مقاله معرفی دانشگاه یزد

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله معرفی دانشگاه یزد را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .
معرفی دانشگاه یزد
اطلاعات عمومی دانشگاه یزد
با پیگیری‌های سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی (ره) در ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ دانشگاه یزد به‌عنوان اولین دانشگاه جامع کشور بعد از انقلاب اسلامی با پذیرش ۳۸ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رسماً کار خود را در زمینی به مساحت ۳۸۰ هکتار آغاز کرد. در مهرماه سال ۱۳۷۰ دانش‌سرای عالی یزد در دانشگاه یزد ادغام شد. از آن زمان تاکنون هماهنگ با گسترش و ارتقاء سطح کیفی فعالیت‌های علمی و آموزشی، توسعه فیزیکی دانشگاه به‌طور جدی در دستور کار مدیران و برنامه‌ریزان این مجموعه قرارگرفته است. دانشگاه یزد هم‌اکنون دارای ۱۲ دانشکده مستقل است که در آن نزدیک به ۳۵۰ نفر از اساتید مجرب کشور به‌کار آموزش و تحقیق مشغول‌اند. بیش از ۱۳ هزار نفر دانشجو در ۲۷ رشته و گرایش مصوب در مقطع دکترا، ۶۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی به تحصیل اشتغال دارند.

چاپ بیش از ۳۰۰ مقاله ISI در مجلات معتبر بین‌المللی، ۳۸۰ مقاله نمایه شده علمی پژوهشی و ارائه ۷۸۰ مقاله علمی و پژوهشی در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی در سال ۹۱ را می‌توان به‌عنوان جلوه‌ای از فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه ذکر کرد. در کنار سایر ابداعات و افتخارات می‌توان به دو نمونه راه‌اندازی موتور جستجوگر پارسی، نوآوری درزمینه بیوسنسورها و محصولات زیست‌فناوری و … اشاره کرد. تاکنون حدود ۱۵۰ هکتار از مساحت ۳۸۰ هکتاری این مجموعه آماده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرارگرفته و در تداوم آن بیش از ۱۰۴ هزار مترمربع ساختمان آموزشی، ۳۰ هزار مترمربع ساختمان کمک‌آموزشی، ۵۲ هزار مترمربع فضاهای خوابگاهی و بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع ساختمان‌های مورد نیاز دیگر در دست احداث است. علاوه بر آن، توسعه چشم‌گیر فضای سبز این دانشگاه در سالیان اخیر که مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار را در برگرفته است، با تلفیق زیبایی از باغچه‌های پرگل، آب‌نماها و سایبان‌های حصیری، مناظر چشم‌نواز و دلپذیری را در برابر دیدگان هر بیننده‌ای که به این دانشگاه کویری وارد می‌شود قرار داده است.
دانشکده‌ها
دانشگاه یزد از ۱۴ دانشکده مستقل تشکیل شده‌است:
فنی، مهندسی
معدن
متالورژی
برق و کامپیوتر
علوم پایه
ریاضی
فیزیک
علوم انسانی
زبان وادبیات
اقتصاد، مدیریت و حسابداری
علوم اجتماعی
هنر و معماری
منابع طبیعیو کویرشناسی یزد
منابع طبیعی و کویرشناسی اردکان
الهیات میبد

مقاله معرفی دانشگاه یزد

دانشکده‌ مهندسی برق و کامپیوتر با ادغام دو گروه مهندسی برق و کامپیوتر در سال ۱۳۸۷ تأسیس گردید. رشته‌ی مهندسی برق فعالیت آموزشی خود را از سال ۱۳۷۱ با پذیرش دانشجو در رشته‌ی مهندسی برق الکترونیک آغاز کرده‌ و از آن زمان تاکنون شاهد پیشرفت و موفقیت‌های زیادی بوده ‌است. هم‌اکنون در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز در گروه‌های مهندسی مخابرات و مهندسی قدرت الکترونیک دانشجو می‌پذیرد. گروه مخابرات دانشکده که از سال ۱۳۸۵ شروع به‌ کار نموده‌ است و بخش مهمی از فعالیت‌های خود را به‌ طور خاص در جهت تولید و گسترش آخرین فناوری‌های روز دنیا در کشور، با هدف ارتقای علمی، فنی و آموزشی در زمینه‌های تخصصی سیستم‌‌های مخابراتی نظیر سیستم‌های تشخیص صحبت و گوینده برای ارتباط گفتاری انسان ماشین، پردازش‌های سیگنال‌های رادار و سونار، تخمین و آشکار‌سازی سیگنال، شبکه‌های مخابرات بی‌سیم، تصویربرداری مایکروویو و… فعالیت می‌کند.
دانشکده‌ مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد هر ‌‌‌سال میزبان اراده‌های بزرگی است که در عرصه‌ی فعالیت‌های بشری، معدن و متالورژی را پیشه‌ی خود ساخته‌اند. این دانشکده در سال ۱۳۷۰ تأسیس و شروع به‌ کار کرده‌ است. این دانشکده در گرایش‌های مختلف آموزشی فعالیت می‌کند. دانشکده‌ فیزیک از ابتدای تأسیس دانشگاه یزد در گروه‌های آموزشی فیزیک هسته‌ای و فیزیک حالت جامد فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز نمود، سپس به ‌تدریج گروه‌های اتمی مولکولی، ذرات بنیادی و هواشناسی به آن اضافه شد و در حال حاضر در پنج گروه آموزشی فوق‌الذکر در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری تخصصی، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در‌ حال انجام است. این دانشکده در گرایش‌های مختلف آموزشی فعالیت می‌کند.
معاونت دانشجویی
مهم‌ترین فعالیت‌های حوزه معاونت دانشجویی به شرح زیر می‌باشد: نظارت بر اجرای صحیح قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه. نظارت بر ارائه‌ی تسهیلات رفاهی اعم از پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی، مسکن، شهریه و ودیعه مسکن و … بر‌اساس آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های صندوق رفاه دانشجویان. نظارت بر اسکان و ارائه‌ی خدمات مربوط به اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی. نظارت بر ارائه‌ی خدمات مربوط به تهیه، تدارک، پخت و توزیع مواد ‌غذایی و سرو غذای دانشجویان در سلف‌سرویس‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و غذای اساتید و کارکنان. نظارت بر ارائه‌ی خدمات رفاهی و فعالیت‌های فوق‌ برنامه دانشجویان. بستر‌سازی جهت مشارکت دانشجویان در امور مختلف. فراهم نمودن امکانات برگزاری همایش‌های مختلف در سطح دانشگاه. نظارت و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات ورزشی و تربیت‌بدنی به دانشجویان و کارکنان.
برنامه‌ریزی و بسترسازی جهت ایجاد انگیزه و تشویق و ترغیب به امر ورزش در میان دانشجویان و کارکنان و اساتید. ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به دانشجویان و جلوگیری از بروز نارسایی‌های رفتاری و اختلالات روانی دانشجویان از طریق ارائه‌ی برنامه‌های آموزشی و حمایتی لازم رسیدگی به امور انضباطی دانشجویان بر‌اساس آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مربوطه. رسیدگی به امور خاص تحصیلی دانشجویان در کمیسیون موارد خاص. برنامه‌ریزی جهت ایجاد بستر مناسب به ‌منظور رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان. تهیه‌ی اطلاعات و آمار از وضع موجود. تهیه‌ی برنامه استراتژیک مشخص به ‌منظور رفع نقاط ضعف و استفاده بهینه از نقاط‌ قوت در رفع مسائل. تامین اعتبارات لازم به‌ منظور توسعه و تجهیز خوابگاه‌ها، غذا‌خوری‌ها، مراکز تربیت بدنی و امکانات مشاوره‌ای. ایجاد هماهنگی بین ‌بخشی برای نیل به اهداف و تحقق وظایف در راستای سیاست کلی دانشگاه.
مقاله معرفی دانشگاه یزد توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : کانون دات آی آر

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس