بازار کار مدیریت صنعتی


مدیریت صنعتی | industrial management

مدیریت صنعتی چیست

مدیریت صنعتی، شاخه مهمی از مدیریت است که به نحوه مدیریت در انواع واحدهای صنعتی، شیوه و نحوه انجام دادن کارها و کار با انواع ماشین آلات صنعتی ، شناخت کارگرها و نیروی انسانی و مشکلات کاری و فردی آنها ارتباط دارد.  لزوم استفاده و استخدام مدیران صنعتی از این جهت است که امرزوه در حوزه صنعت، افرادی به کار گرفته می شوند که در این زمینه تجربه کافی نداشته و حتی با مباحث مهندسی و صنعتی آشنایی کافی و شاید اولیه را ندارند. 
یکی از نکات قابل توجه و قابل تامل در مدیریت صنعتی این است که این مدیریت، سه بعد رفتاری و اجتماعی، مالی و تکنیکی و فنی داشته و تسلط به همه آنها میتواند یک مدیر صنعتی را به فردی با تجربه تبدیل کند. هنگامی که یک مدیر صنعتی مسئولیت یک واحد صنعتی را بر عهده می گیرد باید بتواند:
رفتار فردی و سازمانی کارکنان و کارگران را به موقع و به درستی تجزیه و تحلیل کرده و در صورت وجود مشکلات، آنها را به روشی بهینه حل کند.
مشکلاتی مالی و اقتصادی واحد و همچنین کارکنان را شناسایی کرده و به منظور حفظ بازده و کارایی واحد صنعتی، آنها را مرتفع کند. 
مشکلات فنی که برای ماشین آلات پیش آمده را تشخیص داده و به منظور ادامه کار واحد، دستگاه ها را به کمک متخصصین تعمیر کند. 
موضوعاتی که در این مقاله شرح می دهیم شامل مدیریت صنعتی چیست، بازار کار رشته مدیریت صنعتی، آموزش مدیریت صنعتی، مدیریت استراتژیک و رفتار سازمانی و تحلیل رفتاری و مدیریت منابع انسانی هستند. 

مدیران باید شیوه کار در محیط صنعتی را به کارکنان بیاموزند.

بازار کار رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی یک از رشته های پرکاربردی است که در آن ، دانشجویان بیشتر به یادگیری زمینه های مدیریتی ، دانش و مهارت های  نظری و عملی مدیریت و تقویت ویژگی های شخصیتی برای تصمیم گیری های قاطع می پردازند. علاوه بر این، فارغ التحصیلانی که دارای گواهینامه مدیریت صنعتی معتبر باشند می توانند در حوزه های مدیریتی و مشابه آن شروع به فعالیت کنند و البته لزوما جایگاه مدیریتی نصیب شان نخواهد شد؛ زیرا این سمت، مستلزم داشتن سالها تجربه مفید مرتبط و تخصصی، تسلط به فن مدیریت بحران و آگاهی از علوم مهندسی و کاربردشان در زمینه های مختلف است.
مزیت این رشته نسبت به رشته های دیگری مانند بازر گانی این است که فاغ التحصیلان این رشته میتوانند علاوه بر پست مدیریت، در گرایش های مختلفی مانند مدیریت پروژه، بخش های حفاظت و کنترل و بخش های کنترل کیفیت مشغول به کار شوند. همچنین، در صورتی که این افراد، مفاهیم صنعتی و مهندسی را به درستی درک کرده و در این حوزه هم تجربیات عملی و کاربردی به دست آورده و با تئوری های مدیریت و مدیریت بحران نیز آشنایی داشته باشند،  بازار کاررشته مدیریت صنعتی برای انها خوب و پر رونق خواهد بود. 

رعایت اصول ایمنی در محیط های صنعتی الزامی است.

آموزش مدیریت صنعتی

با توجه به رشد روز افزون صنعت و صنعتی شدن بسیاری از جوامع، راه اندازی و رشد و ارتقا کسب و کارهای صنعتی به کار چالش برانگیزی تبدیل شده و مدیران این عرصه باید برای تحقق اهداف اقتصادی شان از طریق محیط های صنعتی، نهایت دقت و تلاش را به کار گیرند؛ همچنین، این عرصه به مدیران و کارکنانی نیاز دارد که علاوه بر دانش آکادمیک و داشتن تجربه عملی، واقعا خواهان پیشرفت و توسعه بوده و این موضوع برایشان اهمیت داشته باشد. 
به منظور کسب آگاهی و دانش جامع تر در زمینه مدیریت صنعتی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی  مدیریت صنعتی را برای مدیران و دانش پذیران علاقمند به یادگیری تاکتیک های مدیریتی معرفی و ارایه کرده است. دوره مدیریت صنعتی، به دانش پذیران امکان میدهد تا مطالب بیشتر و کاملتری در مورد مدیریت آموخته و آن را با اطمینان خاطر و به طور عملی در محیط های صنعتی به کار گیرند. علاوه براین، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که موفقیتی در این دوره به دست آورده اند، مدرک مدیریت صنعتی ارایه می کند. قابل ذکر است که این مرکز در زمینه مدیریت، دوره های دیگری مانند MBA هوانوردی، هوافضا، MBA مرکز درمانی و بیمارستان و MBA نام تجاری و برند سازی نیز ارایه می کند. 

مدیریت استراتژیک و رفتار سازمانی

یکی از موضوعت مهم و حائز اهمت در بحث مدیریت استراتژیک و رفتار سازمانی، انگیزه کارکنان در محیط های کاری و مخصوصا صنعتی است. هنگامی که مدیر یک واحد صنعتی با رفتار و ویژگی های اخلاقی کارکنان خود آشنایی داشته باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل یا تعارض میتواند به راحتی با همکاری کارکنان آنها را حل و فصل کند. علاوه بر این، در صورتی که کارکنان به دلیل شرایط کاری دچار افسردگی و نارضایتی شوند، مدیر باید از استراتژی های رفتاری استفاده کند تا هم سلامت روان آنها ارتقا پیدا کرده و هم کیفیت کار در واحدهای مربوطه افزایش پیدا کند. 
علاوه بر این، موضوعاتی که در مدیریت استراتژیک اهمیت دارند شامل ایجاد انگیزه در کارکنان به صورت گروهی و یا فردی ، افزایش عملکرد و کارایی واحدها و در نتیجه تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان است. در همین راستا، در صورتی که مدیر یک واحد با اهداف و اصول اولیه رفتارشناسی و انجام اقدامات مناسب در همین زمینه آشنایی داشته باشند، میتواند مشکلات جدی سازمان که مرتبط به کار یا کارکنان هستند را شناسایی کرده و حل کند. در این موقعیت، کارکنان نیز با آرامش بیشتری به کار ادامه داده و میتوانند اطمینان داشته باشند که مدیریت واحد در هر صورت، به آنها و برطرف شدن مشکلات شان کمک خواهد کرد. 

هر واحد صنعتی باید قوانین مخصوص به خود داشته باشد.

تحلیل رفتاری و مدیریت منابع انسانی

یکی دیگر از مهارت های مهم و کلیدی که یک مدیر صنعتی باید به آن تسلط داشته باشد، تحلیل رفتاری و مدیریت منابع انسانی است؛ به این ترتیب که، مدیر باید تا حدودی به علم روانشناسی  تسلط داشته و با استفاده از آن ، فرم های نظر خواهی تهیه و تنظیم کرده و به نوع شخصیت همه کارکنان پی ببرد. سپس، می تواند رفتار های آنها را در موقعیت های مختلف مشاهده نموده  و با توجه به شرایط و شخصیت شان در مورد رفتار و علت و میزان تکرارشان در اینده  تصمیم نسبتا قطعی بگیرد. 
این تحلیل دقیق رفتار کارکنان میتواند نتایج مفید و بلند مدتی برای مدیران و صاحبان کار به ارمغان بیاورد. از جمله این نتایج ان است که آنها، به رفتارها و علل رفتاری منابع انسانی خود واقف شده و می دانند در صورت پیش آمد موقعیت مشابه باید از چه رویکردی استفاده کنند. دوم اینکه، مدیران می توانند با تعمیم این راه حل ها به افراد و موقعیت های مشابه، مانع اتلاف وقت شده و در نتیجه بازدهی را افزیش دهند. و آخر اینکه، ارایه چنین خدماتی به همه کارکنان موجب می شود تا  آنها انگیزه بیشتری برای کار و تلاش پیدا کرده و در نهایت بر کارایی و بازده واحد تاثیر چشمگیری بگذارند.

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس