حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر  حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟

دوره های حسابداری جزء یکی از مشاغل حساس جامعه محسوب می شود؛ در واقع به دلیل محاسبات و جزییاتی که در این شغل اهمیت زیادی دارند، دقت و توجه بالای حسابدار را می طلبد. اما بسیاری از افراد، زمانی که در این شاخه فارغ التحصیل می شوند، برای ورود به بازار کار حسابداری دچار مشکلاتی از قبیل عدم آگاهی از وظایف شغلی و مسئولیت ها می شوند. به همین منظور در مقاله زیر توضیح مختصر و مفیدی درباره حرفه حسابداری و وظایف حسابدار آماده نمودیم تا بتواند برای حسابداران تازه کار و جوان در جهت آشنایی بیشتر با آینده شغلیشان مفید واقع شود.
 
آشنایی با حسابداری

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.
وظیفه اصلی حسابدار در دوره های حسابداری چیست؟

کار حسابدار به طور خلاصه، شامل سه مرحله ثبت، تهیه گزارش و ارایه آن است؛ یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده های خام را در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم می بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار گزارشات و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری ذینفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و…) می باشد.

حسابدار سرپرست چه وظیفه ای دارد؟

کار حسابدار سرپرست یا رئیس حسابداری معمولا پیچیده تر از حسابداراست و او باید علاوه بر وظایف ذکر شده، بر فعالیت سایر حسابداران نیز نظارت دارد و مشکلات احتمالی آنها را حل و فصل می نماید. همچنین رئیس حسابداری علاوه بر بررسی و تهیه گزارشات مالی، باید در مورد یافته های خود به مدیریت و سایر ذینفعان توضیح دهد. در این خصوص باید جلساتی حضوری با مدیران شرکت/سازمان و یا حسابرسان داخلی و یا خارجی داشته و گزارشات مکتوب و مبتنی بر استاندارهای مالی و حسابداری تهیه و ارائه نمایند.

ارتقاء از حسابداری به مدیریت مالی در دوره های حسابداری

از سوی دیگر یک حسابدار متخصص و یا رئیس حسابداری، در آینده می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد. یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه هایی سرمایه گذاری نماید تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک و تجارب حرفه ای خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد.

حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟

حسابداری در حوزه های تخصصی در دوره های حسابداری

بسیاری از حسابداران بسته به نوع سازمان هایی که برایشان کار می کنند، در حوزه خاصی متخصص می شوند مثلا بعضی در حوزه بیمه، برخی در حوزه سلامت و برخی نیز در حوزه پیمانکاری فعالیت دارند.
ساعت و محل کار حسابدار

اکثر حسابداران در ادارات و شرکت ها کار می کنند. اگرچه برخی از آنها در خانه مشغول به کارند. اغلب آنها به صورت تمام وقت کار می کنند. البته در زمان های خاص مانند پایان سال مالی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آنها افزایش می یابد.
 
وظایف حسابدار در دوره های حسابداری

ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری؛ با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه نرم افزار صورت گرفته است، امروزه کمتر سازمان، شرکت، فروشگاه، تولیدی و یا اداره ای به صورت دستی به امور حسابداری و حسابرسی رسیدگی می کنند. استفاده از نرم افزار حسابداری در روند حسابرسی سرعت و دقت بیشتری را ایجاد می کند. برای آشنایی با انواع محصولات نرم افزار حسابداری پارمیس برای مشاغل و اصناف مختلف، می توانید اینجا را ببینید.

تهیه و بررسی صورت های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور
محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات ها
ثبت درآمدها و هزینه های شرکت و کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت
تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات مالی قانونی
ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها. در انجام این مرحله نیز می توان از امکانات موجود در نرم افزار حسابداری بهره برد. برای اطلاع بیشتر از امکانات نرم افزار حسابداری پارمیس استار برای مدیریت حقوق و دستمزد اینجا را ببینید.
ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت
پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود

امیدواریم که مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در زمینه فعالیت در حرفه حسابداری را در اختیار شما خواننده گرامی قرار داده باشد… دوره های حسابداری

مقاله حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟ توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع: سایت پارمیس

ثبت نام در دوره حسابداری مقدماتی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس