مقاله ساز کاخن

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله ساز کاخن را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

ساز کاخن
امروزه صداي ويژه كاخون در بسياري از سبكهاي موسيقايي به طور فراگيري به گوش مي رسد . در كوبا ، نواحي ساحلي پرو ، همراه با سبكهاي موسيقايي “توندِرو” (Tondero) ، “ساما كوئه كا” (Zamacueca) ، والس پرويي ، فلامنكوي مدرن و غالب گونه هاي رومبا از كاخون استفاده مي شود . اولين باري كه كاخون در موسيقي فلامنكو وارد شد ، در دهه 1970 ميلادي توسط پاكودولوسيا بود . وي در سفري كه به پرو داشت از پركاشنيست بزرگ پرو ، “كائيترو سوتو” (Caitro Soto) ، يك كاخون هديه گرفت و به اسپانيا برد . بعدها در سِكستِت پاكودلوسيا و ديگر اجراهايش ، روبم دانتاس (Rubem Dantas) پركاشنيست برزيلی برايش كاخون (و ديگر درام ها را) مي نواخت .
با علم به اين موضوع که کاخن از برده های موسيقيدان در نواحی اسپانيايی مستعمره آمريکا سر چشمه می گيرد، دو تئوری برای اين آلت موسيقی وجود دارد. احتمال دارد که اين طبل مستقيما بر گرفته از ادوات موسيقی جعبه ای شکل از آفريقای غربی و مرکزی باشد. اين ادوات موسيقی جعبه ای شکل به خصوص آنگولا و آنتيلس (Antilles) توسط برده های اهل پرو به تدريج از صندوقچه های حمل اسپانيايی که در اختيار داشتند به وجود آمد. در شهرهای بندری مثل مانتازاس (Mantazas) کوبا صندوقچه های حمل ماهی- روغن برای اين منظور استفاده می شد؛ تئوری ديگر اين است که برده ها اين جعبه ها را به سادگی به عنوان ادوات موسيقی به کار می بردند تا به اين ترتيب با تحريم های مستعمراتی اسپانيايی در مورد موسيقی، در اغلب نواحی آفريقا مقابله کنند. به اين طريق آنها می توانستند در مواقع ضروری وانمود کنند که کاخن ها صندلی يا چهار پايه ای بيش نيستند تا به عنوان ادوات موسيقی شناسايی نشوند. يك جعبه چوبي كه نوازنده با نشستن روي اون با گيتار و ساير سازهاي سبك فلامينگو همنوازي ميكنه.
در دوره معاصر كاخون مدرن بسيار پرطرفدار شده ، به عنوان ساز همراه گيتار آگوستيك در بسياري از اجراهاي صحنه اي و استوديويي در سراسر دنيا استفاده مي شود . شاید شنيدن نام برخي از هنرمندان و گروههايي كه اين ساز را در اركستر خود گنجانیده اند جالب باشد . مت كروگر ، جنيفر لوپز ، ريكي مارتین ، ،گلوريا استفان ، اغلب گروههاي پاپ ، رومبا ، راك و فلامنكوي اسپانيايي در اجراهاي صحنه اي ، تلويزيوني ، كنسرت ها و حتي در ضبط استوديويي آلبومهاي خود از كاخون استفاده مي كنند .

مقاله ساز کاخن

ساختار
مهم‌ترین ناحیه صدادهی قسمت فوقانی است که روی آن ضربه می‌زنند، چوبیست مخصوص و نازک و بدون گره. در قسمت پشت ساز حفره‌ای ایجاد شده است همانند حفره گیتار که صدای بم از آنجا خارج شود، پشت صفحه اصلی فنر متصل شده که صدای اصلی کاخون را تولید میکند. بهترین سازندگان این ساز در کشور پرو هستند.
ساز کاخن
منبع : بیتوته

ثبت نام در دوره آشنایی با نوازندگی ساز کوبه ای کاخن

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس