حجامت و بادکش

حجامت و بادکش

تعريف حجامت

حجامت يکي از روش هاي کهن شناخته شده و پر کاربرد طب سنتي است . حجامت يک روش خون گيري به منظور درمان برخي از انواع بيماري است . به نظر مي رسد دليل نام گذاري اين روش خونگيري به دليل استفاده از روش هاي تحجيم و انبساط موضعي بوده است .

دوره آموزشی حجامت و بادکش درمانی از زیر مجموعه های طب سنتی است.

تاريخچه حجامت

بررسي آثار و اسناد به جاي مانده حکايت از قدمت بسيار بالاي حجامت و بادکش درماني دارد. بررسي هاي تاريخي نشان دهنده اين واقعيت است که روش درماني حجامت و بادکش 3300 سال قبل از ميلاد مسيح در مقدونيه و پس از آن در يونان باستان مورد استفاده طبيبان طب سنتي قرار مي گرفته است . اين روش درماني بعد ها در حدود 2600قبل ازميلاد مسيح نيز در کشورهايي مانند چين وايران نيز به منظور برخي از بيماري ها با تجويز طبيبان طب سنتي مورد استفاده قرار مي گرفته است . 

 حجامت یکی از روش های درمانی طب سنتی است .

روش حجامت

راه و روش حجامت در طول تاريخ و در گذر زمان تغييراتي زيادي نداشته است ، با گذر زمان و پيشرفت علم ابزارهاي مورد استفاده براي حجامت دستخوش اندکي تغييرات ظاهري شده است اما پايه واساس اين روش بر همان اصول اوليه استواراست .
به طور کلي حجامت در فاصله ميان دو شانه انجام مي شود به اين صورت که با استفاده از ليوان هاي خاصي که به ليوان مکش معروف هستند و با استفاده از قوانين فشار و خلا منجر به تجمع خون آلوده را در اين ناحيه و در نقاط خاصي مي شوند . در مرحله بعد با استفاده از تيغ هاي خاص خراشهاي کوچکي در سطح پوست اين ناحيه ايجاد مي کنند خون هاي آلوده وارد ليوان هاي مکش شده .
توصيه مي شود براي انجام حجامت از تجهيزات يک بار مصرف مانند تيغ يکبار مصرف و ليوان هاي مکش يکبار مصرف استفاد شود و در صورت استفاده از تجهيزات چند بار مصرف  در روند استريل سازي اين تجهيزات نهايت دقت و حساسيت را به کار ببريد .

روش حجامت یکی از قدیمی ترین روش های درمان در طب سنتی است.

فوايد حجامت

اثرات مثبت حجامت برپيشگيري از برخي بيماري ها و همچنين درمان برخي بيماري ها به اثبات رسيده است . در ادامه به برخي از اثرات به اثبات رسيده حجامت اشاره خواهيم کرد . آنفولانزا ، آلرژي هاي فصلي ، سرماخودرگي هاي مزمن و مکرر، واريس ، آرتروز ، کمردرد ، اسپاسم هاي عضلاني ، سنگيني سر ف سردردهاي مزمن و ميگرني ، برخي از انواع ديابت غير وابسته با انسولين ، درمان فشار خون بالا ، غلظت خون بالا ، تنگي رگ ها ، انواع بيماريهاي پوستي مانند آکنه ، اوره ، تاري ديد ، بي حسي عضلات ، بيماري هاي تناسلي ، ناهنجاري هاي عصبي و بسيار بيماري هاي ديگر .
با توجه به آمار ارائه شده تاثي حجامت بر درمان بيش از هفتاد نوع بيماري مختلف به اثبات رسيده است .

تفاوت حجامت و اهداي خون

حجامت و اهداي خون عليرغم شباهت ظاهري آن که ممکن است در برخي موارد منجر به برداشت هاي اشتباه شود دو مبحث کاملا متفاوت هستند . در حجامت با استفاده از ليوان هاي بادکش در روند طبيعي جريان خون تغييراتي ايجاد مي شود که منجر به تجمع خون آلوده در نزديکي سطح پوست ودر قسمت هاي مورد نظر شود و سپس با ايجاد خراش هاي بسيار سطحي خوني در حدود 80 سي سي را از بدن خارج مي کنند . حجامت تاثيرات درمان زياد به اثبات رسيده اي دارد و موجب کم خوني نخواهد شد .
در اهدا خون ، خون مورد نياز از عمق رگ ها و با حجمي معادل 500 سي سي از خون مورد نياز براي گردش در رگ ها گرفته مي شود . اهداي خون يک اقدام بشر دوستانه و تنها با هدف کمک به افراد نيازمند به خون است و هيچ گونه تاثير درماني بر بدن افراد نخواهد داشت و در صورتي که اهداکننده شرايط لازم براي اهدا خون را نداشته باشد مي تواند منجر به بروز عوارضي از جمله کم خوني شود .

موارد منع حجامت

حجامت يک روش درماني مکمل از زير مجموعه هاي طب سنتي به شمار مي رود . تا کنون هيچ عارضه جانبي ناخوشايندي بواسطه حجامت گزرا ش نشده است . اما در موارد خاصي استفاد از حجامت براي برخي افراد و گروه ها منع شده است . اين افراد و گروه ها شامل زنان باردار ، زنان شيرده ، افراد مبتلا به بيماري هموفيلي ، افراد مبتلا به مشکلات انعقاد خون و افراد بالاي 65 سال است .

توصيه هاي بهداشتي حجامت

باتوجه به اين بسياري از بيماريهاي ويروسي و عفوني از طريق خون آلوده به افراد منتقل مي شود انجام حجامت و بادکش درماني تنها در مراکز داراي مجوز و تحت نظر افراد دوره ديده و متعهد توصيه مي شود .
استفاده از تجهيزات يک بار مصرف و صد در صد استريل نيز يکي از نکات بسيار مهم در انجام حجامت است .

بازار کار حجامت

با توجه به اين طب سنتي عليرغم پيشرفت هاي بسيار زياد طب مدرن توانسته جايگاه خود را در ميان مردم و همچنين در مجامع علمي حفظ کند و حجامت و بادکش درماني نيز به عنوان يکي از تکنيک هاي بسيار شناخته شده طب سنتي از اين قاعده مستثني نيست و هر روز بر تعداد متقاضيان استفاد ه از روش هاي درماني مکمل به منظور درمان بيماري هاي خود افزوده مي شود ، حجامت درماني و بادکش درماني از بازار کار پر رونق و رو به رشدي برخوردار است و تاسيس يک مرکز مجاز حجامت و بادکش درماني مي توانند علاوه به کمک کردن به درمان بيماران آينده شغلي خوبي را براي اين افراد به دنبال داشته باشد . همچنين درامد متخصصان حجامت و بادکش درماني با توجه ميزان کار آن ها در سطح قابل قبول و مطلوبي قرار دارد .

دوره هاي آموزشي حجامت

با توجه به بازار پر رونق و روبه رشد حجامت و بادکش درماني در سال هاي اخير بسياري از افراد معمولي وبرخي از پزشکان عمومي براي شرکت در دوره هاي آموزشي حجامت و بادکش درماني اقدام کرده اند . از اين رو برخي از مراکز معتبر آموزشي با اخذ مجوزهاي لازم از مراکز ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي حجامت و بادکش درماني کرده اند .
يکي از مراکز آموزشي معتبري که اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي حجامت و بادکش درماني کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است. فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي علاوه بر آشنايي با اصول و روش هاي حجامت و کسب دانش ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک حجامت و بادکش درماني نيز خواهند شد .اين افراد مي توانند پس از کسب اين مدرک به منظور اخذ مجوز براي تاسيس يک مرکز مجاز حجامت و بادکش درماني به مراکز و سازمان هاي ذيصلاح مراجعه کنند .
با توجه به حساسيت مبحث حجامت و بادکش درماني به کليه افراد و علاقه مندان ورود به اين عرصه توصيه مي شود قبل از اقدام براي ورد به بازار کار به منظور کسب تجربه بيشتر مدتي را در يکي از مراکز معتبر خدمات خجامت و بادکش درماني به کارآموزش سپري کرده و پس از کسب تجربيات لازم براي ورود به اين عرصه اقدام نمايند .
 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس