فیلم برداری

دوره فیلم برداری


دوره  فیلم برداری  چه دوره ای است؟ دوره  فیلم برداری  یک دوره ی کاملا تئوری درقالب بسته های آموزشی فیزیکی و محتوای آنلاین. یک میانبر واقعی برای صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه.  

توضیحات بیشتر...

توضیحات

دوره  فیلم برداری  چه دوره ای است؟

دوره  فیلم برداری  یک دوره ی کاملا تئوری درقالب بسته های آموزشی فیزیکی و محتوای آنلاین. یک میانبر واقعی برای صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه.

 

برگزارکننده: مرکز آموزش مجازی پارس
ثبت نام و افزودن گواهینامه ها

سرفصل بسته ی آموزشی

به دلیل تطابق با دانش به روز و مورد تایید استانداردهای جهانی، امکان بروز رسانی و تغییر سرفصل ها وجود دارد.

منبع :کتاب اصول و تکنیک های فیلمبرداری 

نویسنده: محمد رحیمی 

  • مقدمه
  • تاریخچه 

فصل 1: درآمدی بر فیلم برداری

  • درآمد 
  • مفهوم آنالوگ و دیجیتال
  •  تصویر آنالوگ، تصویر دیجیتال 
  • سنسورهایCCD , CMOS , MOS 
  • معایب و مزایای سنسورها 
  • دو عامل مهم در کیفیت تصویر
  •  فریم ریت 
  • حساسیت فیلم با سنسور
  •  دیافراگم
  • T-Stop , f-Stop
  • سرعت شاتر و زمان نوردهی
  •  انواع شاتر(مکانیکی و الکترونیکی)

فصل ۲ : مراحل تولید فیلم و عوامل انسانی سینما

  • مرحله پیش تولید
  •  مرحله تولید 
  • مرحله پس از تولید
  •  عوامل انسانی سینما
  •  فیلم نامه نویس 
  • تهیه کننده
  • مدیر تولید
  • صدابردار
  • تدوینگر
  • منشی صحنه
  •  کارگردان 
  • دستیار کارگردان
  •  گروه فیلمبرداری 
  • مدیر فیلمبرداری
  •  فیلم بردار 
  • دستیار اول فیلم بردار
  •  دستیار دوم فیلم بردار
  •  کارگر فنی 
  • نورپرداز 
  • متصدی انجام امور حرکتی
  •  متصدی انجام حرکت کرین

فصل ۳: ترکیب بندی و کادر بندی

  • ترکیب بندی 
  • ترکیب بندی قرینه و غیر قرینه
  •  ترکیب بندی مدور
  •  مرکز قاب
  •  قانون یک سوم
  •  قانون تقسیمات طلایی
  •  اصول و قوانین ترکیب بندی 
  • کادربندی 
  • نسبت ابعاد
  •  دست یابی به تصاویر عریض
  •  روش ماسکه کردن
  •  استفاده از لنز آنامورفیک 
  • استفاده از نگاتیو عریض 
  • فرمت 35 Super 
  • دست یابی به تصاویر عریض در فیلم برداری دیجیتال
  •  روش ماسکه کردن 
  • استفاده از نسبت قاب از پیش تعیین شده
  •  استفاده از سنسورهای عریض 
  • استفاده از لنز آنامورفیک
  • ارتفاع کادر بندی
  • کادر کج شده
  • اصلاح کادر
  • Head room, Looking room, Foot room
  • انواع نماها و چگونگی استفاده از آنها 
  • نما پلان شات
  •  اندازه نماها
  •  نمای خیلی دور
  •  نمای دور
  •  نمای معرف و نمای مادر
  •  نمای تمام قد 
  • نمای نی شات 
  • نمای متوسط
  •  نمای بسته متوسط
  •  نمای بسته
  •  نمای بسته سر
  •  نمای بسیار پسته 
  • نمای اینسرت
  •  زاویه دوربین 
  • زوایای عمودی دوربین
  •  زاویه هم تراز با سوژه
  •  زاویه لو انگل 
  • زاویه های انگل 
  • زاویه کج شده 
  • نمایی از بالای سر
  •  نمای دید پرنده
  •  نمای دید خزنده
  •  نمای از پایین 
  • زوایای افقی دوربین 
  • نمای تمام رخ 
  • نمای نیم رخ 
  • نمای سه چهارم جلو 
  • نمای سه چهارم پشت
  •  نمای پشت
  •  نماهای حرکتی
  • پن
  • پن سریع
  • تیت 
  • زوم
  • نمای تراولینگ، ترکینگ، تراکینگ و دالینگ
  •  نمای آرک
  •  نمای کرین 
  • نمای دوربین رو دست
  •  نمای استدی کم و استوری کم
  •  نمای اتومبیل
  • Rolling Shot
  • نمای هوایی
  •  نمای هوا به هوا
  •  تعداد شخصیت ها در کادر
  •  نمای تک نفره 
  • نمای دو نفره و سه نفره
  •  نمای از روی شانه 
  • نمای معکوس (جوابیه با متقابل)
  •  نمای عکس العمل 
  • نمای Pov
  •  نمای آرشیوی

فصل 4: لنزها

  • لنز
  • مشخصات اصلی لنزها
  •  فاصله کانونی 
  • فاصله کانونی ثابت و متغیر
  •  فاصله کانونی کوتاه
  •  فاصله کانونی بلند 
  • افزایندهی فاصله کانونی
  • کاهندهی فاصله کانونی
  •  فاصله کانونی و تأثیر آن بر زاویه دید، عمق میدان و پرسپکتیو 
  • زاویه دید 
  • عمق میدان
  • چهار عامل اصلی تأثیر گذار بر عمق میدان
  •  دیافراگم
  •  فاصله کانونی
  • فاصله دوربین تا سوژه
  •  اندازه فیلم با سنسور دوربین
  •  چگونه عمق میدان بیشتری بسازیم 
  • فاصله هایپر فوکال 
  • پرسپکتیو
  •  تأثیر موقعیت دوربین بر پرسپکتیو
  •  انواع لنزها
  •  لنز نرمال
  •  لنز وایلد انگل
  •  لنز تله فتو
  •  لنز زوم 
  • لنزهای ویژه
  •  لنز ماکرو
  •  روش های مختلف ماکروگرافی
  •  روش های دیگر ماکروگرافی
  •  ماکروگرافی به شکل غیر اصولی
  •  لنزهای کلوزآپ 
  • لنزهای فیش آی 
  • لنزهای تله فتو آینه ای یا کاتادیومتریک 
  • لنزهای PC یا Tilt- Shift 
  • لنزهای اسنورکل 
  • فرمت لنز 
  • کراپ فاکتور
  •  مانت لنز
  • Screw Mount 
  • Bayonet Mount
  • Breech Lock یاLock System Ring
  • PL Mount/PV Mount
  • آداپتور لنز
  •  قدرت نوری لنز
  • Back Focus
  • شیوهى تنظيم Back Focus 
  • ویژگی لنزهای کاربردی
  •  لنزهای Canon 
  • لنزهای Nikon 
  • لنزهای Zeiss
  • لنزهای Panavision 
  • لنزهای Leica

فصل  5: دوربین ها

  • دوربین های فیلم برداری 
  • دوربین های ویدئویی
  •  قسمت های مختلف دوربین های تصویربرداری
  • 1-لنز
  • الف) مت باکس و هود
  •  ب) رینگ فوکوس 
  • سیستم Follow Focus 
  • ج) رینگ زوم 
  • د) رینگ دیافراگم 
  • ه)دکمه ماکرو
  • Flange Focal Ring
  • ز) محل اتصال لنز به دوربین
  •  ح) دستگیره لنز
  •  پدال زوم
  •  دکمه ضبط
  •  دکمهRET / Rec review 
  • دکمه Release 
  • دکمه Expended Focus 
  • 2-بدنه
  •  3- نمایاب
  •  قسمت های مختلف ویزور 
  • الف) Eye Cup
  •  ب) حلقه دیوپتر 
  • ج) پیچ تنظیم Peaking 
  • ه)پیچ تنظیم کنتراست (Contrast) و روشنایی (Brightness) 
  • و) لامپ تالى 
  • ز) کلید zebra
  • ح) اطلاعات صفحه نمایش
  • 4- ضبط کننده 
  • دوربین های دیجیتال سینما 
  • دوربین های ARRI ALEXA 
  • ضبط داخلی دوربین های Alexa
  • License
  • XR Module
  •  Upsampling/Interpolation
  • سنسور 4:3
  • مائت PL با کانتکت های LDS 
  • فیلترهای 1-IFM
  • Viewfinder
  •  Log C/Rec 709
  • کارت SD
  • Playback
  • اطلاعات نمایش داده شده در صفحه اصلی 
  • تنظیم دوربین 
  • مراحل آماده سازی دوربین برای ضبط (Camera Setup) 
  • نکاتی درباره نحوه ی استفاده از XR Capture Drive/ SxS PRO Card 
  • فیلم برداری High Speed 
  • فیلم برداری 3D
  • دوربین های RED 
  • سنسور MYSTERIUM
  • سنسور MYSTERIUM - X
  • سنسور DRAGON
  • RedMag SSD
  •  Meizler Module
  • REDMOTE
  •  REDRAY
  • راهنمای قاب 
  • وایت بالانس
  • HDRX
  • وبوفایندر و مونیتورینگ دوربین RED
  • لنزها و مانت های قابل تعویض RED
  • RED MOTION MOUNT
  • دوربین Canon C500 
  • دوربین 4K Blackmagic Production Camera 
  • دوربین های DSLR و DSLM 
  • تصویربرداری با DSLR 
  • از چه لنزهایی استفاده کنیم؟ 
  • لنزهای Canon
  • لنزهای Nikon 
  • لنزهای Zeiss 
  • لنزهای Panaivision 
  • لنزهای Lolca 
  • کارت های حافظه در DSLR
  • باطری های DSLR 
  • وسایل حرکتی در DSLR
  • Live View و نمایاب های الصافی 
  • ضبط صدا در DSLR
  • On camera
  •  Separate system
  • مفاهیم پایه برای فیلم برداری DSLR 
  • اکسپوژر و دیافراگم 
  • سرعت شاتر 
  • حساسیت و نویز 
  • فاصله کانونی 
  • عمق میدان 
  • نسبت ابعاد و لنزهای آنامورفیک در DSLR
  • Bokeh
  • فشرده سازی و bit Rate
  • نمونه برداری رنگ 
  • فریم ریت
  • Interlace & Progressive
  • Action Camera
  • دوربین GoPro 
  • دوربین NOVO 
  • دوربین AEE 
  • دوربین های های اسپید 
  • جدول مقایسه ویژگی های اصلی مهمترین دوربین های حرفه ای

فصل 6: انواع پایه های دوربین

  • سه پایه
  • پدستال
  • های هت 
  • کارمانت و داربست ماشین 
  • کراب دالی
  • Panther
  • کرین
  • کله گی ها 
  • کله گی اصطکاکی 
  • کله گی روغنی 
  • کله گی دنده ای 
  • کله گی کنترل دار 
  • شولدر
  • Fig Rig
  • استدی کم 
  • ایزی ریگ 
  • استوری کم 
  • پهپادها یا هواپیماهای کنترل از راه دور(Drone)
  •  سینه موبیل 
  • اتومبیل دوربین و فیلم رو

فصل ۷: دانشنامه تخصصی فیلم برداری

  • خط فرضی
  • میزانسن
  • دکوپاژ 
  • تنظيم مونيتور 
  • تنظيم ويزور 
  • تنظیمات فنی دوربین 
  • تنظیم سطح سفیدی 
  • تنظیم سطح سیاهی
  • Flashing
  •  Master Gamma
  • Black Gamma
  •  R Gamma, G Gamma B Gamma
  • Gain
  • گین الکترونیکی
  • Hyper Gain
  • AGC
  • عوامل ایجاد نویز
  • Knee
  •  Knee Point
  • Knee Slope
  •  Knee Aperture Levell Knee Aperture
  •  Dynamic Contrast Control (DCC)
  • Dyna Latitude(DL)
  • Matrix
  • White Clip
  •  Detail White Clip
  • Black Clip
  •  Detail Black Clip
  • Black Shading
  •  Back Light and Spot Light
  • Zebra
  •  Detail Level
  • Crispening
  •  Skin Tone Hue
  • Skin Tone Detail
  •  Cross Color Suppression
  • EZ Focus
  •  EZ Mode
  • تنظیم Picture Profile برای دوربین های سونی
  • Timecode
  • تنظیم تایم کد (TC / UB set)
  • DF time code , NDF time code
  • Genlock
  •  Extended Clear Scan(ECSYClear Scan (CLS)
  •  Modulation Transfer Function (MTF)
  • Circle of Confusion
  •  Intercom System
  • FirmWare
  • مموری یا ذخیره ساز اطلاعات
  • HDD
  •  External HDD/Internal HDD
  • SSD
  •  External SSD/Intemal SSD
  • Memory Card
  •  Internal Recorder/External Recorder
  • Atomos Shogun
  •  Atomos Ninja Star
  •  AJA Ki Pro mini
  • nanoFlash
  •  HyperDeck Shuttle 2
  • Sony AXS-R5
  •  AXS-R5 + HXR-IFR5
  • SR-R4 Recorder
  •  Codex Recorder
  • فرمت ها 
  • فرمت SD
  • فرمت HD 
  • فرمت UHD
  • Field Rate & Frame Rate
  •  (High Frame Rate (HFR
  •  Interlace & Progressive
  • PAL & NTSC
  • Codec و انواع آنها
  • Container / Wrapper و انواع آنها
  • RAW Format
  •  Data Rate/Bit Rate
  • Color Depth/Bit Depth
  •  Color Space/Color Sampling/Color Coding
  • فضای رنگی Composite 
  • فضای رنگی Component 
  • فضای رنگی RGB
  • 4:4:4
  • 4:2:2
  •  4:1:1
  • 4:2:0
  • ( High Dynamic Range (HDR
  • Time Lapse
  •  Stop Motion
  • Pixilation
  •  Rotoscoping
  • فیلم برداری های اسپید
  • فیلم برداری (روز برای شب )
  • فیلم برداری از اتومبیل 
  • فیلم برداری کروماکی

فصل ۸: برق، کابل ها و رابط های ویدئو و صدا

  • مفاهیم اولیه برق 
  • انواع جریان الکتریکی 
  • انواع کابل ها 
  • کابل های مسی 
  • کابل های فیبر نوری 
  • عوامل موثر در انتخاب قطر سیم 
  • سیستم های تک فاز و سه فاز 
  • اتصال دهنده های ویدئویی و صوتی 
  • رابط ها یا اتصال دهنده ها 
  • ویدئوی Composite 
  • ویدئوی Component و RGB
  • RCA
  • کابل و رابطS - Video
  • TRS
  • XLR
  • VGA
  • DVI 
  • SATA
  • USB
  •  Firewire
  • BNC
  • SDI
  • HDMI 
  • Display Port
  • Thunderbolt
  •  Ethernet & Wi-Fi
  •  Fiber Optic Connectors
  • مقایسه ی رابط ها بر اساس سرعت انتقال اطلاعات

فصل ۹: فیلترها

  • نور مرئی
  • طول موج 
  • فرکانس
  • دوره
  •  دامنه نوسان 
  • ارتفاع موج
  •  سرعت انتشار
  •  مفهوم دمای رنگ 
  • نورهای مختلف ساطع شده از جسم سیاه در دماهای مختلف
  •  متوازن کردن رنگها 
  • ١- انتخاب پیش تنظیم ها 
  • 2- انجام وایت بالانس 
  • بلک بالانس 
  • انواع فیلترها و کاربرد آنها 
  • فیلترهای رنگی 
  • فیلتر های اصلاح رنگ (متوازن کننده کلوین / بالانس رنگ) 
  • فیلترهای مشترک
  •  فیلتر UV 
  • فیلتر NO 
  • فیلترهای گراجونت 
  • فیلترهای پولاریزه 
  • فیلترهای کنترل کنتراست
  •  فیلترهای دیفیوژن 
  • فیلترهای ستاره ساز 
  • فیلترهای ژلاتینی 
  • کاربرد فیلترهای ژلاتینی
  •  انواع فیلترهای ژلاتینی 
  • فیلترهای ژلاتینی CTB
  • فیلترهای ژلاتینی CTO
  • فیلترهای Window
  •  فیلترهای جلوه رنگی
  •  فیلترهای کاهش رنگ سبز
  •  فیلترهای افزایش رنگ سبز
  •  جمع بندی بحث فیلترها

فصل ۱۰ : نور و نورپردازی

  • نور
  • نورسنج 
  • انواع نورسنج های دستی 
  • شیوه های نورسنجی
  •  نسبت نورپردازی 
  • منابع نورپردازی 
  • لامپ تنگستن هالوژن 
  • لامپ HMI 
  • لامپ فلورسنت 
  • لامپ LED 
  • چراغ های نورپردازی
  •  چراغ فرنل 
  • چراغ پار 
  • چراغ HMI 
  • چراغ زنون 
  • چراغ فلورسنت 
  • چراغ LED 
  • چراغ Redhead 
  • چراغ های پرتابل 
  • فانوس چینی 
  • چراغ بالونی 
  • چراغ سافت لایت 
  • چراغ Dedolight 
  • مشخصات چند مدل از چراغ های Deodolight 
  • چراغ های پراکتیکال 
  • لوازم کنترل نور 
  • کاهنده ها
  •  دیفیوزرها
  • Light Pipe
  • بانک نور و سافت باکس
  •  رفلکتورها 
  • سایه افکن ها 
  • کاترهای نور 
  • انواع پایه ها
  •  انواع گیره ها
  • ابزار آویختن چراغ ها
  •  کابل های رابط برق
  • جعبه های تقسیم برق 
  • نورپردازی 
  • ویژگی های مهم نور 
  • کیفیت نور 
  • شیوه های سافت کردن نور
  • جنس نور
  •  شدت نور
  •  رنگ یا کلوین نور 
  • جهت نور
  •  انواع تورها
  • Key Light
  • Fill Light
  • Back Light
  •  Background Light
  • Kicker Light
  •  Edge Light Rim Light
  •  Hair Light , Head Light
  • Eye Light
  •  Cross Light
  • Side Light
  •  Outdoor Light
  • Top Light
  •  Down Light
  •  Base Light 
  • Day Light
  • نور مصنوعی
  •  نور موجود
  •  نور آمبیانس 
  • نور بازتابیده
  •  شیوه های نورپردازی 
  • نورپردازی مثلثی 
  • نورپردازی متقاطع
  •  نورپردازی از روبرو 
  • نورپردازی Loop 
  • نورپردازی رامبراندی 
  • نورپردازی پروانه ای
  • نورپردازی گامنو 
  • ضد نور 
  • نورپردازی خارجی 
  • نورپردازی طبیعی با انگیزشی
  • Over Lighting
  • نورپردازی High key
  •  نورپردازی Low key


 

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس