مقاله مهارتهاي هفتگانه ICDL

مهارتهای هفتگانه ICDL
نقش و اهمیت رجیستری:
رجیستری، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های سیستم‌عامل ویندوز است. این بخش، نقشی کلیدی در پیکربندی و کنترل سیستم‌عامل ویندوز ایفا کرده و همچون انباره‌ای است که تنظیمات کلیِ سیستم (اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) و تنظیمات خاصِ هر کاربر را در خود جای می‌دهد. نقش این بخش در ویندوز چنان است که تغییر در آن، تاثیرات بنیادینی بر عملکرد کل این سیستم‌عامل خواهد داشت. به خاطر همین اهمیت و حساسیت، رجیستری از دید و دسترسی کاربران عادی به دور نگاه داشته می‌شود. اما کاربر خبره می‌تواند از طریق ابزارهای تعبیه شده در ویندوز - نظیر regedit.exe - مستقیما در محتوای رجیستری، دخل و تصرف کند.

تاریخچه:
در نسخه‌های 16 بیتی ویندوز (مثل ویندوز x.‏3‏) از چندین فایلِ متنی با پسوند INI برای نگهداری تنظیماتِ سیستم‌عامل و برنامه‌ها استفاده می‌شد؛ مثلا تنظیمات کلیِ سیستم‌عامل و تجهیزات سخت‌افزاری در فایل system.ini و تنظیمات برنامه‌های کاربردی و میزکار در فایل win.ini ذخیره می‌شدند. با نصب هر برنامهٔ جدید نیز، مدخلی برای آن در فایلهای INI ایجاد می‌شد. گاهی هم پس از نصب یک برنامه‌ (مثل Excel)، فایلهای INI مخصوصِ آن برنامه ساخته می‌شد (مثلا Excel.ini).

اما فایل‌های INI دارای سه مشکل عمده بودند:
1_ پراکنده‌شدن تنظیمات سیستم در فایلهای متعدد
2_ محدودیت در حجم هر فایل (حداکثر 64 کیلوبایت)
3_ راحتی ویرایش فایلها با ویرایشگرهای متن (افزایش احتمال بروز اشتباه)

اکنون، در ویندوزهای 32 و 64 بیتی، تمام داده‌های موجود در فایلهای پیکربندیِ سیستم، از جمله system.ini، win.ini و control.ini، به همراه اکثر تنظیمات دیگر، در مجموعه‌ای منسجم از فایلهای باینری - تحت نام رجیستری - نگهداری می‌شوند.

مقاله مهارتهاي هفتگانه ICDL

رجیستری در عمل
در حالت کلی، داده‌های مندرج در رجیستری، در سه وضعیت یا مرحله خوانده می‌شوند:

بوت‌شدن سیستم:
سیستم، فهرست درایورهای لازم جهت بارگذاریِ سخت‌افزارها و نحوهٔ پیکربندی بخش‌های زیرسیستمی (مثل مدیر حافظه و مدیر پردازش) را از رجیستری می‌خواند.

ورود به ویندوز:
برنامهٔ Explorer و سایر اجزای ویندوز، تنظیمات مربوط به هر کاربر را از رجیستری می‌خوانند، از قبیل: راهنمای درایوهای شبکه و حروفِ مُعرفِ آنها، تصویر کاغذدیواریِ میزکار، محافظِ صفحه‌نمایش، وضعیت منوها و مکان آیکونها.

آغاز به کار برنامه‌های کاربردی:
هر برنامه، تنظیمات کلیِ سیستم (مثل فهرست اجزای نصب شدهٔ اختیاری و داده‌های پروانهٔ بهره‌برداری از برنامه) و تنظیمات مخصوصِ کاربر فعلی (مثل مکان منوها، نوار ابزار، و فهرست مستنداتی که اخیرا مورد دسترسی قرار گرفته‌اند) را از رجیستری می‌خواند.
البته رجیستری ممکن است در وضعیتهای دیگری هم خوانده شود، مثل زمانی که تغییراتی در یکی از مقادیر یا کلیدهای رجیستری لازم باشد (در ادامه این مقاله، دربارهٔ اصطلاحات کلید و مقدار توضیح داده خواهد شد). برخی از برنامه‌ها هم، مرتبا محتوای رجیستری را بررسی می‌کنند تا در صورت بروز تغییر در آن، سریعا پیکربندیهای خود را روزآمد و بهنگام کنند. اما به طور کلی، در یک سیستم که در حالت عاطل (Idle) قرار دارد، فعالیتی در رجیستری به چشم نمی‌خورد.

نکته مهم:

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان این فرم را تکمیل کنید و یا عدد 2 را به 30006016 پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی پیرامون دوره آموزش مجازی ICDL و مدرک معتبر پایان دوره آن در اختیارتان خواهند گذاشت.

معمولا محتوای رجیستری در موارد زیر تغییر می‌کند:

نصب نرم‌ افزار:
برنامه‌هایی که بنام Setup مشهور بوده و وظیفهٔ آنها نصب نرم‌افزارهای جدید بر روی رایانه است، تنظیمات پیش‌فرضِ هر برنامه را در خلال عملیات نصبِ آن، در رجیستری ثبت می‌کنند.

نصب درایور:
در حین نصب درایورِ یک دستگاه، بخشِ موسوم به Plug&Play، تنظیمات مربوط به دستگاه را در رجیستری ثبت می‌کند. این تنظیمات، نحوهٔ آغاز به کار و عملکرد دستگاه را برای «مدیر I/O» مشخص خواهند کرد.

با تغییرات کاربر:
هنگامی که کاربر، تنظیمات مربوط به یک برنامه یا کلِ سیستم را از طریق «کنترل پانل» تغییر می‌دهد، تنظیمات جدید در رجیستری به ثبت می‌رسند.

یکی دیگر از راههای تغییر در رجیستری، ویرایش دستی آن از طریق برنامهٔ Registry Editor است. این برنامه، یکی از ابزارهای سیستمی تعبیه‌شده در خودِ ویندوز است که امکان ویرایش مستقیمِ رجیستری را برای مدیر سیستم (System Administrator) فراهم می‌کند. البته باید توجه داشت که عملکرد این ویرایشگر با ویرایشگرهای متن متفاوت است و مثلا امکان انجام عمل واگرد (Undo) در آن وجود ندارد. به همین دلیل، در به کارگیری و استفاده از آن باید محتاط بود، چرا که هرگونه دستکاریِ ناشیانه در رجیستری، می‌تواند به مختل شدن عملکرد کل سیستم بیانجامد. از این رو، همیشه توصیه می‌شود که پیش از شروع عملِ ویرایش، یک کپی پشتیبان از رجیستری تهیه شود.

ساختار رجیستری:
ساختار رجیستری، شباهت زیادی به ساختارِ منطقیِ یک دیسک دارد؛ رجیستری، شامل چندین کلید (Key) است که مفهوم آنها مشابه دایرکتوری در دیسک بوده و هر کلید هم، شامل چندین مقدار (Value) است که مثل فایلهایی درون دایرکتوریها قرار دارند. مقادیر که در واقع خانه‌هایی برای نگهداری داده‌ها هستند، از سه مؤلفه تشکیل می‌شوند: نام، نوع و داده.
هر کلید می‌تواند شامل تعدادی کلید دیگر هم باشد که در این صورت به آنها زیر-کلید (Sub-key) گفته می‌شود. زیر-کلیدها هم به نوبهٔ خود می‌توانند شامل زیر-کلیدهای دیگری باشد. کلیدهایی که در بالاترین سطح قرار دارند، ریشه (Root) خوانده می‌شوند. بنابراین، بجز ریشه‌ها، تمام کلیدهای دیگر را می‌توان زیر-کلید به حساب آورد.

هر زیر-کلید دارای یک مقدار ‌بنام (Default) است که به صورت پیش‌فرض، داده‌ای درون آن قرار ندارد (value not set).
ساختار سلسله مراتبی رجیستری، شباهت فراوانی به ساختار «درخت» دارد. در ادبیات علم رایانه، منظور از درخت، نوعی ساختار دادهٔ پویا (دینامیک) است که شرح و وصف آن در مبحث «ساختمان داده‌ها» ذکر می‌شود. در اینجا به ذکر همین نکته بسنده می‌کنیم که رجیستری شامل چندین درخت است که گره‌های آنها حاوی کلید و برگهای آنها حامل مقدار هستند.

گفتنی است ساختار اولیهٔ رجیستری که به صورت یک پیش‌الگو (Prototype) تدوین شده و شامل یک سِری تنظیمات اولیه و پیش‌فرض است، همراه با خودِ ویندوز و در خلالِ عملیاتِ نصبِ سیستم‌عامل، بر روی دیسک‌سخت کپی می‌شود.

کلیدهای ریشه:
در رجیستری، به صورت از پیش تعریف شده، پنج کلید ریشه وجود دارد. نام کلیدهای ریشه با کلمهٔ HKEY شروع می‌شود که خلاصهٔ عبارت «Handle to a KEY» است. هر ریشه‌، یک مجموعهٔ تودرتو (Nested) از کلیدها را در خود جای می‌دهد. ضمنا تعداد ریشه‌ها، ثابت است؛ بدین معنا که نه می‌توان ریشهٔ جدیدی ایجاد کرد و نه ریشهٔ موجودی را حذف کرد.

فهرست کلیدهای ریشه در رجیستری و محتوای آنها:

HKEY_CURRENT_USER: اطلاعات کاربری که اکنون وارد سیستم شده است (کاربر فعلی)

HKEY_USERS: اطلاعات مربوط به همهٔ کاربرانِ تعریف شده در سیستم

HKEY_LOCAL_MACHINE: اطلاعات کلی مربوط به سیستم (مشترک بین کاربران)

HKEY_CLASSES_ROOT: اطلاعات انتساب فایلها بر اساس پسوندشان به برنامه‌ها و...

HKEY_CURRENT_CONFIG: اطلاعاتی دربارهٔ پروفایل سخت‌افزاری جاری

wordآموزش

مهارتهای هفتگانه ICDL

مجموعه آفیس چیست؟مجموعه آفیس، یکی از پرکاربردترین مجموعه نرم‌افزارها است که اجزاء آن به سه دسته برنامه های اداری (Desktop application)، برنامه های سرویس دهنده (Server applications) و برنامه هایی با کاربرد اینترنتی (Internet applications) تقسیم می شود.

البته بیشتر شهرت آفیس به دلیل تولید برنامه های بخش نخست (برنامه های اداری) است. این بخش از اجزائی همچون ورد (Word)، اکسل (Excel)، اکسس (Access)، پاورپوینت (PowerPoint) و... تشکیل شده است.

مجموعه آفیس از سال ۱۹۸۹ رسما به بازار عرضه شد و تاکنون نسخه های متعددی را سازگار با سیستم عامل های مختلف عرضه کرده است که عموما در هر نسخه سعی شده نسبت به نسخه قبلی «به روز رسانی» صورت بگیرد.

آخرین نسخه مجموعه آفیس، آفیس ۲۰۱۰ نام دارد که در سال ۲۰۱۰ برای سیستم عامل «ویندوز» منتشر شد.

ما در این دوره قرار است با نرم افزار Word از مجموعه آفیس ۲۰۰۷ آشنا شویم.

نرم افزار Word  در مهارتهای هفتگانه ICDL:چیست؟

نرم افزار Word یک نرم افزار «واژه پرداز» است که برای تایپ، ویرایش و طراحی متون استفاده می شود. این نرم افزار نخستین بار در سال ۱۹۸۴ برای کامپیوتر اپل و سیستم عامل «مکینتاش» منتشر شد، اما پس از آن و در سال ۱۹۸۹ این برنامه به عنوان جزئی از مجموعه نرم افزاری Office تبدیل شد.

 

ایجاد یک سند Word در مهارتهای هفتگانه ICDL:

پس از آنکه مجموعه نرم افزاری 2007 Office را در سیستم عامل خود نصب کردید، خواهید دید که در لیست برنامه های ویندوز، نرم افزار Word، به همراه دیگر مجموعه نرم افزارهای آفیس در پوشه مربوطه نمایش داده می شود.

برای ایجاد یک سند Word در مهارتهای هفتگانه ICDL:

از منوی Start در ویندوز، گزینه All Programs را انتخاب کرده و با کلیک بر روی پوشه Office Microsoft، روی آیکون Microsoft Office Word 2007 کلیک کنید.

در این صورت یک سند Word، ایجاد می شود.

معرفی بخش ها و زبانه های اصلی در یک سند Word در مهارتهای هفتگانه ICDL:

پیش از آنکه نخستین پروژه تایپ را انجام دهیم، بهتر است با بخش ها، گزینه ها و زبانه ها در یک سند Word و همچنین کاربردهای آنها آشنا شویم.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، در صفحه اصلی یک سند Word، گزینه ها و ابزارهایی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه کاربرد هر مورد را توضیح می دهیم. برخی از گزینه ها نیاز به توضیح مفصل تر دارد که در درس های بعدی با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

شماره ۱: دکمه Microsoft Office Button. اگر بر روی این دکمه کلیک کنید، پنجره کوچکی مشاهده خواهید کرد که با استفاده از گزینه های موجود در آن، می توان سند جدیدی ایجاد کرد، یا سندی که قبلا کار کرده اید را باز و ویرایش کرد. همچنین برای ذخیره، چاپ، بستن سند و... می توان از گزینه های این دکمه استفاده کرد.

شماره ۲: بخشی است به اسم Access toolbar. در نرم‌افزار Word برخی ابزارها هستند که کاربرد زیادی دارند. شما می توانید ابزارهای دلخواهتان را به این بخش اضافه کنید تا دسترسی به آن ساده تر و سریع تر باشد.

شماره ۳: دارای سه دکمه است. دکمه ضربدر، سند Word را می بندد. دکمه وسط برای بزرگ و کوچک کردن سند استفاده می شود و دکمه سمت چپ حالتی ست که یک سند را اصطلاحا «مینیمایز» می کند. بدین صورت که بدون اینکه سند را به طور کامل ببندد، آن را به پایین صفحه ویندوز هدایت می کند تا شما بتوانید به کارهای دیگری که در ویندوز برایتان پیش آمده، رسیدگی کنید.

شماره ۴: زبانه های اصلی نرم افزار Word در این بخش قرار دارد. با کارکرد این زبانه ها در همین درس آشنا خواهیم شد. با کلیک بر روی هر کدام از این زبانه ها، بخش ها و منوهای مربوط به آن نمایش داده می شود.

شماره ۵: همانطور که در توضیح مربوط به بخش شماره ۴ اشاره شد، هر زبانه از چند بخش و یک سری گزینه تشکیل شده، که هر کدام از آنها، کارکرد و قابلیت خاص خودشان را دارند. در تصویر فوق و در عدد شماره ۵، بخش های مربوط به زبانه Home نمایش داده شده است. اگر بر روی زبانه Insert کلیک کنید، خواهید دید که بخش های Insert، کاملا با بخش های Home متفاوت است.

شماره ۶: خط کش است که می توان اندازه صفحه را با آن تنظیم کرد. در بخش چاپ اسناد بیشتر با این ابزار آشنا خواهیم شد.

شماره ۷: علامت چشمک زنی که در صفحه سفید سند Word می بینید را «مکان نما» می نامند. با تغییر محل مکان نما، می توان واژه ها را در محل مناسبشان درج کرد

شماره ۸: این آیکون را «Scroll Bar» می نامند. با نگه داشتن ماوس بر روی آیکون Scroll Bar و بالا و پایین کردن آن، می توان به محل مورد نظر در یک سند Word، دسترسی پیدا کرد.

شماره ۹: این بخش، وضعیت سند را نمایش می‌دهد: تعداد لغت های تایپ شده، وضعیت صفحه در سند و نمایش زبان انتخابی.

شماره ۱۰: حالت های نمایشی است. با استفاده از این ابزار و علامت «درصد» که در سمت چپ آن مشاهده می کنید، می توان در متن نوشته شده «زوم» کرد و حروف را به صورت درشت تر دید. کافی است ماوس را بر روی زبانه مشخص شده نگه داشته و آن را به سمت چپ و راست ببرید تا تغییرات را مشاهده کنید.

شماره ۱۱: با استفاده از این گزینه ها می توان یک حالت نمایشی مناسب برای نوشتن متون انتخاب کرد. یک سند Word می تواند به ۵ صورت نمایش داده شود که حالت پیش فرض و بهینه آن، حالت Print Layout است. با نگه داشتن ماوس بر روی هر کدام از گزینه هایی که در سمت چپ ابزار تغییر زوم مشاهده می کنید، می توانید نام شکل نمایشی را ببینید و در نهایت با دو بار کلیک کردن، یک شکل نمایشی را انتخاب کنید.

معرفی زبانه های اصلی در مهارتهای هفتگانه ICDL:

همانطور که در تصویر بالا (شماره ۴) دیدیم، زبانه های اصلی نرم افزار Word به ۸ دسته تقسیم می شوند. البته یک سری زبانه های «مخفی» هم وجود دارد که در درس های بعد با آنها آشنا خواهیم شد. در زیر به معرفی کارکرد زبانه های اصلی می پردازیم.

زبانه Home

گزینه های این زبانه، امکان تایپ متن، ویرایش، تنظیمات پاراگراف و ... را به شما می دهد.

زبانه Insert

با استفاده از مجموعه گزینه های زبانه Insert، می توانید مواردی از قبیل جدول، عکس، نمودار و... را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر چیزی در یک سند، از این زبانه استفاده می شود.

زبانه Page Layout

گزینه های این زبانه مربوط به تنظیمات صفحه در یک سند است. به طور کلی برای پیکربندی و بهینه سازی صفحات از گزینه های این زبانه استفاده می شود.

زبانه References

با استفاده از گزینه های این زبانه می توان صفحات و طرح های خاصی در یک سند Word ایجاد کرد. طرح هایی همچون «تقدیرنامه»، «اعلامیه» و... از طریق زبانه Reference قابل ایجاد است.

زبانه Mailings

با استفاده از گزینه های زبانه Mailings می توان از ویژگی های نرم افزار Word برای ارسال ایمیل با طراحی های دلخواه استفاده کرد.

زبانه Review

با استفاده از گزینه های این زبانه می توانید تغییرات خاصی در نرم افزار ایجاد کنید. مثلا تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تنظیم کنید، از مترجم اسناد Word برای بهبود کیفیت متن خود استفاده کنید، متن تان را با متون دیگر مقایسه کنید و... .

زبانه View

از گزینه های این زبانه برای شیوه نمایش یک سند Word استفاده می شود. مثلا می توان شکل نمایش صفحه را انتخاب کرد، می توان سند را در حالت بزرگنمایی تماشا کرد و... همچنین می توان گزینه های دلخواهی را در صفحه نمایش یک سند Word اضافه یا حذف کرد.

ذخیره سازی، دسته بندی، نام گذاری، تغییر نام و حذف اسناد در مهارتهای هفتگانه ICDL:

ذخیره سازی یک سند:

بعد از ایجاد یک سند Word و درج متون مورد نظر، نیاز به ذخیره سازی آن سند دارید. برای ذخیره کردن یک سند ابتدا بر روی گزینه شماره «۱» در تصویر بالا (Microsoft Office Button) کلیک کنید و سپس گزینه Save را انتخاب کنید.

در صورتی که برای نخستین بار بر روی گزینه Save کلیک کنید، ویندوز از شما محلی برای ذخیره سازی می خواهد. با انتخاب نام و محلی برای ذخیره سازی، می توان سند مورد نظر را ذخیره کرد.

اکسل

از این برنامه برای انجام محاسبات ریاضی و کشیدن نمودار به وسیله ابزارهای گرافیکی استفاده می شود. اکسل توانایی انجام محاسبات دشوار ریاضی را دارد و کمتر کسی است که برای ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری و یا ریاضی، از اکسل استفاده نکرده باشد.

ما در این دوره آموزشی، همانند دو دوره قبلی (آموزش ورد و آموزش پاورپوینت) قرار است با نرم افزار اکسل از مجموعه آفیس ۲۰۰۷ آشنا شویم. دلیل انتخاب ما برای آموزش Excel 2007 این است که بسیاری از کاربران ایرانی، همچنان از این مجموعه استفاده می کنند و در ایمیل هایی که دریافت کرده بودیم، کاربران خواستار تهیه آموزش هایی برای مجموعه آفیس ۲۰۰۷ شده بودند.

ایجاد یک سند اکسل در مهارتهای هفتگانه ICDL

پس از آنکه مجموعه نرم افزاری 2007 Office را در سیستم عامل خود نصب کردید، خواهید دید که در لیست برنامه های ویندوز، نرم افزار Excel، به همراه دیگر مجموعه نرم افزارهای آفیس در پوشه مربوطه نمایش داده می شود.

برای ایجاد یک سند   Excel: (در مهارتهای هفتگانه ICDL)

- از منوی Start در ویندوز، گزینه All Programs را انتخاب کرده و با کلیک بر روی پوشه Office Microsoft، روی آیکون Microsoft Office Excel 2007 کلیک کنید.

به این صورت یک سند اکسل ایجاد می شود.

معرفی بخش ها و زبانه های اصلی و آشنایی با محیط برنامه در مهارتهای هفتگانه ICDL

پیش از آنکه نخستین پروژه ساده با نرم افزار اکسل را انجام دهیم، بهتر است با بخش ها، گزینه ها و زبانه ها در یک سند اکسل و همچنین کاربردهای آنها آشنا شویم.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، در صفحه اصلی یک سند اکسل، گزینه ها و ابزارهایی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه کاربرد هر مورد را توضیح می دهیم.

شماره ۱: نخستین دکمه که در گوشه سمت چپ و بالای سند اکسل دیده می شود، دکمه Microsoft Office Button است. اگر بر روی این دکمه کلیک کنید، پنجره کوچکی مشاهده خواهید کرد که با استفاده از گزینه های موجود در آن، می توان سند جدیدی ایجاد کرد، یا سندی که قبلا کار کرده اید را باز و ویرایش کرد. به طور کلی گزینه های موجود در این پنجره دستورات اصلی برای مدیریت فایل مانند ذخیره، چاپ، بستن سند و... را در بر دارد.

شماره ۲: در اینجا سه گزینه می بینید که در کنار آنها یک فلش آبی رنگ وجود دارد. نام این بخش Access Toolbar است. در نرم افزار اکسل برخی ابزارها هستند که کاربرد زیادی دارند. شما می توانید با کلیک بر روی فلش آبی رنگ، ابزارهای دلخواه تان را به این بخش اضافه کنید تا دسترسی به آن ساده تر و سریع تر باشد.

شماره ۳: دستورات و امكانات برنامه اکسل برحسب موضوع آنها دسته بندی شده است. این دسته ها با نام زبانه یا (Tab) شناخته می شوند. با کارکرد این زبانه ها در همین درس آشنا خواهیم شد. با کلیک بر روی هر کدام از این زبانه ها، بخش ها و گزینه های مربوط به آن نمایش داده می شود.

شماره ۴: همانطور که در توضیح مربوط به بخش شماره ۳ اشاره شد، هر زبانه از چند بخش و یک سری گزینه تشکیل شده، که هر کدام از آنها، کارکرد و قابلیت خاص خودشان را دارند. در تصویر فوق و در عدد شماره ۴، بخش های مربوط به زبانه Home نمایش داده شده است. اگر بر روی زبانه Insert کلیک کنید، خواهید دید که بخش ها و گزینه های مربوط به زبانه Insert، کاملا با بخش های زبانه Home متفاوت است.

شماره ۵: این بخش «نوار فرمول» نامیده می شود. از نوار فرمول برای وارد کردن یا مشاهده فرمول و محتوای سلول ها استفاده می شود. با استفاده از این نوار می توان محتوای سلول یا فرمول موجود در آن را ویرایش کرد.

نکته: اگر این نوار را در محیط برنامه نمی بینید، از زبانه View گزینه Formula Bar را انتخاب کنید.

شماره ۶: به کوچک ترین بخش هر برگه، سلول گفته می شود که داده ها در آن قرار می گیرند. هر سلول دارای یک آدرس منحصر به فرد است که با حروف انگلیسی (برای ستون ها) و اعداد (برای سطرها) به کار می رود

مثال: در تصویر زیر سلول C8 نشان داده شده است. بدین معنی که این سلول در سطر هشتم و ستون C قرار دارد.

شماره ۷: به این قسمت که با نام Sheet مشخص شده، «برگه» می گویند. پس از ایجاد یک سند اکسل، به طور پیش فرض ۳ برگه ایجاد می شود. این برگه ها به منظور تفکیک کار در محیط اکسل و انجام عملیات در بخش های مجزا استفاده می شوند و می توان تعداد آنها را نیز افزایش داد.

شماره ۸: حالت های نمایشی است. با استفاده از این ابزار و علامت «درصد» که در سمت چپ آن مشاهده می کنید، می توان در متن نوشته شده «زوم» کرد و حروف را به صورت درشت تر دید. کافیست ماوس را بر روی زبانه مشخص شده نگه داشته و آن را به سمت چپ و راست ببرید تا تغییرات را مشاهده کنید. در سمت چپ علامت درصد، سه گزینه می بینید. با استفاده از این گزینه ها می توان یک حالت نمایشی مناسب برای نوشتن متون انتخاب کرد که در بخش تنظیمات نمایشی، به آنها خواهیم پرداخت.

شماره ۹: به این بخش ها نوار پیمایش یا Scroll Bar می گویند. وقتی اندازه صفحه شما از اندازه مانیتور شما بزرگ تر است، می توانید از نوارهای افقی و عمودی برای دیدن قسمت های پنهان استفاده کنید. کافیست که این نوارها را در جهت مورد نظر انتخاب و بکشید.

معرفی زبانه های اصلی در مهارتهای هفتگانه ICDL

همانطور که در تصویر محیط اصلی سند اکسل دیدیم، زبانه های اصلی نرم افزار اکسل به ۷ دسته تقسیم می شوند. البته یکسری زبانه های «مخفی» هم وجود دارد که در درس های بعد با آنها آشنا خواهیم شد. در زیر به معرفی کارکرد زبانه های اصلی می پردازیم.

زبانه Home در مهارتهای هفتگانه ICDL

گزینه های این زبانه، امکان تایپ متن و عدد در سلول ها، ویرایش و مرتب سازی داده ها، ویرایش و حذف سلول ها و... را می دهند.

زبانه Insert در مهارتهای هفتگانه ICDL

با استفاده از مجموعه گزینه های زبانه Insert، می توانید مواردی از قبیل جدول، عکس، نمودار و... را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر چیزی در یک سند اکسل، از این زبانه استفاده می شود

زبانه Page Layout در مهارتهای هفتگانه ICDL

گزینه های این زبانه مربوط به تنظیمات یک صفحه در سند است. به طور کلی برای پیکربندی و بهینه سازی صفحات کاربرگ های اکسل از گزینه های این زبانه استفاده می شود.

زبانه Formulas در مهارتهای هفتگانه ICDL

از این زبانه برای درج فرمول ها و توابع ریاضی استفاده می شود. در این زبانه یکسری از توابع ریاضی به صورت پیش فرض قرار دارد که در پروژه های پیچیده ریاضی و حسابداری از آنها استفاده می شود.

زبانه Data در مهارتهای هفتگانه ICDL

با استفاده از گزینه های این زبانه می توان اطلاعات مندرج در نرم افزارهای دیگر و یا منابع اطلاعاتی در اینترنت را به نرم افزار اکسل وارد کرد و بر روی آن تغییراتی انجام داد. کارهایی مانند مرتب سازی و فیلتر کردن اطلاعات از جمله قابلیت های موجودیست که گزینه های آن در این زبانه وجود دارد.

زبانه Review در مهارتهای هفتگانه ICDL

با استفاده از گزینه های این زبانه می توانید تغییرات خاصی در نرم افزار ایجاد کنید. مثلا تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تنظیم کنید، از مترجم اسناد اکسل برای بهبود کیفیت متون درج شده در سلول ها استفاده کنید، متن تان را با متون دیگر مقایسه کنید، از پروژه اکسل تان به طور امنیتی محافظت کنید و... .

زبانه View

از گزینه های این زبانه برای شیوه نمایش یک سند اکسل استفاده می شود. مثلا می توان شکل نمایش صفحه را انتخاب کرد، می توان سند را در حالت بزرگنمایی تماشا کرد و... . همچنین می توان گزینه های دلخواهی را در صفحه

برخی تعاریف و اصطلاحات در اکسل در مهارتهای هفتگانه ICDL

برای یادگیری نرم افزار اکسل، لازم است که با برخی اصطلاحات و تعاریف آشنا شوید. در زیر به مهمترین اصطلاحات می پردازیم:

صفحه گسترده (Spread Sheet) در مهارتهای هفتگانه ICDL

به طور کلی هر صفحه جدول بندی شده ای که اطلاعات متفاوت عددی، حرفی، تصویری و... در خانه های آن نگه داشته می شود را یک صفحه گسترده می گویند. اکسل یکی از مهمترین نرم افزارهای صفحه گسترده است.

کار پوشه (Workbook) در مهارتهای هفتگانه ICDL

هر سند Excel را یک کار پوشه یا Workbook می گویند. کار پوشه ها می تواند از ۱ تا ۲۵۵ برگه را شامل شود.

کاربرگ (Worksheet) در مهارتهای هفتگانه ICDL

کار برگ همان صفحه ای است که اطلاعات شما را در قالب جدول نگهداری می کند . این کاربرگ ها هر کدام داری سطر ها و ستون هایی هستند که با اعداد و حروف نمایان هستند. هر کدام از اطلاعات شما در یک جدول داخل یک سلول قرار می گیرد.

مثال: در تصویر زیر سه کاربرگ با نام های Sheet1 و Sheet2 و Sheet3 مشاهده می شود.

پاورپوینت

تاریخچه

پاور پوینت برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ توسط شركت «فورتات» در سانی ویل كالیفرنیا با نام Presenterجهت ویندوز ۲ طراحی شد. مایكروسافت توانست شركت فورتات را در سال ۱۹۹۸ خریداری و امتیاز آن را ازآن خود كند.

در همان سال آلدوس شركت دیگر سازنده نرم ‌افزارهای گرافیكی مستقر در كالیفرنیا Presentation ۱.۰ نرم ‌افزار طراحی اسلاید مخصوص كامپیوترهای مكینتاش را به بازار فرستاد. هاروارد گرافیكس، ای بی ام فری لنس و پلیگانس از دیگر رقبای مایكروسافت بودند.

در ماه می ۱۹۸۸ مایكروسافت نام نرم ‌افزار را به پاور پوینت نسخه ۲ تغییر داد و سپس دو سال بعد در می ۱۹۹۰ اولین تولید پاور پوینت برای ویندوز ۳ و در فوریه ۱۹۹۴ نسخه ۷ را آماده تولید كرد. در این زمان مایكروسافت در تلاش برای بازاریابی نرم ‌افزار خود با نام آفیس برنامه پاور پوینت را هم در آن گنجانید. در سال ۱۹۹۷ نسخه ۹۷ و سرانجام در ماه جون سال ۱۹۹۹ آفیس ۲۰۰۰ توسط مایكروسافت به خریداران عرضه شد. پاور پوینت در آفیس ۲۰۰۰ و اكس پی هم قرار دارد و از نرم ‌افزارهای محبوب مردم و مراكز كسب و كار است .

روش قدیمی نشان دادن اسلاید، نشان دادن دست نوشته ‌ها و عكسهای غیر متحركی بود كه به ترتیب با دست و با استفاده از پروژكتور Overhead تعویض می‌شدند. نمایش اسلاید در گردهمایی، سخنرانی و سمینارها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. قدرت پاورپوینت در جلب توجه شركت كنندگان و شنوندگان به موضوع سخنرانی، ارائه آمار، ارقام و عكسها است كه در طول اجرای برنامه نظر سخنران به راحتی به حضار تفهیم شده و به آنان انتقال پیدا می‌كند.

علاوه بر استفاده از پاور پوینت در سمینارها و سخنرانی‌ها، این نرم ‌افزار در منازل هم مورد استفاده قرار دارد. تهیه شجره نامه خانوادگی، نشان دادن مراحل رشد، تكامل و بزرگ شدن كودكان و حتی خلق اسلایدهای خاطره انگیز مانند سالگرد ازدواج و تولد را می‌توان از میان آنها برشمرد.

كارمندان و نمایندگان فروش بیمه، صاحبان، مشاوران و دلالان آژانس‌های خرید و فروش املاك كه به ضرورت شغلی با خود كامپیوتر حمل می‌كنند و نیاز به تبلیغ و ارائه سرویس حضوری دارند هم می‌توانند جهت نمایش خدمات خود بجای نشان دادن عكس و آمارهای چاپی یك بعدی از امكانات بیشمار پاور پوینت سود برند.

به دلیل مطابقت نرم‌ افزارها مایكروسافت آفیس با خطوط فارسی تهیه اسلایدهای موثر به زبان فارسی هم وجود دارد. اشخاصی كه با طرز كار مایكروسافت ورد و اكسل آشنا هستند نیاز چندانی به فراگیری و شركت در كلاسهای آموزشی ندارند زیرا بسیار از كارآیی‌های پاور پوینت با دیگر نرم‌افزارهای آفیس مشترك است. بهره گیری از امكانات وسیع آفیس مانند غلط یاب املایی و گرامری و AutoCorrect در پاور پوینت هم گنجانیده شده است.

استفاده از ویژگی Style Checker علاوه بر بررسی و رفع اشتباهات تایپی به تصحیح شفافیت و وضوح رنگها و همچنین نقطه گذاری، علائم دستوری آخر جمله و نكات گرامری نیز كمك می‌كند.

بخش PowerPoint Central وظیفه ارتباط مستقیم كامپیوتر با ایستگاههای اینترنت را بر عهده دارد و سبب می‌شود استفاده كننده پس از تماس با اینترنت به منابعی مملو از عكس، صدا و ویدیوهای گوناگون هدایت شود.

ساده ترین روش دریافت اطلاعات و كمك از برنامه جهت تهیه اسلاید در هر مرحله فشار دادن دكمه F۱ است تا بلافاصله پس از تایپ سئوال به صورت جمله‌ ای كوتاه و ساده تكنولوژی مایكروسافت به نام InteliSense natural language فعال شده و راهنمایی و اطلاعات كافی دریافت گردد.

پس از شروع برنامه پاور پوینت تهیه اسلاید به ۳ طریق زیر انجام می‌گیرد:

۱ــ Auto Content Wizard در این روش استفاده كننده با دادن اطلاعاتی مانند نوع اسلاید، مشخصات تهیه كننده و هدف از تهیه آن، نرم‌ افزار قدم به قدم مراحل خلق اسلاید را نشان می‌دهد.

۲ــ Blank Presentation پاور پوینت با در اختیار قرار دادن یك اسلاید سفید و خالی اجازه می‌دهد تا اسلایدها طبق نظر و سلیقه شخصی تهیه شوند.

۳ــ Template آسانترین راه طراحی اسلاید با استفاده از تمپلیت انجام می‌شود زیرا پاور پوینت با در اختیار

قرار دادن شكلها، عناوین و زمینه ‌های رنگی از قبل آماده شده تهیه اسلاید را سهل و آسان می‌كند.

اولین اسلاید Title یا موضوع آن است. در این اسلاید دو محل جهت تایپ تیتر اصلی و تیتر دوم وجود دارد كه با كلیك ماوس در هر بخش می‌توان عناوین را تایپ كرد. پاور پوینت مانند دیگر نرم ‌افزارهای آفیس از امكانات جلوه‌ های ویژه گرافیكی، تعویض نوع خط و اندازه آن برخوردار است.

اسلاید دوم معمولاً به صورت لیست یك New Slide انتخاب می‌شود. از&#۶۱۶۶۴;ستونی و یا دو ستونی Bulleted List از منوی Insert محاسن اینگونه اسلایدها كوتاه كردن مطلب و ارائه توضیحات بیشتر توسط سخنران است.

اسلایدهای تصویری، ویدیویی، چارتهای سازمانی، نمودارهای گرافیكی پیشرفت كار، نشان دادن مقدار فروش و سود و زیان از انواع دیگر اسلایدهای از پیش تهیه شده در نرم ‌افزار پاور پوینت است.

چارت و نمودار و ارائه آمار و ارقام در هنگام نمایش اسلاید نقش مهمی را ایفا می‌كنند. نمودارهای پاور پوینت در شكلهای ساده و ۳ بعدی و در فرمهای مختلف مانند دایره، استوانه، هرم و مخروط می‌توانند نشان داده شوند.

سخنران قادر است در هر بخش از متن و نوشته، عكس و ویدیو با اضافه كردن صدا و موزیك به اسلاید نظر بینندگان و شنوندگان را بیشتر به موضوع سخنرانی جلب كند. متحرك كردن متون و نوشته ‌ها در ۳ مرحله ورود به صحنه، Custom&#۶۱۶۶۴; تاكید و جلب نظر مخاطب و خروج از اسلاید با استفاده از منوی Slide Show Animation انجام می‌گیرد و از دیگر بخشهای چشمگیر پاور پوینت است. در مرحله انیمیشن می‌توان متن را به حرف، كلمه و جمله تجزیه كرد و آن را به پرواز درآورد، چرخانید و یا محو كرد. انیمیشن علاوه بر نوشته در چارت، عكس و ویدیو هم قابل استفاده است.

اضافه كردن عكس و یا گرافیك به اسلایدهای خالی با كمك دكمه سمت راست ماوس انجام می‌شود. با انتخاب Background و باز كردن فولدر عكسها تصویر انتخاب شده وارد پس زمینه اسلاید خواهد شد.

هنگام سخنرانی معطوف كردن توجه حضار به یك موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. در زمان نمایش فشار دادن دكمه سمت راست ماوس به هر نقطه اسلاید منوی Pointer Options را باز می‌كند (راه میانبر استفاده همزمان از دكمه ‌های كنترل و P است) سخنران با انتخاب Pen می‌تواند بر روی اسلاید خط و شكل كشیده و آن را پاك كند.

نگهداری و بایگانی اسلاید مانند دیگر نرم ‌افزارهای ویندوز انجام می‌گیرد و فایلهای پاور پوینت با دنباله .PPT قابل شناسایی هستند. از فرمت‌های مختلفی كه پاور پوینت در بایگانی كردن اسلاید از آن استفاده می‌كند فرمت اینترنت HTML است و قابلیت ارسال اسلاید را به شبكه جهانی فراهم می‌كند. اسلایدها همچنین در فرمت‌های گوناگون با دنباله JPEG, WMF, EPS,PICT و GIF نیز بایگانی می‌شوند. در این حالت اسلاید به عكس تبدیل شده و خصوصیات نمایشی و انیمیشن خود را از دست می‌دهد.

تغییر زمان پخش و كم و زیاد كردن مدت نمایش به دو صورت اتوماتیك و یا با قید مدت تاخیر در شروع اسلاید بعدی با كلیك ماوس (شبیه نقشه ‌های هواشناسی در برنامه اعلام وضعیت جوی و پیش بینی هوا در اخبار تلویزیون) انجام می‌گیرد.

پس از اتمام طراحی حذف، جابجایی و ترتیب نمایش اسلاید نیز امكان دارد. در هر زمان با مراجعه به منوی Slide Show, View Slides می‌توان اسلایدها را در مانیتور به نمایش گذاشت و ایراد آنها را رفع كرد. در فاصله بین دو اسلاید هم قرار دادن جلوه ‌های گرافیكی ویژه ‌ای كه Slide Transition نام دارد سبب می‌شود در فاصله نمایش بین دو اسلاید یك حركت گرافیكی و متحرك پخش شود.

چاپ اسلاید بر روی كاغذ و طلق جهت نمایش از از پروژكتور هم امكان پذیر است. در این نوع چاپ پرینترهای قدیمی لیزری و مركبی به دلیل تولید گرمای بیش از حد قادر نیستند اسلاید را بر روی طلق چاپ كنند. پرینترها در حالت عادی و بدون انجام تغییر در تنظیم آن فقط نوشته‌ ها، گرافیك و عكس را چاپ می‌كنند.

برای چاپ زمینه اسلاید باید در بخش Print, Options كه در منوی Tools قرار دارد از كامپیوتر خواست تا طرح و رنگهای پس زمینه را نیز چاپ كند.

ترفندهای کاربردی در مهارتهای هفتگانه:

مطمئنأ تمامی شما نرم افزار مایکروسافت پاورپوینت را میشناسید. به وسیله پاورپوینت میتوانید اسلایدهایی از ناگفتنی های خود فراهم آورید ، آن را تزئین کنید و در نهایت بر روی صفحه نمایش یا به كمك یك ویدیو پروژكتور بر روی پرده به نمایش درآورید. محیط این نرم افزار بر عكس محیط MS Word جای گزافه گویی نیست ، بلكه شما در آن رئوس مطالب را می گویید و شكلها و نمودارهای خود را در آن نمایش می دهید و در نهایت آنچه در ذهنتان می گذرد و در قالب بیان نمی گنجد را به تصویر میکشید. اسلایدهای حاصل در اصل پوستری از سخنان شما هستند. نکات کلیدی خاصی در پاورپوینت نهفته است که با دانستن آنها میتوانید به این بوم متحرک ، طراوت بیشتری ببخشید. در این ترفند قصد داریم به معرفی این نکات اساسی و کلیدی بپردازیم.

چیدمان داخلی یک اسلاید در مهارتهای هفتگانه
سعی کنید اکثر تغییر و تحولات مورد نظر خود را از طریق روشهای کلی و استانداردی که Powerpoint ارائه می نماید انجام دهید. هر چیز در پاور پوینت در قاب مخصوص خود جای می گیرد. همین طوری نمی توان در یک اسلاید شروع به تایپ نمود. باید یک جعبه متنی داشته باشیم و در آن متن یا تیتر مورد نظر خود را بنویسیم. برای ارائه و نمایش مجموعه اسلایدهایتان بدون هول شدن F5 را بفشارید و برای رفتن از یک اسلاید به اسلاید بعدی کافی است یکبار ماوس را کلیک کنید و یا دکمه فلش سمت راست یا بالا را بفشارید. F5 نمایش را از اولین اسلاید شروع می کند.

ساختن اسلاید و پنهان کردن آن
گزینه Duplicate silde منوی Insert از اسلاید جاری یک کپی دیگر درست می کند. ترفند کلیک راست روی آیکن اسلاید برای حذف یا پنهان کردن اسلایدها نیز بسیار کارآمد است. امتحانش کنید Hidden یا پنهان بودن یک اسلاید برای اسلایدهای توضیحی که به کمک Hyperlink به سراغشان می رویم. ولی نمی خواهیم در روال عادی نمایش دیده شوند و فقط در صورتی که رویشان کلیک کنیم نشان داده شوند کلی به کار می آید
اسلایدها افقی یا عمودی در مهارتهای هفتگانه
می توانید بگویید اسلایدها Lanscape و Portrait باشند. برای این کار سراغ Page Setup از منوی File بروید. نمی توان در آن واحد در یک نمایش هم اسلاید عمودی داشت و هم اسلاید افقی
برای چنین هدفی بایستی دو نمایش جداگانه بسازید و در اولی یک لینک به دومی ایجاد کنید. نمایش اول دارای تنظیم صفحات افقی و نمایش دوم دارای تنظیم صفحات عمودی می باشد. در خاتمه نمایش دوم درباره آن را لینک به نمایش اول می کنید
در حین اجرای یک پرزنتیشن برای متوقف ساختن یا ادامه دادن نمایش در پرزنتیشن کلید S و یا علامت بعلاوه را بفشارید برای ختمه نمایش اسلایدها Esc و یا Ctrl + Break را بفشارید.
برای رفتن به یک اسلاید با شماره خاص شماره اسلاید را وارد نموده Enter را فشارید. برای رفتن به اسلاید مخفی بعدی از کلید H استفاده کنید
برای رفتن به اولین اسلاید ۱+Enter را بفشارید و یا آنکه هر دو دکمه ماوس را همزمان دو ثانیه نگهدارید

توقف نمایش اسلایدها در مهارتهای هفتگانه   
برای آنکه در حین نمایش متوقف شوید و یک صفحه با زمینه مشکی رنگ نشان داده شود کلیه B را بفشارید. برای نمایش یک صفحه یا زمینه سفید کلید W را بفشارید

استفاده از اشاره گر ماوس به عنوان پرینتر
برای نمایش یا مخفی کردن اشاره گر ماوس و همینطور نوار ابزار Slideshow در حین نمایش کلید A و یا علامت مساوی را بفشارید. (بعضی وقتها علامت سفید اشاره گر ماوس روی زمینه نمایش ما خیلی توی چشم می آید) برای تبدیل اشاره گر ماوس به یک نقطه رنگی مثل یک پوینتر Ctrl + P کمک بگیرید
برای مخفی کردن سریع نوار ابزار Slideshow کلید Ctrl + H و برای خاموش کردن آن ظرف ۱۵ ثانیه Ctrl + U را بفشارید. برای نمایش دوباره اشاره گر ماوس Ctrl + A در خدمت شماست
برای اجرای انیمیشن بعدی یا رفتن به اسلاید بعدی از N استفاده کنید. برای قبلی هم از P استفاده نمایید

ICDL در مهارتهای هفتگانه ساختن یک اسلاید خلاصه مطالب
اگر به طور خلاصه در یک اسلاید بخواهید بگویید که در اسلایدهای بعدی چه خواهید گفت یک اسلاید خلاصه مطالب بسیار کارآمد خواهد بود. برای این کار به نمایش Slide Sorter از منوی View بروید و در آنجا اسلایدهای مورد نظر برای خلاصه سازی را با پایین نگهداشتن کلید Shift انتخاب کنید. سپس از نوار ابزار Slide Sorter گزینه Summary Slide را انتخاب کنید. این اسلاید خلاصه به صورت پیش فرض به عنوان دومین اسلاید نمایش قرار می گیرد و حاوی تیتر اسلایدهای منتخب خواهد بود. خلاصه مطالب به طور پیش فرض دارای رئوس مطالب تیترهای اسلایدهای موجود می باشد

اینترنت

اینترنت چیست؟
هنگامی که دو و یا چند کامپیوتر را بوسیله دستگاهی به یکدیگر متصل کنند و این کامپیوتر‌ها بتوانند به یکدیگر اطلاعات ارسال کنند، در اصطلاح به آن یک شبکه کامپیوتری می‌گویند. ساده‌ترین شبکه کامپیوتری را می‌توان بوسیله متصل کردن یک کابل مخصوص به دو کامپیوتر که در کنار یکدیگر قرار دارند تشکیل داد. اگر فاصله این کامپیوتر‌ها زیادتر شود می‌توان طول سیمها را زیاد کرد مثلاً می‌توان بوسیلة کشیدن کابل به نقاط مختلف یک شهر یک شبکه محلی تشکیل داد. اما در عمل به جایی می‌رسیم که دو کامپیوتر که لازم است با یکدیگر ارتباط داشته باشند در فاصلة بسیار زیادی قرار دارند و دیگر امکان کشیدن کابل از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر میسر نیست. راه حل این مشکل مرتبط ساختن این شبکه‌ها به یکدیگر می‌باشد. (به جای متصل کردن هر کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگر).

در واقع اینترنت از به هم پیوستن چندین شبکه کوچک محلی به یکدیگر بوجود آمده است.

کاربردهای اینترنت   در ICDL:

امروزه کاربردهای اینترنت آنچنان گسترده شده که نمی‌توان تمامی کاربرد‌های آن را برشمرد. چندان عجیب نیست اگر بگوییم بزودی اینترنت یکی از اجزای ضروری زندگی انسانها می‌شود. در گذشته، پست به علت ارزان بودن آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما مدت زمان دریافت نامه توسط گیرنده بسیار زیاد بود. اکنون می‌توان به سادگی متنی را تایپ کرده و با فشار یک دکمه آن را برای شخص دیگری در دورترین نقطه کره زمین ارسال کرد و آن شخص نیز نامه را در کمتر از چند لحظه دریافت کند. اکنون حتی بدون اینکه از منزل خود خارج شوید می‌توانید کالایی را از یک شرکت مثلاً در ژاپن خریداری کنید. می‌توانید بجای رفتن به کتابخانه برای تحقیق پایان‌نامه تحصیلی خود چندین کتابخانه معتبر دنیا را با سرعت بسیار جستجو کنید و از میان انبوه مطالبی که ممکن است خواندن همة آنها عمر نوح طلب کند، مطلب مورد نظر را بلافاصله پیدا کنید. می‌توان: از آخرین اخبار، به طور زنده آگاه شد. جدیدترین قیمت انواع محصولات کشاورزی، صنعتی را مشاهده کرد.

ثبت نام در دوره مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس