مقاله ترخیص کار گمرکات

مقاله ترخیص کار گمرکات

مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان ترخیص کار گمرکات از مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری و ارائه شده است.
 

مفاهیم و اصطلاحات گمرکی

اعتبارات اسنادی LC
تعهدی است که بانک گشایش کننده اعتبار بر عهده می‌گیرد تا در قبال دریافت اسنادی وجه اعتبار را به فروشنده پرداخت کند .

  • اعتبار اسنادی غیرفعال (LC NON Operative )

اعتباری است که گشایش شده و به ذی‌نفع ابلاغ گردیده است اما در متن آن شرایطی ذکر شده تا در صورت تحقق آن شرایط این اعتبار اسنادی فعال گردد .

  • اعتبار اسنادی یوزانس Usance LC

اعتباری است که پرداخت وجه کالا به فروشنده در صورت تحقق شرایط اعتبار بصورت مدت دار ( 90 یا 180 روز ) توسط بانک گشایش کننده اعتبار یا بانک کارگزار پرداخت می‌گردد .

  • فرم S.A.D در گمرک

سند یا اظهار نامه واحد گمرکی است که به منظور یکسان سازی جمع‌آوری اطلاعات و پردازش ماشینی آن طراحی گردیده است .

  • CRF

یک سند گمرکی است که توسط مؤسسات بازرسی کالا صادر می‌شود و نشان می‌دهد که قیمت کالا در مبدأ مورد تایید شرکت بازرسی قرار گرفته است .

  • معامله Bay back

فروشنده در یک کشور خارجی ماشین آلات و دانش فنی و تأسیسات و امکانات را به کشور خریدار می‌دهد تا در آنجا کالا تولید شود و به کشور فروشنده برگردد .

  • فرم SD

سندی که تولیدکننده کالا به موجب آن کتباً اقرار می‌کند که کالای تولید شده مطابق استاندارد خواسته شده آن تولید گردیده است .

  • فرم MD

اظهار نامه تولید کننده کالاست که به موجب آن تایید می‌کند کالا براساس ضوابط استاندارد تولید گردیده است.

  • گواهی SFR

گواهی ثبت استاندارد در موسسه استاندارد است .

منطقه آزاد تجاری – صنعتی
قسمتی از قلمرو سیاسی یک کشور که کالای عرضه شده در آنجا از لحاظ ارتباط حقوق و عوارض ورودی مشمول نظارتهای معمول گمرکی نمی‌شود . واردات کالا به مناطق آزاد از خارج تابع مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی ( UCP500 ) بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می‌باشد .
کشورهای CIS ( کشورهای مستقل مشترک المنافع )
جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال 1991 تاسیس گردیده و اتحادیه ای است که از جنبه‌های قوانین داخلی و بین المللی جانشین اتحاد جماهیر شوروی سابق شده است و سه کشور روسیه، اوکراین و روسیه سفید آن را بنیاد نهاده اند و کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی و گرجستان به عضویت آن درآمده‌اند .
بازارچه های مرزی
محوطه ای است محصور واقع در نقطه صفر مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا قرار دارند و اهالی دو طرف می‌تواند کالا و محصولات مورد نیاز خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات در این بازارچه‌ها عرضه نماید.
روش خریدهای متقابل
روش خریدی است که در آن پرداخت بهای کالای خریداری شده بصورت غیرنقدی صورت می‌گیرد.
ورود موقت
رویه گمرکی است که به موجب آن برخی از کالاها بدون پرداخت حقوق ورودی عوارض به قصد خروج مجدد در مدت مقرر وارد قلمرو گمرکی می‌گردد و سه گونه است :
۱– ورود موقت کالا جهت تعمیر یا تولید و بسته بندی
۲– ورود موقت به منظور نمایش در نمایشگاه ها
۳– ورود موقت خودرو
روش‌های پرداخت در معاملات تجاری
در حال حاضر متداول‌ترین و مهمترین شیوه پرداخت در معاملات که در دنیا متداول است روش پرداخت با شیوه اعتبارات اسنادی است. اعتبارات اسنادی تعهدی است که بانک گشایش کننده اعتبار بر عهده می‌گیرد تا در قبال اخذ اسناد معینی، مطالبات ذی‌نفع اعتبار یا فروشنده را بپردازد، یا برات وی را قبول نویسی کند، یا حواله‌های درخواستی وی را پرداخت کند و یا بانک دیگری را مأمور این عملیات نماید. این پرداخت یا از طریق برات ارزی ( B/E ) و یا اعتبارنامه (L/C ) صورت می‌گیرد .
اعتبار نامه (L/C)
فرم قراردادی است که به موجب آن بانک بازکننده اعتبار بنا به درخواست خریدار، بانک دیگری را که بانک ذی‌نفع یا کارگزار نام دارد مجاز می‌دارد حداکثر تا پایان مدت تعیین شده، اسناد حمل کالاهای مورد معامله را به بانک تسلیم کند و آن بانک حداکثر تا میزان اعتبار را پرداخت نماید. بانک کارگزار سپس اسناد مزبور را جهت واگذاری به خریدار برای بانک دستور دهنده ارسال می‌کند . اعتبار نامه قابل معامله نمی‌باشد .
برات ارزی (B/E )
برات ارزی توسط فروشنده ( ذی‌نفع ) نوشته می‌شود و از طریق بانک ابلاغ کننده یا بانک ذی‌نفع ارسال می‌شود و پس از قبول نویسی، صادرکننده یا فروشنده می‌تواند بلافاصله و یا بعد از تاریخ تعیین شده مبلغ مندرج در آن را دریافت کند . برات قابل معامله است .

مقاله ترخیص کار گمرکات

فاینانس
در مواقعی که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادی مدت دار نمی‌گردد و خریدار به خاطر فقدان نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نمی‌باشد معمولاً خریدار از یک شرکت مالی درخواست می‌کند که وارد معامله شود و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند و بهره گیرد. این موسسات را فاینانس مالی می‌گویند .
مفهوم گمرک
شورای همكاری گمركی و سازمان جهانی گمرک،گمرک را چنین تعریف نموده است.‏
گمرك عبارتست از سازمانی دولتی كه مسئول اجرای قوانین گمركی و وصول حقوق و عوارض ورودی{واردات} و خروجی{صادرات} و همچنین مسئول قوانین و مقررات واردات، ترانزیت و صادرات كالاها می‌باشد. ‏
با توجه به تعریف به عمل آمده می‌توان گفت گمرك سازمانی است مالی و اقتصادی كه از دیرزمان در كشورها وجود داشته و در هر زمان بنا به مقتضیات زمان و خواست حكومتهای شكل و سازمانی خاص به خود گرفته است تا به صورت فعلی درآمده است.‏
آرم گمرك جمهوری اسلامی ایران نمادی از واژه گمرك و در بردارنده مفاهیمی به شرح زیر است:‏
‏{1} در آرم فوق به مفهوم واژه گمرك به اعتبار دروازه و دروازبان اقتصادی كشور توجه شده.‏
{‏2‏} نو‏ار سبز به مفهوم ورود و صدور آزاد كالا است.‏
{‏3} نوار قرمز به مفهوم ورود و صدور ممنوع و كنترل شده كالاست.‏
‏{4} نوار سبز و قرمز با فضای سفید بین آن‌ها نشانگر پرچم جمهوری اسلامی ایران است.‏
‏{5} دو نوار سیاه در دوزاویه آرم، چهارچوب دروازه و بیانگر كنترل گمركی و اعمال قانون است.‏
{‏6} خطوط تشكیل دهنده آرم نمادی از حروف مقطع واژه گمرك می‌باشد.‏
وظایف گمرک
1)اعمال سیاست‌های دولت در زمینه صادرات و واردات مسافری و تحویل كالاها و نگهداری و حفاظت آن‌ها در انبارها و اماكن گمركی و نظارت بر تحویل و تحول كالاهای مزبور تا انجام تشریفات قانونی و ترخیص آن توسط صاحب كالا یا نماینده قانونی وی.‏
‏2) اجرای قانون مقررات صادرات و واردات، آیین نامه‌ها و بخشنامه های آن و تشخیص و اخذ حقوق گمركی و سود بازرگانی و عوارض و واریز آن به حساب سازمان‌های مربوطه.‏
‏3) تعیین ارزش و تعرفه كالاهای وارداتی و صادراتی
‏4) كنترل و نظارت برامر ترانزیت كالا از قلمرو كشور
‏5) مبارزه با قاچاق كالا و تخلفات گمركی از طریق اعمال مقررات مربوطه
‏6) جمع‌آوری و پردازش و انتشار آمار بازرگانی خارجی (‌واردات، صادرات)‏
‏7) رسیدگی و حل اختلافات ناشی از اجرای قانون و مقررات گمركی فی‌مابین گمرك و صاحب كالا.‏
‏8) بازبینی اظهار نامه های وارداتی و صادراتی و اسناد ترخیص كالا مطابقت آن‌ها با قوانین و مقررات جاری كشور به منظور احراز صحت شرایط ترخیص و وصول كسر دریافتی یا استرداد اضافه پرداختی‌های احتمالی.‏
‏9) بازرسی از گمركات و نظارت بر عملكرد آن‌ها
‏10) برنامه ریزی جهت بهبود سیستم‌های گمركی و پیاده‌سازی سیستم‌های مكانیزه نظیر نظام گمركی آسان رایآن‌های نگار.
‏11) برنامه ریزی در راستای سیاستهای اقتصادی دولت در جهت اجرای كامل قانون مقررات صادرات و واردات و قانون امورگمركی و آیین نامه اجرایی مربوطه.‏
‏12) گسترش ارتباطات بین المللی و گمركی با كشورهای عضو اكو و كنفرانس اسلامی جهت تبادل تجربیات و همكاری های فی‌مابین.‏
‏13) انجام تشریفات گمركی واردات موقت، صادرات موقت، كابوتاژ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی و انتقالی
‏14) اعمال مقررات گمركی در مورد فری شاپ، بسته ها و پیك های سیاسی و پست بین المللی
‏15) تشخیص و تحویل كالاهای متروكه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی و طبق مقررات مربوطه
‏16) انجام امور مربوط به حق‌العملكاران در گمركات كشور.
‏17) بررسی و انجام امور به توصیه های سازمان جهانی گمرك.‏
عوارض گمرکی
به موجب بند (د) ماده ۲ قانون امور گمرکی، عوارض دریافتى به وسیله گمرک وجوهى است که وصول آن بعهده گمرک واگذار شده است. عوارض در حقیقت نوعى مالیات غیر مستقیم است که از کالاهاى وارداتى گرفته مى‌شود. فرق آن با حقوق گمرکى و سود بازرگانى در آن است که براى حقوق و سود از ابتدا محلى جهت هزینه کردن منظور نشده است، در صورتى که براى عوارض از آغاز محل خاص و معین به عنوان محل خرج در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال عوارض هلال‌احمر مشخصاً جهت تأمین اهداف مورد نظر هلال‌احمر وصول مى‌شود.
هزینه های گمرکی
هزینه های گمركی وجوهی است كه میزان و شرایط آن با تصویب هیئت وزیران برای تخلیه و بارگیری، انبارداری، آزمایش و تعرفه بندی، بدرقه كالا و خدمات فوق العاده تعیین می‌شود. كالای صادراتی از پرداخت هفتاد و پنج درصد هزینه بار بری و تخلیه و بارگیری و انبارداری معاف است. كالای كابوتاژی در گمرك مبدأ هزینه باربری را به مأخذ معین برای كالای صادراتی و در گمرك مقصد به مأخذ باربری كالای وارداتی خواهد پرداخت. ارائه گواهی پرداخت بهره مالكانه برای صدور محصولات فرعی جنگلی و مرتعی از سازمان جنگلها و مراتع كشور وزارت جهاد كشاورزی و ارائه گواهی پرداخت مابه التفاوت از سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان وزارت بازرگانی برای اقلام صادراتی مشمول ضروری می باشد.
تشریفات گمرکی جهت ترخیص کالا
1..تنظیم اظهارنامه و ضمیمه کردن اسناد لازم
۲. مراجعه به دایره احراز هویت جهت تطبیق اسناد با اظهارنامه صاحب کالا و مشخص شدن هویت شخص اظهارکننده براى محرز شدن مالکیت،
۳. مراجعه به دایره فنى جهت بررسى صحت و سقم تعرفه اظهار شده و کامل بودن مدارک ضمیمه توسط ارزیاب،
۴. مراجعه به دایره صندوق جهت ارائه فیش بانکى پرداخت شده و تطبیق فیش بانکى با مبلغ پرداختى در اظهارنامه،
۵. مراجعه به دایره پروانه جهت صدور پروانه سبز گمرکی،
۶. مراجعه به دایره کوتاژ جهت ثبت مشخصات اظهارنامه در دفتر کوتاژ گمرک و تعیین کارشناس مربوطه با توجه به تقسیمات انبارها بین کارشناسان و سپس تعیین ارزیاب توسط کارشناس،
۷. مراجعه به ارزیاب مربوطه جهت بازدید از کالا و بررسى اولیه و تطبیق کالا با مدارک ضمیمه، در این مرحله ارزیاب براساس آنچه دیده اظهارنامه را پشت‌نویسى مى‌نماید.
۸. مراجعه به آزمایشگاه جهت تایید نوع کالاى موجود در انبار با کالاى اظهار شده (در صورت لزوم)
۹. مراجعه به دایره ارزش جهت بررسى صحت ارزش اظهار شده و تطبیق ارزش کالا با سوابق موجود در گمرک،
۱۰. مراجعه به ارزیاب جهت بررسى مجدد و درستى محاسبات انجام شده،
۱۱. مراجعه به کارشناس مربوطه جهت بررسى اظهارنامه،
۱۲. مراجعه به رییس سرویس ارزیابى جهت بررسى و تایید مراحل ارزیابی،
۱۳. مراجعه به دایره کوتاژ جهت خارج کردن کالا از دفاتر کوتاژ،
۱۴. مراجعه به درب خروج جهت بررسى اظهارنامه و همچنین صدور اجازه بارگیری،
۱۵. مراجعه به انبارهاى عمومى و ارائه کپى بیمه‌نامه و بررسى صحت ارقام پرداختى بابت انبارداری، باربری، تخلیه و بیمه محلى و اخذ بیجک،
۱۶. مراجعه به انبار جهت بارگیرى و تحویل گرفتن کالا،
۱۷. مراجعه به باسکول جهت توزین کالا و مطابقت وزن کالا با وزن اظهار شده،
۱۸. مراجعه به درب خروج جهت بررسى مجدد و رویت کالا بر روى وسیله حمل و تطبیق کالا با مدارک ضمیمه (پروانه سبز و احتمالاً اظهارنامه)
۱۹. مراجعه به گارد (نگهبان انبارهاى عمومى و در بنادر به نگهبانان یا گارد بنادر و کشتیرانی) گمرک، جهت رویت مجوز خروج و دادن اجازه خروج به وسیله حامل کالا از درب گمرک.
برای ثبت نام در دوره آموزشی ترخیص کار گمرکات می توانید بر روی نام دوره با عنوان ترخیص کار گمرکات کلیک کنید.

ثبت نام دوره مدیریت ترخیص کار گمرکات

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس