مقاله همه چیز در مورد ساز عجیب هنگ

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله همه چیز در مورد ساز هنگ  را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

همه چیز در مورد ساز هنگ

ساز « هنگ-Hang » یا « هنگ درام – Hang Drum‌ » سازی ضربه ای و خودصدا ( ایدیوفون – Idiophone ) هست كه در واقع ویژگی ساز های خودصدا این هست كه صدای این گروه از ساز‌ها از طریق بدنهٔ ساز و با ضربه ‌زدن، مالش دادن، کشیدن و یا لرزاندن قطعات ساز تولید می‌شه ، نه از طریق ارتعاش سیم و یا دمیدن هوا. ساز های خود صدا خودشون به چند دسته تقسیم میشن كه به ساز خودصدای ضربه‌ای، سایشی، ضربی، انقباضی، خراشی، تکانی (لرزشی و تکانی) و کوبشی میشه اشاره كرد . « هنگ » سازی خودصدا و ضربه ای – سایشی هست كه گوناگونی زیادی در تولید صدا بوجود آورده .
ساز « هنگ » برای اولین بار در سال 2000 میلادی توسط سابینا اسشارر و فلیکس روهنر در شهر برن سوئیس ساخته شد و در سال 2001 میلادی در شهر فرانكفورت آلمان رونمایی شد . این ساز از دو نیم پوسته ی فولادی تشكیل شده و شكلی شبیه به بشقاب پرنده رو در ذهن تداعی میكنه و بدون هیچ وسیله ی ویژه ای و تنها با دست نواخته میشه .
در شكل دهی این ساز ، از برخی از اصول فیزیكی بكار رفته شده در طراحی ساز Steelpan [تصویر در اینجا] استفاده شده اما ویژگی‌های منحصر به فردی به این ساز افزوده شده و در این طرح تازه، ترکیب صداهای منحصر به فردی قابل شنیدن هست و البته انگشتان دست جای چکش، چوب یا پتک رو گرفتن . این ساز که ۵۲ سانتی متر قطر و ۲۴ سانتی متر ارتفاع داره، روز به روز در حال تكامل هست و در سال های 2003 ، 2005 ، 2006 ، 2007 و 2008 نسخه های دیگه ای از اون ساخته شد . همین موضوع باعث شد تا ساز هایی با اختلاف نوسانات صدا شكل بگیره و به واسطه ی تغییر كیفیت صدا در ساز های مختلف ، در برخی اجراها از دو مدل ساز گوناگون استفاده می شه و كنسرتی با چند نسخه از یك ساز شكل می گیره .با سایت کاکوفان همراه باشید
این ساز همیشه كوك می مونه و نیازی به كوك كردن منظم نداره . البته ساز های نسل دومی كه ساخته شدن ، كوك رو بهتر از نسل اولیه ی ساز هنگ نگه می دارن اما اگر این ساز به زمین بیفته ممكنه كه از كوك خارج بشه . اما ساز های نسل دوم ِ هنگ چه ویژگی هایی دارن ؟! نسل دوم هنگ درام علاوه بر بدنه ی فولادی ، پوشش نازكی از جنس فلز برنج داره كه نسل اولیه نداشت . تا الان بیشتر از هفت هزار نسخه از ساز هنگ بوسیله ی موسسه ای كه مخترعانش راه اندازی كردن ، ساخته شده و نوازنده های این ساز با تكنیك های گوناگونی در حال گسترش این ساز هستن . در واقع بخش بسیار بزرگی از این هفت هزار نسخه رو جزو ساز های نسل دوم ِ هنگ درام رده بندی كردن و احتمال میره كه نسل جدیدتر این ساز ها نواهای متفاوتی رو ارائه بدن كه باعث گسترش این ساز میشه .

مقاله همه چیز در مورد ساز عجیب هنگ

البته به نظر می رسه كه صدای این ساز ، در كنار زیبایی ویژه و آرامشبخش بودن ، در صورت تكنوازی ،‌بعد از مدت زیادی خسته كننده میشه و شنونده میلی برای ادامه ی شنیدن ِ‌صدای این ساز پیدا نمی كنه و در مجموع گویا نوای این ساز به اون اصالت ویژه ی خودش نرسیده . اما در بسیاری از موارد كه در كنسرت ها و آهنگ ها ، به ساز های دیگه اضافه میشه ، نوایی غیر قابل باور و لذت بخش رو ایجاد می كنه . به هرحال این ساز هنوز سازی جوان محسوب میشه و راه زیادی برای تكامل در پیش داره .
ساز « هنگ » در حال حاضر در ایران موجود نیست و شاید هم بصورت بسیار بسیار محدود در چند ناحیه از ایران ، توسط پژوهشگران موسیقی خریداری شده باشه ، اما نوازنده ی ایرانی بصورت رسمی برای این ساز وجود نداره و تا بحال هم شناخته نشده . قیمت این ساز بطور تخمینی حدود 2600 دلار هست و شاید با توجه به نوسانات بازار قیمتش تغییر كنه ،‌اما پیش بینی نمیشه كه خیلی از این قیمت فاصله بگیره .
یكی از نوازنده های معروف این ساز در جهان ،‌ دنیل ویپلسِ ( Daniel Waples ) انگلیسی هست كه موسیقی رو با گیتار و گیتار الكتریك و ساز های ضربی كوچك آغاز كرد و در سال 2006 میلادی برای اولین بار با ساز هنگ آشنا شد و به فراگیری اون پرداخت . این نوازنده تا بحال قطعه های زیادی رو برای ساز هنگ ساخته و نواخته و در كنسرت های زیادی هم شركت داشته و باید گفت كه از حرفه ای ترین نوازنده های این ساز محسوب میشه . البته جا داره كه نامی هم از et moi هندی برده بشه كه اون هم از استادان این ساز هست .با سایت کاکوفان همراه باشید.
همه چیز در مورد ساز هنگ
منبع: بیتوته

ثبت نام در دوره های هنری

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس