مقاله پنج علامت منفی که باید در خرید حق امتیاز (فرانشیز) به آنها توجه کرد

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله پنج علامت منفی که باید در خرید حق امتیاز (فرانشیز) به آنها توجه کرد را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .
فرانشیز گونه‌ای از کسب‌وکار است که به یک شخص حقیقی یا حقوقی اختیار داده می‌شود محصول یا محصولات یک شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی را به عنوان سهم خود بردارد، به این مبلغ فرانشیز یا فرانچایز می‌گویند. این مدل یک شبکه ارتباطی میان کسب‌وکارهای کوچک است که به آنها این امکان را می‌دهد تحت یک نام تجاری فعالیت کنند و از یک روش کاری و بازاریابی مشترک بهره‌مند شوند.
به‌رغم تمام فواید فرانشیز، به‌کارگیری این روش می‌تواند شما را در عمق مشکلات فراوان فرو ببرد. وارد شدن به این تجارت بسیار آسان است ولی رسیدن به موفقیت در این مسیر وابسته به تحقیقات و سطح آگاهی شما است. به همین خاطر برای جلوگیری از یک اشتباه بزرگ و پرهزینه باید به پنج علامت خطر در ارتباط با خرید امتیاز نام تجاری یا فرانشیز توجه کنید:

مقاله پنج علامت منفی که باید در خرید حق امتیاز (فرانشیز) به آنها توجه کرد

پنج علامت منفی که باید در خرید حق امتیاز (فرانشیز) به آنها توجه کرد

1) موضوعاتی که در قرارداد قید نمی‌شوند:
باید همیشه به‌یاد داشت در هر قراردادی همه شرایط به‌صورت تمام و کمال در قرارداد قید شود در غیر این صورت احتمال زیان بسیار زیاد است. باید حتما اطمینان حاصل کنید که قرارداد به‌صورت کامل توسط شما یا وکیل‌تان مطالعه شده است. گاهی اوقات صاحب امتیاز مواردی را به‌صورت شفاهی مطرح می‌کند که در قرارداد قید نشده. به‌طور مثال خریدار را ملزم به قبول شرایطی که در قرارداد ثبت نشده می‌کنند یا از پشتیبانی‌های خاص یا شرایط تسهیل کننده کار سخن می‌گویند بعضا دیده شده مواردی طرح می‌شود که با قرارداد ناسازگار است. اگر در تهیه قرارداد متوجه چنین رفتاری شدید از طرف مقابل درخواست کنید این موارد را نیز در قرارداد ثبت کند، اگر از انجام این کار اجتناب کردند نباید بپذیرید و با آنها همکاری نکنید.

2) تعداد پرونده‌های حقوقی فروشنده حق امتیاز:
از بستن قرارداد با اشخاصی که علیه آنها شکایت‌های متعددی شده خودداری کنید. ممکن است در گذشته خریدار حق امتیاز (استفاده کننده فرانشیز) به‌دلیل عدم رضایت و شکست در فروش خود به دنبال متهم کردن صاحب امتیاز بوده باشد. اگر این مورد در گذشته تکرار شده باشد یک علامت خطر است.
البته لازم به ذکر است که دعاوی صاحب امتیاز صرفا نشان ضعف نیست و گاهی اوقات شخصی که دارای نام تجاری مشهوری است برای جلوگیری از سوءاستفاده بعضی افراد باید از حق خود دفاع کند.

3) بازخورد منفی:
قبل از شروع تجارت خود باید حتما گذشته و حال واگذارنده حق امتیاز را مورد بررسی قرار دهید و سپس وارد کسب‌وکار مشترک شوید.
اگر از سوابق طرف مقابل متوجه بازخورد منفی و عدم موفقیت در فعالیت‌های قبلی یا فعلی شدید، تحقیقات گسترده‌تری انجام دهید تا اینکه دلیل این عدم موفقیت را پیدا کنید.

4) آموزش و پشتیبانی:
یکی از دلایلی که کارآفرینان زیادی در مرحله اول به سراغ خرید حق امتیاز می‌روند وجود آموزش‌های مشخص و پشتیبانی است. اگر طرف مقابل در این مورد نقص داشته باشد بهتر است از بستن قرارداد خودداری کنید. به هر حال در مورد آموزش و پشتیبانی صاحب امتیاز به‌صورت کامل کسب اطلاعات کنید و اینکه آیا این آموزش‌ها واقعا بر توانایی‌های شما خواهد افزود یا خیر؟ شخص آموزش‌دهنده به اندازه کافی تجربه دارد؟ آموزش‌ها کیفیت لازم را دارند؟

5) عدم ثبات در وضعیت مالی:
مهم نیست که شما چقدر سرمایه دارید یا اینکه تاجر و بازرگان بزرگی هستید یا خیر، قطعا هیچ‌کسی نمی‌خواهد با شرکتی که بحران مالی دارد همکاری کند. در صورت امکان بهتر است قبل از بستن قرارداد مشاور مالی شما گزارش‌های مالی شرکت صاحب امتیاز را مطالعه و بررسی کرده و همچنین تمام قسمت‌هایی از قرارداد که دارای بار مالی است را برای شما روشن کند.
یک نکته مهم در ارتباط با وضعیت مالی صاحب امتیاز که باید به اندازه کافی به آن توجه کنید اینکه اگر طرف مقابل به سرمایه‌گذاری مثل شما جهت ادامه حیات کسب‌وکار خود نیاز دارد، از همکاری با آنها جهت شروع کسب‌وکار امتناع کنید و موارد دیگری را بررسی کنید.
مقاله پنج علامت منفی که باید در خرید حق امتیاز (فرانشیز) به آنها توجه کرد توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : منتخب مقالات مدیریت و بازاریابی

ثبت نام در دوره های مدیریت

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس