غرفه ارایی نمایشگاه

غرفه ارایی نمایشگاه

طراحی غرفه و ساخت یک غرفه آرایی نمایشگاه امروزه اهمیت بسیار زیادی برای اغلب شرکتها دارا میباشد . زیرا با تخصصی شدن نمایشگاهها در سالیان اخیر و خیل شرکتهادر هر نمایشگاه با موضوعات مرتبط باعث گردیده است که برخی از شرکتها با یک برنامه ریزی بسیار دقیق حضور پر رنگتری را در یک نمایشگاه از خود به نمایش گذارند . و این موضوع تنها به تولیدات آنها مربوط نمیباشد .براحتی می توان با یک غرفه آرایی مناسب به اهداف مورد نظر از شرکت در نمایشگاه رسید.

اینکه چگونه ارتباط مناسب تر و قوی تری با بازدید کنندگان برقرار کنیم یکی از دغدقه های مدیران فروش میباشد . در واقع اینکه چگونه تدبیری بیاندیشم که درصد بیشتری از بازدید کنندگان  را جذب محصولاتمان و فعالیتهایمان کنیم یکی از مهمترین مسائلی است که پیش از حضور در یک نمایشگاه باید با آن اندیشد . برای داشتن بازدید بیشتر از غرفه خود باید تدابیری بیاندیشیم که بیشتر دیده شویم . در این دوره آموزشی با نحوه طراحی و غرفه آرایی آشنا می شوید.

پیش از طراحی و غرفه آرایی لازم است از مواردی که پبیش نیاز این امر محسوب می گردند مطلع گردیم.سازمان دهندگان برای معرفی نمایشگاه و جلب توجه عموم، تلاشهای وسیعی به عمل می‌آورند. شما به عنوان شرکت کننده نیز با اقدامات خود می‌توانید این تلاشها را به نفع خودتان هدایت کنید. بخاطر داشته باشید:

هر غرفه نمایشگاهی، هنگامی موفق قلمداد خواهد شد که بتواند بیشترین تعداد از مناسب‌ترین بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب کند؛ آنگاه این بازدیدها را به نتایج مطلوب منتهی سازد.
اگر نمایشگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد، حضور عده زیادی افراد متخصص امری حتمی خواهدبود. این امر، در مورد نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر صدق می‌کند.
اگر یک نمایشگاه خوب سازمان یافته باشد، بهترین امکانات را برای نفوذ به بازارهای جدید و توسعه و گسترش بازارهای پیشین برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌سازد. که این امر از هیچ راهی به این خوبی حاصل نخواهد شد.

هدف از حضور در نمایشگاه

هدف اصلی از شرکت در هر نمایشگاه (در کوتاه مدت یا بلندمدت) افزایش فروش کالا و خدمات است. البته، گاهی نیز اهداف دیگری (مانند: مقاصد سیاسی و فرهنگی) مورد نظر قرار می‌گیرد. اما، هدف هرچه باشد، برگزاری یک نمایشگاه بازرگانی موفق، قادر است زمینه‌های مناسبی را برای گسترش و تعمیق مناسبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم سازد.

هدف شما از حضور در غرفه آرایی نمایشگاه چیست؟

1- اگر هدف اصلی شما، فرو کالا است؛ یا در نمایشگاه‌های تخصصی شرکت کنید و یا خودتا اقدام به برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی نمایید.

2- اگر هدف شما دراز مدت، نفوذ در بازارهای جدید و یا یافتن نماینده تجاری است؛ در نمایشگاه‌های عمومی بین‌المللی حضور یابید.

غرفه ارایی نمایشگاه

ارزیابی ضرورت شرکت در نمایشگاه

قبل از تصمیم‌گیری برای شرکت در هر نمایشگاه؛ ابتدا، باید چند نکته را برای خودتان روشن سازید تا لزوم و ضرورت حضور در نمایشگاه مورد نظر برای شما مشخص شود. برای این کار، می‌بایست برای هر یک از پرسش‌های زیر، جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشید:

1- آیا شرکت در این نمایشگاه، برای شما منافعی را در بر دارد؟ (چه منافعی)؟

2- آیا شرکت در این مایشگاه برای کالای شما مناسب است؟

3- آیا هدف‌های شما از شرکت در این نمایشگاه،تحقق خواهد یافت؟

4- آیا بازار منطقه برای محصولات شما، اهمیت دارد؟

5- آیا به صورت تدریجی یا دائمی خواهید توانست با تولیدات خود، پاسخگوی تقاضای کالا باشید؟

6- آیا محصولات شما در سطح استانداردهای بازار می‌باشد؟

7- مشکلات شما در رابطه با بازار چیست؟

8- آیا شرکت در یک نمایشگاه بازرگانی، مهمترین راه برای حل مشکلات شما است؟

9- هدف اصلی شما از شرکت در این نمایشگاه چیست؟

10- آیا این بهترین نمایشگاهی است که در آن شرکت می‌کنید؟

11- به نمایش گذاشتن کالاهایتان به شیوه‌ای موثر، برای شما چه هزینه‌‌هایی را در پی خواهد داشت؟

12- آیا نتایج حاصل از شرکت در این نمایشگاه، ارزش این هزینه‌ها را خواهد داشت؟

13-پس از اتمام نمایشگاه، برای توسعه این بازار (از لحاظ سرمایه‌گذاری) تا چه حد آمادگی وجود دارد؟

نوع کالا و ویژگی های دقیق آنها

هدف از حضور در نمایشگاه، كسب موفقیت و ایجاد موقیعتهای جدید است، نمایشگاهی با موفقیت همراه است كه تمام جوانب آن و مراحل انجام هر یك از آنان بخوبی در نظر گرفته شده و رعایت شود.

بدیهی است عدم رعایت و انجام به موقع هر یك از مراحل، باعث كاهش و یا حتی عدم موفقیت در غرفه آرایی نمایشگاه م یگردد. تحمل تمام مرارتها و سختیهای حضور در نما یشگاه علاوه بر وردهای آن، می بایست منجر به عرضه و نمایش كالا و محصول گردد، از این رو آماده نمودن كالا، بسته بندی و استفاده از شیوه های صحیح ارسال آن و رعایت قوانین و مقررات گمركی و مرتبط با حمل و نقل محل برگزاری نمایشگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتخاب و آماده نمودن كالا و لوازم با توجه به میزان فضایی كه در اختیار داریم و بعد مسافت و میزان كالای مجاز قابل حمل،می بایست در انتخاب كالاها دقت كافی به عمل آید. ممكن است محصولات یك شركت از تنوع بالایی برخوردار باشد، لذا با در نظر گرفتن بازاری كه قصد حضور در آن را داریم، عل یرغم لزوم ارائه تمام توانمندی و استعداد شركت، كالایی باید در لیست ارسال قرار گیرد كه از درجه اهمیت بالاتری در بازار هدف نسبت به دیگر اقلام برخوردار است و علاوه بر دارا بودن استاندارد، مورد نیاز تجار و صاحبان صنایع و مصرف كنندگان محل برگزاری نمایشگاه باشد . از طرفی محدودیت وزنی و حجمی در ارسال كالا، اهمیت دقت در انتخاب كالای مناسب را بیشتر می كند. در برخی مواقع كه غیر مستقیم در نمایشگاه شركت می كنیم، ارسال بار اضافی با تقبل هزینه های آن امكان پذیر می باشد.

غرفه دارانی كه نمایشگاه را یك فرصت مناسب برای توزیع مستقل و منحصر بفرد كالا می دانند بهتر است فرصت را مغتنم شمرده و یك پكیج كالایی ویژه مخصوص نمایشگاه آماده نمایند كه فقط در ایام نمایشگاه عرضه گردد و ابتیاع آن مختص بازدیدكنندگان نمایشگاه باشد.

برخی از ویژگیهایی كالای نمایشی :

1 - مشخصات كالا و یا شناسنامه كالا بر روی كالا و یا بر روی بسته بندی آن ذكر شود.

2 - كشور محل سازنده حتماً درج شده باشد .

3 - در كالاهای مصرفی و یا مواد غذایی تاریخ تولید و انقضا كالا درج شده باشد .

4 - در صورتی كه كالا در نمایشگاههای خارجی به نمایش گذارده می شود، مشخصات ذكر شده حتماً به زبان انگلیسی و ترجیحاً و در صورت امكان به زبان كشور محل برگزاری نمایشگاه نیز درج گردد .

علاوه بر كالا و محصولات كه از اصلی ترین عوامل حضور در نمایشگاه می باشد، ابزار و لوازم جانبی برای بهتر عرضه نمودن كالا، لازم و ضروری است كه در صفحات بعدی به آن اشاره خواهد شد.

بسته بندی كالا

در دنیای امروز علاوه بر بكارگیری روشهای متعدد علمی جهت فروش كالا، یكی از ابزارهای بسیار موثر و كاربردی جهت جلب نظر مشتری بسته بندی های شكیل با طراحی های زیبا و بكار بردن رنگهای مناسب است و موكداً توصیه می شود با مشورت با متخصصان فن از این ابزار برنده حداكثر بهره برداری به عمل آید .

همچنین استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب در هنگام حمل كالا، موجب سلامت كالا و عدم آسیب دیدگی و وارد آمدن خسارت به آن می گردد. در برخی مواقع كه محل برگزاری نمایشگاه با مبدا حمل كالا یك كشور باشد، ممكن است استفاده كردن از روشهای ابتدایی جابجایی كالا و استفاده از وسائط نقلیه معمولی، شركت را با مشكل مواجه نسازد، اما چنانچه مبدأ و مقصد حمل از كشوری به كشور دیگر باشد شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

نكات مهم در بسته بندی كالا :

-1 حتی المقدور از صندوق و چارچوبهای چوبی مستحكم استفاده گردد.

-2 به هیچ عنوان از كارتن و گونی در بست هبندی نهایی استفاده نگردد. مگر در مواردی كه كالا، فرش و یا مشابه آن باشد و نیاز به عدل بندی داشته باشد . و یا حمل و نقل داخلی و در مسافت های كوتاه باشد ( توصیه نمی گردد)

-3 صندوقها و عدلها به گون های طراحی و ساخته شود كه در هنگام بازدید و كنترل توسط مراجع ذیربط نیاز به شكستن و یا شكافتن آن نباشد. چرا كه ظرف آسیب دیده برای برگرداندن بار اصلاً مناسب نمی باشد.

-4 رعایت در جمع آوری كالا در یك صندوق یا عدل و . . . از نظر وزن و حجم و ابعاد بسته بسیار حائز اهمیت است. و لزوماً قبل از اقدام به بسته بندی كالا با حمل كننده هماهنگی لازم در این خصوص صورت پذ یرد، برخی از وسائط حمل كالا خصوصا هواپیماها قادر به حمل كالا با هرگونه ابعاد و وزنی نیستند و بسیاری از مواقع به علت عدم وجود زمان كافی امكان حمل كالا منتفی می گردد.

-5 به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی و وارد آمدن خسارت به كالا از ضربه گیرهای مناسب در هنگام بسته بندی كالا استفاده گردد.

-6 برچسبهایی حاوی اطلاعاتی از قبیل شماره صندوق ، نام شركت ، آرم شركت ، پرچم ایران، نام مبدأ حمل، نام نمایشگاه مورد نظر، نام و عنوان گیرنده كالا ، درصورت شكستنی بودن كالا درج علائم مشخصه بر روی بسته های كالا چسبانده شود.بهتراست تمام اطلاعات فوق برروی یك برچسب طراحی و مورد استفاده قرار گیرد چرا كه درحین حمل كالا برچسب های متعددی از سوی مراجع ذیربط بر روی بسته ها نصب خواهد شد و تعدد برچسب ها ممكن است باعث عدم توجه به آنان گردد

بودجه بندی

برای تنظیم هر بودجه‌ای، معمولاً هزینه‌ها در برابر درآمدها، پیش بینی می‌شوند. اما، برای بودجه نمایشگاهی وضع فرق می‌کند. زیرا غیر از مواردی معدود که فروش محلی در نمایشگاه انجام می‌شود و بر این اساس درآمد حاصل از فروش را می‌توان پیش بینی کرد؛ عموماً در نمایشگاه‌ها، نمی‌توان انتظار حصول درآمد فوری را داشت.

ثبت نام دوره مدیریت طراحی و غرفه آرایی نمایشگاه

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس