تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه | Pharmacy Technician

تکنسین داروخانه کیست

تکنسین داروخانه | Pharmacy Technician، فرد تحصیل کرده ای است که ملزم است فقط تحت نظارت مستقیم داروساز مجاز کار و فعالیت کند. این افراد، آموزش های آکادمیک را پشت سر گذاشته اند اما، کارفرمایان غالبا تکنسین هایی را استخدام می کنند که دوره های آموزشی خاص را در بیمارستان ها و مراکز آموزش گذرانده و تجربه کافی و تخصصی به دست آورده باشند. 
برنامه ها و دوره های آکادمیک تکنسین داروخانه ه، به طور معمول بین شش ماه تا 2 سال طول می کشد در حالی که آموزش هایی که برای محل کار تکنسین ها در نظر گرفته می شود نباید از سه ماه تا یک سال تجاوز کند. علاوه بر این، تکنسین داروخانه  باید وظایفی را در داروخانه بر عهده بگیرد تا تجربیات لازم را برای انجام کارهای تخصصی به دست آورد. این وظایف عبارتند از : 
حفظ و نگهداری لیست داروها و یادگیری موارد مصرف آنها
بررسی و حل مسال بیمه برای پرداخت هزینه داروها
نوشتن اطلاعات تجویز دارو بر روی برچسب های دارو 
بررسی و رسیدگی به شکایان مشتری ها در مورد تحویل دارو
یاری رساندن  و همکاری با داروساز برای تهیه و آماده کردن داروها
تحویل هزینه های دارو و نظارت بر پرداخت ها
سرفصل های این مقاله شامل تکنسین دارویی، حقوق تکنسین داروخانه، دوره نسخه خوانی، آموزش تکنسین داروخانه، شرایط استخدام تکنسین داروخانه و کار در داروخانه هستند. 

تکنسین داروخانه باید تحت نظارت یک پزشک کار کند.

حقوق تکنسین داروخانه | Pharmacy Technician

به نظر می رسد که شغل تکنسین  داروخانه از جمله مشاغل سخت و  کمی آسیب پذیر بوده و از نظر اقتصادی نیز صرفه چندانی نداشته باشد زیرا، اینده شغلی آن مشخص نیست، مرخصی و بیمه نداشته و شاغلین هم حقوق کافی دریافت نمی کنند. 
علی رغم اینکه ، این تکنسین ها  روزانه فعالیت های مختلفی انجام داده و شب ها و روز های تعطیل هم وظیفه ارایه مشاوره به بیماران و مشتری ها را برعهده دارند اما، حقوق یک تکنسین  داروخانه  کافی نیست. 
یکی از دلایل کم بودن حقوق این افراد این است که متاسفانه  انجمن داروسازان،  از سازمان فنی و حرفه ای تقاضا نمی کند تا برای تکنسین ها مدرک معتبر صادر کند. بنابراین، تکنسین ها رتبه بندی نشده و میزان حقوق برخی از کارآموزها و تکنسین های باسابقه به یک اندازه است. علاوه بر این، گاهی داروسازها و کار فرمایان ، قانون کار را نادیده گرفته و با تکنسین ها قرارداد رسمی نمی بندند تا حقوق کمتری پرداخت کنند.
با این حال ، گاهی پرداخت حقوق بر اساس تجربه و داشتن مجوز رسمی است: 
در صورتی که تکنسین تجربه کافی نداشته و فاقد مجوز هم  باشد، ماهیانه 450 تا 600 هزار تومان به او تعلق می گیرد.
در صورتی که تکنسین تجربه کافی داشته و تایید هم شده باشد، حقوق ماهیانه او 650 تا 800 هزار تومان خواهد بود.

آموزش تکنسین داروخانه

شغل تکنسین داروخانه نیز به اندازه مشاغلی مانند داروسازی اهمیت داشته و هر گونه اشتباه و یا قصور می تواند پیامدی های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. از این جهت، این تکنسین ها باید تحصیلات و گواهینامه های آکادمیک داشته باشند تا به اندازه کافی مهارت کسب نموده و بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. 
یکی دیگر از روش های یادگیری و کسب مهارت در این حوزه ، استفاده از بسته های آموزشی دوره آموزش تکنسین داروخانه  است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس تهیه و تدوین می شود. این دوره تکنسین داروخانه، برای تکنسین ها و افراد علاقمند به حوزه دارو مفید و موثر بوده و زمینه کسب تجارب عملی را برای آنها فراهم می کند. علاوه بر این، این مرکز به افرادی که در آزمون آنلاین دوره موفق شوند، مدرک تکنسین داروخانه و گواهینامه معتبر و بین المللی اعطا می نماید. همچنین، این دوره دارای دو بخش جداگانه تکنسین داروخانه مقدماتی و تکنسین داروخانه پیشرفته است. 

 

تکنسین باید بتواند انواع داروها را تشخیص دهد.

شرایط استخدام تکنسین داروخانه

با توجه به حساسیت های کاری و شغلی که تکنسین داروخانه | Pharmacy Technician دارد، شرایط استخدامش نیز باید تا حدودی دشوار در نظر گرفته شود تا همه ملزم به رعایت آنها بشوند.  شرایط استخدام تکنسین داروخانه شامل دو حوزه می شود که مختصرا توضیح می دهیم: 
مهارت های نرم افزاری
تکنسین ها باید علاوه بر تسلط بر زبان انگلیسی، به مجموعه نرم افزارهای آفیس نیز تسلط کافی داشته باشند. همچنین، این تکنسین ها باید گواهینامه های معتبر و سابقه و تجربه کاری مفیدی نیز داشته باشند و از عهده انجام محاسباتی مانند تعیین دوز های دارویی برآیند تا بتوانند در داروخانه ها مشغول به کار شوند.  
مهارت های فردی
 تکنسین داروخانه ، باید به مهارت های فردی زیر را داشته باشد:
 انتخاب صحیح کلمات و درست صحبت کردن: این مهارت، برای انتقال اطلاعات دارویی و ارتباط با مشتری ها و پزشکان ضروری است. 
صحیح خواندن: با وجود این مهارت، تکنسین باید بتواند اصطلاحات دارویی را شناخته و نسخه ها را به درستی بخواند. 
دقت و توجه بالا: این مهارت در هنگام نوشتن برچسب های دارویی، کارایی بیشتری دارد. 
عالانه گوش دادن: این مهارت به تکنسین ها کمک می کند تا درخواست های مشتریان و دستورالعل های خاص پزشکی را درک کنند. 

کار در داروخانه

در کل ، کار در داروخانه یک فعالیت تمام وقت است و تکنسین ها باید علاوه بر روزهای تعطیل، در روزهای معمولی نیز در بازه زمانی خاص کار کنند و با توجه به موقعیت، احتمال اضافه کاری نیز هست. کار تکنسین ها بسیار حساس بوده و نیاز به هوش و ذکاوت و هوشیاری دارد بنابراین، آزمایش عدم اعتیاد برای کارکنان داروخانه الزامی است. 
با توجه به اینکه حیطه کاری تکنسن داروخانه بسیار متنوع و وسیع است بنابراین، این افراد میتوانند در جایگاه های متفاوتی مانند شرکت های بیمه، بیمارستان ها، شرکت های تولیدی دارو، شرکت های خرده فروشی دارو و شرکت های آموزشی و نرم افزاری انجام وظیفه کنند. 
قابل ذکر است که اخیرا به دلیل مشکلات و کمبود هایی که در زمینه دارویی به وجود آمده است، وجود تکنسین های داروخانه در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته بیش از قبل اهمیت پیدا کرده و حیطه و تعداد مسئولیت های شان نیز افزایش یافته است. 

 

تکنسین داروخانه باید از خواص داروها آگاه باشد.

تکنسین دارویی

تکنسین دارویی، همان تکنیسین داروخانه یا دستیار داروخانه است که با نظارت مستقیم یک دکتر داروساز به انجام یک سری وظایف مشخص و ارایه خدمات دارویی و درمانی در داروخانه می پردازد که البته، گاهی با نسخه پیچ اشتباه گرفته می شود. نسخه پیچ ، فردی است که شرح وظایفش با تکنسین دارویی تفاوت داشته و تحصیلاتش نیز به حوزه دارویی ارتباطی ندارد. 
نقش تکنسین های دارویی در داروخانه بسیار مهم و کلیدی بوده و درکشورهایی مانند بریتانیا نیز، گذراندن دوره کارآموزی داروخانه برای کار کردن در داروخانه های دولتی و خصوصی اجباری به نظر می رسد. همچنین، بسیاری از مسئولین و کارفرماهای داروخانه ترجیح می دهند تکنسین هایی را استخدام کنند که از مراکز علمی معتبر گواهینامه دریافت کرده باشند. مرکز آموزش مجازی پارس، یکی از مراکز معتبری است که در انتهای هر دوره به شرکت کنندگان مدرک معتبر قابل ارایه اعطا می کند. 

دوره نسخه خوانی

غالبا، افرادی که در داروخانه مشغول به کار هستند، تحصیلات آکادمیک داشته و دوره های آموزشی لازم را نیز گذرانده اند. با این حال، امکان دارد که برخی از پرسنل داروخانه در زمینه نسخه خوانی اطلاعات کافی نداشته باشند و از آنجایی که این شغل مستقیما با سلامتی افراد و مشتری ها مرتبط است، باید در یک دوره نسخه خوانی کوتاه مدت شرکت کنند تا مهارت ها ی ضروری برای انجام و ارایه این خدمات را به دست آورند.  
علاوه بر این، این دوره آموزشی باید مواردی مانند اشنایی با محدوده قوانین، شناخت انواع دارو های گیاهی، کاربرد تجهیزات درمانی، شناخت گروه و دسته های داروهای درمانی، انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و نحوه ارتباط با مشتری های متفاوت را در بر بگیرد تا برای شرکت کنندگان مفید واقع شود. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس