مقاله معرفی دانشگاه سمنان

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله معرفی دانشگاه سمنان را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .
معرفی دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان به عنوان بزرگترین دانشگاه جامع و مادر استان متولینظارت و ارزیابی آموزش عالی استان می باشد .از زمانی که اولین مرکز آموزش عالی درشهر سمنان فعالیت خود را آغاز کرد ،بیش از 38 سال می گذرد .(مدرسه عالی تکنولوژیسمنان ) به عنوان اولین مرکز آموزش عالی در سال 1353 در سمنان بنا شد .این مرکزآموزشی عالی به صورت هیات امنایی ،با زیر بنایی بالغ بر 5000 متر مربع در 7 رشتهکاردانی با 580 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد . فعالیت این مرکز به همین صورت تاپیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت .پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که تصمیم بهگسترش فعالیت های این مدرسه عالی گرفته شد .در همین راستا این مرکز در دو رشتهکارشناسی الکترونیک وعمران دانشجو پذیرفت وبا توسعه نسبی در سال 1367 به( مجتمعآموزش عالی سمنان ) تبدیل شد ونهایتا سال 1372 سالی بود که این مجتمع با گسترشملموس وچشمگیر فعالیت های خود از جمله افتتاح دانشکده های مهندسی ،تربیت دبیر و دامپزشکی به (دانشگاه سمنان) ارتقاءیافت .

در حال حاضر دانشگاه سمنان با داشتن بیش از 800 هکتار فضا ،چهارپردیس با عناوین : پردیس فنی پردیس علوم پایه ،پردیس علوم انسانی وپردیس علوموفناوری های نوین ،20 دانشکده و2 آموزشکده ، دو پژوهشکده ،9 گروه پژوهشی فعال ،یکپارک علم وفناوری ،مرکز رشد واحدهای فناور ،پردیس دانشگاهی (بین المللی) و مرکزآموزشهای مجازی (الکترونیکی) ،340 عضو هیات علمی ثابت ،بیش از 16500 دانشجو (ثبتنام بیش از 5000 نفر دانشجوی جدیدالورود در سال تحصیلی 93-1392) در 66 رشته دکتری،102رشته کارشناسی ارشد و70 رشته در مقطع کارشناسی و 2 رشته کاردانی به یکی ازدانشگاه های بزرگ ایران تبدیل شده است .

مقاله معرفی دانشگاه سمنان

این پردیس، نخستین پردیس دانشگاهی (بین‌الملل) استان سمنان می‌باشد که در سال تحصیلی ۹۱–۹۲ با پذیرش دانشجو در ۳۱ رشته کارشناسی ارشد و ۷ رشته دکتری آغاز به کار کرده است. حدود ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۵ دانشجوی مقطع دکتری نخستین پذیرفته شدگان این پردیس می‌باشند.

آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان طراحی ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان که در سایت اصلی این دانشگاه در حال ساخت است در کنار طرح بزرگترین معماران دنیا قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان؛ طرح این ساختمان به عنوان کانسپت‌های برتر معماری و هنر در مجلات و وب سایتهای معتبر بین‌المللی به صورت پی در پی به چاپ رسیده است. مجله و وب سایت evolo ایالات متحده آمریکا که تنها به طرحهای پیشرو و خلاقانه و دارای ارزش هنری در سطح بسیار بالا در قرن ۲۱ می‌پردازد این طرح را به صورت مفصل مورد بررسی قرار داده است. اخیراً وب سایت معتبر architectural طرح آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان را در کنار طرح بزرگترین معماران دنیا از جمله زاها حدید، نورمن فاستر استیون هال و گروه BIG به عنوان پربازدید کننده‌ترین طرحهای فرهنگی دنیا در سال ۲۰۱۲ اعلام نموده است.

یاد آور می‌شود؛ این طرح در لیست مورد نظر در کنار موزه ماکسی رم اثر زاهاحدید برنده بهترین ساختمان سال دنیا در سال ۲۰۱۰ در فستیوال جهانی معماری قرار گرفته است. در این پروژه سعی شده که حجم مجموعه کتابخانه دانشگاهی و سالن آن بعنوان یک تندیس یا یک عکس به یاد ماندنی باقی بماند. گره و چفد ضربدری در نما، حجم را از نظر بصری به هم پیوسته نشان می‌دهد. در حالی که شیشه‌های ثابت تیره مثلثی شکل فضا را روشن می‌کند و در واقع به نوعی با نور و سایه بازی می‌کند. این عناصر با کاهش نور خورشید بخصوص در تابستان گرم و خشک سمنان یک فضای آرام را بوجود می‌آورد. آمفی تئاتر شامل ۱۰۰۰ صندلی و ۱۰۰، ۲۰۰ صندلی برای سالن تجمع، فضای چند منظوره، فضای انتظار و… را شامل می‌شود. کتابخانه شامل بخش مطالعه، نشیمن مخصوص مطالعه روزنامه، ذخیره‌سازی چند زبانه، کافی نت، سالن مجموعه مراجع، دفتر اداری، فضای کتاب‌های نفیس و… است. طراحی آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان توسط مهندسین مشاور معماری موج نو در سال ۲۰۰۶ انجام شده و در مساحت ناخالص هشت هزار متر مربع در حال ساخت است.

پردیس علوم انسانی
در سال 1376 دانشکده علوم انسانی که از قدیمی­ترین دانشکده‌های دانشگاه جامع سمنان است، فعالیت خود را آغاز کرد؛ و در سال 1387 با ایجاد دانشکده اقتصاد و مدیریت و توسعه علمی – تحقیقاتی و اداری به پردیس علوم انسانی ارتقاء یافت. در حال حاضر این مجموعه در محل پردیس شماره یک دانشگاه واقع است و دارای دو دانشکده علوم انسانی و دانشکده اقتصاد و مدیریت، با حدود 2400 دانشجو فعالیت می­کند.

دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان که هم­اکنون بزرگ­ترین دانشکده جامع علوم انسانی در استان محسوب می­ شود و شامل امکاناتی از قبیل سایت‌های رایانه ­ای با اینترنت بی سیم، آزمایشگاه زبان، کلاس­های آموزشی مجهز به امکانات سمعی و بصری، کتابخانه، تالار مرجع و تالار مجلات مجهز به جدیدترین منابع درسی و کمک درسی به صورت کاغذی و الکترونیکی با امکان جستجوی اینترنتی، تالار همایش­ها و سخنرانی ها با 250 نفر ظرفیت و مجهز به سیستم­های نوین صوتی و تصویری، پذیرای حدود 1500 نفر دانشجو در 7 رشته کارشناسی، 11 رشته گرایش کارشناسی ارشد، و 1رشته دکتری است. در این دانشکده 39عضو هیأت علمی با مرتبه استادیاری و بالاتر و 5 عضو هیأت علمی با مرتبه علمی مربی به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان عزیز مشغول هستند.

از افتخارات دانشکده علوم انسانی داشتن تفاهم نامة همکاری‌های علمی با چهار دانشگاه خارجی، دانشگاه اپسلای سوئد، دانشگاه تشرین سوریه، و دانشگاه راجیو گاندی هندوستان و دانشگاه دمشق در زمینه انتشار مجلات علمی به صورت مشترک، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش‌ها ملي و بین‌المللی، و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک است.

دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری
تأسیس رشتۀ مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی در سال 1373 در دانشگاه سمنان و در سال­های بعد اضافه­شدن مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و راه­اندازی گرایش­های مختلف مدیریت، رشته­های علوم اقتصادی و حسابداری به دانشکدۀ علوم انسانی زمینۀ ایجاد دانشکده­ای مستقل مرتبط با امور مالی را فراهم کرد که این امر در سال 1387 تحقق یافت. در این سال به دنبال گسترش رشته­های مالی، افرایش تعداد دانشجویان در دوره­های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، جذب اعضای هیأت علمی متخصّص و توانمند در رشته­های مدیریت ، اقتصاد و حسابداری با پیگیری های ریاست محترم دانشگاه جناب دکتر علی خیرالدّین، مجوز تأسیس دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری صادر شد. در سال 1390 با تصویب تشکیلات دانشکده از سوی مراجع ذیربط، نام دانشکده تحت عنوان «دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری» ثبت شد. این دانشکده در حال حاضر دارای  1821 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی شامل  1172 دانشجو در مقطع کارشناسی،  649 دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی است. رویداد مهم آموزشی دانشکده در سال 91 جذب دانشجو در رشته­های دکترای تخصّصی علوم اقتصادی و مدیریت است که در حال حاضر 25 دانشجوی دکتری در رشته علوم اقتصادی (گرایش­های اقتصاد سنجی، اقتصاد پولی، اقتصاد بین­الملل و اقتصاد بخش عمومی)،  28 دانشجوی دکتری در رشتۀ مدیریت (گرایش­های  رفتار سازمانی، بازاریابی بین الملل، تحقیق در عملیات) در این دانشکده مشغول تحصیل هستند.

دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری با زیربنای 3460 متر فضای کالبدی در مجاورت دانشکده علوم انسانی و در پردیس شماره 1 دانشگاه سمنان واقع شده است. این دانشکده دارای امکانات آموزشی لازم برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی می­باشد. دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری در چارچوب وظایف تصریح شده  و سیاست­های آموزشی و پژوهشی  دانشگاه سمنان به عنوان تنها دانشکدۀ دارای رشته­های مالی در بخش آموزش عالی استان سمنان فعّال است. امور آموزشی و پژوهشی دانشکده از طریق تشکیل منظّم جلسات شوراهای تخصّصی «آموزشی و پژوهشی» و «تحصیلات تکمیلی» انجام می­شود. جلسات کارگروه­های علمی جهت بررسی توانمندی های جذب هیأت علمی در گروه­های مختلف ، برگزاری کمیتۀ منتخب دانشکده به منظور بررسی پرونده­های ترفیع سالانه و یا ارتفاء اعضای هیأت علمی از دیگر فعالیّت­هایی است که از سوی مدیریت دانشکده  برگزار می­شود.

دانشکده هنر
دانشکده هنر دانشگاه سمنان در نیمسال دوم سال 81- 80 بنا به اقتضای هویت فرهنگی استان و شهرستان و نیز کمبودهای منطقه با تنها رشته کارشناسی صنایع دستی تأسیس و درسال82 به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارتباط تصویری اقدام نمود و در سال 1388 رشته های کارشناسی فرش، طراحی صنعتی و نقاشی و در سال 89 رشته های کارشناسی عکاسی- طراحی و چاپ پارچه راه اندازی شد.

رشته پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد از مهرماه سال89 و همچنین رشته کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از مهرماه 91 موفق به بذیرش دانشجو شد. که تعداد رشته های کارشناسی به 7 رشته و تعداد رشته کارشناسی ارشد به 2 رشته ارتقاء یافت و درحال حاضر این دانشکده با 20 نفر عضو هیأت علمی ثابت و 5 نفر بورس دکتری و همچنین با 700 نفر دانشجوی کارشناسی و 67 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد در حال فعالیت می باشد.

دانشکده معماری و شهرسازی
استان سمنان استانی است با غنای تاریخی و هنری، بافت معماری و هویت فرهنگی خاص.
این ویژگی ها بسته مناسبی است برای مطالعات و پژوهش های تاریخی، هنری که زمینه را برای حفظ و احیای میراث هنری گذشته ی منطقه و همچنین تربیت نیروی پژوهشی در این حوزه فراهم آورده است. لذا با کمبودهای منطقه نسبت به میزان گستردگی جغرافیایی و مراکز تاریخی هنری و همسو کردن دستاوردهای مطالعاتی با سیاستهای کلان کشور می تواند راهگشای توسعۀ هنر منطقه در سطح ملی باشد.
مقاله معرفی دانشگاه سمنان توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : کانون دات آی آر

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس