مدیریت HSE

استاندارد HSE چييست ؟
معرفي HSE

عبارت HSE  فرم کوتاه شده کلمات انگليسي  Health به معناي سلامتي و بهداشت ، Safety به معناي ايمني و Environment به معناي محيط زيست است .  
استاندارد HSE يکي از استانداردهايي است که در حوزه نظارت بر رعايت سلامتي و ايمني افراد در محيط ها ي کاري مي پردازد . استاندارد HSE با نظارت بر عوامل تامين سلامتي ، ايمني  محيط درروند اجراي کليه پروژه هاي کاري منجر به ايجاد و افزايش کيفيت اين سه مقوله مي شود . 

دوره آموزش hse در زمره دوره های پر مخاطب قرار دارد.

تاريخچه تدوين استاندارد HSE

در روند تدوين و تنظيم استاندارد HSE ابتدا دو مقوله بهداشت و ايمني براي اولين بار در سال 1885  ميلادي مورد توجه واقع شد و سپس مقوله محيط زيست نيز به اين استاندارد افزوده شد . 
استاندارد HSE  و کليه قوانين و ضوابط مرتبط با آن اولين بار در سال 1970 در قوانين کار کشور آمريکا مصوب شد. هدف اصلي از تصويب اين قوانين افزايش آگاهي کارگران درباره کليه خطرات ناشي از بروز حوادث کار و آشنايي آن ها با حقوق اوليه خود نسبت به رعايت کليه اصول و قوانين ايمني و تامين تجهيزات ايمني مورد نياز با توجه شرايط کاري آن ها توسط کار فرمايان بود . 

کسب مدرک hse می تواند شانس ورود افراد به بازار کار را افزایش دهد.

تعريف کامل HSE 

فاکتور اول در استاندارد HSE فاکتور Health يا همان سلامتي است . فاکتور سلامتي يا بهداشت شامل کليه موارد مرتبط با بهداشت فردي افراد ، بهداشت حرفه اي افراد و بهداشت محيط کاري افراد مي باشد . 
در حوزه بهداشت فردي سلامت جسمي و رواني  کليه کارگران و پرسنل مي بايست مورد بررسي و تائيد پزشکان و کارشناسان متخصص برسد . 
در حوزه بهداشت حرفه اي و بهداشت محيط کار نيز بايد با توجه به شاخص هاي تعريف شده در حوزه کاري پرسنل و بررسي هاي انجام شده توسط کارشناسان و متخصصان زبده مورد از رعايت همه موازين و فاکتورهاي مورد نظر اطمينان خاطر حاصل کرد . 
فاکتور دوم در استاندارد HSE فاکتور Safety ا همان ايمني است . تامين کليه تجهيزات ايمني تخصصي مورد نياز هر پروژه با توجه به زمينه فعاليت پروژه و ويژگي هاي خاص آن پروژه است که به عهده کارفرمايانروژه مي باشد . رعايت کليه اصول و قوانين ايمني از سوي کارفرمايان و پرسنل نيز در حوزه نظارتي بخش ايمني استاندارد HSE به شمار مي رود . 
شرايط ويژه کار در پروژه هاي مختلف شامل مواردي مانند کار در اتفاعات بالا ، اعماق زمين و معادن و انجام پروژه هاي پر خطري مانند ريخته گري ، جوشکاري ، قالب زني و غيره و غيره مي باشد . 
فاکتور سوم در  در استاندارد  HSE فاکتور محيط زيست است . محيط زيست در برگيرنده کليه عوامل و فاکتورهاي موجود در طبيعت اعم از آب ، خاک ، هوا ، طبيعت و غيره است که احتمال دارد در روند اجراي پروژه به آن ها آسيب وارد شود . استاندارد HSE کارفرمايان و به تبع آن پرسنل را ملزم به راعايت اصول و قوانين ايمني متناسب با نوع پروژه به منظور ممانعت از بروز آسيب به محيط زيست مي نمايد .  

گواهینامه hse به منزله گذراندن دوره های آموزشhse می باشد.

لزوم  استفاده از HSE در پروژه ها 

با توجه به روند بسيار رو به رشد توسعه انواع صنايع و مشاغل در کليه ابعاد و در سرتاسر جهان استفاده از اصول و قوانين يکسان مي تواند تاثيرات به سزايي در رشد و توسعه صنايع و کاهش عوارض و خسارات جانبي داشته باشد . در ادامه به برخي از دلايل لزوم رعايت مباحث و قوانين مربوط به HSE اشاره خواهيم کرد . 
اولين و آخرين نتايج حاصل از رعايت و پياده سازي اصول HSE در پروژه هاي در حال اجرا احساس  رضايت همه عوامل در گير در پروژه است . به اين صورت که با رعايت اصول ، قوانين و مقررات مربوط به HSE حقوق همه کارکنان و پرسنل رعايت و پرداخت مي شود ، هيچ گونه حادثه و اتفاق ناگواري در طول روند اجراي پروژه رخ نخواهد داد و در صورت برزو هر گونه خسارت به دليل رعايت اصول ايمين و پيش بيني هاي انجام شده کارفرما دچار خسارت و زيان غير قابل جبران نخواهد شد ، همچنين رعايت اصول و قوانين سيستم HSE  مانع ايجاد آلودگي و تخريب در محيط زيست خواهد شد و در نهايت پروژه با رعلايت کليه اصول و قوانين در موعد مقرر بدون اتلاف وقت و با حداکثر راندمان کاري به اتمام خواهد رسيد . 
با توجه به گستردگي و  تنوع امور پروژه ها و پيچيدگي  روند مديريت اين پروژه ها استفاده از يک الگوي استاندارد مي تواند کمک شاياني به روند مديريت پروژه نمايد . 


استفاده از سيستم HSE مي تواند به  تسهيل ،  شفاف سازي و بهبود روشهاي اجرايي و دستورالعمل هاي مورنياز د رپروژه کمک کند .  

به کار گيري اصول و قواعد سيستم HSE مي تواند به کارکرد بهينه کليه منابع سازمان از قبيل   نيروهايي انساني ، تجهيزات و ماشين آلات شود کمک کند . 
يکي ديگر از مزاياي اجراي قوانين و قواعد HSE در پروژه ها ايجاد يک زبان مشترک ميان کليه بخش ها و قسمت هاي پروژه  و زير مجموعه هاي آن ها است  که در نهايت يکپارچگي و اتحاد در پروژه  را به ارمغان خواهد آورد .   
اصول ، قواعد و دستورالعمل هاي سيستم HSE در کاهش چشمگير ريسک هاي زيست محيطي و افزايش بهداشت شغلي را به دنبال خواهد داشت .  
پيش بيني موقعيت هاي پر خطريکي ديگر از مزاياي استفاده و اجراي استاندارد HSE در پروژه هاي است  و در نهايت منجر به ايجاد آمادگي و تامين تجهيزات مورد نياز به منظور مقابله با خطرات محتمل الوقوع خواهد شد  . پيش بيني خطرات و ايجاد آمادگي به منظور مواجهه و مقابله با آن مي تواند اقدامات به موقع و هوشمندانه اي د رپي  داشته باشد که به کاهش چشمگير ميزان خسارت وارده  خواهد انجاميد .  
يکي ديگر از مزاياي اجراي سيستم HSE در سازمان ها و پروژه ها افزايش سطح ايمني و بهداشت فردي و عمومي است . 
رعايت قوانين و دستورالعمل هاي زيست محيطي نيز يکي ديگر از دستاوردهاي اجراي سيستم HSE  در پروژه ها است .
بررسي و تحقيق در مودر عوامل بالقوه با ريسک بروز خطر در محيط هاي  کاري يکي ديگر از نتايج پياده سازي سيستم HSE در کليه پروژه ها است . 
يکي ديگر از مزاياي اجراي سيستم HSE  در سازمان ها و پروژه ها تعيين و شفافا سازي شرح وظايف و مسئوليت هاي هر يک از مديران و پرسنل در پروژه است . 
بوجود آمدن انگيزه در پرسنل بواسطه اطمينان خاطر آن ها نسبت به مديريت به دليل تلاش آن ها بريا ايجاد محيط کاري امن و استاندارد يکي ديگر از تبعات مثبت اجراي سيستم HSE  در سازمان ها ارگان ها وپروژه ها است . 
اجراي سيستم HSE  در سازمان ها ، پروژه ها و ارگان هاي بزرگ همچنين مي تواند منجر به زمينه سازي براي بالفعل شدن توان فکري و خلاقيت پرسنل و کارکنان شود و همچنين زمينه ساز ايجاد رقابت هاي سالم و موثر ميان کارکنان شود . 
اجراي سيستم HSE در سازما ن ها ، ارگان ها و پروژه هاي مي توان شرايط خود ارزياي را براي کليه پرسنل در رده هاي مختلف فراهم آورد . 
يکي ديگر از مزاياي بسيار مهم  اجرا و اعمال سيستم HSE در سازمان ها ، ارگان ها ي و پروژه ها کاهش چشمگير هزينه هاي ناشي از خسارات و حوادث رخ داده است . اين خسارات شامل هزينه هاي ناشي از توقف روند اجراي پروژه  ،هزينه هي درماني و غيره و غيره است . 

دوره هاي آموزشي HSE

با توجه به مزايا ، فوايد و نياز سازمان ها ، ارگان ها و پروژه ها به استفاده از سيستم HSE در روند کاري خود و تمايل صاحبان صنايع و مشاغل ، سرمايه گذاران وکارفرمايان براي اجراي سيستم HSE در روند کاري پروژه خود به منظور بهره مند شدن از مزايا و فوايد اين سيستم در سالهاي اخير بازار کا رHSE براي متخصصان HSE و کارشناسان HSE از شرايط بسيار مطلوبي برخوردار است . 
با توجه به مزاياي آشنايي و اجراي سيستمHSE  در روند اجراي پروژه ها و بازار کار رو به رشد و پر رونق متخصصان اين سيستم دوره هاي آموزشي HSE در سال هاي اخير با استقبال قابل توجه متقاضيان مواجه شده است ، از اين رو برخي از مراکز معتبر آموزشگاهي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي HSE  و ارائه گواهينامه HSE کرده اند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که در راستاي پاسخگويي به نياز مخاطبان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي HSEو ارائه مدرک HSE کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . فراگيران با شرکت دوره HSE مرکز آموزش مجازي علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک HSE معتبر خواهند شد . 
با توجه به اهميت مبحث آموزشي HSE  شرکت در دوره هاي آموزشي HSE به کليه علاقه مندان اين حوزه توصيه مي شود . همچنين متقاضيان شاغل نيز مي توانند با استفاده از بسته هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس با صرف کمترين زمان ، هزينه و انرژي موفق به اخذ مدرک HSE معتبر از اين مرکز شوند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس