کاربرد لینوکس

کاربرد لینوکس

سیستم عامل لینوکس، جز سیستم های عملیاتی نرم افزاری منبع باز و رایگان است که با عنوان توزیع لینوکس نیز شناخته شده و برای دسکتاپ و سرور کارایی دارد. این سیستم عامل، ابتدا برای سیستم های شخصی توسعه یافت اما مانند دیگر سیستم ها تغییراتی در آن ایجاد شد. با استفاده از این نرم افزار میتوان برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی را روی سیستم اجرا کرده و دستگاه هایی مانند فلش و هاردها را کنترل و مدیریت نمود.  
پیش از توسعه این سیستم، لینوکس صرفا برای ریز پردازنده های خاص کاربرد داشت اما امروزه، برای پشتیبانی و حفاظت از انواع تلفن ها، سیستم ها و کامپیوتر های شخصی تا ابر کا مپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین علت انتخاب این سیستم این است که، استفاده از آن هزینه چندانی در بر نداشته، ایمن و قابل اطمینان بوده و سرعت قابل توجهی هم دارد. بنابراین، کار کردن با این سیستم عامل مستلزم گذارندن دوره آموزش لینوکس است. 
سرفصل های این مقاله شامل لینوکس چیست، کاربرد لینوکس، آموزش لینوکس، دوره لینوکس ، مدرک لینوکس ، گواهینامه لینوکس ، انواع لینوکس، نصب لینوکس و مزیت های لینوکس هستند. 

آموزش اشنایی با سیستم عامل لینوکس

انواع لینوکس

همانطور که قبلا اشاره شد، از انواع نسخه های لینوکس برای اهداف مختلفی استفاده شده و هر کدام میتوانند با توجه به هدف مورد نظر کارایی مشخصی داشته باشند. علاوه براین، برای سیستم های کاری و یا سیستم های خانگی باید از شیوه ها و انواع لینوکس متمایز استفاده کرد و البته افرادی که دوره لینوکس را گذرانده باشند، میتوانند اینکار را بهتر انجام دهند. این انواع لینوکس عبارتند از : 
 Fedora : نصب این سیستم بسیار کاربر بوده و امکان دارد که کاربران از استفاده آن منصرف میشوند. 
 Redhot : این سیستم عامل، نسخه های جدیدی داشته و تا حد زیادی به centos شبیه است. 
Ubuntu : این سیستم میتواند برنامه های منبع باز را راه اندازی کرده و پایه و اساس  debian است. 
Cento : از تمام ورژن ها حمایت کرده و به راحتی میتوان آنرا نصب کرد.  

آموزش لینوکس

سیستم عامل لینوکس، یکی از نرم افزارهایی است که یادگیری آن به آموختن دیگر نرم افزارها نیز کمک کرده 
و از اهمیت و مزیت های آن بهر ببرند. علاوه براین، با توجه به تخصصی بودن این حوزه، بهتر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، قبلا در دوره های آموزش لینوکس شرکت کرده و گواهینامه لینوکس دریافت کرده باشند تا بتوانند به  مزیت ها و معایب آن پی ببرند. 
در راستای آموزش و استفاده از سیستم عامل لینوکس، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش لینوکس را برای دانش پذیران علاقمند به انواع نرم افزار ارایه کرده است. دوره لینوکس، به دانش پذیران امکان میدهد تا با کارکرد عملی و مزیت ها و اصول این نرم افزار آشنا شده و در این زمینه تجارب ارزشمندی کسب نموده و در موقعیت خاص، مطالب آموخته شده را به کار بگیرند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک لینوکس اعطا میشود. 

دوره آشنایی با سیستم عامل لینوکس

کاربرد لینوکس

لینوکس، دارای سیستم امنیتی قابل توجهی بوده و نمیتوان به سهولت از آن گذشت از این جهت، میتواند برای سازمان هایی که نیاز به حد بالای امنیت دارند، مفید واقع شود. علاوه بر این، برخی از موارد کاربرد لینوکس چشمگیر تر بوده و تمایز بیشتری نسبت به دیگر سیستم عامل ها ایجاد میکند که شامل :
لینوکس با سیستم عامل اندروید مطابقت داشته و میتوان همزمان از آنها برای افزایش سرعت و کارایی نت بوک ها استفاده کرد.   
این سیستم عامل، در کامپیوتر های کوچک نیز نصب شده و به انجام سریعتر محاسبات و دسترسی به بخش های مختلف کامپیوتر کمک میکند.  
برای Set-up box نیز از مشتقات سیستم لینوکس استفاده میشود.
وجود این سیستم در دستگاه های خودپرداز، به ایمنی آنها نیز کمک میکند.  
وجود این سیستم در سایت ویکی پدیا نیز موجب افزایش سرعت انتقال مطالب شده است. 
سازمانهای امنیتی حساس نیز میتوانند از این سیستم عامل بهره برند. 

مزیت های لینوکس 

این سیستم عامل لینوکس با دیگر نرم فزارها تفاوت کلی داشته و مزیت های آن موجب شده تا به دیگر نرم افزارهای مشابه ترجیح داده شود.  از جمله مزیت های لینوکس است که، کاربر برای نصب لینوکس مشکلی نداشته و در نهایت براحتی میتواند از آن استفاده کند و البته چرخه استفاده از آن هم کوتاهتر به نظر میرسد.
علاوه براین، افراد و شرکت هایی که از این نرم افزار حمایت و پشتیبانی میکنند بسیار مهم و تاثیر گذار بوده و همچنین میتوانند دیگر شرت ها ر نیر با استفاده از آنها تشویق کنند غافل شد زیرا میتوانند دیگران را به راحتی برای استفاده  مداوم از این نرم افزارهای مفید و کاربردی ترغیب نمایند.
علی رغم همه مزیت های این نرم افزار ، ما تعداد کاربران آن در مقایسه با ویندور چندان چشمگیر نبوده و افراد بازخورد کمی نسبت به آن از خود نشان داده و کمتر طرز کار با آن را میدانند. با این حال، همین ویژگی ها موجب شده تا این نرم افزار طرفداران زیادی داشته و تا حد اکان در همه پروژه های نرم افزاری مورد استفاده قرار گیرد.  

گواهینامه اشنایی با سیستم عامل لینوکس

نصب لینوکس

پیش از این، نصب لینوکس بسیار کار دشوار و حساسی بود زیرا باید با استفاده از فلاپی همه فایل ها را جا به جا کرده و گاهی در روند نصب مشکلاتی هم پیش می آمد. البته، امروزه این مطلب آموزشی برروی DVD موجود بوده و براحتی میتوان از آن استفاده کرد. علاوه براین، امکان دارد که این فرایند ساده سازی شده و سپس تغییراتی در آن لحاظ شود. 
با این حال، شیوه های متنوعی و مختلفی برای نصب لینوکس وجود داشته و مهندسین و افرادی که دوره لینوکس را گذرانده باشند ، میتوانند همه آنها را آموخته و از بین آنها کارامدترین را انتخاب کنند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس