مقاله چگونه یک مجری , خوب باشیم؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله چگونه یک مجری, خوب باشیم؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

چگونه یک مجری , خوب باشیم؟
شاید در نگاه اول این موضوع بی ارتباط با تدوین باشد ولی اگر توجه داشته باشیم که بخش مهمی از مواد خامی که در تدوین مورد استفاده است تصاویر مجریان,گویندگان,گزارشگران و حتی بازیگران می باشد و همچنین یکی از نخستین موارد نقد به عوامل جلوی دوربین در اتاقهای تدوین اتفاق می افتد, آنگاه است که به اهمیت موضوع پی می بریم.
پس در اینجا مواردی را که به کرات در بررسی تصاویر ضبط شده (از افراد آماتوری که برای اولین بار جلوی دوربین تست داده اند گرفته تا پیشکسوتان این رشته ها) مشاهده شده را جمع بندی می کنم:
1-با سواد باشید
یک مجری هرچه اطلاعات عمومی کلاسیک و معلومات به روز تری داشته باشد, هم در اجراهایش پایگاه داده ای وسیع تری برای به کارگیری در اختیار دارد و هم با اتکا به این پشتوانه معنوی اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورد.
اهمیت دستور زبان و آیین نگارش هم نیاز به توضیح ندارد, فقط کافیست سوتی هایی که از مجریان یا گزارشگران مختلف به یاد دارید مرور کنید تا متوجه شوید که بخش زیادی از اشتباهات آنها به رعابت نکردن دستور زبان بر می گردد.
تمرین:تا می توانید مطالعه کنید و سعی کنید در کفتار روزمره خود نیز بیان رسمی که قصد اجرای آن را جلوی دوربین دارید استفاده کنید.
2- خونسرد باشید و لبخند بزنید
متانت و آرامش از ویژگیهای یک مجری خوب است چون علاوه بر استفاده از حداکثر توانایی های خود در سایه تمرکز و خونسردی به گروه برنامه ساز نیز آرامش را القاء می کنند.
توجه کنید که حتی مجریان برنامه های اکتیو هم در زمانهایی بیشتر به چشم می آیند که نکاتی متفکرانه را بیان می کنند و شلوغ کردن های پیاپی و بی محتوا تنها شخصیتی سبک و تاریخ مصرف دار را ایجاد می کند.
تمرین: از ورزشهایی مثل یوگا برای تمرکز بیشتر استفاده کنید.
3-یکرنگ باشید
تا می توانید به طرف برنامه هایی که با سلیقه شما جور نیستند نروید.
وقتی شما در پشت صحنه چیزی می گویید و جلوی دوربین نقطه مقابل آن را, در اصل دروغ گفته اید. و خودتان بهتر از هرکس آن را می دانید و نتیجتا رفتار و گفتار شما تصنعی می شود.
4- با ظرافت به سر و وضع خود برسید
کسی که جلوی دوربین می آید باید ظاهری مناسب داشته باشد.
این به معنی پوشیدن لباس و کفش گران نیست بلکه مهمترین نکته متناسب بودن پوشش و آرایش شماست.
سعی کنید ترکیبهای مناسبی از نظر رنگ و مدل برای اجراهای مختلف در نظر بگیرید.
5-آمادگی شنیدن و اجرای دستورات فنی عوامل (کارگردان, صدابردار, تصویربردار و …) را داشته باشید تا با اولین دستور و انتقاد عوامل تمرکزتان را از دست ندهید
6- خودتان باشید
سعی نکنید ادای کسی را در بیاورید چون نه خودتان می شوید و نه او.
صدای تودماغی اولین ایراد افراد مقلد هست که به سختی قابل رفع می باشد.
7- در کاری که به شما مربوط نیست دخالت نکنید
عوامل برنامه ساز هرچقدر هم که با شما دوست باشند ولی برای تخصص خود احترام قایلند
پس تا می توانید تمرکزتان را به وظایف خود اختصاص دهید و پا توی کفش آنها نکنید.
اگر هم نکته مهمی را لازم می دانید تذکر دهید حتما به صورت پیشنهاد بسیار محترمانه یا سوال خاضعانه بیان کنید تا از صحبت شما سوء برداشت نشود.
8- با عوامل پشت صحنه دوست و صمیمی باشید
اگر عوامل پشت صحنه با شما راحت نباشند آن وقت است که احساس می کنند شما با خوردن حق آنهایی که دیده نمی شوند, در حال پیشرفت هستید و ممکن است به نوعی مانع شما شوند.(عمدی یا غیرعمدی)
مخصوصا هوای تدوینگران را داشته باشید, چون معمولا کارگردان و تهیه کننده برنامه برای نظر تدوینگر (اولین کسی که مثل بیننده برنامه فقط تصاویر ضبط شده را می بیند) اهمیت خاصی قائلند (مدرک جرم شما روی نوار ضبط شده جلوی تدوینگر هست) و یک تعریف به موقع توسط تدوینگر می تواند شما را برای مدتها در یک برنامه تلویزیونی تثبیت کند.

مقاله چگونه یک مجری , خوب باشیم؟

Isn’t it true, sir…
اما چند نکته هم برای کسانی که می خواهند تست بدهند:
خودتان را دست کم نگیرید.
بزرگترین افرادی هم که در جلسه تست شما حاضرند, یک روز از موقعیتی شبیه شما شروع کرده اند. و در ضمن کسی از شما توقع ندارد که مثل یک فرد با سابقه تست بدهید و بخش زیادی از اشکالات شما قابل قبول است.
اگر صدا یا چهره تان مناسب اجرا نیست اصرار نکنید چون بالاخره یک جایی همه زحماتتان هدر می رود و از دست پارتی محترمتان هم کاری برنمی آید. کارهای فنی و پشت صحنه را امتحان کنید شروع آنها ممکن است سخت باشد ولی ریسک کمتری دارند.
مهمترین نکته و نکته ی پایانی:
اینها دیدگاههای یک تدوینگر بود بهتر است علاوه بر به کارگیری این موارد از راهنمایی پیشکسوتان گویندگی و اجرا (که بدون غرض ورزی هدایتتان می کنند) استفاده کنید.
چگونه یک مجری, خوب باشیم؟
منبع: ویکی پدیا

ثبت نام دوره آموزشی خبرنگاری

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس