تاثیر بورس بر اقتصاد

تاثیر بورس بر اقتصاد

بورس اوراق بهادار| stock exchange

تاریخچه بورس در ایران به سال 1315برمیگردد که در آن زمان، دو کارشناس تجارت و بورس برای وضع و تنظیم مجموعه ای از قوانین تجاری به ایران سفر کرده بودند اما با شروع جنگ جهانی دوم، کارشان نیمه تمام ماند و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ، وزارت بازرگانی و بانک مرکزی عهده دار این مسئولیت شده و قوانینی را برای تجارت در بورس تهیه و ارایه کردند که عملا همه شرکت کنندگان در بورس مستوانند از آنها استفاده کنند. 
بورس اوراق بهادار، بازاری است که سرمایه های موجود در آن به صورت منظم و مشخص سازماندهی شده و معامله و تجارت در آن ، بر اساس قوانین تعریف شده انجام میشود. نکته جالب در مورد بازار بورس این است که حتی صاحبان های اندک نیز میتوانند در این بازارها سرمایه گذاری کرده و متناسب با آن سود دریافت کنند. قابل ذکر است که این افراد باید برای سرمایه گذاری در بورس، از طریق شرکت های معتبرکارگزاری بورس و افرادی که دوره بورس را گذرانده اند عمل کنند. 
سر فصل های این مقاله شامل بورس اوراق بهادار، تاثیر بورس بر اقتصاد، آموزش بورس و تجارت الکترونیک، دوره بورس و تجارت الکترونیک ، مدرک بورس و تجارت الکترونیک ، گواهینامه بورس و تجارت الکترونیک ، نحوه سرمایه گذاری در بورس، شاخص بورس چیست و شیوه های سرمایه گذاری در بورس هستند.

کارگزاران بورس باید بر افزایش و کاهش قیمت شاخص بورس نظارت داشته باشند.

نحوه سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس ، مخصوصا برای افرادی که سرمایه اندکی در دست دارند، بسیار چالش برانگیز و تعیین کننده است. بنابراین ، آنها باید در مورد نحوه سرمایه گذاری در بورس موارد زیر را به یاد داشته باشند که :
به منظور کاهش ریسک در سرمایه گذاری، سهام متنوعی را خرید و فروش کنند
برای سرمایه گذاری در بورس، ابتدا از صندوق های سرمایه گذاری که بر بورس نظارت مستقیم دارند، استفاده کنند
در صورت وجود هر گونه کاهش و افت در بازار، خرید و فروش را متوقف کنند
تمام اطلاعات موجود در بورس را شخصا چک نمایند
برای خرید سهام، به صورت حضوری / تلفنی به کارگزاری های معتبر مراجعه کنند

تأثیر بورس بر اقتصاد

علی رغم اینکه بورس در ایران قدمت چندانی ندرد اما یکی از ارکان و مولفه های اصلی در بازار سرمایه و تجارت محسوب میشود و  توانسته جایگاه ویژه ای در اقتصاد پیدا کند. از طرف دیگر، بسیاری از افراد با بازار سرمایه آشنایی نداشته و بنابراین کمتر برای سرمایه گذاری در بورس حضور پیدا میکنند. با این حال، تاثیر بورس بر اقتصاد قابل انکار نیست و شاهد و گواه آن، میزان سودی است که سهامداران به دست آورده و مجددا برای سرمایه گذاری در بورس استفاده کردند.   
علاوه بر این، بورس برای سرمایه گذاران مزیت هایی دارد که از جمله آنها میتوان به راحتی و سهولت انتقال انواع سهام، امکان سرمایه گذاری بلند مدت در مکان های قابل سرمایه گذاری، ایجاد بازارهای دایمی و خرید و فروش انواع سهام را نام برد. همچنین، افراد معولی دارای سرایه اندک نیز باید مزیت های این بورس و سرمایه گذاری در آن را بررسی نموده  و با توجه به سودآوری شان، برای سرمایه گذاری بلند یا کوتاه مدت تصمیم بگیرند. 
 

نمودارهای شاخص بورس نشان دهنده کاهش و یا افزایش ارزش سهام هستند.

شاخص بورس | Stock index چیست

شاخص بورس، ملاک و معیارعددی است که با استفاده از آن میتوان،  تغییرات ایجاد شده در یک یا چند متغیر را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری کرد. بنابراین، شاخص بورس، میزان رشد و یا کاهش و یا وضعیت کلی بورس است.
 جالب است که بدانید، در بورس ، شاخص های متعددی ایجاد شده که شیوه و فرمول محاسبه هر کدام با دیگری متفاوت بوده و جنبه خاصی از بورس را ارایه و معرفی میکند. در کل ، شاخص های بورس برای سرمایه گذاران مختلف از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در واقع، با تجریه و تحلیل آنها میتوان از شرایط حال و گذشته بورس اطلاع پیدا کرد.
نکته ای که باید در هنگام تحلیل شاخص در نظر داشت این است که میزان تغییرات شاخص، بر میزان سود سهام تاثیر می گذارد نه خود عدد شاخص. به عنوان مثال، در صورتی که شاخص کل بورس در یک سال از   30000 به 40000 برسد، میانگین بازدهی بورس 50 درصد بوده است.

آموزش بورس و تجارت الکترونیک

بورس اوراق بهادار، یکی از منابع درآمدی پایدار است که سرمایه گذاران حرفه ای به بهترین نحو میتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این، در صورتی که این افراد مدرک بورس داشته و از قبل، اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرده باشند، میتوانند هم برای خود و هم برای مشورت دادن به دیگران از آنها استفاده کنند. همچنین، داشتن گواهینامه بورس و تجارت الکترونیک، به این افراد کمک میکند تا با اعتماد به نفس بیشتری از میان سمت های موجود در بورس انتخاب کنند. 
با توجه به اینکه بورس میتواند تاثیر چشمگیری بر اقتصاد داشته باشد، مرکز آموزش مجازی پارس بسته های آموزشی را برای دوره آموزشی آموزش بورس و تجارت الکترونیک ارایه و پیشنهاد داده است. دوره بورس و تجارت الکترونیک به تمام دانش پذیران علاقمند امکان میدهد تا با اصول این فن به طور کامل آشنا شده و درکمترین زمان ممکن، بر سرمایه گذاری در بورس و شناخت انواع شاخص ها تسلط پیدا کنند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره بورس حد نصاب نمره را به دست آورند، مدرک بورس و تجارت الکترونیک  اعطا میکند. 

کارگزار بور س میتواند به دیگران در سرمایه گذاری در بورس کمک کند.

شیوه های سرمایه گذاری در بورس

 یکی از دلایلی که بسیاری از افراد علاقه ای به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ندارند این است که در مورد شیوه های سرمایه گذاری در بورس اطلاعات کافی و جامع ندارند. غالبا، سرمایه گذاری در بورس به دو روش کلی غیر مستقیم و مستقیم انجام می شود:
در روش غیرمستقیم، سرمایه گذار، سرمایه اش را به صورت تضمینی در اختیار افرادی که در زمینه بورس تجربه و تخصص کافی دارند می گذارد تا آن را مدیریت کنند. 

در روش مستقیم، سرمایه گذار باید به کارگزاری های موجود در محل بورس مراجعه کرده و سهام را به طور مستقیم خرید و فروش کند.  در کل، هنگام سرمایه گذاری در بورس باید به موارد زیر توجه داشت: سهام دار باید،  سهام را  با حق و اختیار معامله خریداری کند
جهت خرید سهام باید صرفا از کارگزار، راهنمایی و مشورت گرفت 
سهام دار باید، شخصا بازار را تحلیل کرده و سهام مورد نظر را انتخاب کند

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس