همه چیز درباره حسابداری مالی

حسابداری مالی چیست ؟

حسابداری مالی سیستمی برای روش ثبت ، خلاصه نویسی و جمع آوری گزارشات زیاد معامله در  یک کسب و کار است، تا شکل معینی از وضعیت مالی و کارایی آن بدست آورند. هدف اصلی حسابداری مالی تهیه صورت های مالی ایجاد صورت های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیاد و بدست آوردن وجوه نقد می باشد که عملکرد کارایی آن سازمان در زمان یک دوره خاص و وضعیت مالی را در نقطه خاصی در زمان بیان می کند.

دوره آموزش مدرک گواهینامه

فرق میان حسابداری مالی و حسابداری مدیریت : 

فرق میان حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی این می باشد که هدف اصلی حسابداری مالی به وجود آوردن اطلاعات برای اشخاص خارج از شرکت می باشد، در صورتی که هدف از حسابداری مدیریتی کمک به مدیران درون سازمان برای تصمیم گیری باشد. 
حسابداری مالی از این رو با حسابداری مدیریتی در اختلاف است که حسابداری مدیریتی برای تصمیم گیری داخلی است و لازم ندارد که از قوانین مرتبط ثبت شده توسط نهادها پیروی کند.
در صورتی که حسابداری مالی برای ایجاد تهیه اطلاعات حسابدای برای افراد خارج از سازمان که دخالتی در اجرای روزانه شرکت ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد. حسابداری مدیریتی اطلاعات حسابداری را برای یاری به مدیران در تصمیم گیری مدیریت کسب و کار مهیا می سازد.
برای این که صورت های مالی ، کارهای مالی را به درستی و به صورت همیشگی گزارش کنند، مطابق با استانداردهای حسابداری قبول شده آماده می شوند.
این روش به عنوان حسابداری پذیرفته شده شناخته می شود.
اصول های حسابداری مورد قبول شده اصولی است که دارای اعتبار قابل توجهی می باشد.
در دیگر کشورهای مختلف حسابداری که دارای جایگاه حسابداری مالی هستند مدرک مختلفی دارند.

مزایای نرم افزار حسابداری مالی :

- بالا بردن سرعت و دقت در مواقع ثبت وقایع مالی
- داشتن فرم های ساده و مشابه در تمام سیستم
- صدور سند اتوماتیک دقیق و سریع از دیگر سیستم ها
- امکان انتقال از اسناد بین دفاتر مالی و ایجاد دفتر ترکیبی

تعریف حسابداری :

تعریف دیگر از حسابداری مالی ، آن را حسابداری گزارش نیز می نامند. 
هدف اصلی از حسابداری مالی ، ایجاد صورت حساب های مالی که لازمه استفاده کنندگان از صورت های مالی است.

چه کسانی از صورت های مالی استفاده می کنند :

بانک ها، اعتبار دهندگان، بستانکاران بلند مدت و کوتاه مدت ، فروشندگان، مشتریان، کارکنان، سرمایه گذاران که توانایی سرمایه گذاری دارند، کارگزاران بازار سرمایه، جامعه و مدیریت موسسه .

مفهوم حسابداری مالی :

مرتب کردن و ارزیابی اطلاعات مالی و به دست آوردن شاخص های کمی از عملکرد داخلی و ارتباطات بیرونی سازمان، که مهم ترین وظیفه یک سیستم حسابداری است.
برای استفاده از سیستم حسابداری مالی می توان اطلاعات مالی مرتبط با همه قسمت های شرکت جمع آوری، طبقه بندی و سامان دهی کرد. به همین دلیل وجود انسجام در سیستم های مالیاتی ، اطلاعات مالی همه سیستم هایی که خروجی های کمی تولید می کنند مثل انبار، دریافت و پرداخت، دارایی های ثابت، بودجه، حسابداری صنعتی و .... در اختیار سیستم حسابداری قرار می گیرد و این سیستم با ضبط و طبقه بندی این گونه اطلاعات نحوه دسترسی به هنگام و سریع به اطلاعات جمع آوری شده اطلاعات مالی و اقتصادی سازمان را فراهم می کند.

ویژگی سیستم حسابداری مالی :

• ایجاد كدهای حساب به روش درختي و نامحدود به وسیله كاربر 
• توضیح گروه هاي تفصيلي شناور بصورت نامحدود توسط كاربر 
• تعريف سطوح گروه ‌هاي مشروح شناور بصورت نامحدود توسط كاربر 
•توضیح  مشروح شناور به صورت كد يكتا (UNIQUE) در بخش سيستم‌ يكپارچه 
• صدور سند تعديل ماهيت 
• هشدارخلاف چگونگی حساب و كنترل ويژگي‌ هاي حساب درموقع صدور سند 
• پیاده سازی گروه مشروح همیشگی به صورت مختصر 
• تعريف دسته اسناد و گروه بندي اسناد 
• تعريف شرح سند پيش فرض جداگانه كد حساب معين 
• دريافت اتوماتيك اسناد از ساير سيستم‌ ها 
• دريافت پیوست اسناد حسابداري به روش فايل‌ هاي الكترونيكي 
• امكان دريافت فايل ‌هاي TXT و Excel در سند حسابداري 
• تدوین خلاصه سند برای تنظيم دفاتر قانوني 
• جست ‌وجو در اسناد بر اساس كليه‌ فيلدهاي سند حسابداري همانند توضیح سند، مبلغ بدهكار يا بستانكار...... 
• جست ‌و جوهاي ترکيبي طراحي شده به وسیله حسابدار
حسابداری مالی به صورتی است که اطلاعات مالی را در چهارچوب ترازنامه ها و صورت های سود و زیان برای استفاده درون سازمان و مدیران و همچنین برای گزارش دهی به سهامداران، سازمان های دولتی همانند سازمان بیمه تامین اجتماعی ، تحلیل ، ارایه می کند.
علاقمندانی که به شغل حسابداری علاقه دارند که این شغل را برای خود انتخاب نمایند باید از آموزش حسابداری مالی شروع به کار نمایند.

دوره آموزش مدرک گواهینامه

تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریت :

هدف اصلی حسابداری مالی تهیه کردن اطلاعات برای اشخاص بیرون از سازمان می باشد در صورتی که هدف حسابداری مدیریتی کمک به مدیران در داخل سازمان برای تصمیم گیری است.
در حسابداری نیاز می باشد تمام قواعد و استانداردهای حسابداری برای ثبت اسناد حسابداری و گزارشگری استفاده شود زیرا معمولا گزارش های آن به سازمان های نظارتی و مراجع قانونی داده می شود اما حسابداری مدیریت، گزارش ها برای مدیران و افراد داخلی سازمان آماده می شود و بر اساس نیاز مدیران و نظر آن ها ممکن است تغییراتی در ثبت اطلاعات و گزارشگری آن ها داده شود.

تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری صنعتی :

حسابداری مالی، اساس و پایه انواع حسابداری است و تمام کارهای حسابداری در این زمینه می باشد ولی حسابداری صنعتی به آن قسمت از عملیات مالی گفته می شود به ادامه محاسبه بهای تمام شده کالا و خدمات تولید شده است و اغلب در بخش های تولیدی و صنعتی کاربرد دارد.
حسابداری قیمت تمام شده کامل حسابداری مالی است که باهم در ارتباط هستند و گزارش های تولید شده بر اساس اطلاعات مشترک حسابداری مالی و صنعتی می باشد.

درباره دوره آموزش حسابداری مالی : 

اصول و مفاهیم حسابداری مالی در این بخش تعریف می شوند و معمولا دوره های آموزشی حسابداری مالی به تعریف اصول و استانداردها، روش های مهم و گزارش های مرتبط و قانونی حسابداری می پردازند.

چه بخش هایی در حسابداری مالی پرداخته می شود :

- درباره تعریف های اولیه 
- نحوه طبقه بندی انواع حساب
- ثبت اسناد حسابداری
- تهیه گزارش های قانونی همانند ترازنامه و صورت سود و زیان
- محاسبه حقوق و دستمزد کارگران
- تدوین اسناد حقوق و دستمزد
- ایجاد چک و حفظ اسناد دریافت و پرداخت
- تناقص بین حساب های بانکی
- تهیه گزارش های ارزش افزوده
- تهیه اطلاعات مورد لازم بیمه و دارایی (اداره مالیات)

اجزای اصلی حسابداری مالی :

اگر یک شرکت کوچک باشد تمامی کارهای فوق را به عهده حسابدار آن شرکت می گذارند. ولی در شرکت های بزرگ تر عملیات حسابداری به قسمت های مختلف تقسیم می شوند و مسئولیت انجام هر بخش از عملیات یک یا بیشتر از یک نفر انجام می دهد،
به صورتی که در یک شرکت بزرگ که کارها زیاد می باشد یک یا چند نفر عملیات چک نمودن و دیگر عملیات پرداخت و ارتباط بانک را انجام می دهند و تعدادی دیگر وظیفه ساخت سند حسابداری را بر عهده دار هستند ، در همچین شرکت هایی تعدادی دیگری هم کار محاسبه و ثبت و حفظ اطلاعات حقوق پرسنل را بر عهده دارند.

دوره آموزش مدرک گواهینامه

دوره آموزش حسابداری مالی : 

مرکز آموزش مجازی برای تمام افراد که به حسابداری علاقمند هستند دوره آموزش حسابداری مالی را ارایه نموده است زیرا تعداد افراد متقاضی در این دوره روز به روز در حال افزایش است. پارس بعد از اتمام دوره به دانشپذیران مدرک معتبر و گواهینامه حسابداری مالی اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس