مدیریت ریسک پروژه

مدیریت ریسک پروژه

تعریف مدیریت پروژه

مدیریت پروژه به معنای، تخصیص منابع  و بوجه مالی خاص و برنامه ریزی کردن برای به اتمام رساندن یک پروژه مشخص است. در واقع، باید برای مدیریت هر پروژه از تکنیک ها و ابزارهای خاصی بهره گرفته و حتما باد زمان مشخصی را برای پایان آن در نظر گرفت. 
همچنین، با پایان گرفتن پروژه، باید پروژه را به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا این پروژه طبق وضعیتی که برای آن تعریف و تشریح کرده بودین پیشرفت کرده،  به اقدامات اصلاحی بیشتر نیاز دارد و برای بهبود وضعیت آن باید چه کارهایی انجام داد. علاوه بر این، انجام انواع پروژه های خاص دارای اصول و مراحلی است که باید به دقت شرح داده شده و در مورد آنها با کارشناس ها مشورت کنید. 
سرفصل ها این مقاله شامل تعریف مدیریت پروژه، اصول مدیریت پروژه، مدیریت هزینه پروژه، آموزش مدیرت پروژه، دوره مدیرت پروژه ، مدرک مدیرت پروژه ، گواهینامه مدیرت پروژه ، مدیریت ارتباطات پروژه و فرآیند مديريت ريسک پروژه هستند. 

مدیر پروژه باید زمان پایان پروژه را تخمین زده و برای آن برنامه ریزی کند.

اصول مدیریت پروژه 

هر پروژه، برای به سرانجام رسیدن و موفق شدن به عوامل و فاکتورهایی نیز دارد که مهمترین آنها، آگاهی از اصول مدیریت پروژه و توانایی اجرای آنها در انواع پروژه است. از این جهت، افرادی باید برای اجرا و اتمام پروژه انتخاب شوند که به طور کامل به این اصول تسلط داشته و بتوانند آنها را مطابق  با هر پروژه تعدیل کرده و تغییر دهند. 
علاوه بر این، این اصول از قبل مشخص شده اند و با انجام هر مرحله از کار، مدیر باید بر نحوه به کارگیری آنها نظارت داشته باشد تا بررسی کند که ایا انجام اقدامات اصلاحی ضروری است یا نه. همچنین، در پایان کار نیز، اهداف و نتایج، هزینه ها، میزان خطرات موجود و دستاوردهای نهایی نیز باید ارزیابی شده و شیوه ها و اصول کاربردی مهم و کارامد مورد تاکید قرار گیرند. 

 مدیریت هزینه پروژه|project cost management

مدیریت هزینه پروژه، روندی است که در آن میزان هزینه و بودجه مورد نیاز برای اجرا و کنترل یک پروژه تخمین زده میشود و هدف آن این است که مدیر بتواند پروژه را طبق هزینه تصویب شده به پایان برساند. علاوه بر این،  این کار مستلزم این است که مدیریت پروژه، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کرده، انها را تجزیه و تحلیل نموده و با استفاده از شیوه های حسابداری، صحت آنها را بررسی کند. 
لازم به ذکر است که در این روند، ابتدا باید برای هزینه ها به طور دقیق برنامه ریزی کرده و هزینه ابزارها و تجهیزات لازم برای اجرای یک پروژه را برآورد کرد؛ سپس، مدیران باید با توجه با وسایل موردنیاز بودجه را به صورت تقریبی و کمی بیشتر تعیین کنند تا در میانه راه اجرای پروژه با کمبود بودجه مواجه نشوند. در مرحله آخر، وظیفه یک مدیر با صلاحیت این است که جزئیات هزینه ها را زیر نظر داشته و از ضروری بودن خرید انواع اقلام اطمینان حاصل کند تا بودجه به درستی مصرف شود. 

مدیریت پروژه باید همه کارهای پروژه را به صورت همزمان پیش ببرد.

آموزش مدیریت پروژه

انجام هر پروژه ای، به قواعد و قوانین خاصی نیاز داشته و فردی که بتواند این پروژه ها را مدیریت کند نیز باید ویژگی ها و دانش خاصی داشته باشد و دوره مدیریت پروژه را پشت سر گذاشته باشد. از این جهت، فردی که به دانش مدیریت مسلط بوده و گواهینامه مدیریت پروژه داشته باشد، برای کنترل و نظارت بر پروژه های عمرانی مناسب و شایسته تر است.  علاوه بر این، داشتن سابقه کاری و تجربه عملی آموزش مدیر پروژه نیز امتیاز مهمی محسوب میشود. 
یک از شیوه هایی که مدیران میتوانند ار آن برای یادگیری اصول مدیریت پروژه بهره ببرند، استفاده از بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت پروژه است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس ارایه شده است. دوره مدیریت پروژه به همه دانش پذیران و مدیران علاقمند امکان میدهد تا با تکنیک های مدیریت آشنا شده و برای موقعیت های عملی تجربه کافی به دست آورند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، مدرک مدیریت پروژه اعطا میشود. 

مدیریت ارتباطات پروژه

مدیریت ارتباطات پروژه شامل روندهایی است که در نهایت نشان میدهند که جمع آوری، تولید و تجزیه و تحلیل اطلاعات به موقع برای یک پروژه انجام شده و پروژه در زمان مقرر به پایان میرسد . غالبا، مدیران پروژه باید ارتباط موثری با کارکنان و صاحبان و ذینفعان یک پروژه داشته و بتوانند میان چشم اندازهای آینده پروژه و علایق ذینفعان ارتباط برقرار کنند.  
در این روند، مدیران باید به موارد زیر توجه داشته باشند: 
شناسایی ذینفعان : ذینفعان میتوانند در خارج یا داخل سازمان بوده و به طور موثر در پروژه نقش داشته و از نظر قدرتی میتوانند در سطوح مختلف سازمانی باشند. 
 برنامه ریزی ارتباطات : مدیر باید یک شیوه ارتباطی موثری را برای ارتباط با ذینفعان انتخاب کند تا بتوانند اطلاعات لازم در مورد پروژه را در اختیار آنها بگذارند. 

توزیع ارتباطات: مدیر باید اطلاعاتی که ذینفعان به آنها نیاز دارند را در دسترس آنها قرار داده و در صورت لازم، برای ارایه آنها برنامه ریزی منسجم داشته باشد. 

مدیریت انتظارات ذی نفعان: به این معنی است که مدیر علاوه بر ارایه اطلاعات ضروری در مورد پروژه، باید به منظور تامین اهداف مشترک، با آنها همکاری مستمر داشته باشد. 

گزارش عملکرد: مدیر باید بتواند در مورد همه فعالیت های انجام شده در جهت پیشرفت پروژه ، گزارش مفصلی تهیه کرده و در مورد میزان پیشروی پروژه به ذینفعان اطلاع دهد. 

مدیر پروژه باید عملکرد بخش های مختلف پروژه را ارزیابی کند.

فرآیند مديريت ريسک پروژه

یکی از مواردی که میتواند موفقیت یک پروژه را تخمین بزند، نحوه مدیریت ریسک در یک پروژه است و در صورتی که، یک مدیر بتواند مشکلات احتمالی را به موقع شناسایی کند، در واقع به پیشرفت پروژه کمک کرده است. فرایند مدیریت ریسک پروژه در 5 مرحله انجام میشود که عبارت است از : 
برنامه ریزی: در این مرحله، مدیرباید  خطرات و مشکلات احتمالی که پروژه را تهدید میکند شناسایی شده کرده و برای آنها راهکا های موثری ارایه دهد.  
شناسایی : مدیر و تیم پروژه باید در این مرحله، ریسک های را مشخص و در یک لیست جداگانه ثبت کنند تا بتوانند آنها را تجریه و تحلیل کرده و علل احتمالی حادث شدن آنها را درک کنند.
ارزیابی : مدیر ریسک هایی شناسایی شده را با توجه به استانداردهای موجود و میزان احتمال وقوع شان ارزیابی کرده و هزینه هایی ک باید برای انها پرداخت شود را تخمین میزند.
اداره کردن و مدیریت: در این مرحله، مدیر روش هایی مانند اجتناب از ایجاد ریسک، کاهش ایجاد ریسک، پذیرش برخی از ریسک ها و واگذاری ریسک ها به افراد دیگر را برای مدیریت ریسک ارایه داده و نظر دیگران را در مورد کارایی آنها جویا میشود. 
نظارت و گزارش: مدیر باید بر نحوه رسیدگی و کنترل ریسک ها نظارت داشته و میزان کاهش و تعدیل آنها را بررسی کرده و گزارش دهد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس