اقتصاد مقاومتی

امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد. این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است .
در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه استاندارد فنی در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

اقتصاد:
از علم اقتصاد تعاریف زیادی عنوان شده است اما ساده ترین و جامع ترین تعریف از علم اقتصاد عبارتست از علم تخصیص بهینه منابع كمیاب است . كمیابی مهمترین موضوع علم اقتصاد است . كمیابی به این مفهوم است كه امكانات محدود است ولی خواسته های بشری نامحدود می باشند. به عنوان مثال درآمد محدود است ولی كالاها و خدمات زیادی را می خواهیم خریداری كنیم و یا بودجه كشور محدود است ولی نیازها و خواسته های زیادی است كه در جامعه وجود دارد .
اصولا منابع را در اقتصاد به منابع اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم بندی می كنند . هر كالا یا منبعی قیمت داشت به معنی این است كه آن كالا یا آن منبع كمیاب است .
منابع غیر اقتصادی : این منابع كه در علم اقتصاد مورد بحث قرار نمی گیرند منابعی هستند كه كه فراوان می باشند . نشانه فراوانی آنها رایگان بودن آن است . بعنوان مثال نور و هوا هرچند برای ادامه حیات زندگی انسان و تولید كالاها بسیار مهم هستند ولی بدلیل فراوان بودن آنها در علم اقتصاد مورد بحث قرار نمی گیرند . ( نور و هوا از مباحث علم فیزیك هستند )
پس هر چه كمیاب باشد مورد بررسیهای اقتصادی قرار می گیرد . هر كالا یا منبعی كه كمیاب باشد باید آن را به نحو صحیح تخصیص داد به عبارت دیگر تخصیص از كمیابی نشات می گیرد یعنی اگر كالا یا خدمتی فراوان باشد ضرورتی به تخصیص آن نیست ، مثلا بودجه كور و یابودجه فرد یا وقت یك فرد محدود است بنابراین باید فكر كرد كه چگونه بودجه یا وقت را به نحو صحیح تخصیص دهیم .
هر گاه بخواهیم منبع یا كالایی را تخصیص دهیم در مبحث علم اقتصاد این طور عنوان می شود كه تخصیص باید بهینه باشد منظور از تخصیص بهینه در علم اقتصاد تخصیصی است كه ما را به هدف یا اهدافمان نزدیكتر می كند یا در تحقق اهداف ما نقش و تاثیر بیشتری داشته باشد . بنابر این بهینه بودن تخصیص به اهداف هر فرد بستگی دارد .

تمام هدف علم اقتصاد همانند بقیه علوم این است كه افراد در جهت استفاده بهینه از امكانات خود چگونه بهره برداری نمایند بر خلاف تصور عام تمام هدف علم اقتصاد سود آوری نیست بلكه هر فرد یا جامعه یا بنگاه كه اهداف خود را تعیین می نماید برای بهتر رسیدن به اهداف خود از علم اقتصاد كمك می گیرد . پس محور مركزی بحث های مباحث اقتصادی كارائی است .
كارائی : مفهوم آن حداكثر ستاده از داده معین یا حداقل داده برای تولید محصول معین است .
پس در علم اقتصاد می خواهیم از منابع كمیاب حداكثر استفاده را ببریم .

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد خرد و اجزاء ان:
اقتصاد خرد : بررسی رفتار اقتصادی افراد ، جامعه و بنگاههای تولیدی را مورد بحث قرار می دهد.
اقتصاد خرد در پی پاسخگوئی به دو سوال زیر است :
1. یك فرد چگونه امكانات محدود خود را مانند بودجه و زمان بین كالاها و خدمات مختلف تخصیص می دهد تا به اهداف خود كه فرض می شود حداكثر مطلوبیت ( رضایتمندی ) می باشد دسترسی پیدا كند .
2. یك بنگاه یا سازمان چگونه امكانات محدود خود را ( مانند پول كه برای تولید هزینه می نماید ) را صرف استخدام عوامل تولید نماید تا به هدف خود كه فرض می شود حداكثر تولید یا سود است دسترسی پیدا نماید .
تقاضا ، عرضه ، تعادل :
تعریف تقاضا : تقاضا مقدار كالا یا خدمتی است كه با توجه به قیمت و سایر عوامل در هر دوره خریداری شود .
با توجه داشت كه تقاضا با نیاز متفاوت است . ما به كالاها و خدمات زیادی نیاز داریم ولی ممكن است تقاضا نكنیم . بعضی از نیازها با توجه به قیمت ، درآمد و .... تبدیل به تقاضا می شوند .

اقتصاد کلان و اجزای ان:
در اقتصاد کلان(‌‌Macroeconomics) روابط اقتصادی متغیرهایی مانند تولید، مصرف، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، درآمد، رشد اقتصادی، تورم و مانند اینها مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر: اقتصاد کلان، بررسی وضع اقتصادی در سطح کل است و برخلاف اقتصاد خرد که به بررسی قیمت‌ها، مقدار خرید، فروش، هزینه، درآمد و غیره در سطح بنگاهها و بازارهای فردی می‌پردازد، اقتصاد کلان مجموعه نظریه‌هایی است که پدیده‌های اقتصادی را در سطح مقادیر جمعی تجزیه و تحلیل می‌کند و مجموع رفتارها و واکنشهای اقتصادی و نیز دورانهای بازرگانی و تغییرات ایجادشده در بازارهای کالاها و خدمات، کار، سرمایه و پول را مورد مطالعه قرار می‌دهد. دامنه اقتصاد کلان بسیار گسترده و مشتمل بر نظریه‌های سرمایه‌گذاری، تولید، درآمد، اشتغال، بیکاری، تورم، مصرف، سطح عمومی قیمت‌ها، نظریه‌های پولی و نرخهای بهره، سود، هزینه‌ها و بدهیهای دولت، کسری بودجه، تجارت خارجی و به‌طورکلی شامل مجموعه سیاست‌های مالی و پولی و رشد اقتصادی و حتی پیش بینی تغییر آنها در آینده است.
هدفهای مهم اقتصاد کلان‌
هدفهای اقتصاد کلان در گذشته و امروز گرچه تفاوتهای عمده‌ای را به ویژه از نظر سیاست‌گذاری‌ها و دخالت دولتها در امور اقتصادی داشته است، اما کلیت آنها در جامعه تغییر چندانی نکرده است. مهمترین هدفهای اقتصاد کلان دستیابی و یا نزدیک شدن به موارد زیر است: ‌

1‌- اشتغال کامل: وضعیتی که در آن بیکاری غیر ارادی (نوعا در مورد نیروی انسانی) وجود نداشته باشد و یا در حداقل ممکن و قابل قبول باشد.‌
2- ثبات قیمت‌ها: یعنی سیاست‌گذاران اقتصادی با سیاست‌گذاریها و تصمیم‌های خود سعی کنند با اقدامات مناسب طوری عمل کنند که قیمت‌ها (قیمت کالاها، خدمات، عوامل تولید و غیره) نوسانات زیادی نداشته باشند.‌
3‌- توزیع عادلانه درآمد در جامعه: دسترسی همه آحاد جامعه به امکانات با تبعیض و تمایز نباشد، به‌طوری که شکافهای موجود بین دهکهای درآمدی جمعیت کشور کم شود و یا حداقل، زیادتر نشود.‌
4‌- رشد و توسعه اقتصادی مداوم: که همان هدف‌غایی مادی و معنوی همه اقتصادهای دنیاست
الف – متغیرهای درون زا : که به متغیر تابع یا متغیر داخلی درون زا گویند یعنی اینکه مقدار این متغیرها در داخل الگو تعین می شود و تابع ارزش عناصر خارج الگو نیستند ( متغیرها وابسته به عناصر داخلی هستند )
ب – متغیرهای برون زا یا ( مستقل) : که به متغیرهای خارجی اتلاق می شود و متغیرهایی هستند که مقدار آنها در خارج از الگو تعین می شود ارزش مقداری متغیرهای برون زا بر الگو اثر گذاشته و مقدار متغیرهای درون زا را تعین می کند روابط موجود بین متغیر های اقتصادی در الگوهای اقتصادی ممکن است رابطه ای رفتاری و رابطه ای فنی و رابطه ای نهادی و رابطه ای تعریفی باشد .
1 – رابطه رفتاری : روابط موجود بین متغیرهای یک الگوی اقتصادی ممکن است بازگو کننده یک نوع رفتار اقتصادی دو جامعه باشد بطور مثال رابطه بین میزان مصرف و سطح درآمد جامعه بازگوکننده چنین رفتاری است .
2 – رابطه فنی : روابطی موجود بین متغیرهای یک الگوی اقتصادی ممکن است بازگوکننده یک رابطه فیزیکی یا تکنیکی موجود در جامعه باشد بطور مثال رابطه بین میزان تولید و عوامل تولید به کار رفته برای یک کحصول خاص
3 – رابطه نهادی : روابط موجود بین متغیرهای یک الگوی اقتصادی ممکن است بازگو کننده یک رابطه نشات گرفته از قوانین ومقررات جامعه باشد بطور مثال رابطه بین مالات های کسب شده توسط دولت و نرخ ملیاتی .
4 – رابطه تعریفی : روابط موجود بین متغیرهای اقتصادی ممکن است بازگو کننده حقایق و اصول مسلم و عموما ناشی از تعاریف باشد بطور مثال گفته می شود تولید ملی عبارت است از مجموع ارزش ریالی تمامی کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک سال و یا پس انداز عبارت است از ما به تفاوت درآمد قابل تصرف و مصرف

خانوارها

متغیرهای کلان اقتصادی:

در اقتصاد کلان متغیرهای گوناگونی وجود دارند که تعدادی از آنها از اهمیت زیادی برخوردارند. همچون درآمد(محصول) ملی، سطح عمومی قیمت‌ها، سطح عمومی اشتغال و بیکاری، نرخ بهره، تراز پرداخت‌ها و نرخ ارز و مانند این‌ها خواهد پرداخت. درآمد ملی، محصول ملی و تولید ملی به‌طور عام، کل تولیدات یک کشور را نشان می‌دهند. به‌عبارت دیگر حسابهای ملی برآورد منظمی از محصول ناخالص ملی را ارائه می‌کنند که موجب سنجش عملکرد اقتصاد کشور در تولید کالاها و خدمات می‌شوند. ‌

مقاله ای که مطالعه کردید در مورد دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی بود که توسط مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری شده است .

ثبت نام دوره مدیریت اقتصاد مقاومتی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس