شرایط پرورش مرغ بومی

شرایط پرورش مرغ بومی

تاریخچه پرورش مرغ بومی

مرغ بومی، یکی از انواع ماکیان است که همه چیز خوار بوده و در فضای آزاد برای غذا خود جستجو میکند و متوسط طول عمر آن با توجه به شرایط 5 تا 11 سال است.  پیش از این، مرغ، عمدتا به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار گرفته و برای پرورش آن هم تلاش های زیادی انجام شده است. تاریخچه پرورش مرغ بومی به قرن 4 میلادی برمیگردد که در آن زمان، مرغ را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کرده و به طور جدی شروع به پرورش آن کردند. 
نکته جالب اینجاست که در ابتدا مرغ ها اهلی نبودند و در کشور ویتنام اهلی شدند و سپس، مرغ های اهلی وارد  ایران شده و به طور جدی تکثیر شدند. علاوه براین، این مرغ ها از نژادهای  مختلفی انتخاب میشوند اما نژاد اصلی آنها خروس های جنگلی قرمز و خاکستری هستند. 
سر فصل های این مقاله شامل تاریخچه پرورش مرغ بومی، شرایط پرورش مرغ بومی، آموزش پرورش مرغ بومی، دوره پرورش مرغ بومی ، مدرک پرورش مرغ بومی ، گواهینامه پرورش مرغ بومی ، فروش مرغ بومی، تغذیه مرغ بومی و بیماری های مخصوص مرغ بومی هستند. 

مرغ ، یک از ماکیان است که شرایط پرورش آن نسبتا ساده است.

شرایط پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی، یکی از فعالیت هایی است که اخیرا بسیار مورد توجه مخصوصا کارآفرین ها قرار گرفته ، با این حال، برای شروع به کار باید از شرایط پرورش مرغ بومی آگاهی پیدا کرده و بدانید که چه مکان و تجهیزاتی مناسب اینکار هستند. به این منظور، باید شرایطی را برای آنها مهیا کرد تا نتیجه کار به تولید مرغ های قابل استفاده ختم شود. این شرایط عبارتند از : 
تعیین جای مناسب برای مرغ ها : غالبا، میتوتن مرغ را در خانه و یا مرغداری های خار ج از شهر نگهداری کرد که البته، خانه برای پرورش مرغ بومی مناسب تر است اما کمی محدودیت دارد اما در مرغداری ها، تمام شرایط مهیا بوده و میتوان تعداد زیادی مرغ بومی پرورش داد.  
خرید تجهیزات : این مورد بیشتر برای مرغداری های بزرگ  صنعتی کارایی داشته و میتواند به کییت نتایج بسیار کمک کند. علاوه براین، زنده ماندن تعداد زیادی از این مرغ ها به همین تجهیزات وابسته است. با این حال، در مورد پرورش مرغ در خانه، به بسیاری از این تجهیزات نیازی نداریم. 
تعیین هدف : غالبا، هر مدیر و یا هر واحد تولیدی مانند مرغداری باید برای انجام کار خود هدف مشخصی را دنبال کرده و برای آینده واحد خود برنامه هایی را پیش بینی کرده باشد تا بتواند به در آخر سال کاری، به سود مشخص و زیادی و دلخواهی دست پیدا کند.   
سرمایه گذاری: مهمترین بخش شروع هر کاری است و باید برای مدیریت آن از روش های مدرن استفاده کرد. امروزه، با استفاده از همین مبحث مدیریت سرمایه میتوان کارآفرینی انجام داده و برای افراد بیکار های خوبی ایجاد کرد. 

آموزش پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی، یکی از فعالیت هایی است که به تجربه و دانش نیاز داشته و هر گونه خطایی میتواند موجب از بین رفتن سرمایه و تمام تجهیزات شود. بنابراین، افرادی میتوانند در این زمینه به دیگران مشورت داده و به کسب و کار موفق در این زمینه کمک کنند، که گواهینامه پرورش مرغ بومی داشته و تجربیات ارزنده ای نیز در این حوزه به دست آورده باشند. 
به منظور آموزش اصول و تکنیک پرورش مرغ بومی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش پرورش مرغ بومی را برایی علاقمندان به پرورش ماکیان ارایه کرده است. دوره پرورش مرغ بومی، دارای دروس اصلی و ضروری برای آموزش چگونگی پرورش مرغ بوده و به دانش پذیران امکان میدهد تا با محیط مرغداری و شرایط آن اشنا شده و برای کار در محیط واقعی آمادگی پیدا کنند. علاوه بر این، این مرکز، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک پرورش مرغ بومی اعطا میشود. 

میتوان مرغ را در خانه و یا کارگاه های پرورش نگهداری کرد.

فروش مرغ بومی

اصولا، هدف از پرورش مرغ بومی، فروش آنهاست و عموما مرغ هایی که کیفیت بالاتری دارند ، فروش بیشتری هم خواهند داشت. از این نظر انواع مرغ ها به سه دسته تقسیم میشوند: 
مرغ تخم گذار بومی اصلاح نژاد شده: این انواع مرغ ها برای تخم گذاری مناسب بوده و میتوان میزان آنرا را با استفاده از تغذیه افزایش داد. 
مرغ رنگی: این مرغ ها، جز نژادهای مرغ های خارجی بوده که به طور گستره پرورش داده شده و بیشتر برای تخم گذاری مورد استفاده قرار میگیرند و کارایی تجاری شان بسیار زیاد است.   
مرغ دو رگه: این مرغ ها، حاصل نژادهای بومی و تخم گذار بوده، در بین مردم طرفداران بیشتری دارد، کمتر تخکم گذار بوده و برای خوردن مناسب هستند و ظاهرشان نیز رنگی است. 
قابل ذکر است که، محیط نگهداری این مرغ ها با هم تفاوت داشته و باید تغذیه شان نیز به توجه به هدفی که برای آن پرورش داده میشوند، متفاوت انتخاب کرد. علاوه براین، وسعت مکای که مرغ ها در آن نگهداری میشوند نیز باید با دقت انتخاب شود. 
تغذیه مرغ بومی
علی رغم باور عمومی، ضایعات نانوایی ها و رستوران ها میتواند برای مرغها مشکل زا باشد زیرا باعث تورم معده شده و با وجود نمک زیاد و کپک موجود در آنها، مشکلات عمده ای برای آنها ایحاد میکند. از طرف دیگر، انواع سبزیجات میتواند برای تغذیه مرغ بومی بسیار مناسب باشد و وجود آب فراوان در آنها و در صد کم پروتئین  به رشدشان کمک میکند. البته، این سبزیحات میتوانند انگل هایی را به مرغ ها انتقال داده و زمینه بیماری شان را فراهم کند. \


تغذیه مرغ با توجه به هدف پرورش مرغ، تعیین میشود.

بیماری های مخصوص مرغ بومی

بیماری هایی که دربین ماکیان شایع هستند، بسیار متنوع و متفاوت بوده و البته رو ش درمانی آنها هم به نوعی متفاوت و متمایز است. در اینجا به چند مورد از این بیماری ها اشاره میکنیم :  
برفک: در این بیماری ، لکه های سفیدی در گردن و بدن مرغ ایجاد شده و پرهای مرغ کمی آسیب میبیند. قابل ذکر است که این بیماری واکسن نداشته اما با استفاه از داروهای ضد قارچی قابل درمان است. 
وبای مرغان: در صورتی که مرغی به سختی نفس کشیده و درد مفاصل داشته باشد، احتمالا به وبای مرغی مبتلا است. در این حالت، حتی اگر مرغ زنده هم بماند، حامل بیماری خواهد بود و بهتر است ، بعد از سربریدن ، آنرا نابود کنید. 
نیو کاسل: یکی از بیماری های شایعی است که سیستم تنفسی را درگیر کرده و نشانه ها و علایمی مانند تیره شدن چشم، مشکلات تنفسی، ایجاد ترشحات بینی، فلج شدن بال ها و گردن و توقف تخم گذاری دارد. 
ابله: نشانه های این بیماری، ایجاد زخم های بد شکل روی پوست، تاج و بدن و زخم های سفید در گلوی مرغ است. علاوه براین، این بیماری با تشخیص درست و به موقع و استفاده از مکان گرم و خشک و غذای نرم قابل درمان است.  
برونشیت عفونی: در صورتی که علایم سرفه، ترشح بینی، عطسه، خر و پف و ... در مرغی مشاهده شود، حتما به برونشیت عفونی مبتلا شده است. این بیماری، از طریق هوا منتقل شده اما برای درمان آن میتوان از واکسن استفاده کرد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس