درباره تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه چیست ؟

تکنسین داروخانه به داروساز کمک می نماید تا داروهایی را که بیمار سفارش می دهد آماده کند. تکنسین داروخانه وظیفه دارد تا داروها را با هم مخلوط نماید و نسخه ها را از بیمار دریافت نماید.

متخصصان داروسازی و تکنسین داروسازی داروخانه هر دو کمک می نمایند تا داروها را تحت نظارت داروسازی تهیه نمایند.
تکنسین داروسازی به عنوان قسمتی از تیم های  بهداشتی در مراکز و بیمارستان ها یا داروخانه ها عمومی کار می کنند . تعدادی از تکنسین های داروخانه به عنوان دستیار در داروخانه کمک می کنند.

از مزایای دوره آموزش تکنسین داروخانه اعطای مدرک تکنسین داروخانه و گواهینامه بین المللی است

مهارت های تکنسین داروخانه :

مدیریت عرضه ، سازمان، یکپارچگی ، مهارت های گزارشگری ، توجه به جزئیات، قابلیت اطمینان، ایجاد یک محیط امن و موثر، تمرکز بر کیفیت، تجزیه و تحلیل اطلاعات، اطلاع رسانی به دیگران.

مسئولیت شغلی داروسازی و تکنسین داروخانه : 

مونتاژ و توزیع داروها، پشتیبانی از خدمات دارویی با انبارداری 
داروخانه نیازمند نسخه پیچی می باشد  و نسخه پیچی داروخانه یکی از کارهایی است که لازمه آن آموزش می باشد . آموزش آن به صورت تئوری و عملی داده می شود که اساسی ترین راه در یادگیری مهارت نسخه خوانی در داروخانه می باشد.
اما چگونه است تا به مهارت نسخه خوانی دست پیدا کنیم.
با دریافت پکیچ های آموزشی از مراکز معتبر بهترین روش برای یادگیری این روش است. 
با توجه به روش های زیر هم می توانیم به نسخه خوانی و تشخیص دارو بپردازیم.

- تسلط کامل برای شناخت دارو : 

برای شناخت کامل از دارو الزامی نیست که حتما فقط نام آن را بدانید باید با تمام شکل ها و شکل های گوناگون دارو تسلط کاملی داشته باشید. هنگامی که به منابع دارو شناسی مراجعه شود باید به نکات نوشتن دارو، دوز دارو، شکل دارو دقت کرد زیرا یکی از موارد بسیار مهم برای آگاهی و شناخت از دارو است.
برای این روش کافی است بعد از گذراندن دوره در داروخانه به عنوان تکنسین داروخانه مشغول به کار شوید تا به مرور زمان با تمام داروها آشنا گردید.

- شناخت نام های تجاری داروها :

اکثر داروها ، دارای نام های تجاری هستند و زمانی که یک پزشک اسم تجاری یک دارو را در نسخه می نویسد  باید بتوانیم با این گونه نام های تجاری آشنایی داشته باشیم.
وظیفه نسخه پیچ شامل دریافت نسخه، بررسی نسخه، بررسی اعتبار و ارزش قانونی نسخه، جمع آوری اقلام دارویی که در صورت بودن داروها در داروخانه و تحویل آن به مسئول تحویل داروها می باشد.
مسئول فنی بعد از گرفتن نسخه پیچ، مطابق با دستور پزشک وظیفه تحویل داروها به بیمار را دارد و اگر بیمار درخواست توضیح در مورد دارو را بخواهد موظف به توضیحاتی در رابطه با نحوه مصرف دارو نیز ارایه دهد.
اولین گام برای تبدیل شدن به تکنسین داروخانه باید به یادگیری نسخه خوانی پرداخت.
نسخه خوانی برای افرادی که دوره های پرستاری یا پیراپزشکی را که گذرانده اند و  تمایل به نسخه خوانی دارند مفید می باشد.

از اهداف دوره تکنسین داروخانه خواندن نسخه خوانی می باشد

دوره آموزش تکنسین داروخانه : 

برای موفق شدن و دست یابی به یک تکنسین نیازمند دوره آموزش تکنسین داروخانه و دریافت گواهینامه می باشید که مرکز آموزش مجازی پارس کار شما را آسان نموده است و این دوره آموزش تکنسین داروخانه را ارایه نموده که در پایان آموزش پارس، مدرک معتبر تکنسین داروخانه اعطا می نماید تا به راحتی در بازار کار تکنسین داروخانه وارد شوید.
با توجه به محیط داروخانه ، وظیفه تکنسین داروخانه نیز متفاوت است. البته به نظر می رسد وظایف تکنسین داروخانه در تمام کشورها تعریف نشده است.
تکنسین معمولا نسخه ها را از مشتری دریافت می نماید و در مورد چگونگی درستی آن تجزیه و تحلیل می کند، و بعد شروع به جمع آوری داروها از نسخه می کند. داروها را از نظر کمیت اندازه گیری می نماید و روی آن ها برچسب می زند. 
پیش از تحویل دارو به مشتری باید داروساز آن ها را بررسی نماید.
تکنسین همیشه توجه به این دارد که قفسه داروها همیشه پر باشد.
حقوق تکنسین داروخانه نیز متفاوت است و وابسته به ساعت کاری و سابقه کاری او نیز می باشد. 
به نقل از دکتر زولت که چنین می گویند که هنگامی که داروساز از شغل و تاریخچه بهداشت، بیماری که از آن رنج می برید و .... آگاه شوند داروهای مناسب تری به شما نیز می دهد.

وظایف تکنسین داروخانه یا نسخه پیچ :

- بسته بندی و برچسب نسخه ها
- گردآوری اطلاعات مورد نیاز بیماران یا متخصصین بهداشت برای نسخه پیچیدن
- اطلاعات مشتری اعم از بیمار را دریافت و وارد سیستم می نماید.
با گذراندن آموزش های زیاد و سعی و تلاش یک تکنسین داروخانه، می تواند خیلی زود پیشرفت نماید و با دیدن دوره های آموزشی بیشتر به یک داروساز تبدیل گردد.
بعض از تکنسین ها می توانند، مهارت های بیشتری و تخصصی تری نسبت به محصولات استریل مواد افزونی، اتوماسیون داروخانه، و سیستم اطلاعات سلامت را بدست آورند.

مسئول داروخانه چه مزایایی را داراست ؟

-کم شدن احتمالات خطاها در جمع آوری داروهای نسخه
- پایین آمدن احتمال شکایات
- افزایش مشتریان هر داروخانه و رضایت مندی مشتریان
 دوره آموزش تکنسین داروخانه چه هدف هایی دارد :
- رضایت مندی مراجعین به داروخانه ها
- کم شدن خطاها 
- توسعه پیدا کردن وضعیت پخش و مصرف دارو
- بالا رفتن سلامت جامعه 
مکان نسخه پیچی باید با توجه به داروهای داخلی که تاریخ مشخصی دارند با اصول را رعایت نمود تا دور از آلودگی باشند و به بهترین نحو به دست بیمار برسد .
تکنسین داروخانه هر محصولی از هر شرکتی را خریداری می نماید و به فروش می رساند و با توجه به راهنمای کاتالوگ از شرکت، مشاوره به افراد می دهد.
دارا بودن مدرک تکنسین داروخانه یکی از امتیازات ویژه جهت افرادی که تمایلی به مهاجرت خارج از کشور دارند محسوب می شود بدین ترتیب که سفارت کانادا امتیاز ویژه ای برای مدرک تکنسین داروخانه در نظر گرفته است.
سفارت های اروپا نیز این مدرک معتبر را جز امتیازات مهاجرت به شمار می آورند.

درآمد ماهیانه تکنسین داروخانه متفاوت و وابسته به ساعت کاری می باشد

شغل تکنسین داروخانه برای تمامی علاقمندان این فرصت را فراهم می سازد تا به عنوان یک کار تمام وقت یا نیمه وقت برای خود باشید. 
کسانی که به صورت تجربی اطلاعاتی داشته اند و با به صورت تخصصی تجربه علمی و عملی دارند فرصتی را برای خود ایجاد می نمایند تا به عنوان دستیار داروخانه کار نمایند.
امروز با توجه به اینکه بیماری ها از قبل بیشتر شده است افراد جامعه نیازمند داروخانه ، داروساز  و تکنسین داروخانه بیشتری هستند.
با آموزش های زیادی که یک فرد علاقمند می بیند می تواند به سرعت در زمینه کمک دستیار داروخانه پیشرفت نماید و با داشتن دانش های بیشتر به یک داروساز تبدیل گردد. بعضی از تکنسین ها حتی می توانند مهارت زیاد خود را در اتوماسیون داروخانه و سیستم های اطلاعات سلامت کسب نمایند.
نظارت گران یا مسئولان فنی داروخانه باید همیشه در داروخانه حضور داشته باشند و کنترل بر کار نسخه پیچ ها داشته باشند. در این صورت است که حضور همیشه مسئول داروخانه بر ارایه درست یا صحیح دارو به بیماران و کاهش خطاهای دارویی بسیار پر اثر گذار است. 
تجربه نشان داده شده است که میزان خطا در نسخه پیچ ها در ارایه دارو بسیار بالا بوده است.
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس