مقاله کاربر عمومی واپراتور رایانه

کاربر عمومی واپراتور رایانه

نام مقاله:    کاربر عمومی واپراتور رایانه

دانشپذیر :   امین احمدیان

تعداد صفحات : 10 

رایانه: دستگاهی الکترونیکی است که با دریافت داده ها و انجام پردازش بر روی انها اطلاعات مورد نظر را به شما می دهد .

Data : داده ها : اظلاعاتی هستند که ما به صورت دستی به رایانه می دهیم . process: فرایند ریاضی و محاسباتی که بر روی داده ها انجام می گیرد . information : داده های پردازش شده را اطلاعات می نامند . character:به هر یک از پارامتر های صفحه کلید که از آن ها برای ورودی داده استفاده می شود کاراکتر میگویند .بخش های اصلی رایانه:1-hard ware:سخت افزار :قسمت های فیزیکی یک رایانه که قابل لمس است.2- soft ware:نرم افزار بخش های غیر فیزیکی یک رایانه که قابل لمس نیستند.3-firm ware :مجموعه دستور العمل هایی که میان سخت افزار ونرم افزار قرار میگیرد و سخت افزار و نرم افزار را به هم معرفی میکند.اجزای رایانه( ورودی-پردازش مرکزی- خروجی)1-ورودی:صفحه کلید-قلم نوری-ماوس لب تاپ-پویشگر(اسکنر)

2-خروجی:مانیتور-چاپگر-رسام-بلند گو

*دیگر اجزا های مرتبط به کامپیوتر   برد اصلی(مادر برد):پایه اصلی یک کامپیوتراست که سایر قطعات بر آن سوارند واز طریق آن با یکدیگر در ارتباط اند. قسمتهای روی مادر برد به شرح زیر است:1:سوکت مخصوص cpu2-اسلات ها(slot) یا شیار های گسترشی که توانایی مادر برد را گسترش می دهند3-ماژول های رمram)):جهت نصب رم طراحی شده اند وانواع رم های جدید وقدیمی در آن ها به کار میرود وداراد ضامن نیز میباشد.4-باطری ساعت وتاریخ:این باطری جهت نگهداری ساعت وتاریخ سیستم در مواقعی که روشن وخاموش میشود مورد استفاه قرا میگیرد وقابل تعویض است.5-خروجی صفحه کلید:این خروجی جهت نصب صفه کلید طراحی شده است.6-خروجی های on board:بعضی از دستگاه ها خروجی برروی مادر برد دارند که به آن ها onboard میگویند.توضیح اصطلاحات:improved cooling:محل قرار گرفتنcpu ramوسایر قطعات طوری تنظیم شده است که گردش هوا را درون کیس آسان تر می کند.

Lover cost to manufacture:با کاهش استفاده از کابل های اضافی در سیستم ومدیریت توان مصرفی توسط سیستم عامل در مادر بورد های atx هزینه تولید این مادر بورد ها کاهش یافته است.:ACPIاین واژه معادل عبارت advanced configration and power interface بوده وبه مفهوم سیستم نرم افزاری بوده که درون ویندوز قرار دارد وسبب می شود تا سیستم عامل به طور خودکار سخت افزار مناسب را تشخیص دهد.یکسری جامپرها در مادر برد دیده میشود که به کیس وصل می شود جهت نمایش وضعیت روشن و خاموش بودن LED های روی کیس و کیبورد میباشد.

مادر بورد های امروزی دارای پورت هایی مانند:firewire,lan.usb2.0 میباشد.

:USB2.0اغلب مادر بورد ها داری پورتی به نام USB2.0 میباشند که گاهی از آن با نام hi-speed usbیاد میشود.این پورت دارای یک گذرگاه پر سرعتusb است.

جدول زیر مدت زمان لازم برای کپی کردن داده هایی با حجم های متفاوت شامل:آهنگ یا تصویر مربوط به حافظه های مختلف را از طریق سه استاندارد USBبا یکدیگر مقایسه می نماید.
HD- MOVIE    USBFLASH    SD-MOVIE    USBFLASH    256FLASH    SONG/PIC    
25GB    16GB    6GB    1GB    256MB    4MB    
9.3HOUR    5.9HOUR    HOUR 2S.2    22MIN    5.7MIN    5.3sec    USB 1.0
HOUR13.9    8.9MIN    3.3MIN    33sec    8.5sec    0.1secs    USB 2.0
70sec    23.3sec    20sec    3.3sec    0.8sec    0.01sec    USB 3.0

Firewire:این درگاه یک اتصال سریال (peer-to-peer) با سرعت بالاست که از بسیاری جها ت مانند گذرگاهusb بوده وعملکرد کارت هایscsi میباشد.(سرعت آن در حدود 5برابر سرعت  usbاست .نام دیگر این درگاه:IEEE1394 یاSONY i.Link  می باشد.

نمونه ای از مادر بورد های امروزی

فناوری پیشرفته water-cooling برای یک سیستم سرویس دهنده server.این فناوری میتواند در جهت خنک کردن دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.

مادر بورد که با نام Gigabyte GA-P55A-UD4P شناخته میشود.دارای ویژگی های زیر است:

*قابلیت پشتیبانی از سوکت1156 وریزپردازندهintel i5 700 وintel i7 800

*قابلیت پشتیبانی از حافظه رم DDR3تاسقف 16 GB وبا سرعت های با800.1066.1333.2200مگاهرتز

*قابلیت پشتیبانی ازدو کارت ویدیویی از نوع pci-e 2.0 x16,pci-e 2.0 x8 با پیکربندی خاص بازی های رایانه ای.*مجهزبه تقویت کننده های قدرت 12vrmفازی وخازن های SSR(حالت جامع)که در صورت overclockسیستم توان مورد نیاز پردازنده را به خوبی تامین میکند.

مقاله کاربر عمومی واپراتور رایانه

*قابلیت پشتیبانی ازفناوری های SATA 2.0 SATA 3.0 eSATA

*قابلیت پشتیبانی از فناوری  پر سرعت USB 3.0

Chip Set

اصطلاحی است که برای تعریف ساختار ومعماری یک مدار مجتمع مربوط به یک قطعه از رایانه(مانند:مادر بورد –کارت گرافیک .....)به کار می رود.چیپ ست یک مادر بورد با چیپ ست یک مودم متفاوت است وبرای سازگاری(match) شدن آنها با یکدیگر باید از خصوصیات هر یک از قطعات مطلع گردید.

باس چیست؟

شاید بتوان این واژه را به گذر گاه یا مسیر ارتباطی میان ریز پردازنده رم وسایر بخش های یک رایانه و یا دستگاه های جانبی متصل به آن تغییر نموده.به بیان دیگر میتوان گفت که باس در واقع مسیری است برای دریافت وارسال اطلاعات میان cpu-ramوسایر اجزای داخلی وخارجی یک رایانه.

بایاس (BIOS)

این اصطلاح مخفف Basic inout/out put system به معنای سیستم اصلی ورودی /خروجی است .

CMOS  RAM

حافظه ی کوچکی است که توسط یک باطری ساعتی تیتانیوم کار میکند ووظیفه ی آن ذخیره سازی اطلاعات مورد نظر کاربر میباشد.

اینتر فیس چیست?به هر نوع سخت افزاری که میان رایانه ویک دستگاه جانبی قرار میگیرد ووظیفه تبادل داده میان دو دستگاه را بر عهده دارد در اصطلاح اینترفیس میگویند.اینتر فیس ها دو نوع هستبد : سری-موازی

نکاتی برای خرید مادر بورد:

*توجه به این که اغلب CPU ها در بازار توسط شرکت های Intel,amd ساخته می شود.بنابر این در هنگام خرید مادر بورد باید به نوع قابلیت هایی که این دو شرکت دارند توجه کرد.

*باید به قیمت آن توجه داشت.

*مادر بورد هایی که دارای کارت گرافیک on board هستند باعث پایین آمدن کارایی سیستم میشود.

کابل IDE

تکنولوژی هارد دیسک بر پایه ی پردازش موازی اطلاعات عمل میکنند.و بدین معناست که اطلاعات به صورت بسته هایی به گذرگاه  اطلاعاتی فرستاده میشود.

ریز پردازنده CPU

ریز پردازنده را میتوان به عنوان مغز رایانه در نظر گرفت.در سال 1971 اولین ریز پردازنده توسط شرکت اینتل ساخته شد.ریز پردازنده های امروزی از صد ها ترانزیستور ساخته شده اند .معمولا برای خنک نگه داشتن آن ها از فن خنک کننده استفاده مشود.نکته مهم در مورد فن خنک کننده این است که:یکی از دلایل خنک کردن سیتم ممکن است مربوط به حرارت بیش از حد cpu باشد .

رم (RAM)RANDOM ACCSESS MEMORY))

قطعه ای است که در ماژول های رم نصب میشود و وظیفه اش نگهداری اطلاعات به صورت موقتی است.در واقع به خاطر اختلاف زیاد سرعت بین دیسک سخت وسی پی یو از رم استفاده میشود تا این اختلاف  سرعت کاهش یابد.انواع رم های قدیمی : رم های  SD RAM ورم های سریع DDR. رم ها در انواع 128-256-512 مگابایتی و در انواع جدید تر 1-2-4-8-16 گیگ در بازار وجود دارد.

کارت گرافیک یا VGA :این قطعه رابطی بین برد اصلی کامپیوتر ومانیتور که وظیفه ی اصلی آن آماده سازی اطلاعات برای نمایش توسط مانیتور است . کارت گرافیک بر روی برد اصلی کامپیوتر نصب میگردد و فیشی دارد که سیم کابل مانیتور به آن متصل میگردد.

کارت صدا یا sound card :برای اینکه کامپیوتر بتواند صدا را نیز پخش نماید به قطعه ی به قطعه ی دیگری بنام کارت صوتی نیاز داریم.کارت صوتی نیز همانند کارت گرافیکی بر روی برد اصلی نصب میشود ودر پشت آن چن فیش برای میکروفون وبلند گو قرار دارد.کارت صدا وظیفه ی آماده سازی سیگنال ها برای پخش و دریافت سیگنال های ورودی از میکروفون وآماده سازی آنها برای ذخیره در کامپیوتر را بر عهده دارد.

کارت فکس مودم (FAX MODEM):کارتی است که در اسلات های مادر بورد نصب شده و برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر ها استفاده شده و کامپیوتر ها را مجهز به امکانات ارسال ودریافت فکس های معمولی با کیفیت بالا و حتی رنگی میکند علاوه بر این جهت دریافت وارسال اطلاعات کامپیوتری مانند:فایل صدا و فایل اطلاعاتی  وغیره توسط خطوط مخابراتی  به کار می رود.انواع مودم عبارت است از:مودم Dial-up مودم ISDNمودم DSL .

Hard Disk:این قطعه بانک اطلاعات کامپیوتر است و همه اطلاعاتی که قرار است برای مدتی طولانی نگهداری شوند اغلب در این قطعه ئکهداری می شود .هارد دیسک از طریق یک کابل داده به برد اصلی متصل میگردد ویک کابل برق نیز از منبع تغذیه به آن متصل می شود.

نمایشگر یا monetor :این دستگاه که همانند تلویزیون است.برای نمایش اطلاعات پردازش شده در کامپیوتر و کارت گرافیگ بکار میرود مانیتور ها دارای اندازه های مختلف 14-15-17-21 اینچ هستند.که در حال حاظر اندازه 15 اینچ آن کاربردی تر از بقیه است.در قدیم مانیتور ها دارای انواع رنگی وتک رنگ می باشد.

صفحه کلید(key board)وماوس(mouse):

صفحه کلید جهت ورود اطلاعات طراحی شده که دارای انواع مختلف(نسل قدیم و نسل جدید) می باشد.

ماوس همانند کی بورد جزو ابزار های ورودی اطلاعات به کامپیوتر می باشد که جهت باز کردن منو ها وکنترل کردن منو ها و انجام بعضی از دستورات به کار می رود.نوع بیسیم آن نیز در بازار موجود می باشد.

پرینتر یا چاپگر(printer):دستگاهی می باشد که توسط کامپیوتر کنترل شده وجهت چاپ انواع گزارشات و طرح های گرافیکی و غیره به کار میرود.پرینتر ها سه نوع هستند:1-نوع سوزنی2-نوع جوهر افشان3-نوع لیزری

کارت شبکه (LAN-CARD):این کارت جهت هتصال چند کامپیوتر  وایجاد یک شبکه محلی و به اشتراک گذاشتن امکانات همدیگر به کار میرود .

کارت TV:یک نوع کارت است که قابل نصب بر روی اسلات ها بوده وکامپیوتر را مجهز به پخش شبکه های تلویز یونی محلی و رادیویی مینماید .

قلم نوری :قلم نوری همانند قلم معمولی میباشد که فقط به قسمت ا نتهای آن کابل متصل می باشد و کار های نوشتاری از قبیل  وارد کردن امضا وغیره را در کامپیوتر انجام می دهد.

اسکنر (SCANER):دستگاه ی است که اطلاعات رااز روی عکس گرفته و عینا به کامپیوتر منتقل میکند.

پلاتر :یک نوع چاپگر بزرگ است که با قلم های مخصوص هر نوع طراحی ونقشه در کامپیوتر مانند نقشه های ساختمانی وصنعتی  را در اندازه های بزرگ رسم می شود.

فناوری caching (حافظه نهانگاه):کش یک مکانیزم ویژه از حافظه با سرعت بالا است که میتواند یا به عنوان بخشی از حافظه اصلی به کار رود ویا اینکه همانند یک حافظه ی پر سرعت برای یک قطعه مستقل از یک سیستم مورد استفاده قرار گیرد.هرcpu داری دو فرکانس ساعت است یکی فرکانس ساعت داخلی و دیگری فرکانس ساعت خارجی.گذرگاه شمالی(north bridge) یا گذرگاه شمالی مادر بورد با عنوان حلقه ی مرکزی کنترل کننده حافظه شناخته می شود .و به عنوان دو چیپ ست مهم در چیپ ست منطقی حافطه اصلی  یک مادربورد ایفای نقش میکند.

FSB [1]چیست:این واژه مخفف front side bus  میباشد و اصطلاحی است که در مورد مسیر دو طرفه انتقال(سیگنال الکترونیکی حامل اطلاعات)میان ریز پردازنده وسایر قطعات سیستم به کار برده می شود.

Cover clocking چیست:همانطور که از نام این واژه بر میاید:افزایش سرعت سیگنال ساعت هر یک از اجزای یک رایانه بیش ازمیزانی  که به صورت پیش فرض در کارخانه تعیین گردیده است را در اصطلاح فنی over clocking مینامند.

VID چیست?این واژه مخفف عبارت Voltage Identfivation Digital می باشد.به مفهوم مشخصه دیجیتالی ولتاژ ریز پردازنده است.که سبب میگردد تا به جای اینکه منبع تغذیه ی سیستم ولتاژ های ثابتی را برای بخش های مختلف یک سیستم تهیه کند قادر به تامین ولتاژ های دیجیتالی مورد نیاز باشد.

‫.‫اﺳﺖ ‫وﻟﺖ ‫.52631 ‫ﺗﺎ 0-85 ‫‪VID ‫ﯿﯿﺮات‫ﻐ‫ﺗ ‫رﻧﺞ ‫دارای ‫ E0048‪ ‫اﯾﻨﺘﻞ ‫رﯾﺰﭘﺮدازﻧﺪه ‫ﻣﺜﺎل ‫ﻋﻨﻮان ‫ﺑﻪ

Celeron  چیست:سلرون نام تجاری نوعی ریز پردازنده نسبتا ارزان قیمت از خانواده ی اینتل است که معمولا دارای حافظه یL2cashe  ناچیز(128یا256 کیلو بایت ) بوده وفاقد حافظه ی نهان گاه L1 میباشد.

TDP:این واژه معادل عبارت Thermal Design Power  بوده و به معنای حد اکثر توان طراحی شده ای است که خنک کننده یک سیستم آن را پراکنده کند بدون آنکه به پیوند مولوکولی ریز پردازنده آسیبی برسد.

توان عملیاتی  Troughput :میزان داده پردازش شده یا انتقال یافته از مکانی به مکان دیگر در مدت زمان معین توان عملیاتی یک قطعه نامیده میشود.به عبارت دیگر troughput عبارت است از:نرخ داده های انتقال یافته .

Plug&play :در حقیقت Plug&play بدین معنی است که با اتصال دستگاهی مانند چاپگر یا اسکنر یا یک کارت داخلی مانند کارت گرافیک رایانه سیستم به طور خودکار قادر به تشخیص و پیکربندی آن قطعه باشد.

به منظور پیاده سازی کامل PNP سه قابلیت زیر ضروری است:

*PNP BIOS  :هسته اولیه برای فعال شدن PNP وتشخیص دستگاه های PNP

*ESCD(Data configuration Extended) :یک فایل متنی که حاوی اطلاعاتی درباره دستگاه های  pnp نصب شده است.

*سیستم عامل PNP  :هر نوع سیتم عاملی که امکان pnp را دارا باشد .

AMR(AUDIO Modem Riser) :نام شکافی بر روی برخی از مادر بورد ها است که توسط شرکت اینتل توسعه یافته است و میتواند جانشین  مناسبی برای اسلات های CNR باشد .این اسلات در مادر بورد  های قدیمی  پنتیوم 3و4 وبرخی از رایانه های شخصی athlon یلفت می شود.

برای نصب ریز پردازنده ابتدا باید ضامن سوکت آن را بالا بیاورید.سپس ریز پردازنده را به آرامی وبا دقت درون سوکت قرار دهید در هنگام برداشتن ریز پردازنده مراقب باشید که انگشت دستتان تا پایه ها به آن برخورد نکند.زیرا ممکن است الکتریسیته ساکن بدن شما موجب آسیب دیدن ریز پردازنده می شود.برای اینکه ریز پردازنده  به طور صحیح در جای خود قرار گیرد باید دقت نماییم.که علائم مربوط بر روی سوکت برعلائم روی ریز پردازنده منطبق گردد تا تمام پایه ها در سوراخ مخصوص خودش قرار گیرند.پس از قرار گفتن ریز پردازنده در سوکت مخصوص ضامن سوکت را پایین  بیاورید تا ریز پردازنده در جای خودش کامل محکم گردد.سپس خنک کننده را بر روی ریز پر دازنده قرار می دهیم.سپس باید فیش فن را به سوکت مربوط  بر روی مادر بورد وصل کنید .حال نوبت به نصب حافظه رم است.ابتدا با ید ضامن اسلات هایی را که می خواهید رم را در آنها قرار دهید به بیرون هدایت نمایید .بهتر است که رم را در اسلاتی قرار دهید که به ریز پردازنده نزدیکتر است.دقت کنید که رم از یک

طرف به در شکاف نصب می شود.حال باید مادر بورد را درون کیس نصب کنید.پیش از انجام این کارابتدا باید صفحه طراحی شده مطابق با استاندارد های پشت مادر بورد که در پشت کیس قرار می گیرد را در محل مربوط در درون کیس نصب نموده تا پس ازنصب مادر بورد هر یک از پورت های ورودی /خروجی مادر بورد در قالب تعبیه شده خاص خود قرار گیرد.

حال نوبت به محکم کردن پیچ های نگهدارنده ی مادر بورد در درون کیس است.اکنون باید مادر بورد را به آرامی درون کیس  وبر روی پیچ ها قرار داده وآن را بر روی پیچ هی نگهداری محکم کنید.میتوانید کارت گرافیک را را در شکاف مخصوص قرار دهید وضامن را محکم کنید.حال زمان منبع تغذیه در درون کیس می باشد .بدین منظور ابتدا باید منبع تغذیه در جای خود قرار داده و پیچ های آن را در پشت کیس محکم کنید .سپس باید کابل های منبع تغذیه را به سوکت های مربوطه متصل کنید.ابتدا کابل برق اصلی که یک کابل 24پایه است را به سوکت مربوط روی مادر بورد وصل به DVD Driveوهارددیسک را به آنها متصل نمایید.سپس کابل برق4 پایه را بر محل مربوط بر روی مادر بورد قرار دهید وپس از آن کابل های برق مربوط به DVD Drive  و هارد دیسک را به آنها متصل نمایید.اکنون نوبت اتصال کابل برق6پایه کارت گرافیک است البته ممکن است ایت کابل8پایه نیز باشد.اگر کیس شما دارای فن یا فن های کیس را نیز به منبع تغذیه متصل نمایید تا فن ها روشن شوند.البته گاهی ممکن است فن کیس با یک سوکت 3 به مادر بورد متصل شود.اکنون باید کابل انتقال داده ساتا را به مادر بورد ودایوها متصل کنید.سر انجام نوبت به فیش های درون کیس می رسد.ابتدا فیش HD Audio که مخصوص پخش صدا با کیفیت بالای HD می باشد را به سوکت مربوط بر روی مادر بورد وصل کنید.حال باید فیش مربوط به USB های جلوی کیس را به سوکت مربوط روی مادربورد متصل نمایید.سپس فیش های مربوط به اتصالات صفحه فرمان کیس که با علامت Front panel شناخته می شوند را مطابق با دفترچه راهنمای روی مادربورد نصب نمایید.اکنون استمبل کردن سیستم به پایان رسیده است وشما می توانید سیستم را راه اندازی کنید.

اتصال وسائل جانبی به کامپیوتر

میزان استفاده از دستگاه های چاپگر چه به صورت منفرد وچه در قالب دستگاه های چند کاره چند صباحی است که رونق یافته.افزایش تنوع در انواع مدل های جوهر افشان لیزری وکاهش قیمتت این دستگاه ها و مواد مصرفی آن ها مزید بر علت بوده است.

*قدم اول:شناسایی نیاز :یعنی بدانیم که برای انجام چه کاری به چاپگرها نیاز پیدا کرده اید.

*قدم دوم:تصمیم اولیه :در گام بعدی باید بین دو تکنولوژی جوهر افشان و لیزری دست به انتخاب بزنید.درای باره باید دست به تحقیقات بزنید.

*قدم سوم:انتخاب برند:بازار داخلی ایران در کنف اختیار چهار برند بزرگ canon-epson-hp-samsung- است.در بازار های جهانی نام های معتبر دیگری هم وجود دارد.

*قدم چهارم:موضوع سازگاری :دوستانی که ازدستگاه های  قدیمی وسیستم عامل های مختلف استفاده می کنند به امرسازگاری چاپگر مورد نظر با مشخصات فنی دستگاه خود دقت ویژه داشته باشند .

*و آخر این که هر یک از تکنولوژی های جوهر افشان یا لیزری را که انتخاب کنید باید مسائلی را رعایت کنید.آشنایی با چاپگر جوهر افشان:در چاپگر های جوهر افشان از دو نوع تکنولوژی استفاده می شود.

1-تکنولوژی حرارتی یا حبابی 2-تکنولوژی محرک چند لایه یی

در تکنولوژی حرارتی یا حبابی در زیر مخزن جوهر گرم کننده کوچکی قرار دارد که موجب انبساط جوهر در مخزن مربوط شده یک قطره جوهر از افشانک بر روی کاغذ پرتاب می شود.بلافاصله با سرد شدن گرم کننده خروج جوهر قطع می شود.از دو روش چاپ در چاپگرهای جوهر افشان مبرهن است که تکنولوژی محرک چند لایه یی PIEZO علاوه بر کیفیت چاپ هزینه ی را هم کاهش می دهد .نکته دیگر در خرید پرینتر گارانتی است.

آشنایی با چاپگر های لیزری :اگر به واسطه شغل خود مجبورید متن های زیاد مانند نامه های تجاری که دارای گرافیک رنگی هستند راچاپ کنید یک پرینتر لیزری رنگی یک گزینه مناسبی خواهد بود .امروزه مدل های کالر به استاندارد علمی کاربردی برای پرینترهای لیزری تبدیل شده اند.بیشتر پرینتر های لیزری رنگی برای چاپ بروشورهای-کارت دعوت ها-وتبریک ها استفاده می شوند .

مقایسه این دو نوع پرینتر: برخلاف قیمت پایین چاپگر جوهر افشان –هزینه چاپ اسناد با این چاپگرها قدری بالاست .به طور کلی می توان گفت که قیمت دستگاه های جوهر افشان ارزان تر است اما مواد مصرفی آن به چاپگر های لیزری هزینه بالاتری دارد.نحوه استفاده از پرینتر : استفاده از الکتریسیته ساکن در تکنولوژی چاپگر های لیزری یکی از اصول مهم و اولیه است. الکتریسیته ساکن یک شارژ الکتریکی است.

*کنترل کننده:قبل هر گونه عملیات توسط چاپگر لیزری می بایست صفحه حاوی داده در اختیار آن قرار گرفته و در ادامه در رابطه با نحوه ایجاد خروجی مورد نظر تصمیم گیری گردد.در اغلب چاپگرهای لیزری کنترل کننده می بایست عملیات مربوط به سازماندهی داده های دریافتی از کامپیوتر را خود انجام دهد .اطلاعات فوق شامل:دستورات مربوط به نوع عملیات –نوع کاغذ-نحوه برخورد با فونت ها و....است.

تونر چیست: یکی از مهم ترین شاخص های یک چاپگر لیزری تونر است.تونر یک نوع پودر پلاستیکی است که دارای دو عنصراصلی :رنگ دانه وپلاستیک است.

مزایای یک چاپگر لیزی :مهم ترین مزایای چاپگر لیزری :سرعت-دقت ومقرون به صرفه بودن است.

چاپگر های رنگی:امروزه چاپگر های لیزری رنگی  نیز متداول و توسط تولید کنندگان متفاوت عرضه شده اند .یکی از تفاوت عمده چاپگر های رنگی با سیاه وسفید نحوه انجام فرایند چاپ است .

اتصال پرینتر :در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می گردد.از پورت های موازی میتوان برای تجهیزات زی استفاده کرد : چاپگر-اسکنر-هارد درایو های خارجی –کارت های شبکه –tape-cd burners درایو های .پورت های موازی :پورت های موازی توسط شرکت IBM وبه منظور اتصال یک  چاپگر به کامپیوتر طراحی گردید.

آموزش به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه :پرینتر های امروزی دو مدل ارتباطی دارند .یا مستقیما به کامپیوتر ما متصل  می گردند  که پرینتر های موجود   از  این نوع ارتباط  استفاده می کنند    ویا قابلیت   اتصال به  شبکه را دارند(بصورت کابلی یا وایرلس) .

به اشتراک گذاری پرینتر:1-به منوی استارت بروید وبر روی منوی  devics and printers   کلیک کنید.

2-بر روی پرینتری که می خواهید در شبکه به اشتراک گذاشته شود راست کلیک کرده وپرینتر پروپرتیس را انتخاب کنید.3-به سر برگ شیرینگ بروید shere this printer را انتخاب کنید.الان گاپگر شما در شبکه قابل دسترسی است. اضافه کردن پرینتر تحت شبکه :1- به منوی استارت بروید وبر روی منوی  devics and printers   کلیک کنید.2-بر روی add aprenter کلیک کنید.3-بر روی بلوتوس پرینتر  کلیک وشیرید  پرینتررا انتخاب کنید.4-در انتها انجام این تنظیمات پرینتر شما در شبکه اضافه وقابل استفاده است.

اسکنر :یکی ازتجهیزات جانبی مهم در کامپیوتر محسوب می شود . اسکنر مدل های مختلفی با قیمت های متفاوت دارد .از این دستگاه برای مارد کردن تصویر در رایانه استفاده می شود.

نحوه اسکن تصاویر: سند مورد نظر را بر روی سینی شیشه ای قرار داده ودر آن را بر روی آن قرار میدهیم .

از ویژگی های مهم اسکنر :1-دقت لامپ تصویر2-تغذیه کننده اتوماتیک سند3-اینترفیس4-عمق رنگ5-تکنولوژی سنسور6-نوع اسکن7-نرم افزار.

پارامتر های زیر را می توان در زمان انتخاب یک اسکنر در نظر گرفت :1-دقت و وضوح تصویر 2-ناحیه اسکن 3- تکنولوژی هد اسکن 4- پورت های اسکنر .اسکنر نوری :یک دستگاه ورودی که با استفاده از تجهیزات نوری کاغذ یا هر نوع سند دیگر را پویش کرده و الگوی تاریک وروشن را به سیگنال دیجیتالی قابل استفاده برای نرم افزار گرافیکی تبدیل میکند.

وب کم(web com):دوربین های اینترنتی کوچک دیجیتال هستند که می توانند به کامپیوتر ها متصل شوند.این دوربین ها می توانند عکس های دیجیتالی را با سرعت بالا بگیرند و در اینترنت یک ارتباط زنده (تله کنفرانس )را برقرار کنند.برای خرید وب کم باید به مشخصات زیر توجه داشت :1-خرید بر اساس شکل ظاهری 2-خرید بر اساس نوع اتصال 3-کیفیت تصویر 4-قدرت پردازش 5-سیستم مورد نیاز .

برای  داشتن یک وب کم ساده به سه چیز احتیاج خواهید داشت :1- یک دوربین متصل شده به پی سی 2-نرم افزار ایجاد کننده فریم که بتواند در فواصل زمانی منظم تصویر بگیرد.3-راهی برای انتشار تصاویر .

ویژگی های پیشرفته :1-حسگر حرکت:وب کم هنگامی تصویر می گیرد که حرکتی را احساس کند.  2-مدیریت تصاویر:مدیریت بیشتر بر تصاویر  3-پیام ویدیویی :برخی ازبرنامه های پیام رسان از ویژگی ارسال پیام ویدئویی پشتیبانی میکنند. 4- اتصالات پیشرفته :به کار گیری واستفاده از اتصالات سیمی –بی سیم  A/V- 5 –حرکت خودکار: برخی از وب کم ها قابلیت این را دارند که از یک سوژه تصویر بگیرند 6-رمز نگاری : امکان رمز گذاری تصاویر ارسالی را به کاربر می دهند .

ثبت نام در دوره کاربری عمومی و اپراتور رایانه
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس