مقاله امکانات و تنظیم دوربین دیجیتال

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله امكانات و تنظیم دوربین دیجیتال را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

امكانات و تنظیم دوربین دیجیتال
بعد از آشنایی با مقدمات عکاسی و تهیه دوربین مناسب لازم است کمی با امکانات و تنظیم دوربین های دیجیتال آشنا شویم.
به گزارش فرهنگ نیوز، اكثر دوربین هاى عكاسى دیجیتال به ما امكان مى دهند كیفیت عكسى را كه مى گیریم از پیش تعیین كنیم. توجه داشته باشید كه كیفیت عكس كه در انگلیسى به آن Image Quality یا Picture Quality مى‌گویند با اندازه‌ی عكس یا Picture Dimension كه ابعاد عكس را تعیین مى‌كند تفاوت دارد.
كیفیت فایل عكس تعیین كننده ی مقدار فشردگى آن یا Compression است. جدول زیر كیفیت هاى متداول عكس را كه در بیشتر دوربین هاى عكاسى دیجیتال وجود دارد نشان مى دهد.
در ستون دست چپ انواع كیفیت هاى عكس قرار دارند. RAW و Superfine فایل هاى پركیفیت و بدون فشردگى هستند.
Fine و Standard و Economy به ترتیب از فشردگى بیشترى برخوردارند. مثلاً در فایل استاندارد هر چهارده پیكسل در هم فشرده شده تبدیل به یک پیكسل مى شوند. هر چه میزان فشردگى فایل بیشتر باشد، كیفیت آن پائین تر و حجم آن كمتر است.
همچنان كه این جدول نشان مى دهد، هر چه كیفیت عكس بالاتر و فشردگى آن كمتر باشد، حجم فایل عكس بیشتر و جائى كه روى كارت حافظه مى گیرد بیشتر است.
در ستون دست راست تعداد عكسى كه روى یک كارت حافظه با گنجایش ٢٥٦ مگابایت جا مى گیرد نشان داده شده است. امروز كارت هاى حافظه با ظرفیت بالا و قیمت ارزان تر نسبت به قبل به بازار آمده اند. براى پائین نگاه داشتن قیمت، كارت حافظه در بیشتر دوربین هاى دیجیتال با گنجایش كمى به بازار مى آید. شما مى توانید، در صورت امكان، كارت سریع ترو پر گنجایشى (در حدود ٨ گیگابایت) تهیه كنید تا بتوانید تعداد بیشترى عكس هاى پركیفیت روى آن جا دهید.
اینكه كدام از انواع كیفیت هاى بالا را باید انتخاب كرد بستگى به كاربرد عكس شما دارد. در زیر تعریف خلاصه اى از هر یک از انواع فایل عكس مى آید.

مقاله امكانات و تنظیم دوربین دیجیتال

امكانات و تنظیم دوربین دیجیتال
RAW: بسیارى دوربین هاى ساده تر این كیفیت را عرضه نمى كنند اما مدل هاى بالاتر دوربین هاى تازه اكثراً این كیفیت عكس را تولید مى كنند.
فایل RAW كیفیت بالائى دارد و فشرده نمى شود. تفاوت اصلى آن با سایر انواع فایل این است كه عكسى كه به صورت RAW ثبت شود هیچگونه تصحیحى از حیث رنگ یا نور نشده است. این در مقایسه با بقیه ی انواع كیفیت هاست كه پیش از ثبت به وسیله برنامه اى كه در داخل دوربین دیجیتال وجود دارد، تصحیح مى شوند.
بعضى عكاس ها ترجیح مى دهند كه دوربین همه ی جزئیات را بدون اصلاح ثبت كند و آنها، بعد از انتقال فایل عكس به كامپیوتر، این تغییرات را با استفاده از برنامه هائى از نوع فتوشاپ ایجاد كنند.
به دلیل اطلاعات حرفه اى كه براى این كار لازم است، فایل RAW كمتر استفاده می شود.
سوپرفاین (Superfine) بهترین كیفیت را در اختیار شما مى گذارد و پیكسل ها در آن فشرده نمى شود. در این نوع فایل، اصلاحات اولیه ی نور و رنگ را دوربین انجام مى دهد.
كیفیت فاین (Fine) هم نسبت به كیفیت هاى استاندارد (Standard) و اكونومى (Economy) كیفیت بهتری است اما هر سه این انواع فایل فشرده مى شوند.
به طور كلى، همه ی فایل هاى JPEG فشرده شده هستند و كیفیت پائین ترى دارند. در مقابل، فایل TIFF همه ی كیفیت اصلى خود را حفظ مى كند و فشرده نمى شود. بنابراین براى كیفیت بهتر باید از نوع TIFF استفاده كرد. بنابر اطلاعات بالا، براى بهترین كیفیت، لازم است دوربین خود را براى ثبت فایل ها به صورت سوپرفاین و نوع TIFF تنظیم كنید. عكسى كه با فایل هاى كم كیفیت تر مثل JPEG مى گیرید براى ارائه در اندازه ی کوچک و روى صفحه ی كامپیوتر از كیفیت كافى برخوردار است اما براى چاپ یا نمایش در اندازه بزرگ مناسب نیستند.
اندازه‌ی عكس یا Picture Dimension
 
اندازه ی عكس تعیین كننده ی تعداد پیكسل حاضر در عكس یا Resolution آن است.
بیشتر كسانى كه از دوربین دیجیتال استفاده مى كنند، دوربین خود را براى عكس بردارى در بزرگ ترین ابعاد ممكن تنظیم مى كنند.
هر چند عكسى كه به این صورت ثبت شود حجم زیادى دارد و اگر كارت حافظه دوربین كم حجم باشد زود پر مى شود اما از سوى دیگر این امكان هم وجود دارد كه عكس پر ارزشى بگیرید و بخواهید بخشى از آن را بزرگ كنید یا آن را در ابعاد بزرگ چاپ كرده و به نمایش بگذارید. در این صورت به حداكثر اندازه و كیفیتى كه دوربین در اختیار شما مى گذارد احتیاج دارید.
جدول زیر انواع اندازه هاى رایج در دوربین هاى دیجیتال را همراه با ابعاد عكسى كه مى گیرند، حجم فایل و تعدادى كه از هر كدام روى یک كارت حافظه با حجم ٢٥٦ مگابایت مى گنجد نشان مى دهد.
توجه داشته باشید كه ستون دوم از دست چپ، تعداد پیكسل حاضر در عرض و ارتفاع هر عكس را عرضه مى كند. به عنوان مثال اگر عكس خود را در اندازه ی Full بگیرید، در عرض آن دو هزار و پانصد و شصت پیكسل و در ارتفاعش هزار و نهصد و بیست پیكسل وجود خواهد داشت. این اعداد نمایانگر ابعاد عكس هستند.
در برنامه هاى كامپیوترى مانند ادوبى فتوشاپ مى توان نسبت ابعاد عكس و تعداد پیكسل‌هاى حاضر در هر اینچ را تغییر داد. هر چه ابعاد عكس بزرگتر باشد، تعداد پى پى آى (PPI) كمتر و در نتیجه اندازه ی پیكسل ها بزرگتر خواهد بود. هر چه ابعاد عكس را كوچک تر كنیم، مى توانیم از تعداد بیشترى پیكسل هاى و پر جزئیات در هر اینچ عكس بهره ببریم.
 امكانات و تنظیم دوربین دیجیتال
تنظیم نوع كار دوربین
بیشتر دوربین هاى عكاسى دیجیتال انواع تنظیم هاى زیر را براى گرفتن عكس در اختیار شما مى گذارند:
تنظیم اتوماتیک (Auto): در این تنظیم همه ی تصمیم ها در مورد بهترین نور و بهترین تركیب از مقدار باز شدن دریچه ی عدسى (Aperture) و سرعتِ باز و بسته شدن این دریچه (Shutter Speed) به تشخیص دوربین سپرده مى شود. بیشترمصرف كنندگان آماتور دوربین‌هاى دیجیتال از این تنظیم استفاده مى‌كنند.
در این تنظیم اكثر اوقات از نور شدید فلاش استفاده مى شود كه كیفیت خوبى در عكس ایجاد نمى كند. به همین دلیل این تنظیم دلخواه عكاسان حرفه اى نیست.
حرف P در ابتداى كلمه Program مى آید كه در انگلیسى یعنى برنامه. در این تنظیم كه مورد استفاده ی اكثر عكاسان حرفه اى و نیمه حرفه ا‌ی است چند تركیب صحیح از اندازه ی دریچه ی عدسى و سرعت‌ گرفتن عكس در دوربین دیجیتال از پیش برنامه ریزى شده است. موقع گرفتن عكس اگر عقربه تنظیم دوربین شما روى حرف پى باشد، بنا به تخمین دوربین از آنچه مقابلش واقع شده، یكى از برنامه هاى موجود را استفاده مى كند.
حرف S در ابتداى Shutter Priority مى آید. در این نوع تنظیم آنچه مهم است سرعت عكس گرفتن است و اندازه ی باز بودن دریچه ی عدسى یا Aperture مطابق آن تنظیم مى شود. به عنوان مثال اگر سوژه شما در حركت است و براى وضوح بیشتر در عكس لازم است با سرعت بالا از آن عكس بگیرید، سرعت مورد نظر خود را انتخاب مى‌كنید و دوربین اندازه باز بودن دریچه عدسى را با آن مطابق مى كند.
حرف A در ابتداى Aperture Priority مى آید. در این نوع تنظیم آنچه مهم است اندازه ی دریچه ی عدسى است و سرعت گرفتن عكس مطابق آن تنظیم مى شود. به عنوان مثال اگر سوژه ی شما در جاى شلوغى واقع شده و مى‌خواهید با باز كردن دریچه عدسى وضوح را بر سوژه متمركز كرده آنچه مهم نیست را از وضوح خارج كنید، اندازه‌ی دریچه‌ی عدسى یا Aperture را انتخاب كرده، تنظیم سرعت مناسب یا Shutter Speed را به دوربین واگذار مى كنید.
حرف M در ابتداى كلمه Manual مى آید به معنى دستى. در این تنظیم همه‌ی انتخاب‌ها دست عكاس است. این تنظیم به شما امكان مى دهد هم سرعت عكس بردارى و هم اندازه ی دریچه ی عدسى را هر طور مى خواهید تنظیم كنید. براى این برنامه ریزى عكاس احتیاج به یك دستگاه نورسنج دارد.
همانطور كه میدانید دوربین شما براى تخمین درستى از آنچه در مقابلش قرار دارد و ایجاد عكس دلخواه احتیاج به زمان دارد. این زمان هر چند بیشتر از چند ثانیه نیست اما بسیار مهم است. پیش از فشار دادن كامل دكمه ی عكس بردارى، دوربین را مقابل سوژه قرار دهید و دكمه را یک تا دو ثانیه تا نیمه فشار داده نگه دارید. این عمل به دوربین شما فرصت كافى براى تنظیم مى دهد و مى توانید بعد از این فرصت با فشار دكمه تا انتها، عكس مورد نظر خود را ثبت كنید.
امكانات و تنظیم دوربین دیجیتال
منبع : ویکی پدیا

ثبت نام دوره آموزشی عکاسی

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس