تاثیرات روانشناسی ازدواج بر زندگی

تاثيرات روانشناسي ازدواج در زندگي 

به منظور آشنايي با مبحث روانشناسي ازدواج مانند مراحل آموزشيابتدا با معرفي تاريخچه علم روانشناسي و سپس با معرفي روانشناسي عمومي شروع خواهيم کرد . 

آموزش رواشناسی ازدواج یکی از روش های پیشگیری از بروز طلاق در آینده است .

معرفي علم روانشناسي

دانش روان شناسي علم مطالعه و شناخت تئوري و عملي ابعاد مختلف رفتارهاي موجودات  زنده و به خصوص رفتارهاي انسان مي باشد. در حوزه دانش روانشناسي بيشترين تمرکز و توجه به رفتارهاي افراد و ابعاد مختلف رفتارهاي آنان است. تا جايي که حتي مي توان  به جاي اصطلاح روان شناسي از اصطلاح رفتار شناسي استفاده کرد ،  چرا كه اصلي ترين موضوع مورد بررسي  دانش روان شناسي به عنوان يك علم رفتاري ، بررسي و مطالعه دقيق و مستمر فعاليت ها و واكنش هاي حيوانات  وانسان ها  در موقعيت ها و شرايط مختلف مي باشد.
تعريف رفتار در علم روانشناسي عبارت است از عادت ها ، حالت ها ، فعاليت ها ، کنش ها و واکنش هاي به نسبت پايداري که در روند روزمره زندگي از انسان ها و حيوانات سر مي زند . بارزترين ويژگي اين رفتارها چه در مورد انسان ها و چه در مورد حيوانات قابليت مشاهده ، قابليت ارزيابي و قابليت پيش بيني آن مي باشد . 
رفتارهاي انسان ها از ديدگاه علم روانشناسي به چندين گروه مختلف تقسيم بندي مي شود . در ادامه به معرفي دسته هاي مختلف رفتارهاي انساني از منظر علم روانشناسي اشاره خواهيم کرد . 
رفتارهاي شخصي : 
اولين دسته از رفتارهاي انساني از ديدگاه علم روانشناسي رفتارهاي شخصي هستند . رفتارهاي شخصي ، رفتارهايي هستند  كه جنبه کاملا شخصي دارند. به عنوان مثال  فردي که عادت دارد روزانه سه بار مسواک بزند داراي رفتار شخصي مسواک زدن مرتب است .
رفتارهاي  شغلي : 
دومين دسته از رفتارهاي انساني از منظر علم روانشناسي رفتارهاي شغلي هستند . رفتارهاي شغلي ، رفتارها يا عادت هاي  خاصي هستند  كه افراد  درروند روزانه  كار و حرفه خود بروز مي دهند . به عنوان مثال فردي که عادت دارد در ابتداي روز ليستي از کارهاي روزانه تهيه کند داراي رفتار شغلي تهيه چک ليست يا To do list مي باشد .
رفتارهاي تحصيلي :
سومين دسته رفتارهاي انساني از ديدگاه علم روانشناسي  رفتارهاي تحصيلي هستند. رفتارهاي تحصيلي رفتارهايي هستند  که در در روند آموزش و تحصيل علم و دانش از افراد سر مي زند ، به عنوان مثال دانش آموزي به صورت معمول هميشه  قبل از تدريس مباحث جديد توسط معلم درس مورد نظر را مطالعه مي كند يا دانش آموزش که در راستاي افزايش ميزان يادگيري خود خلاصه نويسي مي کند و يا دانش آموزشي که عمدتا با صداي بلند درس مي خواند داراي رفتارهاي تحصيلي خاص هستند .
رفتارهاي اجتماعي:
چهارمين دسته از رفتارهاي انساني از ديدگاه علم روانشناسي رفتارهاي اجتماعي هستند .رفتارهاي اجتماعي به  رفتارهايي گفته مي شود که افراد در تعاملات بين فردي  و معاشرت هاي اجتماعي از خود بروز مي دهند. به عنوان مثال فردي که در برخورد با ديگران براي سلام کردن پيش دستي مي کند داراي رفتار اجتماعي پيش سلامي است . 
علم روان شناسي در  ارزيابي رفتارهاي افراد  به مقولاتي مانند  چه كسي، در چه شرايطي  و در چه زماني و با چه سني بسيار توجه مي کند .

 روانشناسی ازدواج یکی از شاخه های پر طرفدار رشته روانشناسی است.

آشنايي با  تاريخچه روان شناسي

دانش روانشناسي پيشينه اي بسيار بلند و تاريخچه اي به نسبت کوتاه دارد به اين مفهوم که اگرچه يافته ها و مستندات به ثبت رسيده در حوزه علم روانشناسي با روش علمي، قدمتي بيش از 130 سال نداشته ،اما  مباحث مورد نظر علم روانشناسي از گذشته هاي بسيار دور مورد توجه بشر بوده است .
زادگاه و خاستگاه دانش روانشناسي به سرزمين باستاني يونان برمي‌گردد. تا قبل از سال 1879 ميلادي علم روانشناسي يکي اززير شاخه هاي علم فلسفه محسوب مي شد  تا زماني که براي نخستين بار در کشورهاي آلمان و آمريکا تحت عنوان يک علم مستقل مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت. روانشناسي با علومي مانند فلسفه، جامعه‌شناسي، فيزيولوژي، عصب شناسي  و به طور کلي دانش‌هايي که مربوط به علوم انساني هستند ارتباط تنگاتنگ دارد  .

شاخه هاي علم روان شناسي

علم روانشناسي با توجه به حوزه تحقيقات و بررسي هايي که انجام مي دهد به شاخه ها و زير مجموعه اي بسياري تقسيم بندي مي شود که علاقه مندان مي توانند پس از شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي با توجه ب سلايق و علايق خود در يکي از اين شاخه هاي تخصصي به ادامه تحصيل و پس از آن به فعاليت حرفه اي در حوزه مورد نظر بپردازند . شاخه ها و زير مجموعه هاي علم روانشناسي عبارتند از : 
1- روان شناسي رشد و كودك
2- روان شناسي شخصيت
3- روان شناسي اجتماعي
4- روان شناسي باليني
5- روان شناسي مريضي
6- روان شناسي كودكان استثنايي
7- روان شناسي تربيتي
8- روانشناسي ازدواج 
9- روانشناسي مديريت 
10- روانشناسي خانواده 

کسب مدرک روانشناسی ازدواج بواسطه شرکت در دوره های آمزوش روانشناسی ازدواج میسر است.

روانشناسي ازدواج 

با در نظر گرفتن اين واقعيت که ازدواج يکي از مهم ترين و حساس ترين مراحل زندگي هر انسان به شمار مي رود مي توان ادعا کرد روانشناسي ازدواج نيز يکي از مهم ترين و کاربردي ترين شاخه هاي علم روانشناسي به شمار مي رود . روانشناسي ازدواج با بررسي شخصيت هاي طرفين و ارائه راهنمايي هاي لازم به افراد کمک مي کند در اين حساس ترين برهه زندگي در نهايت تامل و تعمق تصميم گيري نمايند و بهاين وسيله تا حد ممکن از بروز اختلاف و پشيماني در مزاحل بعدي ازدواج جلوگيري به عمل مي آورد . 
در روانشناسي ازدواج روانشناسان مختصص اين حوزه با استفاده از تست هاي شخصيت شناسي و تست هاي ازدواج به ارزيابي وجوه اشتراک و اختلاف ميان طرفين مي پردازند و در تصميم گيري نهايي به آن ها کمک مي کنند . در پروسه روانشناسي ازدواج در صورت نياز متخصص روانشناسي ازدواج با خانواده ها نيز صحبت خواهد کرد . 

دوره هاي آموزش روانشناسي ازدواج 

با توجه به اهميت بسيار زياد مبحث ازدواج و افزايش ميزان مشکلات و مصائب پيش آمده در ازدواج هاي صورت گرفته در سال هاي اخير مبحث روانشناسي ازدواج بيش از پيش مورد توجه عموم افراد جامعه قرار گرفته به طوري در مقايسه با سال هاي  گذشته درصد بيشتري از زوج هاي جوان قبل از اخذ تصميم نهايي با مراجعه به کارشناسان روانشناسي ازدواج به بررسي هر چه دقيق تر و تخصصي همه  جوانب امر مي پردازند و همين امرمنجر به رشد و رونق بازار کار کارشناسان روانشناسي ازدواج شده است . 
روانشناسي ازدواج يکي از شاخه هاي علم روانشناسي است که همانطور که قبلا نيز يه آن اشاره کرديم علاقه مندان پس از شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي و کسب مدرک روانشناسي عمومي مي توانند در صورت علاقه مندي به اين حوزه از علم روانشناسي در اين شاخه به ادامه تحصيل ادامه دهند . 
با توجه به رشد چشمگير و قابل توجه تمايل عموم افراد اجتماع به استفاده از مشاوره هاي روانشناسي قبل از ازدواج و رشد بازار اين حرفه بسياري از افرادي که دوره هاي آموزشي روانشناسي عمومي را با موفقيت پشت سر گذاشته اند و موفق به کسب مدرک روانشناسي عمومي نيز شده اند براي شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج  اقادام کرده اند . 
با توجه به ظرفيت محدود مراکز دانشگاهي و افزايش تعداد متقاضيان شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج برخي مراکز معتبر آموزشي با اخذ کليه مجوز هاي مورد نياز از مراکز و سازمان هاي ذيصلاح و در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج و ارائه گواهينامه روانشناسي ازدواج کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموزش مجازي پارس با همکاري با ساتيد برتر و برجسته حوزه روانشناسي ازدواج فراگيران را در راستاي کسب اهداف مورد نظر همراهي مي نمايد . 
فراگيرن با شرکت در دوره هاي آموزشي روانشناسي ازدواج مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورودبه اين حرفه در پايان دوره موفق به دريافت مدرک روانشناسي ازدواج معتبر مورد تائيد سازمان فني وحرفه اي کشور نيز خواهند شد که مي توانددر پروسه ورود به بازار کار شانس اين افراد را در مقايسه با سايرين به شدت افزايش دهد . 
يکي ديگر از مزاياي دوره هاي آموزشي روانشناسي مرکز آموزش مجازي پارس برگزاري اين دوره ها به صورت کاملا غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزش روانشناسي ازدواج و اموزش هاي آنلاين مي باشد که به فراگيران با هر ميزان مشغله و هر نوع شرايط کاري اجازه مي دهد در اين دوره هاي آموزشي شرکت کنند و از مزاياي آن بهره مند گردند . در ادامه به برخي از مهم ترين سرفصل هاي و عناوين آموزشي دوره هاي روانشناسي ازدواج اشاره خواهيم کرد.
آشنايي با تعريف روانشناسي
آشنايي با تاريخچه روانشناسي
اشنايي با روانشناسي خانواده 
آشنايي با تاريخچه خانواده درماني
آشنايي با انواع نظريه هاي خانواده درماني
اشنايي با مبحث خانواده درماني مبتني بر رويکرد روان تحليلي
آشنايي با مبحث خانواده درماني مبتني بر رويکرد تجربياتي
آشنايي با مبحث رويکرد ساختارنگر در خانواده درماني
آشنايي با رويکرد استراتژيک در خانواده درماني
آشنايي با رويکرد متمرکز بر راه حل در خانواده درماني
آشنايي با عوامل تأثيرگذار بر ازدواج هاي منجر به طلاق
عشق يا عادت
آشنايي با مهارت‌هاي لازم جهت ازدواج
مهارت در خودآگاهي
مهارت در همدلي با افراد
مهارت حل اختلاف
مهارت تصميم‌گيري
اصول تصميم گيري عقلاني
آشنايي با انواع استرس
تقسيم استرس بر اساس کيفيت
راه هاي مواجه با استرس در ازدواج
نگراني هاي سقف مشترک
مقابله با استرس هاي ناشي ازتشکيل خانواده
آشنايي با اصول و مباني  خواستگاري 
انجام آزمايشات قبل از ازدواج
آشنايي با دوران نامزدي ، مزايا و محدوديت هاي آن 
آشنايي با انواع تست ازدواج
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس