اصول کلی چیدمان خانه

اصول کلی چیدمان خانه

تعریف طراحی دکوراسیون 

طراحی دکوراسیون به معنای ، ایجاد هماهنگی و تناسب هنرمندانه در اجزای تشکیل دهنده یک محیط برای بهتر نشان دادن تاثیر رنگ ها ، اثاثیه و سایر وسایل موجود در یک اتاق یا یک محل خاص است.  طراحی دکوراسیون داخلی نیز به تزیین و چینش فضای داخلی مرتبط بوده و دارای سبک های متفاوتی است که می تواند هر سلیقه ای را تامین کند. 
بنابراین، دکوراتور داخلی هم باید از هنر والای معماری مطلع بوده و حس زیبایی شناسی داشته باشد و هم نیاز و خواست مشتری را با طرح ها و اصول دکوراسیون منطبق کند. این هنر طراحی دکوراسیون، ریشه در فرهنگ و اداب و رسوم هر منطقه داشته و گاهی میتواند بدون توجه به اصول آن و یا حتی بسیار فرتر از آن پیش رود. علاوه بر این ، این حوزه شامل مواردی مانند  چیدمان انواع مبل، نورپردازی محیط ، تناسب بین اشیا، بررسی کاربردهای یک محیط خاص و استفاده از وسایل تزئینی خاص می شود.

سرفصل های این مقاله عبارتند از : تعریف طراحی دکوراسیون، بزرگتر نشان دادن خانه با زاویه ها، آموزش اصول چیدمان در دکوراسیون، دوره اصول چیدمان در دکوراسیون ، مدرک اصول چیدمان در دکوراسیون ، گواهینامه اصول چیدمان در دکوراسیون ، اصول کلی چیدمان خانه ، مبانی هنرهای تجسمی در طراحی داخلی  و مفاهیم اولیه نورپردازی.

هر کدام از رنگ های به کار رفته در دکوراسیون دارای معنی خاصی هستند .

بزرگتر نشان دادن خانه با زاویه ها

عی رغم اینکه، صاحب خانه ها تلاش زیادی برای مرتب و منظم نگه داشتن خانه می کنند اما در بسیاری از موارد، خانه همچنان شلوغ و تاریک بوده و فضای آن کوچک به نظر میرسد. بنابراین، باید از یک سری ترفند های خاص برای حل این مشکل استفاده کرد که معمولا دکوراتور های حرفه ای ، روش بزرگتر نشان دادن خانه با زاویه ها را پیشنهاد می کنند. به این منظور باید: 
مبل هایی انتخاب کرده و بخرید که گرد و خمیده بوده و یا حالت انحنا داشته باشند. 
برای رنگ آیزی خانه، فقط از یک رنگ استفاده کنید. 
سعی کنید برای کف پوش اتاق ، از فرش گرد استفاده کنید. 
یک شکل خاص مانند مربع را انتخاب کرده و در بخش های مختلف خانه آنرا تکرار کنید تا زوایه های خانه بازتر به نظر برسند. 
از پوشش های گیاهی برای پر کردن فضای خانه و بزر گتر نشان دادن آن استفاده کنید. 
رومبلی های از قبل تهیه شده  را از لبه مبل آویزان نموده و یا دوره پنجره ، والان هلالی اویزان کرد. 

آموزش اصول چیدمان در دکوراسیون

طراحی و نحو ه چیدمان دکوراسیون در خانه های مدرن اهمت خاصی پیدا کرده  و به گارگیری چیدمان های خاص به صورت فرهنگ در آمده است. بنابراین، افراد حساس و آگاه از  انواع سبک های چیدمان ،از افرادی کمک و مشورت میگیرند که در این زمینه اطاعات کافی داشته و از مرکز معتبری گواهینامه اصول چیدمان در دکوراسیون دریافت کرده باشند. 
به افرادی که به یادگیری اصول دکوراسیون علاقمند هستند پیشنهاد می کینم که در دوره آموزشی اصول چیدمان در دکوراسیون شرکت کرده و تکنیک های چیدمان را بیامورند. دوره اصول چیدمان در دکوراسیون، کاربردی و عملی بوده و نکات و تکنیک های واقعی و عملی را در اختیار دانش پذیران می گذارد. قابل ذکر است که این مرکز در پایان دوره، به دانش پذیران مدرک اصول چیدمان در دکوراسیون اعطا کرده و دوره ها ی متنوع دیگری مانند طراحی دکوراسیون داخلی در معماری ، سبک شناسی در دکوراسیون و تاثیر رنگ در دکوراسیون را نیز معرفی و پیشنهاد می کند. 

دکوراسیون زاویه دار، خانه را بزرگتر نشان میدهد.

اصول کلی چیدمان خانه

یکی از مهمترین مسایل در طراحی دکوراسیون، اصول کلی چیدمان خانه است که غالبا در محیط هایی که با کمبود فضا رو به رو هستیم بیشتر مطرح بوده و خودش را  نشان می دهد. در اینجا، به دو مورد از چینش وسایل در فضای خانه اشاره می کنیم:
چیدن وسایل در اتاق نشیمن
ابتدا باید نقطه مرکزی یا به اصطلاح نقطه ثقل اتاق را پیدا کرده (این نقطه حتما باید به یک دیوار تکیه داده باشد) و سپس، همه وسایل به نوعی باید رو به روی آن قرار گیرند، یعنی:  
فاصله صندلی ها نباید زیاد باشد تا همه بتوانند یکدیگر را دیده و با هم صحبت کنند. 
باید جای کافی برای رفت و آمد افراد وجود داشته باشد. 
مبل ها و میزها باید فاصله معینی (35 تا 45 سانتی متر) از هم داشته باشند.
میز باید در اطراف آن نقطه قرار گرفته و همه به آن دسترسی داشته باشند. 
 اتاق های چند منظوره
اتاق های چند منظوره، اتاق هایی هستند بیشتر در خانه های کوچک مشاهده شده و همزمان برای چند منظور مورد استفاده قرار میگیرند. هنگام چیدمان و طراحی دکور این اتاق ها باید:
مبل ها را باید به گونه ای بچینید که برای عقب کشیدن شان ، جای کافی وجود داشته باشد. 
اشیا بزرگ وکوچک را رو به رو و در کنار هم بگذارید تا تعادل و توازن برقرار شود.  
برای جدا کردن هر بخش میتوان از وسایل مختلفی مانند فرشی با رنگ متفاوت بهره برد.  
 هر بخش را به وسیله یک شی خاص و یا حتی ایجاد دیوار یا قرار دادن پاراوان از هم جدا کرد. 

مبلمان خانه باید با دیگر چیدمان ها تناسب داشته باشد.

مبانی هنرهای تجسمی در طراحی داخلی 

هنرهای تجسمی و یا هنرهای بصری، هنرهایی هستند که با حس بینایی در ارتباط بوده و طیف وسیعی از هنرها مانند عکاسی، طراحی صنعتی، گرافیک، چاپ و نقاشی را در بر میگیرند. علاوه بر این، طراحی داخلی، یکی از گرایش های جدید هنر های تجسمی است که کاربرد  و حوزه کاری وسیعی دارد و طرفداران زیادی را نیز به طرف خود جلب کرده است.  
علاوه براین، به کارگیری مبانی هنرهای تجسمی در طراحی داخلی نیز موجب شده تا فضای خانه ها متفاوت تر شده و رنگ و بوی دیگری گرفته و از نظر هنری نیز ارزشمندتر شوند. با این حال ، غالبا این مبانی با توجه به نوع ساختمان و شیوه ساخت آن و مورد استفاده اش انتخاب شده و شیوه اجرای آنها نیز با توجه به کاربری غالبش تعیین می شود. 

گواهینامه اصول چیدمان در دکوراسیون

مفاهیم اولیه نورپردازی

نورپردازی، یکی از موضوعاتی است بیشتر طراحان و معماران و دکوراتورها به آن علاقمند بوده و سعی می کنند آن را طبق خواست و نیاز مشتری و اصول واقعی اش انجام دهند. بنابراین، آگاهی از مفاهیم اولیه نورپردازی به آنها کمک می کند تا در کارشان موفق تر عمل کنند. 
در هنگام نورپردازی باید نکاتی را رعایت کرد تا نوری که برای محیط در نظر میگیریم متناسب و مفید باشد، به عنوان مثال، باید منابع نور بالقوه و مصنوعی را شناسایی کنیم تا بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم و یا اینکه،  میتوانیم از لایه بندی نور برای نشان دادن تفاوت کارکرد بین انواع نورهای عمومی، موضعی، هنری و تزیینی و در نهایت ایجاد تعادل نوری بهره ببریم.  
علاوه بر این ، در صورتی که با انواع نورهای موجود آشنا شوید میتواند به سهولت در مورد انتخاب انها تصمیم بگیرید. انواع نور عبارتند از : 
نورپردازی موضعی هنری: این نور، برای روشنایی دادن به یک شی و در نهایت دیده شدن آن مورد استفاده قرار میگیرد
نورپردازی موضعی کاری : از این نور پردازی، برای محیط های خاص و تامین اهداف خاص استفاده می شود.  
نورهای عمومی یا فراگیر : این نورها برای روشن کردن فضاهای عموی کاربرد داشته و همیشه در فضا وجود دارند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس