مقاله مدیریت mba(عمومی)

مدیریت mba(عمومی)

چکیده مدیریت استراتژیک: ( مدیریت mba )

استراتژی در کلیه سطوح سازمان وجود دارد و چند نوع استراتژی در سطح واحد های تجاری وجود دارد مانند رهبری در هزینه-رهبری در متمایز سازی –رهبری بر تمرکز .

استراتژی های اصلی رقابتی در 4 طبقه می باشند:فرصت جویانه-مدافعانه-تحلیلگرایانه-منفعلانه

مدیریت علم تدوین-اجرا و ارزیابی تصمیمات چند گانه ای است که سازمان را به مقاصدش می رساند.برنامه ریزثی استراتژیک فرایندی است که شرکت ها برای هدایت برنامه های بلند مدت خودشان از ان استفاده می کننداین برنامه قبل از پیش امدن مشکل احتمالی انرا پیش بینی کرده ودید روشنی به سازمان ارائه می نماید.در
فرایند مدیریت استراتژیک ( مدیریت mba )

مقاله مدیریت mba(عمومی)

گام اول تدوین استراتژی می باشد که در این مرحله باید اهداف و ماموریتهای سازمان مشخص شودوفرصت ها –نقاط ضعف و قدرت تعیین گردد.در این مرحله ارزشها تعریف می گرددو چشم انداز سازمان با تکیه بر 5 سئوال متداول ان (چه کاری –چه کسی –کجا-چرا و کی)روشن می شود.برای تعیین چشم انداز باید تحلیل موقعیت انجام شود یعنی مشخص شود سازمان به لحاظ صنعتی – رقبا-مشتریان ومحیط چگونه است و در گام بعدی ارزشهای سازمان تعریف می گردد.

در تدوین استراتژی باید به ذی نفعان –منابع و ساختارهای سازمانی توجه شودو م توان از روشهای ذیل استفاده نمود:

- تدوین استراتژی بوستون- تدوین استراتژی جنرال الکتریک- تدوین استراتژی اسپیس و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک swotانالیز

گام دوم اجرای استراتژی است یعنی تبدیل استراتژی به عمل که با تخصیص منابع و امکانات به ترتیب الویت انجام می شود.با استفاده از استراتژی وظیفه ای کارهای ضروری در بخشهای کلیدی وزمان انجام انها مشخص می گردد.

گام سوم ارزیابی استراتژی است که باید با یک سیستم اطلاعاتی فعال استراتژی اجرایی با اهداف ارزیابی شود.این مرحله شامل کنترل فرضیات –عوامل محیطی-منترل اجرا و نظارت استراتژیک می باشد.

مهمترین نظام های کنترل عملیاتی بودجه –جداول زمانی و عوامل کلیدی موفقیت می باشدایجاد انگیزه برای اجرا و کنترل به همه اعضا بجصوص مدیران کلیدی بستگی دارد که با ایجاد انگیزه این امر را انجام دهند. محاسبه عملکرد سازمان فعالیت مهمی است که هنگام ارزیابی استراتژیک انجام می شود و معمولا از شاخص های مالی استفاده می گردد(مثل بازده سرمایه-سود ناویژه-سهم بازار –رشد فروش و ....)در ارزیابی استراتژیک از اقدامات اصلاحی استفاده می شود که امکان دارد جهت حفظ حیات سازمان حتی در فرایند های تدوین و اجرای استراتژی تغییراتی را ضروری بداند.

جدیدترین ابزار ارزیابی استراتژی سازمان کارت امتیاز متوازن است که 4 جنبه عملکرد مشتری-فرایند داخلی –رشد ویادگیری و مالی را شامل می شود که سنجه های ان به مرور زمان بازنگری شده ودر حال حاضر از طریق استراتژی عملیاتی انجام می شود.
چکیده مدیریت تولید و عملیات: ( مدیریت mba )

تولید عبارت از ایجاد کالا و خدمات می باشد همه سازمانها دارای سه بخش بازاریابی –تولیدو مالی و حسابداری می باشند .

مدیریت تولید به دلایل ذیل مورد مطالعه قرار می گیرد:

سازماندهی برای سرمایگذاری سودمند –چگونگی تولید کالا و خدمات-فراهم کردن بهترین فرصت برای تولید سود اور-شناخت کارهای مدیریتی.

یکی از بحث های جدید که در تداوم و سودبخشی موسات تولیدی و خدماتی امروزه مطرح می شود و در حقیقت عامل بقای سازمانها در شرایط رقابتی بازار است مبحث تولید ناب می باشد که بر کاهش هزینه های مالی و زمانی با در نظر گرفتن تقاضای مشتری و جلب رضایت او تکیه دارد. و دارای 4 سطح می باشد:

اهداف وسیاستهای کلی:شامل اهداف تجاری و عملیاتی

–مفاهیم پایه ای: شامل ارزش ها –شناسایی و حذف اتلاف ها –حمایت از نیروی کار

–استراتژی تولید ناب:شامل اصول سیستم تولید به موقع-مدیریت کیفیت جامع-نگهداری و بهروری فراگیر

-ابزارهای اجرایی که برای هریک از استراتژی ها متفاوت می باشد.مثل کایزن چرخه دمینگ –گسترش کیفیت عملکردو.....

در مبحث مدیریت تولیدبه مباحث زیر پرداخته شده :
تجزیه و تحلیل هزینه ها و نقطه سر به سر : ( مدیریت mba )

تعیین نقطه سر به سر و شرایط بعد از ان که به سود اوری و محاسبات میزان تولید برای ماکزیمم سود اوری مربوط می شود این پارامتر با توجه به دادههای در امدکل –هزینه کل محاسبه می گردد. ره های کم کردن نقطه سر به سر در تولید کم کردن هزینه های ثابت –کم کردن هزینه های متغییر ویا بالا بردن قیمت می باشد .
کنترل موجودی:  ( مدیریت mba )

برنامه ریزی و کنترل کالا و مواد به منظور نگهداری موجودی در سطحی است که تقاضای مشتری با حد اقل هزینه براورده شود با توجه به اینکه کمبود ها –نگداری ها تامین کالا همگی هزینه بردار می باشند وظیفه برنامه ریزی حفظ تعادل بین این پارامترها با در نظر گرفتن تقاضا می باشد.
پیش بینی تقاضا: ( مدیریت mba )

پیشگویی اینده برمبنای اطلاعات موجود براساس روشهای کیفی و کمی می باشد.
مکان یابی کارخانه: ( مدیریت mba )

با توجه به تاثیر محل کارخانه به لحاظ هزینه های زمین و کارگر تولید-دسترسی به بازارهای معتبر اب و هوا –راههای ارتباطی که در دسته های تصمیمات کشوری –استانی و محلی قرار میگیرند حائز اهمیت می باشد.
تعیین تعداد ماشین الات: ( مدیریت mba )

با توجه به یک یا چند مرحله ای بودن فراین تولید و با در نظر گرفتن زمان استاندارد تولید-ضایعات –راندمان نیروی کار وتوقفات فنی دستگاهها تعداد تجهیزات تولید براورد می شود.

ایجاد تعادل در خط تولیدو برنامه ظرفیت برای سیستمهای خدماتی:

در قسمت پردازش که همان خطوط تولید در کارخانه های تولیدی است گلوگاه فرایندی است کخ سرعت ان نسبت به سایر ایستگاههای کاری کمتر باشد برای رفع ان از دستگاههای کمکی-انبار کالا –پیمانکارو... می توان استفاده کرد.
برنامه ریزی مواد اولیه و قطعات: ( دوره mba )

اهداف سیستم برنامه ریزی کاهش موجودی انبار-کاهش زمان تولید و تحویل –براورد واقعی زمان تحویل کالاو افزایش بازدهی می باشد از خروجی های سیستم برنامه ریزی گزارشهای کنترل تولید و موجودی کالا-گزارشات اجراییو گزارشات استثنائات تاخیر هاست.
روش سنجی و کارسنجی : ( مدیریت mba )

هدف تعیین روشهای کاری با بیشترین کارایایی و سلامت می باشد که با طراحی شغل و حذف کارهای غیر ضروری باعث بهبود کار –کاهش سوانح و ارتقائ کیفیت محصول می شود و همچنین با اندازه گیری زمان انجام کار موجب کاهش زمانهای زائد گردیده به زمان تحویل سرعت می بخشد.
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات: ( مدیریت mba )

ترکیبی از فعالیتهای مدیریتی –مالی-مهندسی است که در راستای کاهش هزینه هاو عمر اقتصادی دارایی های فیزیکی اعمال می گردد.به دلیل خودکار شدن ماشین الات –بالا رفتن سرمایه گذاری ها و سرعت تولید-افزایش قیمت قطعات یدکی اهمیت این مسئله بیشتر شده و در صورت عدم پرداختن به این امر پایین امدن عمر و کارایی خطوط –خط جانی و احتیاج به تعویض قطعات ضررهای بزرگی را به سیستم های تولیدی وارد می سازد.
چکیده مدیریت منابع انسانی: ( دوره mba )

تاریخچه: تاریخچه مدیریت منابع انسانی از انقلاب صنعتی اروپا شروع شد زمانیکه این انقلاب توانست بر فرهنگ مردم تاثیر بگذارد و ان زمان تعداد زیادی از افراد از روستاها به شهر ها امدند و مشغول به کار شدند در ان شرایط "اون" به شرایط زندگی و بهداشت کارگران توجه کرد وتلاش کرد شرایط مناسبی را برای کار و زندگی انها فراهم اورد و حتی بعد ها زمینه اموزش فرزندان انهارا نیز فراهم کرد .بعد از ان زمان با تشکیل دایره های مستقل و تخصصی و تشکیل کلاسهای دانشگاهی مدیریت منابع انسانی به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه قرار گرفت.

در دوره اول مدیریت منابع انسانی بصورت یک علم مطرح می شود و در ان به فیزیک کار و نیازهای مادی پرداخته می شود.

در دوره دوم روابط انسانی مورد توجه قرار می گیرد.

در دوره سوم با نگرش سیستمی تمام عوامل موثر بر رفتار سازمان مطالعه می شود.

منابع انسانی یکی از استراتژیکی ترین منابع سازمان است و اولین موضوعی که در مدیریت منابع انسانی مطرح می شود اهمیت انسان در بین عوامل سازمانی است.مدیریت منابع انسانی سرپرستی انسانهایی است که نیازهایی دارند و خود دارای ارزش می باشند.گفته می شود هر زیانی که به سازمان وارد شود قابل جبران است ولی ضرر از دست دادن نیروی انسانی قابل جبران نیست.پس مدیریت منابع انسانی در اصل به موضوع انسان و استفاده درست از انسانها و نگهداری و جذب انها می پردازد.عده زیادی علت پیروزی مدیریت ژاپنی را توجه به منابع انسانی می دانند.تعاریف مختلفی برای ان مطرح شده – درکل مدیریت منابع انسانی یعنی فرایند بررسی و ایجاد زمینه های مساعد جذب و تربیت و بکارگیری و رشد منابع انسانی بطوری که با تامین نیازهای منطقی و رضایت در انها بتوان به هدف گروهی و سازمانی دست یافت.
وظایف مدیریت منابع انسانی: ( مدیریت mba )

جذب –تربیت-نگهداشت –بهداشت –رشد –تامین نیازهای منطقی نیروی کار می باشد.
اهداف مدیریت منابع انسانی : ( مدیریت mba )

مشاورت و ارتباط –برنامه ریزی و ارائه خدمات به مدیران –مشارکت در هماهنگی –تشخیص سلامتی و بهداشت سازمان پیدا کردن نقاط ضعف –حفظ و نگهداری نوانایی های افراد از طریق اموزش –برنامه ریزی برای نیازهای افراد –مشارکت و نظارت بر سازمتندهی فردی و سازمانی – ایجاد زمینه های رشد –استفاده از بازنشستگان –مشارکت در ارزشیابی –پژوهش در مسائل مدیریت منابع انسانی

که در این راستا از جمع اوری اطلاعات شغلی و طبقه بندی مشاغل استفاده میکند این موارد به از بین رفتن تبعیضات –شناخت بهتر شغل –تغییر و بهسازس سازمان –بهبود امور استخدامی ...... کمک شایانی می نماید.

برای ثیت نام در دوره آموزش مدیریت mba(عمومی) کلیک کنید.

ثبت نام در دوره مدیریت mba(عمومی)

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس