رشته عکاسی خبری

عکاسی خبری | photojournalism

عکاسی خبری چیست

عکاسی خبری، یکی از شاخه ها و گرایش های عکاسی است زیرا در آن، عکاس از بین سوژه هایی که مشاهده می کند ، یکی را انتخاب و ثبت نموده و در صورت نیاز آنرا ویرایش می کند. در واقع، این عکاس، که به نوعی روزنامه نگار محسوب می شود، با شیوه خاص عکاسی خود داستان نمایشی جالبی را به تصویر کشیده و با ارایه آن، همه را به دیدنش دعوت می کند.  
قابل ذکر است که این نوع از عکاسی با دیگر انواع عکاسی تفاوت دارد به این صورت که، عکاس خبری باید عکس را طبق خواست نشریه یا رسانه و البته اصول خبرنگاری تهیه کرده و کارش را در عین صداقت و در چهارچوب اخلاقی انجام دهد. علاوه بر این، در صورتی که این عکاس ها به خوبی نسبت به وقایع اطراف شان  مطلع و آگاه شوند، می توانند عکس های خارق العاده ای  ارایه دهند که تا حد زیادی خلاقانه و تحسین برانگیز باشند.
سرفصل های این مقاله عبارتند از : تاریخچه عکاسی خبری، عکاسی خبری چیست، رشته عکاسی خبری، آموزش عکاسی خبری، نکات مهم در عکاسی خبری، نحوه گرفتن عکس خبری و عکاسی خبری و سوژه یابی.

عکاس خبری باید روی سوژه تمرکز کند.

تاریخچه عکاسی خبری

عکاسی خبری شیوه ای از عکاسی است که از آن برای توضیح یا درک بیشتر محیط اطراف استفاده می شود. تاریخچه عکاسی خبری به زمانی برمیگردد که عکاس ها به این نتیجه رسیدند که صرفا نوشتن در مورد یک موضوع خبرساز دیگر برای خوانندگان کافی و جالب نبوده و باید برای جلب نظر و توجه آنها از ابزارهای قدرتمندی تری استفاده کنند. 
علاوه بر این، امروزه این نوع عکاسی به دلیل دقت زیاد، بیان صادقانه رویدادها و گزارش به موقع حوادث برای خود عکاس ها و بینندگان عکس بسیار جالب و قابل توجه تامل است. همچنین، این عکس ها معمولا روایتگر کل یک داستان خبر بوده و بینندگان با وجود آنها، احساس قرابت و نزدیکی با موقعیت را داشته و بهتر می توانند منظور عکاس را درک نموده و یا احتمالا با آنها همدردی کنند. 

نکات مهم در عکاسی خبری

عکاس های خبری وظیفه مهم و سنگینی را برعهده دارند زیرا باید داستان ها و وقایع واقعی را به صادقانه ترین و قابل باورترین وجه ممکن برای بییندگانی روایت کنند که میزان باور پذیری یکسانی ندارند. بنابراین ، همه این عکاس ها باید به نکات مهم در عکاسی خبری مسلط باشند تا نتیجه کار، در عین معمولی بودن ، جذاب به نظر برسد.حال، این نکات و قوانین مشترک عبارتند از :   
عکاس نباید نسبت به هیج سوژه یا موقعیتی حساسیت و یا تعصب داشته باشد.
عکاس باید، موقعیت را به طور کامل بررسی کرده و روایت کاملی از موقعیت ارایه کند. 
عکاس نباید در صحنه و ترتیب عناصر عکاسی تغییراتی ایجاد کند. 
عکاس باید، به طور مستقل عمل کرده و منتظر موقعیت ها و افراد خاص نماند. 
عکاس باید، حریم دیگران را حفظ کرده و نسبت به سوژه ها با احترام برخورد کند. 
عکاس باید بتواند هنگام ویرایش عکس، تمام صحنه های عکس را حفظ کرده و به قالب دلخواه خود اکتفا نکند. 

عکلس باید هنگام عکاسی، دوربین را ثابت نگه دارد.

رشته عکاسی خبری

رشته عکاسی خبری از جمله رشته هایی است که طرفداران زیادی داشته و بسیاری از هنرمندان حتی بدون گذراندن دوره های اکادمیک نیز به این حرفه روی آورده اند. با این حال، این رشته در دانشگاه های هنر ارایه شده و دانشجویان می توانند بعد از یک دوره واحدهای عملی و نظری ، گواهینامه رشته عکاسی خبری دریافت کنند.
 البته، بهتر است که فارغ التحصیلان این رشته، واحدهای مرتبط با روزنامه نگاری را بگذرانند تا بتوانند به عنوان یک عکاس خبری خبره و کاردان و متخصص مشغول به کار شوند. علاوه براین، عکاسان خبری باید به انواع نرم افزارهای عکاسی و فیلمبرداری اشنایی داشته باشند تا بتوانند در موقعیت های خاص، خودشان عکس و فیلم های گرفته شده را آماده کنند.
این عکاس ها میتوانند با توجه به شرایط شان به صورت مستقل و یا برای آژانس های خبری به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار کنند. نکته جالب در مورد این شغل این است که عکاس ها باید همیشه برای سفر و خصوصا سفرهای چالش برانگیز آماده بوده و بتوانند در موقعیت های حساس، در مورد بودن در محیط و خلق عکس های ناب  و یا ترک محل، تصمیم بگیرند.  

آموزش عکاسی خبری

عکاسی یکی از رشته هایی است که گرایش های مختلف و متعددی داشته و فعالیت کردن در هر کدام، مستلزم آگاهی از قوانین و تکنیک های خاص است. بنابراین، امکان دارد افرادی که به صورت معمولی عکاسی می کنند به آموزش خاصی نیاز نداشته باشند اما در صورت تخصصی شدن گرایش، این افراد باید چگونگی برخورد با سوژه را آموخته و بدانند چطور یک اثر هنری خلق کنند. 
 مرکز آموزش مجازی پارس، یکی از مراکزی است که با برگزاری دوره هایی مانند دوره آموزش عکاسی خبری به هنرمندان کمک می کند تا اصول پایه عکاسی را آموخته و در آن تبحر کسب کنند. این دوره عکاسی خبری برای عکاس های نیمه حرفه ای نیز مفید بوده و در شناسایی و انتخاب بهترین سوژه کارایی دارد. 
علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیران مدرک عکاسی خبری اعطا شده و آنها می توانند در صورت نیاز و با توجه به علاقه شخصی، دوره های آشنایی با عکاسی دیجیتال،  آشنایی با عکاسی عمومی (آنالوگ) و آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه را نیز تجربه کنند. 

عکاس خبری میتوند از انواع دوربین استفاده کند.

نحوه گرفتن عکس خبری

با توجه به اینکه، عکس های خبری در دنیای رسانه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و میتوانند تعداد خوانندگان  و مخاطبان ر ا به طور چشمگیری افزایش دهند،  بنابراین، نحوه گرفتن عکس خبری نیز باید با دیگر انواع عکس ها تفاوت داشته و به گونه ای متمایز انجام شود. مراحل و کارهایی که عکاس خبری باید برای گرفتن عکس خوب انجام دهد شامل: 
تعیین تنظیمات دوربین طبق دلخواه عکاس 
تغییر تنظیمات دوربین متناسب با نوع سوژه
تصمیم سریع در مورد گرفتن و خلق عکس هایی با موقعیت خاص
توجه زیاد به جزئیات در هنگام عکس گرفتن 
گرفتن شات های باز به منظور بهتر شدن کیفیت عکس

عکاسی خبری و سوژه یابی

یافتن سوژه های نابی که موجب تحسین همگان شده و اصل و واقعیت حادثه را نیز بیان کند، موضوعی است که در عکاسی خبری و سوژه یابی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. یکی از منابع مهم و اصلی که عکاسان خبری می توانند از آن برای پیشبرد کارشان استفاده کنند، پدیده های اجتماعی است زیرا همیشه در دسترس بوده و تا حد امکان واقعی هستند. 
علاوه براین، گاهی برخی از وقایع برای همه قابل مشاهده بوده و نیازی هم به سوژه یابی خاصی نیست و در نتیجه، احتمال دارد که عکاسی از آنها در عین خبرساز بودن ، چندان جذابتی برای مخاطب به همراه نداشته باشد؛ اما، برخی وقایع تکرارنشدنی بوده و فقط جامعه عکاسان به آنها دسترسی دارند بنابراین، عکس نهایی کاملا خبری شده و ممکن است در دسته آثار کاملا هنری قرار داده شود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس