اتفاق می افتد. این سیستم ها معمولا وظیفه برنامه ریزی، کنترل، و تصمیم گیری در سطح مدیریت را برعهده دارند.
همچنین ،سیستم اطلاعات مدیریت گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعاتی رایانه‌ای است که می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلفی در موسسه برای تصمیم گیری در رده مدیریتی جمع‌آوری و پردازش کند. کنترل مدیریتی نیازمند اطلاعاتی است که بخشی از آن توسط سیستم‌های پردازشِ مبادلات تولید می‌شوند. سیستم‌های اطلاعاتی پشتیبان کنترل مدیریتی، اطلاعات تولید شده توسط سیستم‌های پردازش مبادلات را پردازش کرده و آنها را در شکل جدیدِ معنی‌داری به مدیر ارائه می‌کنند. چنین سیستم‌های اطلاعاتی، سیستم‌های اطلاعات مدیریتی نامیده می‌شوند.

MIS شامل سه چیزاست: مدیریت ، اطلاعات وسیستم
MIS نه تنها مدیران را در امور استراتژیك حمایت می كند بلكه درتصمیمات تكراری و روزمره نیز اطلاعات لازم را دراختیار مدیران تاكتیكی قرار می دهد وآنها را قادرمی سازد تا به اطلاعاتی دست یابند كه جهت تصمیماتشان كمك موثری نمایند.این سیستمها می توانند تصاویری ازمغایرتها وانحرافات ازبرنامه های تعیین شده رانیزآشكارسازدچنین اطلاعاتی ازطریق تهیه گزارشات مدیریت درقالبها وتصاویرمنطقی وقابل تفسیر وتجزیه تحلیل دراختیار مدیریت قرارمیگیرد.
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت نیروی انسانی ،مالی وحسابداری ،مدیریت تولید وبازاریابی وفروش از زیرمجموعه های MIS می باشد .مدیران بااستفاده ازاین سیستمها بایستی ازدنیای حقیقی وسیستمهای موجود در سازمان مطلع باشند تابتوانند نقش موثری راایفاكنند وبه همین دلیل بایستی اطلاعات صحیحی دراختیارشان قراربگیرد. به سبب مزایایی چون ارتباطات نزدیكتر،كنترل دقیقتر وگردآوری داده های مطمئن تر و پردازش سریعترداده ها وتبدیل آنها به اطلاعات مدیران ،ازسیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برنامه ریزی ، سازمان دهی ، رهبری و ایجادانگیزه ، گزارش دهی وكنترل استفاده كرده واین اعمال مدیریتی رابانهایت دقت وكارایی ، درمدت زمان بسیاركمتری درسازمان انجام می دهد.

2- سیستم‌ پردازش مبادلات : Transaction Processing Systems)-)
سیستم‌های اطلاعات سازمانی كه از طریق تعریف فرایندها و رویه‌ها و پردازش اطلاعات، انجام و كنترل عملیات سازمان را به عهده می‌گیرند. سیستم‌های انبارداری، كارگزینی، حسابداری، تداركات، مدیریت قراردادها، فروش، كنترل موجودی، اموال، پشنهادات داخلی، مدیریت نظرات مشتریان، آموزش و . . . سیستم‌های پردازش عملیات هستند.
سیستم‌های پردازش مبادلات یكی از انواع سیستم‌های اطلاعات سازمانی هستند كه سازمان را پشتیبانی اطلاعاتی می‌كنند. سیستم‌های پردازش مبادلات اصلی‌ترین سیستم های اطلاعات سازمانی هستند كه بدون وجود آنها، ایجاد سیستم‌های اطلاعات پشتیبان تصمیم‌گیری مانند سیستم‌‌های اطلاعات مدیریت، سیستم‌ پشتیبان تصمیم‌گیری و . . . كاری بیهوده است. این سیستم‌های اطلاعات، ركورد‌های اطلاعات مربوط به عملیات صف و ستاد سازمان را جمع‌آوری، پردازش و ذخیره می‌كند و آنها را در شكل مستندات، گزارش ها و یا اطلاعات اولیه سیستم‌های اطلاعات پشتیبان تصمیم‌گیری ارائه می‌كنند.
از آنجایی كه سیستم‌های پردازش مبادلات اغلب در تماس با مشتری هستند (مانند ارائه رسید به مشتری)، نقش كلیدی در ارزش‌دهی به مشتری و جلب رضایت وی دارند. بدون سیستم‌های پردازش مبادلات، ثبت و پردازش مبادلات سازمان مقدار زیادی از منابع سازمان را صرف می‌كند. سیستم‌های پردازش مبادلات، اطلاعات موردنیاز دیگر سیستم‌های اطلاعات سازمانی را تولید می‌كنند و در واقع سیستم‌‌های پردازش مبادلات پایه دیگر سیستم‌های اطلاعات هستند. سیستم‌های پردازش مبادلات یك یا چند عملیات مشخص را به صورت تكراری در طول روز یا هفته انجام می‌دهند اما در تصمیم‌گیری مدیران نقش مستقیم ندارند.
سیستم‌های پردازش مبادلات در تمام عملیات صف و ستاد سازمان قابل كاربرد هستند. به عنوان مثال یك شعبه بانكی تمام عملیات صف خود را از طریق سیستم‌های پردازش مبادلات انجام می‌دهد. سازمانهای تولیدی، خدماتی و اداری نیز به تناسب موضوع نیز ممكن است در بخش عملیات صف خود از سیستم پردازش مبادلات استفاده كنند. تمام سازمانها دارای بخش‌های ستادی هستند كه بیشترین استفاده از سیستم‌های پردازش مبادلات به آنها اختصاص دارد. عملیات ستاد سازمان دارای دسته‌های كلی زیر است:
1. حسابداری
2. امور مالی
3. فروش و بازاریابی
4. منابع انسانی
سیستم‌های اطلاعات حسابداری، سیستم مدیریت قراردادها، سیستم حسابداری قیمت تمام شده و . . . از جمله سیستم‌های پردازش مبادلات قابل استفاده در بخش ستادی حسابداری هستند. سیستم اطلاعات بورس و سرمایه‌گذاری سیستمی است كه در بخش امور مالی كاربرد دارد. سیستم فروش و سیستم اطلاعات بازار، سیستم‌های مربوط به فروش و بازاریابی هستند و سیستم كارگزینی، حقوق و دستمزد از جمله سیستم‌های پردازش مبادلات مربوط به منابع انسانی هستند.

3- سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری: Decision Support System))
گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعات سازمانی كامپیوتری كه در تصمیم‌گیریها نیازمند مدلسازی، فرمولبندی، محاسبه، مقایسه، انتخاب بهترین گزینه یا پیش‌بینی سناریوهای محتمل به مدیریت كمك می‌كنند.
یکی از مهم ترین سیستمهای اطلاعاتی است که مدیران رده بالای هر سطح سازمان را درامر
تصمیم گیری وهدایت سیستم، یاری می کند.ِDSSیك سیستم پشتیبان تصمیم ، با كنار هم قرار دادن افكار انسانی و اطلاعات رایانه‎ای، از تصمیم‎گیرندگان حمایت و پشتیبانی می‎كند. این سیستمها برای پشتیبانی سطوح گوناگون مدیریت ، از مدیران ارشد تا عملیاتی ارائه می شود. انعطاف پذیراست و قدرت ریسك را بالا می برد و سبب بهبود بخشیدن دقت ، كیفیت ، بروز بودن تصمیمات در تصمیم گیری می شود.

4- سیستم‌های اطلاعات حسابداری: (Accounting Information Systems)
گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعات سازمانی كه اطلاعات مالی حسابها را جمع‌آوری و پردازش كرده و گزارش‌هایی از آن حسابها برای استفاده مدیریت تولید می‌كند.سیستمهای اطلاعاتی حسابداری به تصمیم گیرندگان ازطریق سنجش وپردازش وانتقال اطلاعات كمك می كنند كه ازاین نظر میتوان دونوع ازسیستمهای اطلاعاتی حسابداری را برشمرد.
• سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت
این سیستمها اطلاعات مربوط به فعالیتهای مالی، سرمایه گذاری وعملیاتی رابرای آن دسته ازتصمیم گیرندگان داخلی تهیه می كنند كه مسئولیت تحقق اهداف سوددهی ونقدینگی رابرعهده دارند.

• سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مالی
این سیستمها گزارشهایی راتهیه میكنند وآنهارابه تصمیم گیرندگان بیرونی منتقل می كنند تاآنهابتوانند موفقیت آن واحدتجاری رادررسیدن به اهدافش ارزیابی كنند.
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری بعنوان بخشی ازسیستم اطلاعاتی مدیریت همواره بیشترین باراطلاعاتی رابه مدیریت برای اجرای وظایف برنامه ریزی ،كنترل وسایروظایف وی ارائه می دهد.

5- سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی: Human Resources Information Systems))
یكی از ابزارهای مهم در نظام مدیریت منابع انسانی ، بویژه در سازمانهای بزرگ سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی است . این سیستم اطلاعاتی قادر است تا با استفاده ازپایگاههای داده در رابطه با نیروی انسانی سازمان ، اطلاعات موردنیاز را برای تصمیم گیری مدیران میانی و مدیران ارشد سازمان دررابطه با مدیریت منابع انسانی سازمان فراهم سازد. سیستم اطلاعــات منابع انسانی به مجموعه ای از داده های منظم، قابل اتكا و معتبر عنوان می شود كه برای برنامه ریزی نیروی انسانی به كار می رود. مجموعه ای از ابزارهای مدیریت است كه مدیران را توانا می سازد تا برای بهره گیری از منابع انسانی سازمان هدفهایی برپا دارند و میزان كامیابی در رسیدن به این هدفها را تعیین كنند.
در حال حاضر منابع انسانی سیستمهای مدیریت شامل لیست حقوق ، ساعات كار ، مزایای كاركنان ، استخدام ،آموزش و.... میشود.

6- سیستم‌های مدیریت اسناد : (Documents Management Systems)
سیستم مدیریت اسناد یكی از سیستم‌های پردازش مبادلات است. با استفاده از این سیستم، اسناد سازمانی و ویرایش‌های مختلف آن جمع‌آوری ،سازماندهی و ذخیره می‌شوند و كاربران بر اساس سطوح دسترسی مجاز خود می‌توانند اسناد موردنیاز را بازیابی كرده و اطلاعات مربوط به آنها را روزآمد كنند.

7- سیستم های پشتیبان مدیران ارشد: Expert Support Systems))
نوع خاصی از DSS است که به تصمیم گیری در سطوح بالای سازمانی کمک می کندوتصویر دقیقی از عملکرد سازمان و خلاصه ای از فعالیت های رقبا را نشان می دهد.
کار کردن با این سیستم راحت است و اطلاعات را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که به راحتی قابل دریافت می‌باشند.(بصورت گرافیک ، نمودار و ...)
در واقع سیستم پشتیبان اجرایی است كه شامل ارتباطات اتوماسیون اداری، حمایت تجزیه و تحلیلی و ... است.
تسهیل در دسترسی به اهداف سازمانی،دسترسی به اطلاعات بسیار زیاد و متراكم ،افزایش بهره وری كاربران با قادر ساختن به تصمیم گیری مؤثرتر،افزایش قابلیت و كیفیت ارتباطات،كنترل و طرح ریزی استراتژیك بهتروایجاد مزایای رقابتی ازمزایای این سیستم می باشد.
8- سیستم های هوشمند(خبره) : (Expert Systems)
یكی ازمناسبترین زمینه‌های كاربرد سیستمهای خبره حوزه حسابداری و امور مالی است . امروزه انواع زیادی از سیستمهای خبره برای كاربردهای مختلف در این شاخه از دانش بشری ساخته شده است كه در مورد استفاده گروههای مختلفی از تصمیم گیرندگان نظیر مدیران شركتها و سازمانها ، حسابداران، تحلیلگران مالی ، كارشناسان مالیاتی و بالاخره عامه مردم قرار می گیرد. حتی متخصصین و كارشناسان حوزه های مختلف دانش حسابداری و مالی از این نرم افزارهای پر جاذبه به عنوان وسیله ای برای یافتن « حدس دوم » و اطمینان بیشتر نسبت به یافته ها و قضاوت های شخصی خود استفاده می كنند .
كاربردهای مختلفی از سیستمهای خبره را در سه زمینه حسابداری، حسابداری مدیریت و امور مالیاتی بشرح ذیل می باشد :

الف ) حسابرسی :
ارزیابی ریسك – تهیه برنامه حسابرسی – فراهم آوردن كمكهای فنی – كشف تقلبات و جلوگیری از آنها

ب ) حسابداری مدیریت :
قیمت گذاری محصولات و خدمات – تعیین بهای تمام شده – طراحی سیستمهای حسابداری –
بودجه بندی سرمایه ای – انتخاب روش حسابداری – ارزیابی اعتبار – ایجاد و برقراری كنترل

ج ) امور مالیاتی :
توصیه های مالیاتی – محاسبه مابه التفاوتهای مالیاتی – برنامه‌ریزی مالی شخصی تحلیل گران مالی نیز امروزه یكی از استفاده كنندگان سیستم های خبره هستند. به هنگام بررسی وضعیت مالی یك شركت یا مشتری معین ، تحلیگران مالی در كنار برداشت خود از داده های مالی ، نظر سیستم خبره را نیز به عنوان یك نظر تخصصی اضافی در اختیار دارد و در مواردی كه این نظر یا قضاوت دوم با نظر خود او مخالفتی داشته باشد تلاش می‌كند تا در تحلیلهای خود دقت بیشتری به عمل آورده و حتی در مواردی تجدید نظر كند.

9- مدیریت ارتباط با مشتری : (Customer relationship management)
درحقیقت این سیستمها راهبردی است برای جمع آوی نیازها و رفتارهای تجاری مشتریان تا به ایجاد روابطی قویتر با آنها منجر شود. درنهایت رابطه قوی با مشتریان مهمترین رمز موفقیت هرکسب وکاراست. CRM از سه بخش اصلی تشکیل شده است: مشتری (Customer)، روابط (Relationship) و مدیریت (Management).
منظور از مشتری؛ مصرف‌کننده نهایی است که در روابط ارزش‌آفرین، نقش حمایت‌کننده را دارا
می باشد.
منظور از روابط؛ ایجاد مشتریان وفادارتر و سودمندتر از طریق ارتباطی یاد گیرنده می ‏باشد .
مدیریت عبارت است از؛ خلاقیت و هدایت یک فرایند کسب و کار مشتری‌ مدار و قرار دادن مشتری در مرکز فرایندها و تجارب سازمان.

امروزه در سازمانها به مدیریت ارتباط با مشتری، اهمیتی استراتژیک داده شده است. در شرایط دشوار رقابت، ارتباط به‌هنگام و سازمان‌یافته با مشتریان، مناسبترین راه افزایش رضایت مشتری، افزایش فروش و در عین حال کاهش هزینه‌هاست. با توجه به این مسائل، مدیریت ارتباط با مشتریان در سازمان‌ها ، نوعی استراتژی تجاری به‌شمار می‌رود .
بانکها با استفاده از CRM می توانند چرخه فروش را کوتاهتر و وفاداری مشتری به ایجاد روابط نزدیکتر و درآمد را افزایش دهند. سیستم مدیریت روابط با مشتری میتواند کمک کند تا مشتریان موجود حفظ شوند و مشتریان جدیدی جذب شوند. در فضای رقابتی بین بانکی، بانکهایی موفق ترند که بتوانند وفاداری بیشتر مشتریان را بدست آورند. تفاوت بانک‌ها در برخورد با مشتریان در شیوة تفهیم این موضوع به مشتری است که مشتری هم مرتکب اشتباه می‌شود. سیستم بانکی باید خدمات مورد نیاز جامعه کنونی کشور را متناسب با ساختار بازار عرضه نماید و موجبات تسریع رشد و تامین رفاه اقتصادی کشور را فراهم سازد. اگر ما به بهترین ابزار کار مجهز باشیم ولی برخورد شایسته‌ای نسبت به مشتری نداشته باشیم ضربات سختی به بانک خود وارد خواهیم کرد.
مشتریان ، امروز از ما ارائه خدمات سریع همراه با اخلاق حسنه می‌خواهند و بهترین تبلیغ، همان عملکرد خوب در پشت گیشة بانک است. عامل مهم دیگر در جلب رضایت مشتریان عملکرد کارکنان است. به علت اینکه خدمت معمولاً در حضور مشتری انجام می‌شود ارزیابی کیفیت خدمات تحت تأثیر ظاهر، حضور، رفتار، بیان، شایستگی، ادب، پاسخگویی، کمک کردن، درک و خوشرویی کارمندان است. باید برای تحقق فلسفه بازاریابی و مشتری‌گرایی به نیازهای کاری کارکنان و مخصوصاً باجه‌داران توجه نمود. باجه‌داران به عنوان عضوی از اعضای خط مقدم بانک با مشتری تماس مستقیم دارند می‌توانند مشتری را جذب یا دفع نمایند. از نظر مشتری رفتار باجه‌دار، رفتار بانک است و او رفتار باجه‌دار را به کل بانک تعمیم می‌دهد.
بانکداری امروز شیوه‌های نو، بازاریابی و مشتری‌مداری موثر، ارائه تکنولوژی‌های نو، سرویس‌دهی و خدمات موردنظر مشتری را می‌طلبد که هر بانکی در این امور موفق‌تر عمل کند در بازار رقابتی موجب جذب منابع بالا و ماندگاری منابع و در نتیجه دوام و بقای دائمی آن بانک با بهره‌وری بالا خواهد شد. فناوری اطلاعات با تسهیل ارتباط با مشتریان و افزایش سرعت و اثربخشی آن از طریق به اشتراک گذاردن بهتر اطلاعاتی چون خدماتی که ارائه می شود، چگونگی ارائه این خدمات ، شرایط مالی و اعتباری، تامین اعتبار و... زمینه بهبود عملکرد و نوآوری در ارایه خدمات را فراهم می کند و از جمله مهمترین خدماتی که از این طریق ارائه می شود ارائه خدمات و اطلاعات از طریق اینترنت و موبایل و همین طور دستگاه های خودپرداز و پایانه های فروش و کارت های اعتباری و ... می باشد که در صرفه جویی در
هزینه ها و زمان بسیار مفید می باشند، البته در صورتی که این خدمات به درستی ارائه شوند. در رابطه با مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در بانکها، توجه به این نکته بسیار پراهمیت است که CRM، یک راهبرد تجاری بانک است و نه خدمات قابل ارایه توسط یک بانک.

10- سیستم اتوماسیون اداری: OFFICE AUTOMATIONS SYSTEM))
شاخه‌ای از سیستم‌های اطلاعاتی با عنوان سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت ، به مدیران و کارکنان در زمینه کنترل گردش اطلاعات در سازمان کمک می‌کند. یکی از پرکاربردترین انواع سیستم‌های اطلاعاتی که مدیران را در کنترل گردش اطلاعات در سازمان یاری می‌دهد، سیستم اتوماسیون اداری است. در این سیستم، عموما گردش مکاتبات اداری در سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد. ولی معمولا دارای ابزارهای

ارتباطی متعددی همچون ارسال و دریافت نامه‌ها و دستورالعمل‌ها ، ارسال و دریافت پیام‌های شخصی و فوری، ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی داخلی و ... است.
اتوماسیون اداری به افزایش بهره وری سازمان در حوزه امور دفتری کمک شایانی کرده است.

11- سیستم اطلاعات بازاریابی
یکی از گامهای اساسی در جمع آوری اطلاعات بازاریابی، راه اندازی یك سیستم مدیریت اطلاعات بازاریابی در سازمان می‌باشد. هدف از ایجاد این سیستم، ارائه اطلاعات مورد نیاز مدیریت جهت اتخاذ تصمیمات بهتر می‌باشد. این اطلاعات را می‌توان از منابع داخلی و خارجی شركت جمع آوری كرد. نكته مهم این است كه اطلاعات مناسب و مورد نیاز، به شكلی مناسب و صحیح جمع آوری شده و طوری در اختیار مدیر قرار گیرد كه او را در اتخاذ تصمیمات بهتر یاری كند.
این سیستم شامل افراد ، تجهیزات، روشهای جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و توزیع به موقع اطلاعات مورد نیاز مدیران بازاریابی برای تصمیم گیری نهایی طراحی میشود و این اطلاعات توسط منابع داخلی شرکت و بر اساس تحقیقات بازاریابی و از طریق فرایند اطلاع رسانی بازاریابی صورت میگیرد. همچنین عوامل مختلفی از جمله محیط داخلی شرکت ، توزیع کنندگان، تولیدکنندگان،واسطه های فروش،مصرف کنندگان و رقبا همگی بر سیستم بازاریابی تاثیر گذارند.
یکی از مهمترین نکات در سیستم بازاریابی بررسی تاثیرات تجارت خارجی در این پروسه می باشد. دقت نظر کافی در قوانین سازمان تجارت جهانی ( GATT ) و اشراف به قوانین و مقررات گمرکی و تعرفه کالاها، توجه به نرخ تسعیر ارزها و نرخ بهره بین بانکی در بازارهای مالی بین المللی از جمله نکاتی است که همه بر محیط سیستم بازاریابی تاثیرات شگرفی دارند و لذا متخصصین علم اقتصاد با تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده می توانند به اخذ تصمیمات درست در صحنه رقابت اقتصاد جهانی کمک شایانی بکنند.
کسب اطلاعات از منابع داخلی معمولا سریعتر و کم هزینه تر از سایر منابع اطلاعاتی است ولیکن کارآیی لازم را ندارد، روش دیگر جمع آوری اطلاعات نظارت بر نحوه فعالیت رقبا از طریق تجزیه وتحلیل و بررسی وضعیت خرید و فروش محصولات تولیدی رقبا میباشد و شرکتها می توانند با استفاده از این اطلاعات ، سبک و خط مشی های تبلیغاتی را در فضای رساته ای مختلف بر اساس بودجه تبلیغاتی مورد نظر شرکت و در مقایسه با رقبای بازار بررسی نمایند.
اطلاعات کسب شده توسط تحقیقات بازاریابی میتواند برای شناسایی و تعیین فرصتها و تهدیدهای موجود در بازار بر کار آیی و فهم بهتر فرآیند بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد . تحقیقات بازاریابی می تواند در زمینه های مختلف به اندازه گیری توان بالقوه بازار، تجزیه و تحلیل سهم بازار، تعیین خصوصیات بازار، تجزیه و تحلیل فروش، سیاستهای قیمت گذاری کالا توسط رقبا و پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت روند فعالیتهای تجاری بازار بپردازد. در نگاه اقتصاد خرد به بازار مصرف با توجه به نظریه مصرف اولیه خانوار و اصل حداکثر مطلوبیت نهایی منحنی مصرف ، افراد برای تامین نیازهای اولیه کل بودجه خود را صرف تامین نیازهای اشباع نشده میکنند وچیزی برای پس انداز باقی نمی ماند.
مدیریت سیتمهای اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارورتر کنند.

مقاله ای که مطالعه کردید در مورد دوره آموزشی سیستم های اطلاعاتی مدیریت بود که توسط مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری شده است .

ثبت نام دوره سیستم های اطلاعاتی مدیریت

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس