تبدیل معاملات به مراودات

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله تبدیل معاملات به مراودات  را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

تبدیل معاملات به مراودات
تقریباً می‌توان گفت که هر انسانی از طنز و خنده خوشش می‌آید و مقداری از آن در امور روزمره می‌پسندد و از آن لذت می‌برد، من هم همین‌طور هستم و مطمئناً شما هم رفتاری این‌چنین دارید و از خندیدن و خنداندن دیگران تاحدودی لذت می‌برید.
قصد دارم یک تجربه کوتاه از مراجعه به یک رستوران را برایتان تعریف کنم:
چند روز پیش برای تهیه غذا به یکی از مراکز تهیه غذا مراجعه کردم، از این مراکزی که غذا در آنها تهیه‌شده، ولی فضایی برای صرف غذا در آنها در نظر گرفته نشده و باید پس از تحویل غذا از آنجا خارج شد. زمانی که وارد شدم به نظرم رسید بااینکه ساعت ناهار است، اما در آن ساعت افراد مشغول به کار در آنجا هنوز برای پاسخگویی به مشتری آماده نشده و باعجله به کارهای خودشان مشغول هستند. تصمیم گرفتم چنددقیقه‌ای را برای خواندن و بررسی منو آنها صرف کنم. پس از چند دقیقه یکی از کارکنان آنجا جلو آمد و با لحنی دوستانه شروع به شوخی کردن با من کرد که در این لحظه سرنوشت‌ساز عجب تصمیم مهم و آینده سازی برای زندگی خودم باید بگیرم(منظور برای سفارش ناهار بود)، و اینکه چقدر خوبه که صفی از دیگر مشتریان در پشت سر من قرار ندارد و من با فراغ بال قادر به خواندن دقیق منو هستم. در واقع می‌توان گفت که تمام جملات ردوبدل شده بین من و این کارمند لحنی دوستانه و طنزآمیز داشت، نه لحنی از روی تمسخر یا طعنه زدن – و به‌گونه‌ای پیش رفت که به‌راحتی یک ارتباط ساده بین یک سفارش‌دهنده غذا و یک سفارش‌گیرنده غذا را به تجربه خوب به‌یادماندنی تبدیل کرد که همچنان در ذهن من باقی‌مانده است.

درواقع می‌توانم بگویم که این کارمند خوش‌ذوق این مرکز تهیه غذا پیش‌ازاین هم تجربه چنین کاری را با مشتریان دیگر داشته و در این نوبت هم به‌خوبی موفق به خواندن ذهن من شده بود و متوجه شده بود که شخصیت من به‌گونه‌ای است که از شوخی و طعنه‌ای در این حد و اندازه نه‌تنها ناراحت نمی‌شوم، بلکه از آن استقبال هم می‌کنم. اما اگر قدری به این موضوع دقت کنید، متوجه می‌شوید که همه ما بر اساس تجربه‌ای که داریم به‌گونه‌ای قادر به تبدیل روابط روزمره خود با مشتریان به تجربه‌ای خوشایند و به‌یادماندنی هستیم. سعی کنید از درون افرادی که ملاقات می‌کنید، چیزی بفهمید و از همان برای بهتر کردن حال آنها بهره ببرید.
همه ما قادر به خواندن ذهن افرادی که ملاقات می‌کنیم به‌منظور درک آستانه تحمل آنها نسبت به چیزی که از آن خوششان می‌آید یا آن را بی‌احترامی تلقی می‌کنند نیستیم. اما با قدری صحبت کردن و گوش دادن به صحبت‌های آنها، و حتی اگر فرصت زیادی در اختیارداریم و فرایند ارتباطی ما زمان دارد است، از طریق دنبال کردن آنها در شبکه‌های مجازی، می‌توانیم تا حدودی با خلق‌وخو و علایق آنها آشنا شویم، و از این طریق گفتگویی را با آنها شکل دهیم که فراتر از یک ارتباط کاری عادی و ساده روزمره باشد. مردم همیشه از کسی خرید می‌کنند که از ارتباط با آنها لذت ببرند.
آیا شما رفتاری غیرازاین دارید یا رفتاری غیرازاین را از دیگر مردم، چه در جایگاه سفارش‌دهنده به شما و درخواست‌کننده برای انجام چیزی یا سفارش‌گیرنده از شما انتظار دارید؟ آیا اگر از داشتن ارتباط با شما راضی نباشند و به‌گونه‌ای موجب ناراحتی آنها شوید، احتمال جستجو برای یافتن منبعی دیگر جهت برآوردن نیاز خودشان طبیعی نیست؟ آیا خودتان رفتاری دیگری غیرازاین دارید؟
بنابراین همواره سعی کنید زمانی برای شناخت بهتر مشتریان، فروشندگان، همکاران و حتی پستچی و …. خودتان صرف کنید. این‌گونه علاوه بر ایجاد محیطی بهتر برای کار و فعالیت، در حال ایجاد ارتباطاتی هستید که می‌تواند موجب شکوفا شدن معاملات و البته کسب‌وکار شما شود.
مقاله تبدیل معاملات به مراودات توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب مدیریت و بازاریابی

ثبت نام در دوره های مدیریت

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس