مقاله اصول شناسایی مدیریت رسانه

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله اصول شناسایی مدیریت رسانه را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

اصول شناسایی مدیریت رسانه

مدیریت رسانه یکی از رشته‌های دانشگاهی ایران است که به مقوله مدیریت در رسانه‌ها و مدیریت بر رسانه‌ها می‌پردازد. این رشته با رشد رسانه و تخصصی شدن علم مدیریت از اوایل دهه‌ی نود میلادی به دانشگاه‌های آمریکا راه پیدا کرد. کنکاش در پیشینه‌ی این علم خبر از ادبیاتی نه‌چندان غنی و اختصاصی این علم می‌دهد. این ادبیات وابسته و برگرفته از سایر رشته‌ها نشانگر آن است که این علم نوپا بیش از هرچیز بر مباحث تئوریک کاربردی رشته‌هایی مانند علوم ارتباطات استوار گردید. خاستگاه این رشته علمی مانند خود رسانه، جهان سرمایه داری بوده و بنابر این رویکرد اقتصادی بر سر تاسر آن سایه افکنده است. با جمع بندی دیدگاه های مطرح شده در خصوص مدیریت رسانه می توان هشت دیدگاه کلی برای این رشته متصور شد

برخی رسانه را یک سازمان مانند سازمان های دیگر می انگارند که مدیر آن وظیفه دارد برنامه ریزی، هدایت و کنترل و کارهایی مانند گزارش گیری را انجام دهد. مدیریت رسانه یعنی به‌کارگیریی بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانه ای. همچنین پرینگلو استار نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانسته‌اند و مهارت های مدیر رسانه ای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه می کنند. این رویکرد محصول تخصصی شدن علم مدیریت است.

مقاله اصول شناسایی مدیریت رسانه
 

مدیریت رسانه
این دیدگاه به مدیریت بررسانه و مالکیت آن می پردازد. در جهان سه نوع رسانه وجود دارد
۱- رسانه های دولتی
۲- رسانه های ملی
۳- رسانه های خصوصی
این دیگاه به فصل اشتراک این رسانه و نهاد قدرت می پردازد. در واقع به ارتباط سیاسی و کنترل نهاد قدرت بر رسانه می پردازد. پرواضح است که این ارتباط تا اندازه ی زیادی به نوع مالکیت رسانه بستگی دارد.

مدیریت ارتباط با رسانه ها
این دیدگاه از ظرفیت رسانه ها برای معرفی سازمانها و بهره برداری سازمان ها از این ظرفیت می پردازد. بر این اساس هنر ساماندهی و تنظیم رابطه ی سازمان-رسانه در راستای سیاست ها و اهداف سازمان، تعریف مدیریت رسانه خواهد بود.
ماتریس مدیریت رسانه
تلفیق کارکرد های اصلی مدیریت و کارکرد های اصلی رسانه ماتریسی می سازد که به آن ماتریس مدیریت رسانه می گویند. هرگاه مدیری بتواند هر دو این کارکرد های را پوشش دهد آنگاه در تحقق اهداف مدیریت رسانه ی خود موفق عمل کرده است.

مدیریت رسانه های خرد
با جستجو در وب به دنبال کلید واژه مدیریت رسانه با مفهومی به نام رسانه‌ی خورد یا Micro Media روبرو می شویم. در یک دسته بندی کلی رسانه ها به دودسته ی اتنوترونیک و تله ماتیک تقسیم میشوند. دسته ی اول رسانه هایی که زیرساخت گسترده نمی خواهند مانند ویدیو یا دی وی دی و دسته ی دوم رسانه هایی هستند که زیر ساخت های فنی و انسانی گسترده ای نیاز دارند مانند روزنامه، تلویزیون و…رسانه‌ی خرد از دسته ی اول است. اگر چه از میان رسانه های تله ماتیک نیز برخی از آنها در دسته‌ی خرد قرار می گیرند (موبایل از این دسته رسانه های است).

فرآیند هفت مرحله‌ای مدیریت رسانه
سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تولید/ تامین، نظارت، پخش، نظرسنجی و اثرسنجی هفت مرحله چرخه‌ای هستند که مدیریت رسانه را تشکیل می‌دهد. این الگو بیشتر برای رسانه‌های عمومی و دولتی مناسب است.

مدیریت محتوا
در این دیدگاه مدیریت رسانه به کنترل محتوای تولید شده در رسانه به منظور افزایش اثر بخشی تولیدات بر مخاطب اطلاق میشود. اگر اثر بخشی را مهمترین مولفه ی توفیق مدیریت در یک سازمان بدانیم، آن چیزی نخواهد بود مگر دستیابی سازمان به اهدافش.
مقاله اصول شناسایی مدیریت رسانه توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : ویکی پدیا

ثبت نام در دوره mba رسانه

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس