مقاله نحوه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان خارج از کشور

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله ارزشیابی فارغ التحصیلان را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

نحوه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان خارج از کشور

پیشگفتار
با افزایش تقاضا برای تحصیل یا تكمیل تحصیلات در گروه علوم پزشكی در خارج از كشور ،‌هر ساله تعداد زیادی از هموطنان ما جهت تحصیل رهسپار خارج از كشور می‌گردند. در این راستا مركز امور دانشجویی با بررسی سطح علمی و آموزشی دانشگاهها و مراكز علمی خارج از كشور ، لیست دانشگاههای دارای اعتبار جهت تحصیل را اعلام می‌نماید تا متقاضیان با انتخاب صحیح محل تحصیل ، در بازگشت به كشور جهت ارزشیابی مدرك تحصیل خود با مشكل مواجه نگردند. قابل ذكر است لیست دانشگاههای معتبر با بررسیهای مستمر كه در این خصوص به عمل می‌آیدقابل تغییر است . لذا تغییرات بعمل آمده بصورت اصلاحیه یا مكمل این مجموعه منتشر می‌گردد.

ارزشیابی فارغ التحصیلان
نکات مهم
ارزشیابی مدارك تحصیلی خارجی دانشگاههای معتبر اعلام شده طبق ضوابط مصوب در شورایعالی ارزشیابی و پس از طرح در كمیسیونهای مربوطه انجام می‌گردد.
ضوابط ارزشیابی مدارك تحصیلی دانشگاههایی كه بصورت معتبر مشروط ، اعلام شده‌اند به شرح  زیر می‌باشد:
1. شركت و قبولی در امتحان جامع علوم‌پایه برای رشته‌های پزشكی ، دندانپزشكی و داروسازی (به جز كشور مجارستان )
2. برای دانشجویان رشته پزشكی قبولی در امتحان پره‌انترنی و گذراندن دوره انترنی در كشور
3. برای دانشجویان رشته‌های دندانپزشكی و داروسازی شركت در امتحان جایابی و تكمیل دوره
4. دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع عمومی در دانشگاههای معتبر مشروط كه متقاضی انتقال به داخل كشور می‌باشند در صورت داشتن سایر شرایط مندرج در آئین‌نامه انتقال ملزم به قبولی در امتحان جامع علوم پایه می‌باشند.
5. برای دانشجویانی كه از تاریخ 1/9/2003 در یكی از دانشگاههای معتبر مشروط در رشته‌های پزشكی ، دندانپزشكی و یا داروسازی شروع به تحصیل نمایند ارزشیابی بر اساس شرایط فوق‌الذكرصورت خواهد گرفت كه:
الف : معدل كتبی دیپلم دبیرستان نظام قدیم از 15 به بالا و نظام جدید (پیش‌دانشگاهی ) از 16 به بالا باشد.
ب ـ دیپلم دوره دبیرستان علوم تجربی یا ریاضی و فیزیك باشد.
دندانپزشكی و همچنین برای دانش‌آموختگان رشته‌های غیر بالینی كه مدرك Ph.D اخذ نموده‌انداز قبیل داروسازی و رشته‌های علوم پایه پزشكی شرط شركت و قبولی در امتحان علوم پایه حذف می‌شود.
–  برای كلیه افرادیكه از تاریخ اول سپتامبر 2005 تحصیل خود را در یكی از دانشگاههای معتبر اعلام شده در كشورهای روسیه ، بلاروس ، اوكراین، ارمنستان و آذربایجان آغاز می‌نمایند،  در صورتی كه فقط مدرك اوردیناتوری یا اسپیرانتوری داشته باشند ملزم به شركت در امتحان علوم پایه وطی سایرمراحل اعلام شده قبلی می‌باشند و در صورت داشتن مدرك اوردیناتوری و آسپیرانتوری امتحان علوم پایه حذف می‌شود.
دانش‌آموختگان مقاطع تخصصی رشته‌های پزشكی دانشگاههای معتبر اعلام شده در كشورهای روسیه، بلاروس ، اوكراین،  آذربایجان و ارمنستان پس از انجام مراحل ارزشیابی مدرك مقطع عمومی جهت ارزشیابی مقطع تخصصی مكلف به شركت در امتحانات ورودی دستیاری پزشكی و در صورت كسب 60% نمره بالاترین نمره اخذ شده در امتحان پذیرش دستیاری مدرك تخصصی مورد ارزشیابی و كسری دوره تخصصی جهت تكمیل دوره تعیین خواهد شد.
مدرك دانش‌آموختگان مقطع Ph.D رشته‌های داروسازی ، علوم‌پایه پزشكی و بهداشت پس از انجام مراحل ارزشیابی مدرك مقطع قبلی (لیسانس، فوق‌لیسانس و یا دكترای عمومی گروه پزشكی) بر اساس سیستم نظام آموزشی بصورت دكترای پژوهشی یا دكترای تخصصی ارزشیابی خواهد شد. با توجه به طول و عرض دوره‌های تخصصی (بالینی ، غیر بالینی و Ph.D ) در دانشگاههای كشورهای روسیه، بلاروس ، اوكراین، آذربایجان ، ارمنستان  و عدم همحوانی با دوره‌های تخصصی داخل كشور، امكان انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های تخصصی علوم پزشكی از دانشگاههای كشورهای مذكور به دانشگاههای داخل كشور وجود ندارد.

نحوه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان خارج از کشور

6.  شرایط اختصاصی انتقال در مقاطع كاردانی ، كارشناسی و دكترای عمومی به شرح ذیل می‌باشد:
میانگین نمرات امتحان كتبی پایان دوره متوسطه نظام قدیم یا میانگین كل پایان دوره پیش‌دانشگاهی نظام جدید متقاضی نباید برای انتقال به دوره‌های كاردانی از 12 و دوره‌های كارشناسی پیوسته و ناپیوسته كمتر از 14 باشد.
میانگین نمرات امتحان پایان دوره متوسطه متقاضیان انتقال دیپلمه نظام قدیم در مقاطع دكترای عمومی ( پزشكی ، دندانپزشكی و داروسازی) نباید كمتر از 16 و میانگین كل پایان‌ دوره پیش‌دانشگاهی دیپلمه‌های نظام جدید نباید كمتر از 17 باشد.
میانگین نمرات پایان مقطع كارشناسی برای متقاضیان انتقال در مقطع كارشناسی ارشد ناپیوسته نباید كمتر از 15 باشد.
حداقل واحد گذرانده شده یا معادل آن در نظام تحصیلی سالانه و حداقل میانگین قابل قبول در دانشگاه مبدا در مقاطع مختلف تحصیلی به شرح ذیل است:
الف ـ برای انتقال در مقاطع كاردانی و كارشناسی ناپیوسته دانشجو می‌بایست حداقل 18 واحد درسی یا یك نیمسال تحصیلی در نظام سالانه را با حداقل میانگین نمرات 14 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.
ب ـ برای انتقال در مقطع كارشناسی پیوسته دانشجو می‌بایست حداقل 36 واحد درسی یا دو نیمسال تحصیلی با حداقل میانگین نمرات 14 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.
ج ـ برای انتقال در مقطع كارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجو باید حداقل 16 واحد درسی یا دو نیمسال تحصیلی در نظام سالانه را با حداقل میانگین كل نمرات 15 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.
د ـ برای انتقال در مقاطع دكترای عمومی (پزشكی ، دندانپزشكی و داروسازی) دانشجو باید حداقل 72 واحد درسی در نظام واحدی یا 4 نیمسال تحصیلی در نظام سالانه را با حداقل میانگین كل نمرات 15 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.
–  شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دوره دستیاری خارج از كشور به یكی از دانشگاههای داخل كشور به شرح ذیل می‌باشد:
-دارا بودن مدرك دكترای عمومی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی
– گذراندن حداقل نیمی از دوره دستیاری در خارج از كشور ( بر اساس طول دوره دستیاری در داخل كشور) در یكی از دانشگاههای مورد تایید كه انتقال در دوره دستیاری از آن دانشگاه توسط شورایعالی ارزشیابی مدارك، مجاز اعلام گردیده است.
-شركت در امتحان دستیاری داخل كشور و كسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد در همان رشته و همان سال در آن دانشگاه.
– تعیین سطح دستیاری پس از امتحانات علمی و عملی

ارزشیابی مقاطع دكترای گروه پزشكی
اداره امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص پذیرش مدارك دانشجویان دوره های دکتری و الزام آنان جهت گذراندن دروس آموزشی اعلام نمود که از نظر آن اداره  گذراندن این دوره ها اجباری نمی باشد و شرط لازم جهت اخذ پذیرش و تایید آن نمی باشد اما با توجه به قوانین موجود که پیوست می باشد، ارزشیابی مدارک آنها در قالب این قوانین صورت می پذیرد. لذا توصیه می گردد چنانچه فرد مایل است دوره های آموزشی را سپری نماید با توافق استاد و دپارتمان در دروس مربوط به رشته تحصیلی شرکت و گواهی لازم را اخذ نماید تا در هنگام ارزشیابی مدارک تحصیلی مدنظر قرار گیرد. ضمنا مسئولیت عدم ارائه گواهی های معتبر در خصوص دروس آموزشی در هنگام ارزشیابی مدارک تحصیلی بعهده دانش آموخته می باشد.
ارزشیابی مدارک بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد:
– همگن و مرتبط بودن و نبودن عنوان و محتوای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا
– معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل بر اساس ضوابط قانونی وزارت متبوع و کشور صادر کننده
– طول مدت دوره تحصیل و واحدهای درسی گذرانده شده در دوره دکتری
– محتوی کار پژوهشی مندرج در پایان نامه دکتری

ضوابط تعیین نوع مقطع دکتری (PhD):
1- در صورت همگن و مرتبط بودن عنوان و محتوای دوره کارشناسی ارشد و دکترا (PhD) و وجود ارتباط منسجم بین این دو دوره تحصیلی، ارزشیابی مقطع دوره دکتری به صورتهای زیر انجام می پذیرند.
1-1. مدارک تحصیلی دانش آموختگان دوره دکتری که در حین طی دوره کارشناسی ارشد و دکتری واحد درسی رسمی و متعارف را گذرانده باشند نیز به ماخذ دکترای تخصصی (PhD) تعیین ارزش می گردند.
1-2. مدارک تحصیلی دانش آموختگان دوره دکتری که در مقطع دکتری واحدهای درسی رسمی و متعارف را نگذرانده باشند علیرغم گذراندن واحدهای درسی رسمی در مقطع کارشناسی ارشد به ماخذ دکترای پژوهشی (PhD) ارزشیابی می گردند.
1-3.مدارک تحصیلی دانش آموختگان دوره دکتری که در مقطع قبلی دارای مدرک دکترای گروه پزشکی عمومی (پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) باشند و در مقطع دکترا PhD واحدهای درسی رسمی و متعارف را گذرانده باشند به ماخذ
دکتری تخصصی PhD ارزشیابی می گردد.

ارزشیابی فارغ التحصیلان
1-4.مدارک تحصیلی دانش آموختگان دوره دکتری که در مقطع قبلی دارای مدرک دکترای گروه پزشکی عمومی (پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) باشند و در مقطع دکترا PhD واحدهای درسی رسمی و متعارف را نگذرانده باشند به ماخذ دکتری پژوهشی PhD ارزشیابی می گردد.
تبصره: ملاک ارزشیابی واحد های درسی رسمی گذرانده شده ارائه رسمی ریزنمرات از واحد آموزشی دانشگاه محل تحصیل می باشد و حداقل واحدهای درسی مورد قبول طی شده در هر یک از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب 20 و 30 می باشد.
1-5. مدارک تحصیلی کلیه کسانی که از تایخ 1/ 1/ 78 به بعد مقطع PhD را در یکی از دانشگاه های خارج از کشور گذرانده اند چنانچه رشته تحصیلی فرد در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و PhD همگون باشد، در صورت گذراندن کورس در دوره فوق لیسانس و نداشتن کورس در مقطع PhD با نظر کمیسیون به عنوان دکتری تخصصی ارزشیابی می گردد.
1-6.در صورت غیرهمگون بودن مقطع قبلی با رشته تحصیلی و عدم گذراندن کورس در طول تحصیل در مقطع PhD مدرک به عنوان دکتری PhD پژوهشی تعیین ارزش می گردد.
2-ضوابط تعیین رشته و گرایش تحصیلی به شرح زیر می باشد:
2-1. ضوابط تعیین رشته و گرایش تحصیلی دانش آموختگان دوره دکتری بر طبق عنوان رشته ذکر شده در مدرک تحصیلی رسمی ارائه شده توسط دانشگاه محل تحصیل می باشد.
2-2. در صورتی که عنوان رشته تحصیلی به طور صحیح در مدرک تحصیلی ارائه شده ذکر نگردیده باشد تعیین رشته و گرایش آن بر اساس محتوای کار پژوهشی در پایان نامه و واحدهای درسی رسمی و متعارف گذرانده شده در دوره دکتری صورت می گیرد.
ارزشیابی مقاطع دكترای گروه پزشكی, نحوه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان خارج از کشور مالزی, فهرست دانشگاههای معتبر
مقاله ارزشیابی فارغ التحصیلان توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : آتیه آفرینان

ثبت نام در دوره های مجازی

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس