مقاله زبان تخصصی گردشگری

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله زبان تخصصی گردشگری را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .
زبان از مهمترین مواد درسی در آزمون ارشد این رشته است، که تاثیر زیادی در قبولی داوطلب دارد. در نگاه کلی آزمون زبان کارشناسی ارشد به دو بخش زبان عمومی و زبان تخصصی تقسیم بندی می شود. تعداد سوالات آن ۳۰ سوال می باشد که از این تعداد ۱۵ سوال عمومی و ۱۵ سوال تخصصی (درک مطلب) می باشد. و ازین تعداد نیز، لغات(با ۱۰ سوال)، گرامر(با ۵ سوال در قالب Cloze Test) و درک مطلب (با ۱۵ سوال) را شامل می شوند.

زبان تخصصی گردشگری
۱- عمومی: در آزمون کارشناسی ارشد، زبان عمومی به اندازه زبان تخصصی تاثیرگزار است. این امر در آزمون ارشد رشته ی جهانگردی شاید بیشتر نمود پیدا کرده است. این قسمت بر دانسته های در طول تحصیلات خود تا این مقطع تکیه دارد. در صورتی که این مراحل را به خوبی پشت سر گذشته باشید مشکلی زیادی نخواهید داشت. در غیر اینصورت باید به خواندن این مبحث توجه داشته باشید. برای شروع می توانید از کتاب های ساده ای که در سالهای قبل داشته اید استفاده نمائید. بدین منظور در انتهای صفحه منابعی معرفی شده اند.
۲- تخصصی: سوالات زبان تخصصی در قالب درک مطلب مطرح می شوند، که شامل ۱۵ سوال می باشد. البته نکته قابل تامل اینکه در متن های درک مطلب آزمون زبان کارشناسی ارشد نمی توان ۱۰۰% متن ها را در مورد زبان تخصصی همان رشته یافت. بطور نمونه در آزمون های سال های گذشته شاهد متن هایی از جغرافیا، باستان شناسی، معماری و … بودیم! بنابراین پیشنهاد می شود عمده تمرکز دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد بر زبان عمومی باشد(دانش عمومی از زبان)، و در کنار آن واژگان تخصصی گردشگری را نیز از یاد نبرد.
راهنمای آمادگی برای پاسخگویی به سوالات زبان کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی

مقاله زبان تخصصی گردشگری

بخش لغت :
از آنجاییکه در چینش سوالات زبان تعداد ۱۰ سوال به بخش لغت اختصاص یافته این بخش دارای اهمیت زیادی است. برای کسب آمادگی مطلوب جهت پاسخگویی به سوالات این بخش می بایست داوطلب دارای گنجینه مناسبی از واژگان زبان عمومی باشد. بهترین کتاب برای شروع کتاب ۵۰۴ واژه و پس از آن کتاب لغات ضروری برای تافل essential words for TOEFL می باشد. در بررسی و مقایسه سوالات زبان در سالهای اخیر می توان مشاهده نمود که بعضا سوالات زبان در سالهای مختلف تکرار می شوند. بنابراین توجه به سوالات سال های گذشته آزمون و نیز کتاب های تست دیگر می تواند در این راه مفید باشد. از آنجا که زبان نسبت به سایر درس ها فرّارتر است. پیشنهاد می شود روزانه زمانی (به مدت نیم ساعت ) به مرور لغات اختصاص داده شود. برای این کار می توان از جعبه لایتنر های فیزیکی یا الکترونیکی استفاده کرد.
زبان تخصصی گردشگری
بخش گرامر
باید توجه داشت که گرامر در حقیقت یادگیری قوانین زبان است. برای یاد گیری گرامر داوطلب بایستی در ابتدا دید کلی نسبت به گرامر پیدا کند و بداند که اساسا منظور از سوالات گرامر چیست. بعنوان مثال وقتی گفته می شود “زمان حال استمراری” منظور چیست؟ وقتی گفته می شود “فعل کمکی ناقص یا فعل مدال” منظور چیست؟ و پس از آن به شرح نکات پرداخت. در سالهای قبل سوالات گرامر تقلیدی از تستهای تافل بود که در چند سال اخیر اینگونه تستها جای خود را به تستهای متنی داد ه اند که با توجه به استفاده از تکنیک بافت متن کار را برای داوطلب راحتتر می سازد.
داوطلبانی که در بحث گرامر ضعیف هستند می توانند از کتاب های ساده، مانند کتاب های دوران دبیرستان شروع کنند تا یک پایه اولیه داشته باشند. کتاب های زبان عباس فرزام، English Grammar in Use و زبان دکتر اناری کتاب های مفیدی در بحث گرامر هستند.
بخش درک مطلب
مهمترین و امتیاز آورترین بخش آزمون زبان کارشناسی ارشد بخش درک مطلب می باشد. در واقع ۵۰ % سوالات آزمون در مورد درک مطلب می باشند. برای پاسخ دادن به سوالات این بخش فقط دانستن زبان تخصصی شرط لازم و کافی نیست. ممکن است داوطلب لغات تخصصی رشته مورد تحصیل خود را بخوبی بداند اما لازم است بر تکنیکهای پاسخگویی به درک مطلب نیز آشنایی داشته باشد. و این مهم بدون تمرین که همانا انجام تست های درک مطلب زیاد می باشد به دست نخواهد آمد. سوالات این بخش بدین ترتیب مطرح می شود که چند متن کوتاه در آزمون ذکر گردیده و در مورد هر متن سوالاتی مطرح می شود. سوالات مطرح شده در این بخش در یک نرم خاص طراحی می گردد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود :
الف) اولین نوع سوال درک مطلب سوال “ایده اصلی متن” یا main idea می باشد. یعنی از داوطلب خواسته می شود تا بین گزینه ها گزینه ای را انتخاب کنند که نشان دهنده منظور کلی نویسنده از متن است.
ب) سوال بعدی در متن “اطلاعات خاص” یا specific information است. یعنی تست از داوطلب می خواهد که با توجه متن داوطلب آن گزینه ای را انتخاب کند که در متن با یستی به دنبال آن باشد.
ج) نوع دیگر سوال درک مطلب “ارجاع” یا reference است که از داوطلب می خواهد که مرجع یک اسم را در جمله مشخص کند که مشهور ترین نوع این سوالات بخش ضمیر است که مثلا فلان ضمیر در متن به کدام اسم بر میگردد.
د) سوال دیگری که در بخش درک مطلب ذکر خواهد گردید “مترادف” یا synonym می باشد بدین ترتیب که زبر یک لغت در متن خط کشیده شده و طراح سوال مترادف لغت را از بین ۴ گزینه که معمولا دو تای آنها خیلی به هم شبیه هستند از داوطلب می خواهد.
مقاله زبان تخصصی گردشگری توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : ویکی پدیا

ثبت نام در دوره زبان تخصصی توریسم

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس