درباره گیاهان دارویی

تعریف گیاهان دارویی :

گیاهان دارویی متشکل از گیاهانی است مانند بوته ، درختچه، درخت که در درمان بیماری های و یا پیشگیری از بیماری مورد توجه و استفاده قرار می گیرند.

در اکثر کشورها گیاهان دارویی را برای درمان بیماری ها استفاده می نمایند.
گیاهان دارویی از گذشته های خیلی دور به وجود آمد و استفاده شد و در تمام دوران تاریخی افراد که دسترسی به دارو نداشتن از گیاهان استفاده می کردند. 
استفاده از داروهایی شیمیایی به سرعت رواج پیدا کرد ولی سبب زیان هایی هم بر بدن افراد گذاشت. به همین علت بود گیاه درمانی مورد توجه عموم قرار گرفت زیرا یکی از راه های موثر درمان بوده و است.

گیاهان دارویی پرورش گیاهان رشد گیاهان

آموزش کشت گیاهان دارویی :

گیاهان دارویی شبیه به گیاهان زینتی هستند مثل همه منازل که نیازمند تزیین با گیاهان می باشد. اغلب با مدت زمان کمی از تعداد گیاهان می توانیم مراقب نماییم ولی باید توجه نمود تعدادی دیگر از گیاهان نیاز به مراقبت برای مدت زمان طولانی هستند.
امروزه در تمام شهرها، صنایع تولید گیاهان دارویی ایجاد شده است و تعدادی از تولید کنندگان داروهای گیاهی با خرید ساقه ، برگ ها ، گل ها را خریداری می نمایند و به افراد روستایی در درآمد هزینه ها آن ها کمک می کنند.
علاقمندان باید توجه داشته باشند آموزش کاشت کدام گیاه را ببینند تا موفق شوند و سر خود محصولاتی کشت نکنند که بازار کارشان خراب گردد. 

دوره آموزش گیاهان دارویی :

گونه ای از افراد گیاهان دارویی را با بدون هیچ گونه هزینه ای آن ها را خشک می گردانند و در عطاری ها به فروش می رسانند . ولی قبل از آن مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش گیاه دارویی را به علاقمندانی که می خواهند با این دوره آشنا شوند ارایه نموده است که در پایان دوره آموزش به دانشپذیران مدرک معتبر اعطا می نماید.

پرورش گیاهان دارویی در خانه :

طعم گیاهان تازه به غذا و استفاده از آن ها حس خوشایندی به هر فرد می دهد که هر یک از ما باید درباره پرورش گیاهان دارویی در خانه باید اطلاعات کافی داشته باشیم.
برای اینکه گیاهان تازه ای استفاده نماییم باید خودمان آن ها را پرورش دهیم. یکی از آسان ترین راه ها برای رشد گیاهان پروژه های باغی می باشد که با کمک آموزش می توان آن ها را بر عهده گرفت .
قدم اول در پرورش گیاهان دارویی باید بدانیم دقیق چه چیزی را می خواهیم پرورش دهیم و با توجه به آب و هوای معتدل یک محیط آفتابی می توان در نظر گرفت که بهترین حالت برای پرورش گیاهان پختنی است. 
نکته قابل توجه کف خاک گیاهان نباید خیس باشد زیرا گیاهان از این که کف خاکشان خیس باشد بدشان می آید به همین دلیل گیاهان را در گلدان های بزرگ یا ظرف های گل پرورش می دهند.
مکان رشد گیاهان در خانه مهم می باشد به عنوان مثال گیاهان نزدیک آشپزخانه یا در جایی از منزل که به خوبی آفتاب دریافت می شود مناسب است زیرا برای کاشت گیاهان یک باغچه با خاک مناسب و خشک کافی می باشد.

گیاهان دارویی پرورش گیاهان رشد گیاهان

استفاده نمودن چندین ظرف با اندازه های متفاوت و یا یک باغچه در منزل و استفاده از ظرف سفالی یا سرامیکی برای نگهداری گیاه مناسب می باشد. 

در پرور گیاهان دارویی در خانه توجه شود که استفاده کردن از گلدان هایی از جنس پلاستیکی سیاه باعث جذب آفتاب می شود و ریشه گیاه را می سوزاند.

اشتباهاتی که در پرورش گیاهان دارویی نباید به کار برده شود :

1- اکثر گیاهان لازمه مراقبت زیادی نیستند مانند : مریم گلی، رزماری، آویشن، پونه کوهی، و مرزنگوش که از نوع گیاهان مدیترانه ای است نیازمند آب و هوایی گرم و خشک می باشند به همین علت آبیاری زیاده این نوع گیاهان باعث از بین رفتن آن ها می گردد.
ساختار ویژه بسیاری از گیاهان از جمله بو، مزه، رنگ و ترکیب تقسیم بندی می شوند و پرورش دادن آن ها یک کار لذت بخشی می باشد. برای پرورش گیاهان دارویی در خانه می توان آن ها را در گلدان ها پرورش داد.

کاربرد گیاهان دارویی :

-    گیاهان دارویی : گیاهان دارویی روش موثری برای درمان بیماری ها است به این صورت که از گیاهان یا مواد موثر به صورت مستقیم و غیر مستقیم که تاثیر گذار است استفاده می نمایند و اثر درمانی زیادی دارند.
- گیاهان ادویه ای : یک سری دیگه از گیاهان به نام گیاهان ادویه ای وجود دارد که در انواع غذاها قابل استفاده می باشد زیرا برای طعم و مزه غذاها تاثیر گذار است.
- گیاهان عطری : گونه ای دیگر از گیاهان به نام گیاهان عطری موجود است که استفاده از بخار این گیاهان عطری ، سبب درمان می گردد. 
برای آموزش بهتر و شناخت انواع گیاهان دارویی مراجعه یا دریافت آموزش های از مراکز معتبر و دریافت مدرک موثر می باشد و اعتبار شما را بالا می برد.

طب سنتی و داروهای گیاهی :

در این مقاله با فواید بعضی از داروهای گیاهی آشنا می شوید به عنوان نمونه :
گیاه پونه کوهی یک دارویی گیاهی و درمانی است که در پخت و پز استفاده می شود که قدمت چندین هزار ساله دارد ، پونه کوهی دارای قد پنجاه متری است و برگ بنفش آن حدود 2 تا 3 سانتی متر طول را دارا می باشد.
پونه کوهی دارای خواص آنتی اکسیدانی بالا و ضد باکتریایی می باشد و دارای مواد شیمیایی مانند (تیمول، پینن، لیمونن، کارواکرول آرسین و کاریوفیلن) است.

مزایای گیاه دارویی پونه کوهی در طب سنتی می توان به انواع ناراحتی دستگاه تنفسی (سرفه، آسم و ...) اشاره نمود.پونه کوهی خوراکی در درمان بیماری های مانند آلرژی، ورم مفاصل، سرماخوردگی، گوش درد و .... و درمان بیماری های پوستی همانند شوره سر، قارچی و ... قابل استفاده است .
روغن پونه کوهی به صورت موضعی برای از بین بردن حشرات استفاده گردیده و حتی در مواد غذایی و نوشیدنی ها به عنوان یک ادویه در مواد غذایی استفاده می شود.پونه کوهی دارای  شامل فیبر ، آهن، ویتامین ای (E)، می باشد.

عوارض جانبی پونه کوهی :
خوردن پونه کوهی باعث ناراحتی معده در بعضی از افراد می گردد و کسانی که به انواع دیگری از گیاهان مثل ریحان، سنبل، نعناع، حساسیت دارند باید مراقب باشند زیرا پونه خاصیت آلرژی دارد.
درباره گیاه کلپوره در طب سنتی اینگونه است که کلپوره در مناطق معتدل و کوهستانی رشد می کند خاصیت دارویی بسیار مختلف داشته و قدرت زیادی در درمان دارد. خاصیت داروی گیاهی کاهش قند خون، کاهش درد و ضعف اعصاب است.

گیاهان دارویی پرورش گیاهان رشد گیاهان

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندانی که به درمان بیماری ها با گیاهان دارویی دارند ارایه شده که در پایان دوره به دانشپذیران گواهینامه گیاهان دارویی اعطا می شود که می توانند با شناخت انواع گیاهان دارویی  خواص ها و آشنایی با انواع گیاهان دارویی آشنا شوند.
تاثیر گیاهان دارویی در درمان لاغری نیز موثر می باشد به این عنوان که اگر شما با گیاهان دارویی لاغری آشنایی داشته باشید می توانید به افراد دیگر که در رژیم لاغری وقت ندارند ، کمک نمایند حتی با داشتن مدرک می توانند به آن ها اعتماد کرده و راه و روش آن ها را پیش بگیرند.
نمونه ای گیاهان دارویی زنجبیل می باشد که در رابطه با لاغری بسیار مناسب است. به این صورت که زنجبیل تاثیر بسزایی در کم کردن وزن دارد و مقدار سوخت و ساز بدن را زیاد می نماید.
 حتی چایی درست شده از زنجبیل یا اضافه نمودن یک یا دو حبه کوچک از زنجبیل به چای یا دمنوشی که افراد روزانه مصرف می نمایند اثر زیادی در کاهش وزن و بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز در بدن دارد.
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس